Jump to content

Fiesta Xr2 '86


Hessel
 Share

Recommended Posts

Het begin,

Een vriend van me ( ZL900 ) is al een hele tijd ford geil en probeer deze besmettelijke aandoening aan iedereen over te dragen binnen zijn vriendengroep,

dus hij en ik waren eerst wezen kijken voor een fiesta RS turbo , deze had ook al een zeer lange tijd buiten en stil gestaan na het één en ander na gevraagd te hebben blijkt het gewoon een scheit hok te zijn.

Later die week belt hij me op dat hij nabij een motorgarage, waar hij vaak te vinden is, iemand gesproken heeft die een ouwe XR2 had en die er voor een schappelijk prijsje er vanaf wou.

Wij gingen een kijkje nemen en we vonden een zo goed als orginele XR2 die ongeveer 6jr stil stond, na het ideé te hebben laten bezinken gingen we nog eens kijken, gewapend met alle bekende roest plekken in onze gedachte gingen we op pad ( zie 11 december ), tot onze verbazing kwamen me toen geen één plek tegen die op de lijst stond van bodem, wielkasten, reservewiel , benzinedop ,etc etc.

Toen meteen afgesproken dat we die zaterdag d'r op het ouwe beeste je gingen reanimeren (zie 16 december )

_______________________11 december 2007_______________________________________

hpim0813yf6.jpg

hpim0816hn0.jpg

hiero jongens , erg stoffig maar keihard !! heeft alleen roest bij de linker A-stijl, hij is vanonder lijkt het getectieleerd, geen roest bij de tank dop , niks bij het reserve wiel noppes :grin:

Zoals mijn oplettende vader opmerkte is dat de goude street die aan de rechterkant loopt, niet door loopt op het voor scherm,

dus hij heeft waarschijnlijk ooit schade gehad aan die kant , naja voor de rest niks opmerkerlijks te vinden ,

beetje vieze stoelen , naja dan een keer van die recardo stoelen uit een XR2i .

_______________________16 december 2007_______________________________________

hpim0820ue5.jpg

hpim0821qt7.jpg

hpim0822vg1.jpg

Vandaag hem opgehaald met Jim (zl900) , erg stoffig en ongeeer 6jr stil gestaan en toch starten zonder gel*l, de remmen staan wel aardig vast, maar na een paar blokjes om werden ze als iets gangbaarder.

_______________________list te do_______________________________________

* alle olïen vervangen ( remvloeistof, motorolie, bak-olie, koelvloeistof)

*** dan de APK

* De gaten oplassen

* raam d'r weer in laten zetten

* alle lampen wat netter bevestigen dat het mooier aansluit met de motorkap en zijscherm

* bodykit demonteren en kijken hoeveel roest er achter zit en dat repareren en tektieleren

En dan is het denk ik eind februarie of zo en dan eens kijken hoe het beeste rijd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 234
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hessel

ik ben het helemaal met je eens

1250 euro is best wel veel geld voor z'n auto van 16 jaar oud

en als die al die tijd buiten staat dan heeft de buitenkant ook wel beetje werk

onderdelen zullen nog wel te krijgen zijn voor de turbo maar wordt wel minder

af en toe staat er op internet wel nieuw spul

succes met je aankoop

en hoor wel welke keuze je hebt gemaakt

Link to comment
Share on other sites

De turbo is zeker niet goedkoop in het onderhoud. Ik heb me er bij de Escort al op verkeken, maar de FRST was het helemaal erg...Als je echt gek bent op de auto en als je hem echt wil opknappen...zal het je aardig wat kosten.

Versnellingsbakken zijn een groot zwak punt :grin: Alleen dat gaat al aardig in de prijzen lopen. Maar als je er standaard mee rijdt (niet als een opa, maar toch rustig), is het een fantastische auto en zal je daar niet veel last van hebben.

De onderdelen zoeken;

- lastig te vinden

- vaak niet nieuw

- wel nieuw = duur

De turbo is alleen een aanrader als je van plan bent veeeeeeeeeeeeeeeeeeel tijd in het wagentje te steken en natuurlijk ook de centen zijn erg belangrijk (zuinig is hij ook niet 8-) )

Een XR2 is ook niet een van de goedkoopste omdat de onderdelen bijna niet te vinden zijn. Ik ben ook druk bezig de meine op te knappen, maar dat is lastiger dan je zal denken...

Link to comment
Share on other sites

Het liefst ga ik voor die RS Turbo , gewoon een brute bak ,

de buitenkant valt mij nog mee vale plekken van de zon en hier en daar een beetje roest , ik zal wel een foto regelen.

