Jump to content

Surfdude En Z'n Zilveren Fiesta 1.6 5dr Uit 2004

surfdude
 Share

Recommended Posts

Ik heb onlangs mijn oude Fiesta'tje ingeruild voor deze en ben met de auto best tevreden, maar iets minder met de BOVAG garage waar ik hem gekocht heb! Er werd mij de mooie belofte gedaan dat de auto afgeleverd zou worden met een grote beurt (olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, interieurfilter) zodat ie helemaal klaar zou zijn voor een heel jaar rijden... Mooi niet dus! De olie en het filter zijn nog net vervangen, maar de rest dus niet.

Omdat het me opviel dat de elektroden van de bougies nogal ver uit elkaar stonden, ben ik even gaan googlen om te kijken wat de juiste afstand is (staat gewoon in het boekje blijkt :)). Daardoor kwam ik hier terecht en ben ik meteen maar lid geworden, want ik was ook nog op zoek naar de locatie van het interieurfilter (moest bij mijn oude van buitenaf verwisseld worden). Maar ondertussen heb ik al gevonden dat het bij de MK6 het ergens bij het gaspedaal moet zitten of dat het ook nog helemaal niet geinstalleerd hoeft te zijn...

Ik ben nu al erg blij met dit forum (veel nuttige informatie, ook over het roestprobleem bij de bougies) en kom vast nog wel een keer terug!

Wat een ontvangst! :) Foto's heb eigenlijk ik nog niet, maar doe je ogen eens dicht en stel een geheel standaard 5deurs Fiesta voor met 16" Ford velgen... Et voila! ;) Als het goed is krijg ik deze week de resterende onderdelen voor mijn grote beurt dus dat komt eerst. Daarna nog ff alle standaard zwakke punten checken die ik hier op het forum gevonden heb. En dan ga ik 'm een keer goed poetsen en schiet meteen een paar mooie plaatjes.

Heb nog wel een plaatje van een van de bougies. Volgens de garage waar ik hem gekocht heb, hoefde ie pas bij 60.000 vervangen te worden (hij staat nu op 30.000)... Ben blij dat ze er alle vier heel uitgekomen zijn.

post-2015-1204574342_thumb.jpg

Wat een ontvangst! :) Foto's heb eigenlijk ik nog niet, maar doe je ogen eens dicht en stel een geheel standaard 5deurs Fiesta voor met 16" Ford velgen... Et voila! ;) Als het goed is krijg ik deze week de resterende onderdelen voor mijn grote beurt dus dat komt eerst. Daarna nog ff alle standaard zwakke punten checken die ik hier op het forum gevonden heb. En dan ga ik 'm een keer goed poetsen en schiet meteen een paar mooie plaatjes.

Heb nog wel een plaatje van een van de bougies. Volgens de garage waar ik hem gekocht heb, hoefde ie pas bij 60.000 vervangen te worden (hij staat nu op 30.000)... Ben blij dat ze er alle vier heel uitgekomen zijn.

post-2015-1204574342_thumb.jpg

Gefeliciteerd - dit ziet eruit als het resultaat van één van de zwakke plekken: lekkage langs de ruitensproeiers, dus verroeste bougies...

Oja: veel pret hier! :duim:

ff een update: Vorige week zowaar de resterende onderdelen voor de grote beurt ontvangen en dus kon ik afgelopen zaterdag aan de slag. Bougie'tjes, luchtfilter en interieurfilter stonden op het programma en als je eenmaal doorhebt hoe het luchtfilterhuis eraf moet (twee boutjes los en rukje aan de achterkant), is het vervangen van de bougies en het luchtfilter (9! schroeven om het huis open te krijgen) een eitje. Omdat (het roesten van) de bougies een gevoelig puntje is (en bij LM velgen het aanhaalmoment ook enige aandacht vraagt), heb ik besloten om een momentsleutel aan te schaffen om de bougies met de juiste kracht vast te kunnen zetten (merk Tengtools met een bereik van 20-110 Nm, precies goed voor bougies en de wielbouten. Ca. 60 euro bij www.mototravel.nl). 25-30Nm voor LM kop heb ik ergens gevonden. Ik heb 25Nm gedaan plus een klein beetje ;). Daarbij natuurlijk wat kopervet gebruikt en omdat dat nog niet eerder gebeurd was eerst allemaal even keer helemaal erin en eruit om het vet goed te verdelen. O ja, om schoon te werken heb ik eerst een stuk tuinslag aan mijn stofzuiger geducktaped om het vuil uit de ruimtes bij de bougies te kunnen zuigen!

De bougies zijn van NGK platinum met van die kleine puntjes (PTR5A/13 22C). Hij lijkt er daadwerkelijk wat beter mee te lopen.

Daarna was het interieurfilter aan de beurt en da's wat lastiger! Nadat dat ik eerst ergens op dit forum moest vinden dat het achter het gaspedaal zit, werd het een vrij aparte exersitie in een onhandige houding :-) Gelukkig ben ik wel in het bezit van een uitgebreide doppenset met lange doppen (nodig om het gaspedaal te demonteren) en handig bitsetje met een mini rateltje met torx-bitje om het klepje van het filterhuis eraf te kunnen schroeven (was laatst bij de Gamma in aanbieding, merk Bahco, en heb ik ook meteen gebruikt om met de accuboor het luchtfilterhuis open te schroeven).

Om het ea. te illustreren hieronder een paar foto's:

post-2015-1205176806_thumb.jpgpost-2015-1205176841_thumb.jpg

Foto 1: Filter half in het huis, daarom moet het gaspedaal eraf...

Foto 2: Klepje weer op z'n plek

post-2015-1205176967_thumb.jpgpost-2015-1205176982_thumb.jpg

Foto 3: Het gas-by-wire-pedaal

Foto 4: Lange dop met lang verlengstuk en het korte overdwars (ze zaten niet erg vast dus de hele ratel was niet nodig).

post-2015-1205177016_thumb.jpg

Foto 5: Het bitsetje met mini rateltje, lijkt gemaakt voor dit klusje 8-)

Zo dit wilde ik even kwijt :P Ook als een soort mini how-to om misschien 's iemand anders mee van dienst te zijn :-D