Jump to content
Fiestaclub.nl
xr2i-16v

Fiesta Xr2i 1.8 Project -> Update 12 Juni

Recommended Posts

Ik heb sinds juni 2007 een fiesta xr2i 1.8 uit 1992. Ik heb haar bij een handelaar in friesland gekocht en na de proefrit heb ik haar meteen meegenomen. Op dat moment was de auto niet helemaal origineel, er zaten geen originele velgen meer onder, de motorkap had escort turbo roosters, de hoedenplank was zelfgemaakt en in de kleur van de auto gespoten, de auto was verlaagd en alle logo's waren van de kofferklep verwijderd. Mijn plan is om hem volledig origineel te maken, maar voordat ik aan de buitenkant ging beginen wou ik hem eerst technisch in orde maken.

Het volgende is al gebeurt sinds aankoop:

-banden voor

-aandrijfashoezen (2)

-remmen voor en achter compleet vernieuwd

-kruiskoppelingen

-alle schokdempers

-koppeling

-uitlaat midden en eind demper

-distributieriem

-kleppendeksel (licht gepolijst)

-draagarmen

-bougies

-bougiekabels

-olie + filter

-koppelingskabel

En dan zal ik nog wel wat vergeten hebben.

zo zag de auto er uit na aankoop:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-O4TS6QJY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PQKXUKNR.jpg

Ik heb een paar maanden na aankoop op ebay een origineel lederen interieur gekocht en ik heb houtaccenten aangebracht in het interieur, daarna zag het er zo uit van binnen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NB8K6P6.jpg

Toen laatst de distributieriem vervangen moest worden kwamen ze bij ford er achter dat er behoorlijk wat roestschade aan de bodem zat, zoveel dat ze het niet waard vonden om verder te gaan. Ze hadden daar toen een prijsopgaaf van gemaakt waar je echt niet vrolijk van word.

Ik ben toen maar langs schadebedrijven gegaan voor prijsopgaaf, ze waren allemaal veel goedkoper dan bij ford. Ik heb er toen een uitgezocht en daar staat ze nu al 2 weken.

Ik laat nu ook gelijk de buitenkant doen (als ze toch bezig zijn, dan maar in 1 keer goed) want de tankdop was verroest, het rechtervoorspatbord en het dak hadden ook roestschade. Ik heb ook mk3,5 spiegels en een normale motorkap gekocht, die worden ook meegespoten.

Zo stond ze er gisteren bij:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FTNE8F8Y.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LCQMP8UX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WU7JNLS7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IZC3G6VD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RFMU7Y3H.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4I3YUDMB.jpg

Het enige dat daarna nog moet gebeuren is het originele luchtfilter monteren, het ding weer verhogen en originele velgen zoeken. Daarna is ze volledig origineel

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel succes met het weg werken van de roest

als die klaar is heb je een mooi en strak wagentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk en zeker origineel dat je hem origineel wil maken /houden dat zie/hoor je niet vaak.

Ondanks dat het nu een heel mooi interieur is,is het alleen jammer dat het niet het originele is

succes verder met je project :duim:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tof project.

dat originele (of semi-originele) mag ik graag zien.

Mijn 1.8i 16v wil ik uiteindelijk ook bijna origineel. ik hou wel de verlagingen en heb nu een paar Ronal RS velgen 15-inch klaar liggen om op te knappen, maar ik ga 'm verder niet met Autostyle of Halfords -rommel aankleden...

Items van Ford, uit die tijd, en horende bij de fiesta vind ik geen probleem...

Ik ga waarschijnlijk ook klepruitjes achterin zetten bijvoorbeeld.

Veel succes verder. ziet er veelbelovend uit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nog wel orginele velgen met banden (13 inch) en orginele achterlichten liggen :D

ik wil ze heel graag kwijt.. dus als je wil :D

kan je ze van mij overnemen voor een mooi prijsje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb sinds juni 2007 een fiesta xr2i 1.8 uit 1992. Ik heb haar bij een handelaar in friesland gekocht en na de proefrit heb ik haar meteen meegenomen. Op dat moment was de auto niet helemaal origineel, er zaten geen originele velgen meer onder, de motorkap had escort turbo roosters, de hoedenplank was zelfgemaakt en in de kleur van de auto gespoten, de auto was verlaagd en alle logo's waren van de kofferklep verwijderd. Mijn plan is om hem volledig origineel te maken, maar voordat ik aan de buitenkant ging beginen wou ik hem eerst technisch in orde maken.