Maar de APK vervaal datum was 31-10-2001, dat is 6 jaar , daar door is de KM-stand wel lekker laag gebleven,

mijn zorgen lijstje :

* Bodem...

* Uitlaat...

* Schijfen... ( moeten gewoon vervangen worden , helemaal weg gerot )

* Turbo... ( 6jr stil staan kan niet goed zijn , olie is er ook uit gelopen en zo )

* Alle slangen , die zullen ook wel uit gedroogd zijn na al die tijd

Schiet jullie nog iets te binnen ?? en wat zou een schapelijkere prijs zijn ... ik dacht aan een 750 euro of zo ??

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het eens met 750, maar de body moet ERG goed zijn...je verkijkt je nog op het werk dat sommige wagens hebben...en dan gaat het prijskaartje nog verder de lucht in. Vergeet niet ook foto's van de 'powerplant' te plaatsen. Ben erg benieuwd. Controleer alle plekken goed...wielkasten tankdop dak etc etc etc.

Voor de rest; juiste keuze :-D

Link to comment
Share on other sites

Voor zowel de XR2 als de FRST geldt..

Ze hebben een bodykit.. en veelal bevind zich veel roest achter deze bodykit, omdat dit niet/nauwelijks schoon te houden is .. en vuil houdt vocht vast.. tel maar uit

XR2.. algemene onderdelen voor motor etc zijn goed te verkrijgen. Carburateur wordt lastiger.

Ophang Technisch deelt de XR2 veel met de 1.6Diesel welke in ruime mate gemaakt is.

Op de sloop zal je echter weinig meer vinden.. Onderdelen dagen .. daar zijn ze nog net te jong voor..

Een aankomende klassieker.. als ik toch de ruimte had......

Op de specifieke XR2 onderdelen na is er genoeg te krijgen.

FRST

Een auto die niet duur hoeft te zijn, mits in nette staat en goed behandeld.

De turbo kost nieuw tegen de 1100 euro (alleen de T2 turbo)

Spruitstukken zijn zonder scheur niet meer te krijgen!!!!!!(hint aan Franz) tenzij je er een laat maken (tubulair)

Verder is de FRST een XR2i met turbomotor en een opgeleukt interieur..

Interieur.. een net interieur is moeilijk te vinden, voornamelijk instapschade aan zowel de lende steun (bies slijtage) als aan zijwang van de zitting (schuim en stof) ... let dus even goed op of ze links en rechts niet hebben omgewisseld (wat veel gebeurd)

Roest rond de tankdop, bij de achterschermen en van de accubak (en de balk eronder) zijn de meest voorkomende problemen wat roest betreft.

De FRST is een heethoofd .. wat wil zeggen dat de radiateur veel op zijn falie krijgt.. deze is eigenlijk wat klein bemeten... tevens lastig om aan te komen .. en nieuw schreeuwend duur (een recore kost +/- 180 euro)

Relais/zekering kast.. moet mogelijk nog gemodificeerd worden (i.v.m. radiateurfan relais)

Motor.. ook niet onbelangrijk moeten veelal na 150dkm echt gereviseerd worden.. een ton kan dus nog prima mee..

Regelmatig onderhoud (olie verversen, luchtfilter etc) om de 7500 a 10.000km is dus erg van belang.. De juiste olie doet ook wonderen (10W40 semi syntheet wordt veelal gebruikt, maar ga je tunen worden andere olies aangeraden.

Echter als de motor geen goed onderhoud heeft gehad in het verleden (en niet goed behandeld is) kan je voor verrassingen komen te staan..

Van afstand is dus weinig te bepalen..

Indien de auto lang stil heeft gestaan:

- Remmen gangbaar maken, remvloeistof volledig vervangen

- olie en filter vervangen

- Bougies en luchtfilter vervangen

- Distributieriem (en spanner) vervangen .. better safe then sorry (elke 60dkm .. ook al is het een 100dkm snaar)

- klepdeksel lichten, tuimelaars loshalen, klepseals vervangen, nokkenas en stoters controleren (volgorde stoters aanhouden)

etc etc etc ..

En dat voordat je de motor start!!!! Tikkende kleppen is mogelijk na zo lang te hebben stilgestaan, echter zal dit na korte tijd toch echt zichzelf moeten oplossen.. anders zijn je stoters ' op'

Versnellingsbak.. indien je FRST standaard is .. kan deze het prima aan, ga je tunen, zal je hier ook aandacht aan moeten besteden.. de standaard bak kan een 150pk aan zonder aanpassingen..

