Jump to content

Motor Doet Raar

Recommended Posts

Sinds kort slaat mijn fietsa (MK4) tijdens het rijden af, loopt heeeeel slecht stagionair en soms valt hij gelijk na het starten uit....

De garage weet niet precies wat het is, maar volgens hun zal het vast niet in de garantie vallen.

Zijn er mensen dit dit probleem eerder hebben gehad?????????

Misschien is de oplossing wel heel simpel....

Ik krijg die stomme bougies niet los, is een andere maat ofzo. Nu moet ik van zoetermeer helemaal terugrijden naar noord brabant voor me garantie :P

Het rare is dat toen ik weg reed van de garage er niks was, maar pas na een paar dagen begon die met schommelen van stagionair en nu doet ie helemaal raar, ik vind het wel eng om erin te rijden aangezien ik onderweg naar me werk wel is een tractor moet inhalen en dan kapt me moter ermee, niet zo handig dus....

Als je met name last hebt van slecht stationair lopen of afslaan na starten ed. dan zou het best wel eens een defecte stationairregelklep kunnen zijn.

Heb je misschien al eens de luchtmassameter (LMM) nagekeken? Als die vuil is wil dat ook nog wel eens leiden tot een slecht lopende motor.

Als de motor stottert/hapert tijdens accellereren dan is het vaak een ontstekingsprobleem: bougies, kabels, disbobine.

Als je met name last hebt van slecht stationair lopen of afslaan na starten ed. dan zou het best wel eens een defecte stationairregelklep kunnen zijn.

Heb je misschien al eens de luchtmassameter (LMM) nagekeken? Als die vuil is wil dat ook nog wel eens leiden tot een slecht lopende motor.

Als de motor stottert/hapert tijdens accellereren dan is het vaak een ontstekingsprobleem: bougies, kabels, disbobine.

Het rare is dat hij (of zij) er geen last van heeft als die koud is. {confused}

ik denk niet dat het een slechte MAF is. Wanneer de MAF bij een mk4 niet meer werkt komt ie amper boven de 3000 toeren en superveel vermogensverlies. Je kan het testen door de stekker ervan even los te trekken...

Verder denk ik dat het gewoon je stationair regelklep is.

Maar ik vind het zo raar dat als hij koud is er helemaal geen last van heeft...? En kan het probleem dat mijn moter uitslaat als ik mijn koppeling indruk (rond 3.000 toeren bijv.) terugzakt naar 300/500 toeren of soms zelfs afslaat?

Ik heb bij mijn vorige Fiesta mk5 een soort gelijk probleem gehad: tijdens koppelen zakte het toerental zover terug dat de motor soms afsloeg. Erg leuk natuurlijk als dat gebeurt tijdens het nemen van een bocht, want alle elektrische systemen zoals stuur- en rembekrachtiging vallen uit. Heb zo ooit bijna in de berm gestaan... :-?

Anyway, dat afslaan kan haast niets anders zijn dan een defecte stationair regelklep. Immers, deze moet bij gaslos en koppelen ervoor zorgen dat je toerental netjes naar stationair teruggaat. Dat was bij mijn Fiesta in ieder geval de oorzaak.

Je kunt dat overigens ook eens testen door je auto stationair te laten draaien en dan alle verlichting, elec ramen etc. eens aan te zetten. Als je regelklep slecht werkt zul je merken dat je toerental daalt en de motor neigt af te slaan. Normaal gesproken moet het toerental automatisch bijgeregeld worden d.m.v. de klep zodat ie mooi constant blijft draaien.

Ik sluit echter niet uit dat er ook nog iets anders niet helemaal naar behoren werkt.

Nog even een vraagje: tijdens het inhalen van die tractor, sloeg je motor toen uit tijdens het accellereren of op het moment dat je terugschakelde, dus net voor het accellereren?

Ik heb bij mijn vorige Fiesta mk5 een soort gelijk probleem gehad: tijdens koppelen zakte het toerental zover terug dat de motor soms afsloeg. Erg leuk natuurlijk als dat gebeurt tijdens het nemen van een bocht, want alle elektrische systemen zoals stuur- en rembekrachtiging vallen uit. Heb zo ooit bijna in de berm gestaan... :-?

Anyway, dat afslaan kan haast niets anders zijn dan een defecte stationair regelklep. Immers, deze moet bij gaslos en koppelen ervoor zorgen dat je toerental netjes naar stationair teruggaat. Dat was bij mijn Fiesta in ieder geval de oorzaak.

Je kunt dat overigens ook eens testen door je auto stationair te laten draaien en dan alle verlichting, elec ramen etc. eens aan te zetten. Als je regelklep slecht werkt zul je merken dat je toerental daalt en de motor neigt af te slaan. Normaal gesproken moet het toerental automatisch bijgeregeld worden d.m.v. de klep zodat ie mooi constant blijft draaien.

Ik sluit echter niet uit dat er ook nog iets anders niet helemaal naar behoren werkt.

Nog even een vraagje: tijdens het inhalen van die tractor, sloeg je motor toen uit tijdens het accellereren of op het moment dat je terugschakelde, dus net voor het accellereren?