Het volgende is al gebeurt sinds aankoop:

-banden voor

-aandrijfashoezen (2)

-remmen voor en achter compleet vernieuwd

-kruiskoppelingen

-alle schokdempers

-koppeling

-uitlaat midden en eind demper

-distributieriem

-kleppendeksel (licht gepolijst)

-draagarmen

-bougies

-bougiekabels

-olie + filter

-koppelingskabel

En dan zal ik nog wel wat vergeten hebben.

zo zag de auto er uit na aankoop:

Foto-O4TS6QJY.jpg

Foto-PQKXUKNR.jpg

Ik heb een paar maanden na aankoop op ebay een origineel lederen interieur gekocht en ik heb houtaccenten aangebracht in het interieur, daarna zag het er zo uit van binnen:

Foto-3NB8K6P6.jpg

Toen laatst de distributieriem vervangen moest worden kwamen ze bij ford er achter dat er behoorlijk wat roestschade aan de bodem zat, zoveel dat ze het niet waard vonden om verder te gaan. Ze hadden daar toen een prijsopgaaf van gemaakt waar je echt niet vrolijk van word.

Ik ben toen maar langs schadebedrijven gegaan voor prijsopgaaf, ze waren allemaal veel goedkoper dan bij ford. Ik heb er toen een uitgezocht en daar staat ze nu al 2 weken.

Ik laat nu ook gelijk de buitenkant doen (als ze toch bezig zijn, dan maar in 1 keer goed) want de tankdop was verroest, het rechtervoorspatbord en het dak hadden ook roestschade. Ik heb ook mk3,5 spiegels en een normale motorkap gekocht, die worden ook meegespoten.

Zo stond ze er gisteren bij:

Foto-FTNE8F8Y.jpg

Foto-LCQMP8UX.jpg

Foto-WU7JNLS7.jpg

Foto-IZC3G6VD.jpg

Foto-RFMU7Y3H.jpg

Foto-4I3YUDMB.jpg

Het enige dat daarna nog moet gebeuren is het originele luchtfilter monteren, het ding weer verhogen en originele velgen zoeken. Daarna is ze volledig origineel

De orginele velgen zijn of de 14" 2x 5spaaks.. (zoals de rs2000 velgen, maar dan een maatje kleiner) of een een set 14 "'bolle' 5 spaaks velgen (zoals ook geleverd op de laatste RS2000's )

Je plan "Mijn plan is om hem volledig origineel te maken"

Dan moetik toch wat op/aanmerken

Je stoelen zijn niet orgineel XR2i 16v.. maar wel vet (leer)

de dashboard bekleding (dat notenhout) .......... smaken verschillen.. als ik het zo mag uitdrukken

De deurgrepen zijn orgineel gewoon zwart

De tankdop .. idem

De blauwe biesen zitten op een XR2i 16v niet op (als ik me niet vergis)

Maar .. goed bezig (-:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De orginele velgen zijn of de 14" 2x 5spaaks.. (zoals de rs2000 velgen, maar dan een maatje kleiner) of een een set 14 "'bolle' 5 spaaks velgen (zoals ook geleverd op de laatste RS2000's )

Je plan "Mijn plan is om hem volledig origineel te maken"

Dan moetik toch wat op/aanmerken

Je stoelen zijn niet orgineel XR2i 16v.. maar wel vet (leer)

de dashboard bekleding (dat notenhout) .......... smaken verschillen.. als ik het zo mag uitdrukken

De deurgrepen zijn orgineel gewoon zwart

De tankdop .. idem

De blauwe biesen zitten op een XR2i 16v niet op (als ik me niet vergis)

Maar .. goed bezig (-:

... inderdaad...

je hebt overigens een mk3 (geen mk3.5 dus). zover ik weet hadden die geen zijstrips, en zoals Jur al zei ook geen blauwe bies in de bumper.

de B-stijl heeft bij de Mk3 een mat-zwarte kleur. dat was volgens mij vroeger een grote sticker. de Mk 3.5 heeft de kleinere zijspiegeltjes en een tank-klepje.

zo aan je achterklep te zien is het een Mk3. daar zit op de hoogte van de onderzijde van de achterlichten, in je kofferdeksel een sleufje / kleine sponning.