Een FRST eens goed op zijn falie geven .. kan best, maar dan wel eerst goed warm laten lopen (Geldt eigenlijk voor ELKE auto) .. en je koelvloeistof op temperatuur.. zegt nog niet dat de olie dat ook is..

Zowel een XR2 als een FRST hebben hun aandacht nodig.. hebben ze die niet gehad.. zal je ze dat dubbel terug moeten geven wil je het wat laten worden ..

Beide zijn geweldige.. en aparte auto's ..

Link to comment
Share on other sites

Voor zowel de XR2 als de FRST geldt..

Ze hebben een bodykit.. en veelal bevind zich veel roest achter deze bodykit, omdat dit niet/nauwelijks schoon te houden is .. en vuil houdt vocht vast.. tel maar uit

XR2.. algemene onderdelen voor motor etc zijn goed te verkrijgen. Carburateur wordt lastiger.

Ophang Technisch deelt de XR2 veel met de 1.6Diesel welke in ruime mate gemaakt is.

Op de sloop zal je echter weinig meer vinden.. Onderdelen dagen .. daar zijn ze nog net te jong voor..

Een aankomende klassieker.. als ik toch de ruimte had......

Op de specifieke XR2 onderdelen na is er genoeg te krijgen.

FRST

Een auto die niet duur hoeft te zijn, mits in nette staat en goed behandeld.

De turbo kost nieuw tegen de 1100 euro (alleen de T2 turbo)

Spruitstukken zijn zonder scheur niet meer te krijgen!!!!!!(hint aan Franz) tenzij je er een laat maken (tubulair)

Verder is de FRST een XR2i met turbomotor en een opgeleukt interieur..

Interieur.. een net interieur is moeilijk te vinden, voornamelijk instapschade aan zowel de lende steun (bies slijtage) als aan zijwang van de zitting (schuim en stof) ... let dus even goed op of ze links en rechts niet hebben omgewisseld (wat veel gebeurd)

Roest rond de tankdop, bij de achterschermen en van de accubak (en de balk eronder) zijn de meest voorkomende problemen wat roest betreft.

De FRST is een heethoofd .. wat wil zeggen dat de radiateur veel op zijn falie krijgt.. deze is eigenlijk wat klein bemeten... tevens lastig om aan te komen .. en nieuw schreeuwend duur (een recore kost +/- 180 euro)

Relais/zekering kast.. moet mogelijk nog gemodificeerd worden (i.v.m. radiateurfan relais)

Motor.. ook niet onbelangrijk moeten veelal na 150dkm echt gereviseerd worden.. een ton kan dus nog prima mee..

Regelmatig onderhoud (olie verversen, luchtfilter etc) om de 7500 a 10.000km is dus erg van belang.. De juiste olie doet ook wonderen (10W40 semi syntheet wordt veelal gebruikt, maar ga je tunen worden andere olies aangeraden.

Echter als de motor geen goed onderhoud heeft gehad in het verleden (en niet goed behandeld is) kan je voor verrassingen komen te staan..

Van afstand is dus weinig te bepalen..

Indien de auto lang stil heeft gestaan:

- Remmen gangbaar maken, remvloeistof volledig vervangen

- olie en filter vervangen

- Bougies en luchtfilter vervangen

- Distributieriem (en spanner) vervangen .. better safe then sorry (elke 60dkm .. ook al is het een 100dkm snaar)

- klepdeksel lichten, tuimelaars loshalen, klepseals vervangen, nokkenas en stoters controleren (volgorde stoters aanhouden)

etc etc etc ..

En dat voordat je de motor start!!!! Tikkende kleppen is mogelijk na zo lang te hebben stilgestaan, echter zal dit na korte tijd toch echt zichzelf moeten oplossen.. anders zijn je stoters ' op'

Versnellingsbak.. indien je FRST standaard is .. kan deze het prima aan, ga je tunen, zal je hier ook aandacht aan moeten besteden.. de standaard bak kan een 150pk aan zonder aanpassingen..

Een FRST eens goed op zijn falie geven .. kan best, maar dan wel eerst goed warm laten lopen (Geldt eigenlijk voor ELKE auto) .. en je koelvloeistof op temperatuur.. zegt nog niet dat de olie dat ook is..

Zowel een XR2 als een FRST hebben hun aandacht nodig.. hebben ze die niet gehad.. zal je ze dat dubbel terug moeten geven wil je het wat laten worden ..

Beide zijn geweldige.. en aparte auto's ..

