Jump to content

spoorverbreders

spandel
 Share

Recommended Posts

je moet er goed op letten dat je wielen niet aangaan lopen. maar voor de apk is het de eis dat je wielen niet duiten je kasten mogen steken.

(ben zelf monteur bij de volvo dus) dat is het enigste bij e apk waarop je moet letten

ik kan aan een setje momo velgen komen, 16 inch, et 35 en 8j breed.

Maar die 8j zit me niet lekker. Waar staat de j voor, ik begreep dat die voor een KA op 7 zat maar kan 8 dan ook?

Kan ik dat oplossen, door bv spoorverbreders te kopen?

Heb ik speciale langere bouten nodig voor het bevestigen?

die 8 is de breedte in inches. Een 7 velg past nog net. Is de vraag aan welke kant (binnenkant of buitenkant van het wiel) er nog ruimte is. Als die aan de buitenkant van het wiel zit, zou je deze ruimte kunnen gebruiken door er een bredere velg op te zetten, en deze met de spoorverbreders meer naar buiten zetten. Ik weet alleen niet of deze ruimte er is. ...

dacht ik eindelijk de ideale velgen gevonden te hebben:

OZ velgen type VELA, 7j -15 inch ET waarde 37... belt hij me vanmiddag op dat de ET waarde helaas 42 is...wel :-(:twisted::-( . ZIt ik toch aan spacers of spoorvormers of hoe je ze ook wil noemen nemen...

Nu dus nog de vraag: hoe breed moet je de spoorvormers nemen?

Moet ze ze de breedte nemen van het verschikl tussen ET velgen en wagen, dus 42 - 38 = 4 mm?

Wie weet dat?

Hoe ver kan je gaan zodat ze dus net niet aanlopen bij de wielkast?

De KA en Fiesta zitten qua ET tussen 30 en 38? Dus spacers van max 12 mm?

Zag via autostyle dat je de goedkopere spacers hebt en die verdomde dure krengen van H&R. Verder staat er iets van verschil? tussen conische bouten, conische moeren en bol-conische bouten? Wat hebben onze wagens?

Wat zijn adapterringen, heb je die ook nodig?

Wat is verstandiger, losse universele spoorverbrederes (10mm ofzo) of een setje (zijn der dan opeens 2?) waar bouten al bij zitten? Kan ik mn origionele bijgeleverde bouten dan niet gebruiken?

Tis een hele verhaal maar hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen / willen helpen...!

ik begin een beetje gek te worden.. bij alles wat ik wil hebben op de wagen / wil veranderen, past het niet of zittten er weer veel haken en ogen aan. Waarom wil alles nu niet direct passen zoals bij anderen!

Zo ook die velgen: krijg ik wat aanbiedingen, zijn ze of weer te breed of vallen ze te diep in de wielkassen. Waarom maakt ford de wielkassen enzo niet allemaal gelijk! grrrr .. Krijg der bijna spijt van een ford te hebben genomen zeg...

ik begin een beetje gek te worden.. bij alles wat ik wil hebben op de wagen / wil veranderen, past het niet of zittten er weer veel haken en ogen aan. Waarom wil alles nu niet direct passen zoals bij anderen!

Zo ook die velgen: krijg ik wat aanbiedingen, zijn ze of weer te breed of vallen ze te diep in de wielkassen. Waarom maakt ford de wielkassen enzo niet allemaal gelijk! grrrr .. Krijg der bijna spijt van een ford te hebben genomen zeg...

Da's de sport van het zoeken naar 2e hands spullen :) Als je duur gaat doen, en een nieuwe set koopt, zal het direct passen...

Je moet bij 2e hands gewoon geluk hebben dat er iemand een setje naar je smaak heeft, en in de juiste maat natuurlijk :wink:

SUCCES

Tja om maar weer ff terug te komen op die spoor verbreders?

Ik heb begrepen dat je dees dan (uiteraard) met langere bouten moet gebruiken..

Maar mijn velg zit vast met moeren, mijn bouten zitten vast in de schijf/trommel.

Hoe kan ik dit nu oplossen of word dat een HELE dure grap?

Later

Miquel

Maar mijn velg zit vast met moeren, mijn bouten zitten vast in de schijf/trommel.

Later

Miquel

kan j die tapeinden niet eruit draaien en verwisselen voor langere???

eerst goed checken of t kan voor dat j de draad beschadigd he :wink::lol:

eerst goed checken of t kan voor dat j de draad beschadigd he  :wink:  :lol:

Kan het fout hebben maar volgens mij word dat een hele operatie??

Miquel

eerst goed checken of t kan voor dat j de draad beschadigd he  :wink:  :lol:

Kan het fout hebben maar volgens mij word dat een hele operatie??

Miquel

k weet nie hoe die constructie is....

maar als j zeg maar die tapeinden uit j naaf zou kunnen draaien en verwisselen voor langere (van evengoede of betere kwaliteit) is t niet zooooo arbeidsintensief enige waar j mee zit is hoe makkelijk of hoe moeilijk die oude eruit gaan :lol:

Later

Miquel

eerst goed checken of t kan voor dat j de draad beschadigd he :wink::lol:

hoeft niet neem gewoon spoorverbreders van 25mm (heb ik ook) dan kunnen je orginele draadeinden blijfen zitten en de moeren zijn verzonken in de spoorverbreder en op de spoorverbreder zitten nieuwe draadeinden!!