Nou, veel succes er mee.

er zijn er niet veel die helemaal voor standaard gaan, maar ik vind 't wel tof dat je dat doet.

Misschien over een paar jaar... back to base

...

Share this post


Link to post
Share on other sites
... inderdaad...

je hebt overigens een mk3 (geen mk3.5 dus). zover ik weet hadden die geen zijstrips, en zoals Jur al zei ook geen blauwe bies in de bumper.

de B-stijl heeft bij de Mk3 een mat-zwarte kleur. dat was volgens mij vroeger een grote sticker. de Mk 3.5 heeft de kleinere zijspiegeltjes en een tank-klepje.

zo aan je achterklep te zien is het een Mk3. daar zit op de hoogte van de onderzijde van de achterlichten, in je kofferdeksel een sleufje / kleine sponning.

Nou, veel succes er mee.

er zijn er niet veel die helemaal voor standaard gaan, maar ik vind 't wel tof dat je dat doet.

Misschien over een paar jaar... back to base

...

als we dan toch verschillen tussen mk3 en 3,5 opnoemen

- randje in de motorkap, is net als in de achterklep bij de mk3,5 verdwenen

- mk3,5 heeft extra versteviging in de deuren zitten t.b.v. side impact.

- dikkere schokbrekers aan de voorkant

- ander interieur (de mk3 xr2i 16v had rode, blauwe en lichtblauw streepjes.. de mk3,5 had een ' zebra' interieur)

- Airbag voor bestuurder (en passagier) wat de mk3 niet had.

- PATS (wat de mk3 niet had) (passive anti theft system)

- Klokje met PATS lampje (en een geinverteerd schermpje t.o.v. de mk3)

- extra kleuren voor de XR2i (groen/blauw)

- 2e zuiger t.b.v. het (recht) omhooghouden v.d. achterklep.. de zuigers waren wel minder krachtig, maar samen sterker dan die ene van de mk3,5

- bekleding afwerking onder het dashboard aan de passagiers zijde

- Stoelen met gordel-sloten aan de stoel/rail vast i.p.v. in het midden (of dit ook gordelspanners betrof weet ik niet)

- Stuurbekrachtiging .. wat geloof ik op de mk3 niet zat (wel op de courier leverbaar)

- andere onderste achterklep spoiler (accessoire)

... ehhm..

wat was er nog meer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de leuke reacties,

ik had eigenlijk beter kunnen zeggen dat ik hem grotendeels origineel wil hebben.

De auto is in het verleden door de vorige eigenaar een keer volledig overgespoten, daarbij zijn de deurgrepen en tankdop ook meegespoten en de blauwe bies is toen ook er op geplakt. Die dingen zijn inderdaad niet origineel, maar staan wel heel mooi (naar mijn mening) en net alsof het door ford zo geleverd is, dus laat ik het zo.

Dat hout vind ik mooi bij het leer passen daarom heb ik het gedaan, bij het originele stof had ik het

nooit gedaan.

Sinds ik het lederen interieur heb vond ik het nogal zwart van binnen, dat "hout" is een mooi accent in het interieur. Maar smaken verschillen nu eenmaal, en als ik er op uitgekeken ben is het binnen 5 minuten te verwijderen :-)

Ik ben trouwens ook van plan om binnenkort de achterlichten te vervangen door die rs dingen met donker knipperlicht, maar dat is dan wel origineel van ford.

Het interieur blijft een raadsel voor mij, de verkoper zei dat het origineel uit een '93 xr2i kwam en ergens anders op dit forum zei iemand dat het ooit in een laurent david (?) uitvoering als optie was.

Het enige dat ik er (vrij zeker) van weet is dat het alleen in duitsland geleverd is, weet iemand hier mischien ook meer van?

Hij gaat trouwens volgens de spuiter morgen de spuitkabine in, dus ik zal morgen of donderdag nog wat foto's proberen te maken.