Het lapje tekst dat ik zocht en te laat vond:

Bron: xrrs-club

Te Koop:

Ford Escort RS Turbo

Bouwjaar 1987

147.000 km

Nieuwe turbo, nieuwe koppeling

Voorzien van elektrische ramen en Recaro interieur

Vraagprijs: 1950 euro

Telefoon: 0123-456789

Autohandel

Dergelijke advertenties staan regelmatig in de krant van zaterdag. Bovenstaande advertentie is niet verzonnen. Een beetje kenner heeft al snel het vermoeden dat hier iets aan de hand moet zijn. Toch zijn er veel jongens die, zonder dat ze deze wagen aan een grondige inspectie hebben onderworpen, meteen tot de aanschaf overgaan.

Vaak ziet de wagen in kwestie er heel netjes uit, strak in de lak en een mooi schoon interieur. De gemiddelde autohandelaar wil er graag vanaf, ondanks dat het een verdomd leuke wagen is. Omdat ze vaak moeilijk te verkopen zijn, worden ze in een advertentie meestal een stuk mooier omschreven dan dat het werkelijk is.

Wanneer een RS Turbo aangeschaft wordt, komt men vaak al snel voor hoge kosten te staan als bijvoorbeeld de turbo nog nooit is gereviseerd. Bij een kilometerstand van meer dan 140.000 km heeft de gemiddelde turbo zijn langste tijd wel gehad. Staat er in een advertentie dat er een nieuwe turbo op zit, vraag dan altijd naar de rekening hiervan. Controleer of dat op deze rekening het kenteken van deze wagen staat en de kilometerstand waarop deze reparatie plaatsvond. Uiteraard moet er bij de proefrit goed op gelet worden of de turbo inderdaad nog goed werkt. Later in dit artikel kom ik hier nog op terug.

Wat hierboven geldt sowieso voor alle reparaties die vermeld staan in een advertentie. Wordt er vermeld dat er een nieuwe koppeling in zit, vraag om een rekening. Het is geen waterdicht bewijs, een rekening is snel vervalst, maar het is beter dan helemaal geen rekeningen. Iedereen kan wel roepen dat er van alles vernieuwd is, maar controleer dit altijd zelf!

Vaak wordt vergeten dat een RS Turbo een wagen is die in het gunstigste geval 11 jaar oud is (Fiesta RS Turbo, bouwjaar 1992). De oudste RS Turbo die je tegen kunt komen is een Escort Mk3 RS Turbo uit 1985. Dit zijn dan ook meteen de twee zeldzaamste typen. De Escort Mk4 RS Turbo (1986-1990) zul je veel vaker tegenkomen. Maar voor alle drie geldt dat het geen jonge wagens meer zijn. Vaak hebben ze al drie of misschien wel meer vorige eigenaars gehad. Probeer als het kan altijd de geschiedenis van een auto te achterhalen. Wordt de auto particulier verkocht, vraag de vorige dan of hij rekeningen heeft van onderhoudsbeurten en/of reparaties. Wanneer de Escort uit het buitenland is geïmporteerd, is dit een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Let hierbij dus extra op.

Historie

Zoals gezegd kwam de eerste Escort RS Turbo (S1) in 1985 op de markt. Deze Ford was de eerste in serie geproduceerde Ford met een turbomotor. Het motorblok was in principe hetzelfde als die in de XR3i, met een aantal aanpassingen voor de toevoeging van de turbocompressor. Het vermogen werd hierdoor fors hoger, namelijk ruim 130 pk. Dit was meteen de snelste Escort ooit gebouwd. De uiterlijke kenmerken van deze Escort waren o.a. de witte carrosserie met blauwe striping, rondom brede spoilers, de Orion gril, 7-spaaks RS velgen en een Recaro interieur. Omdat deze RS Turbo bijna aan het einde van de productieperiode van de Escort Mk3 op de markt kwam, ligt het productieaantal vrij laag. In Nederland is de RS Turbo weinig verkocht. Belangrijkste reden hiervoor was de hoge prijs.

De tweede Escort RS Turbo (S2) verscheen in de loop van 1986. Naast de uiterlijke wijzigingen tussen de Mk3 en Mk4 Escort waren er ook enkele technische aanpassingen. Een van de belangrijkste was dat de Mk4 een stuk comfortabeler was dan de Mk3. De prestaties waren nagenoeg hetzelfde gebleven. De Mk4 was ook meteen in een aantal andere kleuren te bestellen, namelijk Radiant Red, Diamond Black, Diamond White en Mercury Grey. Ook was het mogelijk om de wagen zonder de Recaro stoelen te bestellen. In 1989 kwamen er een paar kleine aanpassingen waaronder andere bekleding. In 1990 werd de RS Turbo voorzien van een ander voorbumper en spoiler. De laatste RS Turbo’s liepen in april 1991 van de band. Het totale productie aantal is 22108.

