Jump to content
Fiestaclub.nl
Emil

Zoemend, Huilend Geluid Na Stevig Doorrijden?

Recommended Posts

Je kan ook denken.........de 'kleine' mankementen heb je nu allemaal gehad :mrgreen:

Dus mag je ervan uitgaan dat de ergste kosten en mankementen zijn geweest! :wink:

Behalve als de waterpomp het bij 70k weer begeeft en de stuurpomp bij 80k opnieuw aan vervanging toe is...

Nou, die nieuwe waterpomp heeft dus ook geen 35k volgehouden... :-?

Zie ook: http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=8398

Dat meen je niet! Jezus, lekker verhaal weer. Ze mogen ook wel eens zorgen voor een vervangende auto..... Hoe constateer je dat je waterpomp overleden is??

BTW: ik heb het geluid van de stuurbekrachtiging niet meer gehoord en ik ben vorige week in de Heimat geweest en heb daar even lekker geblazen (198 echte kilometers ;) en nog genoeg gas over).

Behalve als de waterpomp het bij 70k weer begeeft en de stuurpomp bij 80k opnieuw aan vervanging toe is...

Ik val hier een beetje toevallig op dit topic :-P

Dat bestaat op "fordclub.be" ook :mrgreen:

Voor alle duidelijkheid:

ALLE FIESTA ST's hebben dat f*cking zoemend geluid :roll:

Maar dat is enkel na extreem sportieve rijstijl.

Dan kan het stuur ook soms wat zwaar aanvoelen, bij het parkeren :?

Dat zou toch allemaal niet mogen, vind ik.

Ik heb 4 jaar garantie, dus kan ik het nog nu laten vervangen,

of niet??

Want op fordclub.be vind men het blijkbaar "normaal" {confused}

@iedereen:

Veeg je reservoir van de servo-olie eens af.

Na een steveig ritje zal het "vettig" van de olie zijn!

Het reservoir "zweet", al blijft het pijl op correct niveau.

@ Dutch: heb jij problemen met je waterpomp of andere grote kosten moeten doen

(kan er niet echt aan uit)

Is je servopomp nu effectief vervangen?

Greets!

Gewoon onder garantie laten vervangen, LV, nu 't nog kan...

Dat meen je niet! Jezus, lekker verhaal weer. Ze mogen ook wel eens zorgen voor een vervangende auto..... Hoe constateer je dat je waterpomp overleden is??

Aan de roze smurrie rondom... En zie verder het andere draadje: fan die overuren maakt, verwarming die het niet goed doet, etc. En als je pech hebt en het niet op tijd in de gaten hebt: lekke koppakking, dus einde verhaal.

Aan de roze smurrie rondom... En zie verder het andere draadje: fan die overuren maakt, verwarming die het niet goed doet, etc. En als je pech hebt en het niet op tijd in de gaten hebt: lekke koppakking, dus einde verhaal.

Roze smurrie heb ik niet.

Ik (en anderen) hebben enkel wat vettige, olie op het reservoir van de servo.

Wat ik niet goed begrijp:

Als ALLE ST's (ook nieuwe) het hebben, waarom zou die "niewe" servopomp dan geen lawaai maken?

ps: ik heb ook weet van Ford Focus(sen) die al problemen hebben gehad met de servo's.

Morgen ga ik eens horen bij de garage.

Thanks voor de info.

Met de waterpomp heb ik nog géén weet van problemen.

Heb jij er dan wél problemen mee gehad?

Ik had het in dit geval over de waterpomp, in antwoord op de vraag van Emil, niet de stuurbekrachtigingspomp, dus even geen dingen door elkaar gooien, LV! ;)

Dit is dus de tweede waterpomp binnen 45k die bij mij kapotgaat. En ik ben niet de enige, zie ook hier: http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=8398

Voor wat betreft je tweede punt: goeie vraag. Die van mij fluit al vanaf het begin en heeft het desondanks meer dan 40k volgehouden. Maar volgens de garage stond hij echt op het punt van overlijden. Het geluid werd ook wel steeds luider en begon bij een steeds lager toerental. Maar inderdaad, niets geeft me de garantie dat de nieuwe stuurpomp het langer volhoudt. Zelfde pomp, nog steeds aangedreven door de V-snaar. Als de nieuwe er weer over 40k aangaat, dan ga ik er uiteraard nog steeds niks voor betalen... (Als ik de auto over 40k nog heb, want zo redeneer ook wel weer.)

zo lang verhaal .. maar damn heyyy dat is echt flink balen:S

ik hoop dat er een oplossing word gevonden want elke 40 dkm dat ding vervangen krijg je binnenkort zelf een zoemend geluid in je kop van!

denk dat ik dat ook ff ga testen met mn S-je :)

Het geluid van de stuurbekrachtigingspomp is inderdaad goed hoorbaar, dat viel me ook al snel op en ik heb er de dealer al een keer naar laten kijken.

Nu hoorde ik van de week 's ochtends het geluid behoorlijk hard, dat klonk niet echt gezond (km stand = 30.000).