• 1 month later...

Al gelukt ??

ennu .. bij andere past nix direct :-P .. of bijna nix.. Als je weet wat ik/wij aan mijn auto hebben moeten proberen en veranderen om alles goed te krijgen..

Bijv de velgen.. bij mij zit er nu 16" 7j ET40 op .. met 10mm spacers

aan de voorzijde.. met 10mm extra langere bouten

achter heb ik een setje ford KA spacers gebruikt.. om de achteras 10mm per kant breder te maken (ik heb nog het ford bestel nr ergens staan) .. en uiteraard ook hier 10mm langere astap bouten gebruikt

mjah .. de kunst van het aanpassen leer je met vallen en opstaan :-P

gelukkig is het geen VW-eenheidsworst .. als je het mij vraagt..

Al gelukt ??  

ennu .. bij andere past nix direct :-P .. of bijna nix.. Als je weet wat ik/wij aan mijn auto hebben moeten proberen en veranderen om alles goed te krijgen..  

Bijv de velgen.. bij mij zit er nu 16" 7j ET40 op .. met 10mm spacers  

aan de voorzijde.. met 10mm extra langere bouten  

achter heb ik een setje ford KA spacers gebruikt.. om de achteras 10mm per kant breder te maken (ik heb nog het ford bestel nr ergens staan) .. en uiteraard ook hier 10mm langere astap bouten gebruikt

mjah .. de kunst van het aanpassen leer je met vallen en opstaan :-P  

gelukkig is het geen VW-eenheidsworst .. als je het mij vraagt..

Ik heb setje velgen gekocht waar de ET direct goed van was... heb een weekje met spoorverbreders gereden en dus met veerkeerde velgen maar dat rijdt ook direct anders (en na een week was ik der zo zat van dat ik anderen heb gekocht)

• 2 months later...

Je moet altijd met de juiste ET-waarde rijden, bijna niemand weet wat de ET-waarde inhoud en waar dat voor staat.

Je vering is precies opt midden van de velg berekend, dus is alles in balans. Als je een andere ET-waarde neemt dan is je vering niet meer opt midden van de velg berekend en dan staat er onbalans. Waardoor er gevaarlijke situaties kunnen onstaan, de voorwielen kunnen bij een oneffendheid int wegdek ineens omslaan bijv.

Je moet altijd met de juiste ET-waarde rijden, bijna niemand weet wat de ET-waarde inhoud en waar dat voor staat.

Je vering is precies opt midden van de velg berekend, dus is alles in balans.  Als je een andere ET-waarde neemt dan is je vering niet meer opt midden van de velg berekend en dan staat er onbalans. Waardoor er gevaarlijke situaties kunnen onstaan, de voorwielen kunnen bij een oneffendheid int wegdek ineens omslaan bijv.

ehhm waar baseer je dit op ?

ET waarde is iets totaal logisch. zoveel mm + .. of - t.o.v. het midden van de velg.

ennu onbalans.. velg omslaan .. ik weet niet wie je dat heeft proberen wijs te maken.. maar als je velg omslaat is het een slechte velg.. of heb je een kapot fusestuk .. dat heeft niets met de ET waarde te maken..

voor wat betreft onbalans in de vering t.o.v. de wielen .. aangezien je niets in hoek veranderd (fuse stuk blijft hetzelfde) is er ook geen onbalans in vering..

Je vering is precies opt midden van de velg berekend, dus is alles in balans.  Als je een andere ET-waarde neemt dan is je vering niet meer opt midden van de velg berekend en dan staat er onbalans. Waardoor er gevaarlijke situaties kunnen onstaan, de voorwielen kunnen bij een oneffendheid int wegdek ineens omslaan bijv.

ET waarde is iets totaal logisch. zoveel mm + .. of - t.o.v. het midden van de velg.

ennu onbalans.. velg omslaan .. ik weet niet wie je dat heeft proberen wijs te maken.. maar als je velg omslaat is het een slechte velg.. of heb je een kapot fusestuk .. dat heeft niets met de ET waarde te maken..

voor wat betreft onbalans in de vering t.o.v. de wielen .. aangezien je niets in hoek veranderd (fuse stuk blijft hetzelfde) is er ook geen onbalans in vering..

Met omslaan bedoel k eiglijk je stuur.

Je verandert de hoek van de vering zelf niet, maar wel de hoek van het midden van de velg wel.Het gewicht komt dan niet precies meer opt midden v/d velg te liggen waardoor je auto erg gaat zoeken.

Met omslaan bedoel k eiglijk je stuur.

Je verandert de hoek van de vering zelf niet, maar wel de hoek van het midden van de velg wel.Het gewicht komt dan niet precies meer opt midden v/d velg te liggen waardoor je auto erg gaat zoeken.

dat zoeken heeft niets te maken met het midden van de velg .. maar met de uitlijning (mogelijk door verlaging)

Het enige wat een 'foute' ET waarde voor gevolg kan hebben, is dat je lagers iets minder lang meegaan ..

Maar doen moet je wel extreem fout gaan ..

Share

• Create New...