De derde RS Turbo was geen Escort maar een Fiesta. Uiterlijk was de Fiesta op een paar typische RS Turbo gadgets hetzelfde als een XR2i. De verschillen waren: 3-spaaks velgen, luchtroosters in de motorkap, andere dakspoiler, groene stootstrip en Recaro stoelen met een bekleding die enkel leverbaar was op dit model. De kleuren die leverbaar waren, waren hetzelfde als die van de Escort, met als uitzondering dat de laatste Fiesta’s in Groot Brittannië ook leverbaar waren in de kleur Moondust Silver. Vanaf de zomer in 1990 was de Fiesta RS Turbo in een beperkt aantal landen in Europa leverbaar. In grote lijnen was de motor hetzelfde als die van de Escort, het grote verschil was o.a. een ander type turbo. In plaats van een Garett T03 was de Garett T2 gemonteerd, een kleinere en lichtere turbo. Vanwege de beperkte ruimte onder de motorkap van de Fiesta was deze aanpassing, plus het verplaatsen van de fan naar de voorzijde van de radiator, noodzakelijk. Het bijkomende voordeel was dat deze lichtere turbo bij een lager toerental zijn vermogen leverde. Hierdoor is de Fiesta ook wat sneller dan een Escort en heeft hij ook iets meer vermogen.

De laatste Fiesta werd aan het einde van 1992 gebouwd. In het totaal zijn er 4208 van de band gerold.

Inspectiepunten

Carrosserie:

De Escort Mk3 &4 en de Fiesta Mk3 staan niet direct bekend als roestvrije modellen. In tegendeel. Ze hebben alle drie een aantal plaatsen waar nagenoeg altijd roest voorkomt.

Kijk bij de Escort (Mk3 & 4) bijvoorbeeld eens naar de accubak. Bijna elke Escort roest hier. Water blijft hier snel staan door verstopte afvoergaten. Het water blijft staan, de accubak gaat roesten (wanneer de accu ook nog eens een keer gelekt heeft is het helemaal feest) en vervolgens kunnen er in het ergste geval lekkages naar binnen toe ontstaan.

Nu de motorkap toch openstaat, kijk ook eens naar de plek waar de koplampen bevestigd zitten en naar de balken waarop de radiator gemonteerd zit. Kijk ook naar de plaatsen waar de anti-roll bar gemonteerd zit. Hier wil het ook wel eens roestig zijn.

Open vervolgens de achterklep en licht de bekleding op. De plaats waar het reservewiel ligt (is dit nog een origineel exemplaar?) wil nog wel eens vochtig zijn. Wanneer hier een laag water instaat, kan roest rond de benzinedop de oorzaak zijn. Controleer dit door de benzinevuldop eraf te halen en te kijken naar de plek waar de benzinevulleiding aan de carrosserie gemonteerd zit.

Een andere plaats waar vocht kan binnentreden is het schuif/kantelraam in het dak. Open dit en kijk naar de plaats waar de geleidingen liggen. Typisch een plek waar water en vuil kan achterblijven. Versleten rubbers kunnen hier de oorzaak van zijn.

Tussen de voor- en achterbumper en het plaatwerk van een RS Turbo kan ook roest ontstaan. Net zoals tussen de spoilers/skirts rond de wielkasten. Met name de wielkasten rond de achterwielen zijn zeer roestgevoelig. Voel met je vingers achter de wielkasten, of nog beter, demonteer de achterwielen en steek je hoofd in de wielkasten. Kun je meteen ook de achterwielophanging makkelijk inspecteren. Doe dit uiteraard ook bij de voorwielen.

Mocht je in de gelegenheid zijn om de wagen op een brug te rijden, doe dit! Controleer de complete bodem van de auto.

Inspecteer ook de onderkant van de deuren.

De Fiesta onderscheid zich niet van de Escort wat betreft plaatsen waar roest kan voorkomen. Er is echter een plek waar bijna alle Fiesta’s roestplekken vertonen, namelijk rond de benzinedop. Is dit het geval, informeer dan eerst wat een reparatie hiervan gaat kosten.

Motor:

Alvorens de motor geïnspecteerd wordt, probeer te achterhalen wanneer de laatste keer is geweest wanneer de distributieriem is vervangen. Wanneer dit niet bekend is en je koopt de wagen, ga dan als eerst naar een garage en laat deze riem vervangen. Bij iedere 60.000 kilometer moet deze vervangen worden.