Zondag as. wil ik naar Duitsland (Nordschleife) maar moet ik extra voorzichtig zijn of kan het niet zoveel kwaad? :-?

Vanmiddag de auto weer opgehaald. Nog even voor de volledigheid het verhaal aangehoord dat het de volgende keer niet meer onder de garantie valt ('garantie op garantie' bestaat niet) en dat de kosteloze vervanging van de waterpomp nu eigenlijk al een uitzondering was. Sterker nog, de kosten zijn nu verdeeld over dealer en importeur, zo kreeg ik te horen. Allemaal prima, en mooi dat de dealer schijnbaar voor me in de bres is gesprongen, maar eigenlijk vind ik dat ik daar geen boodschap aan heb en niet eens hoef te horen hoe men toch met de hand over het hart heeft gestreken. Wie levert er nu zulke troep? Dus als de waterpomp het weer binnen 30-40k begeeft (laat staan binnen 10k), dan is het voor mij gewoon weer hetzelfde verhaal: ik betaal niet. Wat mij betreft mag Ford Nederland dan het volle pond voor z'n rekening nemen. Ook de dealer was het daar trouwens mee eens: het viel volgens hem anders ook aan geen klant uit te leggen. Nou, precies. :)

Hoe dan ook, een kleine hypothese wilde hij er wel aan wagen, de technici hier moeten hun mening daar maar eens over laten horen. De waterpomp zou mogelijk zo snel opnieuw kapot zijn gegaan doordat de stuurpomp op z'n einde liep - omdat ze allebei op de V-snaar zitten. Ook de V-snaar (of multiriem) zelf moest namelijk vervangen worden omdat die inmiddels doorweekt was met olie uit de lekkende stuurpomp. Daardoor zou mogelijk ook de aandrijving van de waterpomp ondermaats zijn geweest, waarna van het een het ander zou zijn gekomen, etc. etc. Plausibel? Benieuwd of de waterpomp langer heel blijft nu er weer een verse stuurpomp in zit...

Hoe dan ook, een manier om het leven van een stuurpomp te rekken, is door hem steeds tijdig bij te vullen - dus wat Emil heeft laten doen. 'Dan kun je 't soms twee tot drie jaar rekken.' Het feit dat de dealer over deze kennis beschikt, wijst er al op dat die dingen blijkbaar zwakke plekken zijn. Het probleem is namelijk dat ze bij hoge toeren - en die heb je in een ST nogal eens - gaan drooglopen. Dat veroorzaakt het zoemende geluid, meelopend op het toerental van de motor (vanwege de aandrijving via de V-snaar). Hoe harder het geluid, des te droger de pomp staat en des te sneller hij kapotgaat. Die van mij was al te ver heen om bij te vullen. En dan rij ik toch eigenlijk niet al te vaak erg enthousiast... (Ja, in tunnels even vol in toeren en op mijn reis naar Monaco heeft hij er ook van langs gehad, bijvoorbeeld op de Col de Turini - toen kon ik hem in de afdaling ook erg goed horen en heb ik het daarna weer een tijdje bewust rustig aan gedaan. Maar in het dagelijks verkeer kom ik zelden boven de 5000 toeren.)

Dus RF, als het geluid erg hard is, kun je twee dingen doen: nog snel reservoir laten bijvullen door de dealer of niet gaan. Nordschleife is natuurlijk hét recept om die pomp het laatste zetje te geven. Als hij ermee stopt, ben je ter plekke je stuurbekrachtiging kwijt. Niet fijn als je net volle bak in Miss-Hit-Miss zit, lijkt me zo...

Ik vind ook dat jij daar geen boodschap aan hebt. Laat ze dat lekker met elkaar uitzoeken! De dealer probeert zicht denk ik op deze wijze in te dekken. Als de waterpomp nu weer kapot gaat, dan zullen hem echt weer kosteloos moeten vervangen. De eerste keer een dergelijke vervanging zouden ze eventueel het arbeidsloon kunnen doorbelasten, maar de 2e keer binnen korte tijd zelfs dat niet.

Bij mij is het geluid zoals gezegd weggebleven maar ik ga er bij de eerstvolgende beurt zeker naar laten kijken.

@ Dutch:

Gouden uitleg.

Die ga ik aan mijn dealer geven :duim:

Ik vind het wel niet zo positief nieuws.. :oneens:

Mijn dealer gaat beginnen met een nieuwe "stop" (sluit niet "perfect")

Omdat de smurrie eruit loopt.

De stop alleen vervangen gaat niet,

want voor de ST moet je héél het reservoir bestellen.

==>

Dus krijg ik een nieuw reservoir, met nieuwe stop met nieuwe vulling.