Hij sloeg af tijdens het terugschakelen, het is een N weg, dus je mag er 80, doe ik meestal in ze 5 ( Een beter milieu begint bij jezelf zeggen ze dan ). Dus tijdens het terugschakelen om zo'n slome irritante traktor (waarom die in de spitsuren rijden mag joost weten) sloeg die af, maar op dat moment was ik al aan het inhalen, maar ik leef nog! En dan blijf ik ook nog wel even doen :jaknikker:

Ik heb geprobeert met de ramen en het elektrisch dak, maar hij loopt zowizo als slecht en hij neigt af te slaan, maakt niet verschil met ramen en lichten naar mijn idee. Kan een stagionairklep gemaakt worden of moet deze vervangen worden? heb hem niet bij een Ford dealer gekocht, dan kan ik bellen dat de garage een stagionairsklep kan bestellen

Aannemende dat je nog garantie hebt op je Fiesta, zou ik in ieder geval eens langs de garage gaan om het probleem te laten analyseren. Mocht het inderdaad de stationairklep zijn, dan moet ie zeker weten onder de normale Bovag garantie vervangen kunnen worden!

Ben bij de garage geweest, die doen er vanaf 11 uur in de moregn tot half 9 's avonds over om te ontdekken dat het mijn stagionairsregeling is en niet mij LMM. Dus toen was het sluitingstijd en is er nog niks veranderd, maar de stagionairsklep wordt toegezonden :veryhappy:

• 2 weeks later...

De stagionairsklep is vervangen, hij slaat niet meer af, maar hij loopt nog

steeds niet goed stagionair :S. Soms als ik van hoge toeren kom en ik laat mijn gas

los loopt hij helemaal door tot aan de 3000 toeren.

Als ik geen gas geef blijft hij ook gewoon doorrijden, soort van Cruise-Control achtig...

ik ben ten einde raad, de garage volgens mij ook. Iemand anders niet?

ook een bekend probleem.

welke versie motor heb je ? Heb je er een met 2 grote zwarte stekkers tegen je schutbord achter je inlaat ?? Zoja dan moet je deze stekkers even uit elkaar trekken en schoonmaken van binnen en even tig keer in en uitelkaar schuiven.

Werkt dit niet dan werkt een GPS( gaskleppositiesensor ) modificatie waarschijnlijk.

Kan ook wezen dat je gasklephuis zelf smerig is, dat was bij mij nl het geval.

Als je olie derin hebt zitten en je auto wordt warm kan je stationaire omloop zelf dichtslippen, waardoor ie stationair slecht loopt. ook kan vuil dervoor zorgen dat je gasklep niet helemaal sluit en die dus wel gas blijftgeven als jij dat niet wilt

Ik ben bij een garage geweest, die merkte op dat mijn remmen ook niet 100% naar behoren werkten.

Toen keek hij naar (volgens mij) de hoofrem oid. Het moet er in ieder geval voor zorgen dat er een vacuem ontstaat voor de remmen maar dit heeft ook werking op de moter. Als ik de luchtuitvoer van dit ding dichthoud ( dat deed de garage ook ) dan loopt hij helemaal goed....

Hij zegt dat er een membraam vervangen moet worden, dat het een paar uur kost en het membraam is ook duur, een andere garage zegt dat ik gewoon het lek moet zoeken en het dicht moet kitten.

Wie o wie?

Als je hoofd remcilinder schade heeft zou ik er niet aan gaan kitten. Dikke kans dat je je een keer verremd.

Ik weet echter niet wat er precies aan de hand is aan de hand van je beschrijving.

membaan zit in je hoofdrembekrachtiger. Als deze lekt of niet goed functioneerd is je remwerking vaak minder en zal je motor idd anders lopen doordat hij ergens vacuum lekt.

kan idd een prijzig grapje zijn.

• 1 month later...

Ik ben al een tijd niet geweest op de site, maar lees dit met heel veel aandacht. Ik heb zelf een MK4 uit 97 met amper 70.000 op de teller. Enkele maanden geleden begon de ellende: afslaan bij stoplichten, heel sterk inhouden tijdens optrekken. Het was net of de brandstofleiding werd afgeknepen, waarna iemand alles weer los liet en je plots een stoot naar voren kreeg.

Auto moest toch voor grote beurt en APK en heb toen aangegeven dat het waarschijnlijk de gasregelklep was. Die is keurig schoongemaakt. Garage had verder in de computer geen foutmeldingen gevonden.

Het werd echter steeds erger en erger. Toch maar weer terug. Zij bestelden alvast een heel nieuwe regelunit. Kom ik eind van de dag bij de garage, vertelt een buitengemeen vriendelijke Ford-monteur me dat hij een foutmelding had gekregen van de lambda-sonde. Hij had die (duurrrrrrr!!!) vervangen en de klachten zouden over moeten zijn.

Dat klopt niet helemaal..... zo heel af en toe houdt hij nog even in, of wil nog wel eens afslaan. Maar het is al een enorm verschil. Ook in brandstofverbruik... Ik reed op het laatst iets van 1:9 dat doet de snellere Porsche ook.... nu weer een keurige 1:15/16

iemand anders ervaring met de (kapotte) lambda-sonde?

Groet,

Jan

Share

• Create New...