De motor is, zoals al eerder gezegd, bij alle drie nagenoeg hetzelfde.

Een van de meest voorkomende mankementen is overmatig olieverbruik of olielekkages. Lekkages komen vaak voor bij versleten keerringen. Als de distributieriem toch vervangen wordt, laat dan meteen ook de keerringen vervangen. Oliedruppels op de distributieriem wil niemand. Een andere veel voorkomende oorzaak is versleten klepsteelrubbers. Wanneer de motor gestart wordt en er komt heel even een pluim blauwe rook uit de uitlaat, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat deze versleten zijn. Het vervangen hiervan is een relatief goedkope reparatie.

Maar,… het roken van de motor kan nog een aantal oorzaken meer hebben.

Witte rook duidt op koelwater wat in de cilinders terecht is gekomen. Oorzaak hiervan is vaak een versleten koppakking. Dit komt natuurlijk bij alle auto’s wel eens voor maar let erop dat een (veel) te hoge turbodruk de oorzaak kan zijn van een kapotte koppakking. Controleer dit ook door de olievuldop op te lichten en te bekijken. Witte smurrie duidt vaak ook op problemen.

Blauwe rook duidt altijd op verbrande olie. Mogelijke oorzaken kunnen bijvoorbeeld versleten zuigerveren zijn. Laat dus de compressie meten! Een andere oorzaak kan een turbo zijn die aan het einde van zijn leven is. Vaak is wel aan de turbo te horen wat de staat hiervan is. Klinkt de turbo tijdens het rijden als een politiesirene, dan is hij versleten. Maak een proefrit en ga in de tweede en derde versnelling een flink accelereren. Als je in de achteruitkijkspiegel een flinke blauwe rookpluim ziet, vrees dan het ergste voor de turbo.

De CVH motoren hebben nooit bekend gestaan als geruisloze motoren, maar het mag niet tè zijn. Vaak is er een tikkend geluid te horen wat van de kleppen afkomt. Dit is normale slijtage en kan op zich niet zoveel kwaad. Let er wel op dat dit niet te erg is. Een te laag oliepijl of verkeerde olie kan hiervan de oorzaak zijn.

Bijna al deze mankementen zijn (helaas) de oorzaak van slecht onderhoud. Bij goed onderhoud kan de CVH motor 250.000 probleemloze kilometers maken.

Een kwaal waar alle RS Turbo’s vroeg of laat last van krijgen is snel warmlopen. De Fiesta heeft hier de meeste problemen mee, zeker als de buitentemperatuur wat hoger is. Dit komt vooral omdat het onder de motorkap van de Fiesta een stuk krapper is dan bij de Escort en de warmte moeilijker afgevoerd kan worden.

De thermostaat en het thermokoppel zijn niet de meest betrouwbare onderdelen en laten het vaak afweten. Het gevolg is niet werkende fan. Een schakelaar monteren om de fan handmatig aan te kunnen zetten (via een relais!) is dan ook zeker geen overbodige luxe.

Controleer dit door de motor een tijdje stationair te laten lopen zodat de temperatuur omhoog loopt. Zet de motor wel op tijd uit als de fan niet aanslaat om ernstige motorschade te voorkomen!

Interieur:

De RS Turbo’s worden gekenmerkt door de aanwezigheid van Recaro kuipstoelen. Bij de Escort Mk3 en de Fiesta Mk3 werden deze standaard geleverd, bij de Escort Mk4 kon er gekozen worden uit Recaro’s of het simpelere XR3i interieur. De bekleding is sterk, maar na verloop van tijd zullen gebruikssporen zichtbaar zijn. Door het in- en uitstappen kunnen slijtplekken aan de buitenkant van de stoelen ontstaan. Meestal is de vulling van de stoel beschadigd en niet bekleding. Recaro’s hebben vaak de neiging om langzaam achterover te kiepen.

Wanneer de stof beschadigd is (vaak brandplekken van sigaretten) kun je op zoek gaan naar nieuwe stoelen of nieuwe bekleding. Aangezien Recaro’s zeer geliefd zijn zal het niet meevallen om deze te vinden. Nieuwe bekleding zal ook niet meevallen. Laat je hiervoor adviseren door de Ford dealer of een goede autobekleder.

Het dashboard van de Escort Mk3 heeft als nadeel dat het onder invloed van warmte in de breedte gaat scheuren. Dit is enkel op te lossen door een nieuw dashboard te monteren. Het plaatsen van een dashboard is niet moeilijk, het vinden ervan wel. Er zijn voldoende Mk3’s te vinden, maar de meeste hebben een bruin dashboard. Dit geldt overigens voor alle interieur delen van de Mk3.