We gaan dan ook een proefrit maken, om het geluid te laten horen ;)

Bedankt voor de toelichting Dutch! :duim:

Ik heb net de dealer gebeld, morgen rij ik er eventjes langs om de stuurbekrachtigingsvloeistof na te kijken en eventueel bij te laten vullen! Lijkt me ook niet fijn als de bekrachtiging midden in de Karussel ermee stopt.... ;)

Heb het hele draadje nog maar eens doorgelezen omdat ik de indruk heb dat ook mijn Focus begint te fluiten. Ik merkte het gisteravond toen ik de auto op de oprit zette dat er een continue fluittoon hoorbaar was, niet echt hard maar toch... Heb inmiddels zo'n 47k km op de teller staan.

Ik ga morgen het eens wat beter in de gate houden om te zien/horen wanneer het zich precies voordoet en of het de stuurbekrachtigingspomp kan zijn of misschien toch iets anders.

Ik heb een 2.0 Rally Edition dus volgens mij hetzelfde Duratec blok als de Fiesta ST.

Vanmorgen effe geluisterd en ik kan direct na het starten een duidelijk gefluit horen aan de rechterkant (bij het rechtervoorwiel) tijdens stationair lopen. De frequentie lijkt verder afhankelijk te zijn van het toerental van de motor. Tijdens het rijden kan ik er niet echt iets van horen i.v.m. andere bijgeluiden, maar zodra ik ergens stilsta en de motor weer stationair laat lopen kan ik het weer duidelijk horen. Draaien aan het stuur verstoort het fluiten wat haast wel moet betekenen dat het van de stuurbekrachtigingspomp af moet komen... :-?

Misschien voor alle zekerheid toch maar eens langs de dealer gaan ermee om het te laten checken...

Toch is dat raar, want 'normaal gesproken' gaat de pomp pas fluiten/zoemen als je de auto flink op z'n staart hebt getrapt (langdurig in hoge toeren) en de pompaandrijving dus lang op z'n flikker heeft gehad. Daardoor gaat de pomp drooglopen en krijg je dat geluid te horen. Dus niet meteen na het starten en bij stationair draaien, ook niet bij stationair draaien ná een pittig stukje rijden.

Dus ik denk dat het toch iets anders is.

Vandaag bij de dealer langs geweest. Het vloeistofniveau was prima, alleen de kleur van de vloeistof niet! Dit moet rood zijn en is bij mij zwart. Over 2,5 week wordt een nieuwe pomp geplaatst en het systeem helemaal nagekeken..... (bijna 30.000 km gereden.....) :-?

@Fiesta2000: misschien dat je ook eventjes naar de kleur van de vloeistof kunt kijken....

Goeie genade, nog geen 30k? Da's nog rapper dan mij!

Maar goed, Ring-kilometers tellen natuurlijk driedubbel, dat weet je... :mrgreen:

Vandaag bij de dealer langs geweest. Het vloeistofniveau was prima, alleen de kleur van de vloeistof niet! Dit moet rood zijn en is bij mij zwart. Over 2,5 week wordt een nieuwe pomp geplaatst en het systeem helemaal nagekeken..... (bijna 30.000 km gereden.....) :-?

@Fiesta2000: misschien dat je ook eventjes naar de kleur van de vloeistof kunt kijken....

Heb het zojuist nog even snel gechecked, maar de stuurbekrachtigingsolie is bij mijn Focus niet rood van kleur maar ietwat groenig. Kan natuurlijk zijn dat dat de normale kleur is voor mijn wagen, maar dat weet ik niet zeker. Overigens stond het peil m.i. wat aan de lage kant, net iets onder min.

Moest trouwens wel de rechter koplamp demonteren om erbij te komen...

Volgens mij was het bij mij gewoon rood, maar ik ga morgen toch ff kijken. Dit is er volgens mij eentje voor de typische ST klachtenlijstje......

Vanochtend een heerlijk rondje op de Nordschleife kunnen rijden!

Terug op de parkeerplaats aangekomen is de stuurbekrachtiging heel eventjes uitgevallen (bij inparkeren auto).

Daarna totaal geen last meer gehad (wel van het zoemende geluid natuurlijk) ;)

Even uitgevallen? Hmmm, dat zou me toch wel even aan het denken zetten.

Mijn vader rijdt een Focus, daar ging afgelopen week de stuurbekrachtiging kapot. Een doorgeschuurde olie-leiding of iets dergelijks, hoop olie op straat en een hoop kabaal vanaf de auto.

Even uitgevallen? Hmmm, dat zou me toch wel even aan het denken zetten.

Ben daarna de baan ook niet meer opgeweest..... :mrgreen:

En voor de rest is het even afwachten, 5 augustus gaat de Fiesta naar de dealer....

Er steekt sinds gisteren een nieuw *servoreservoir op het STke.

En dus ook nieuwe servo-olie :-P

:arrow: Garantie

Nu na enkele weken eens evaluaren hoe lang het duurt eer het reservoir,

al dan niet "volhangt" met servo-olie...

*Een nieuw dopsel was goed genoeg voor mij, aangezien de rubberdichting niet meer optimaal was.

(maar het dopsel voor de ST, is niet apart te bestellen)

Greets!