Als het goed is rijd hij zaterdag weer na bijna 3 weken stilstand, dan kan ik eindelijk weer mensen met een verbaasde blik bij het stoplicht achterlaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:cheerlie: :cheerlie: :cheerlie: Weer een Fiesta van de sloopberg gered :)

Goed bezig daaro,

Maar ophogen? Zeker weten? Persoonlijk zou ik hem zo laag houden, maar goed, just my 2 cents.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij blijft voorlopig verlaagd, maar als de veren aan vervanging toe zijn laat ik weer een originele set monteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van dat Laurent David interieur was ik :mrgreen: toevallig pas op internet tegen aangelopen.

Dat was wel een originele nederlandse auto waar dit leer interieur inzat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vanmiddag weer even bij de spuiter geweest, hij had hem net gespoten.

Dit zijn de foto's van vanmiddag:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YLEHX6Z.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMCZIXOA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPNDE6YV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PJLLX3Q.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NKVOOBJV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XQKC4O6.jpg

De bodem is nu al helemaal af en hoeft alleen nog getectyleerd te worden :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben vanmiddag weer even bij de spuiter geweest, hij had hem net gespoten.

Dit zijn de foto's van vanmiddag:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YLEHX6Z.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMCZIXOA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPNDE6YV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PJLLX3Q.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NKVOOBJV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XQKC4O6.jpg

De bodem is nu al helemaal af en hoeft alleen nog getectyleerd te worden :-)

hee.. ziet 'r goed uit..

mag ik eens weten wat 't spuiten jou gekost heeft?

(wat is er zoal gedaan en vooer hoeveel)..

... ik ben even benieuwd... mijn Fiesta is misschen ook aan een 'renovatie' toe...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat word/is er allemaal al gedaan bij de spuiter:

- Dak gespoten

- tankdop ingelast

- voorspatbord vervangen

- motorkap met roosters vervangen door een dichte

- Spiegelkappen gespoten

- dorpel aan 1 kant vervangen

- 1 dag laswerk aan de bodem

Dit geintje kost mij zo'n 1500/1600 euro, ik heb dan wel zelf het spatbord de motorkap en het tankdop reparatiestuk aangeleverd.

Als je het gaat doen ga dan bij verschillende spuiters prijsopgaaf vragen, de prijzen verschillen enorm per spuiter en via de ford dealer is het zo ongeveer onbetaalbaar. (ze vroegen bijvoorbeeld €600 voor 1 dorpel in een snelle berekening)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het spuitwerk is best mooi geworden, ik moet het alleen nog wel even poetsen voor een perfect resultaat.

Ik vond trouwens ook nog wat detailfoto's van de schade:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GVA3SITL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EQTYYOKC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKNDZBAR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TLVDAKJ.jpg

En hier is een foto van de auto net voordat ze naar de spuiter ging:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UMPNN3DN.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het spuitwerk is best mooi geworden, ik moet het alleen nog wel even poetsen voor een perfect resultaat.

Ik vond trouwens ook nog wat detailfoto's van de schade:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GVA3SITL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EQTYYOKC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKNDZBAR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TLVDAKJ.jpg

En hier is een foto van de auto net voordat ze naar de spuiter ging:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UMPNN3DN.jpg

probeer i.p.v. de url te posten deze eens te omsluiten met [img ] en [/img ] (zonder spatie tussen de g en de ])

dan zien we gelijk de foto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto-GVA3SITL.jpg

Foto-EQTYYOKC.jpg

Foto-WKNDZBAR.jpg

Foto-4TLVDAKJ.jpg

En hier is een foto van de auto net voordat ze naar de spuiter ging:

Foto-UMPNN3DN.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De auto is al weer terug van de spuiter, vorige week zaterdag heb ik haar opgehaald.

Hier zijn de foto's:

Foto-RC6YRHDN.jpg

Foto-QNK7MXND.jpg

Ik heb ondertussen ook de deurpanelen vervangen door exemplaren met lederen bekleding:

Foto-KVTZ7W8G.jpg

Vrijdag is het luchtfilter vervangen door het originele en vandaag heb ik een set originele velgen gekocht, het gaat dus al de goede kant op :-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit joh :-)

Je gaat hem weer helemaal origineel maken begrijp ik ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

×