De Fiesta is voorzien van veel hardkunststoffen interieurdelen. Het nadeel hiervan is dat het zeer snel beschadigd. Nieuwe onderdelen zijn, in tegenstelling tot de Escort Mk3, zonder problemen te vinden. Veel moeilijker is het vinden van een stuur of een versnellingspookknop. Deze zijn uitgevoerd in leer en verweren na verloop van tijd. Ze zijn bij de dealer nog nieuwe te bestellen, maar reken er op dat je hiervoor de hoofdprijs betaalt.

Onderdelenvoorziening :

Omdat de Escort Mk3 en de Fiesta Mk3 beperkt zijn geproduceerd, wil het nog wel eens voorkomen dat sommige onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn bij de Ford dealer (een voorbeeld hiervan is het uitlaatspruitstuk van een Fiesta RS Turbo. Wanneer deze gescheurd is, en dit komt nogal eens voor, ben je aangewezen op een sloper of een goede lasser). Als je dus een RS Turbo met wat werk wilt gaan aanschaffen, ben er dan zeker van dat je nog aan de juiste onderdelen kunt komen. Dit, om teleurstelling en ergernis te voorkomen.

Als laatste:

controleer VIN code. Deze code is te vinden onder de motorkap op de voorste dwarsbalk en naast de rechterstoel. Controleer of deze twee codes hetzelfde zijn. Controleer ook of dit dezelfde code is als die op het kenteken vermeld staat.

De drie RS Turbo’s hebben uiteraard grote overeenkomsten. Motorisch zijn de gelijkenissen het grootst. Maar met name bij het interieur zijn een aantal verschillen te zien. Ze hebben elk hun specifieke problemen die zeker de nodige aandacht verdienen.

Ga er nooit van uit dat de RS Turbo die verkocht wordt 100% in orde is. Geld reserveren voor reparaties in het begin is zeker niet overbodig. En, als je er lang plezier aan wilt beleven, probeer een zo origineel mogelijk exemplaar te vinden.

Geschreven door Edwin beukers

Wat betreft het rijgedrag, wil je snel...kies de turbo, wil je een gigantische grijns op je gezicht en toch niet de langzaamste zijn...kies de xr2

en anders...koop ze allebei :D

Link to comment
Share on other sites

Het stuk van Edwin dekt het grootste deel van de lading..

Onderdelen voor de FRST zijn in engeland nog veelal goed te verkrijgen (ook nieuw) op enkele onderdelen na (uitlaatspruitstuk, groene strips.. om maar een voorbeeld te noemen)

Verder wijkt de motor van de FRST mechanisch niet veel af, echter kwa injectie systeem wel. de FRST motor is een combinatie van de ERST motor uit de mk4 en het XR2i injectie systeem (EFI) en heeft ook de cylinderkop van de XR2i meegekregen. De kleinere turbo heeft zo zijn voordelen, echter ook een nadeel.. waar de escort 'makkelijk' te tunen was, loopt de FRST snel tegen zijn limiet aan met de standaard turbo (snel.. 175pk is haalbaar, daarboven is een andere turbo te adviseren)

Tunen van de ERST is 'goedkoper' en eenvoudiger, mits de juiste kennis en meetapperatuur gebruikt wordt. De FRST is daarin wat beperkter en vergt meer kennis (live mapping) en betere apparatuur om dit te doen.. het tunen van de FRST is dan ook iets kostbaarder om hetzelfde resultaat te bereiken, maar zeker niet ondoenlijk..

Voor het tunen van de FRST kan je in NL terrecht, zelf zou ik echter naar onze westerburen gaan, omdat ze daar stukken meer kennis in huis hebben en het gewoon vaker gedaan hebben... zoek dan wel een goed uit natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Voor de gene die zijn zeldzaam spruitstuk zoeken, bij mij in de buurt heb ik "Jan Groot" een ford specialist ,

ongetwijfeld bekend hier op het forum. hij heeft voor niet te veel geld een turbo spruitstuk op zijn toonbank liggen , een verchroomde .

Link to comment
Share on other sites

dit is de rs turbo denk ik die je bedoelt ??

http://www.fordworld.nl/nl/aanbod/particul...asp?itemID=3397

Zelf waag ik het liever met deze voor de 1000 euro

http://auto.marktplaats.nl/ford/123593627-...rbo-ombouw.html

De onderste is geen turbo,maar ook pittig...wel een mooi wagentje. Ik probeer zijn rolkooi te regelen.

Link to comment
Share on other sites

hallo,

ik heb een escort rs turbo gehad.

de eerste vijf jaar zonder problemen,hierna heeft die auto me veel geld gekost.

op twee jaar tijd heb ik twee nieuwe turbo's gehad.

hij had toen 60.000 km.

hierna is de roest begonnen,dus opnieuw laten spuiten.

hierna een kapotte injectiepomp,deze laten reviseren.

toen heb ik een fiesta xr2i gekocht en de turbo ingeruild.

deze was snel verkocht bij de dealer,maar toen ik er een jaar later kwam voor een onderhoudsbeurt zij de dealer dat er weer een nieuwe turbo opzit en hij zijn winst kwijt was op die auto.

bezint eer ge begint met een turbo,de xr2i was probleemloos.

groetjes

Link to comment
Share on other sites

ik ben van het Turbo idee terug gekomen , ik ben bang dat ik te veel op me nek neem.

Voor de gene die interesse hebben in die auto staat in westzaan , op het zuideinde ( bij een auto dealer waar ik de naam van ken :P )

Link to comment
Share on other sites

ik ben van het Turbo idee terug gekomen , ik ben bang dat ik te veel op me nek neem.

Voor de gene die interesse hebben in die auto staat in westzaan , op het zuideinde ( bij een auto dealer waar ik de naam van ken :P )

En ga je dat met ons delen ?

we zijn namelijk alle FRST's aan het inventariseren.. dus ben wel benieuwd.

Link to comment
Share on other sites

ik ben van het Turbo idee terug gekomen , ik ben bang dat ik te veel op me nek neem.

Voor de gene die interesse hebben in die auto staat in westzaan , op het zuideinde ( bij een auto dealer waar ik de naam van ken :P )

En ga je dat met ons delen ?

we zijn namelijk alle FRST's aan het inventariseren.. dus ben wel benieuwd.

Wat delen ?

Waar hij staat ? in westzaan , op het zuideinde ( dat is de kant van Zaandam zeg maar ) daar zit een autodealer ( die ik niet kan vinden op goudengids ) maar hij zit daar toch echt wel , maar daat staat ie , het is een rode FRST met het kenteken SH-GN-06.

Link to comment
Share on other sites

ik ben van het Turbo idee terug gekomen , ik ben bang dat ik te veel op me nek neem.

Voor de gene die interesse hebben in die auto staat in westzaan , op het zuideinde ( bij een auto dealer waar ik de naam van ken :P )

En ga je dat met ons delen ?

we zijn namelijk alle FRST's aan het inventariseren.. dus ben wel benieuwd.

Wat delen ?

Waar hij staat ? in westzaan , op het zuideinde ( dat is de kant van Zaandam zeg maar ) daar zit een autodealer ( die ik niet kan vinden op goudengids ) maar hij zit daar toch echt wel , maar daat staat ie , het is een rode FRST met het kenteken SH-GN-06.

FORD FIESTA RS TURBO

Vervaldatum APK 31-10-2001

Datum aanvang tenaamstelling 29-07-2002

Datum eerste toelating 25-01-1991

Datum aanvang laatste tenaamstelling 29-07-2002

Datum eerste afgifte Nederland 02-10-1999

Jammer genoeg niet origineel Nederlands...

Link to comment
Share on other sites

ik ben van het Turbo idee terug gekomen , ik ben bang dat ik te veel op me nek neem.

Voor de gene die interesse hebben in die auto staat in westzaan , op het zuideinde ( bij een auto dealer waar ik de naam van ken :P )

Dus nu op zoek naar een XR2 ?

Link to comment
Share on other sites

Haha, ik heb Hessel Zowel de Turbo als de XR2 aan gewezen...

Als ik zou mogen kiezen zou ik voor de XR2 gaan het is dat ik de ruimte niet heb, hij is echt Gaaf om te zien :inlove:

hij hoeft er (na mijn mening) bijzonder weinig voor te hebben!!

Link to comment
Share on other sites

Haha, ik heb Hessel Zowel de Turbo als de XR2 aan gewezen...

Als ik zou mogen kiezen zou ik voor de XR2 gaan het is dat ik de ruimte niet heb, hij is echt Gaaf om te zien :inlove:

hij hoeft er (na mijn mening) bijzonder weinig voor te hebben!!

jimbo , d'r moet een compleet nieuw interieur in , het ziet er niet uit.

Ik vindt het ook een leuk bakkie maar kwa comfor ga ik er alleen maar op achteruit ......

Link to comment
Share on other sites

 Share

Announcements


×
×
  • Create New...