Gaitio Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Er komt geen RS-versie van de Ford Focus. Hoewel er diverse prototypes gebouwd zijn, heeft Ford toch besloten het project van een 300 pk sterke Focus RS af te blazen. Onze collega's van het Engelse zusterblad Auto Express melden dat Ford de ultrabrute Focus RS niet in productie zal nemen. Eind 2008 zou de auto, die naar verluidt 300 pk zou krijgen in combinatie met vierwielaandrijving, klaar moeten zijn. Er was zelfs al een Engelsman die 18 maanden geleden een voorschot aan zijn lokale dealer had betaald om straks als een van de eersten in de RS te kunnen stappen. Volgens Auto Express is een van de belangrijkste redenen voor het stopzetten van het RS-project de hoge CO2-uitstoot die dit model zou hebben. Ford zegt echter dat het moeilijk zou worden om op deze auto winst te maken, in een land als Groot-Brittanië zou er nog wel markt zijn voor een Focus RS, maar daarbuiten niet, aldus een zegsman van het merk. Van de vorige Focus was er wel een RS, met een 215 pk sterke 2.0 turbo. Die voorwielaandrijver staat ons nog helder voor de geest als een van de fijnste hot hatches van de laatste tien jaar. Maar per exemplaar van de in totaal 4.501 gebouwde RS'en moest Ford 6.000 euro toeleggen. De huidige Focus ST met zijn 225 pk sterke vijfcilinder turbo zal dus de hefstige Focus van de tweede generatie blijven. bron: Autoweek.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
wllmzz Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Jammer, maar zal inderdaad een verloop zijn uit het verhaal dat Ford alleen nog maar kleinere blokkies in de autoos legt om zo min mogelijke CO2uitstoot te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 We hebben nix te klagen. Ford Focus 1 RS: 215 PK Ford Focus 2 ST: 225 PK dat is ehm... meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Norge Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 We hebben nix te klagen. Ford Focus 1 RS: 215 PK Ford Focus 2 ST: 225 PK dat is ehm... meer? Je vergeet 1 ding. De FRS 1 heeft een door ford ontwikkeld blok.De ST heeft een blok uit de volvo serie die al tijden bestaat. Bedrijven worden steeds luier met het ontwikkelen van eigen motoren en daar heeft ford een begin mee gemaakt toen ze dit volvo blok kozen. Bewijs van gebrek aan creativiteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 We hebben nix te klagen. Ford Focus 1 RS: 215 PK Ford Focus 2 ST: 225 PK dat is ehm... meer? Je vergeet 1 ding. De FRS 1 heeft een door ford ontwikkeld blok.De ST heeft een blok uit de volvo serie die al tijden bestaat. Bedrijven worden steeds luier met het ontwikkelen van eigen motoren en daar heeft ford een begin mee gemaakt toen ze dit volvo blok kozen. Bewijs van gebrek aan creativiteit. En daarnaast: 215pk uit een 4-cilinder blok versus 225pk uit een 5-cilinder blok... 't is nou niet echt een dramatische toename... ...weet alleen niet hoe het zit met het verschil in koppel... zal denk ik wel wat meer uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlueFiesta Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Volgens Autoweek: Mk.1 ST (was toch bezig) Max. vermogen 127 kW (173 pk) 7000tpm Max. koppel 195 Nm 5500tpm Mk.1 RS Max. vermogen 158 kW (215 pk) 5500tpm Max. koppel 310 Nm 3500tpm Mk.2 ST Max vermogen 166 kW (225 pk) bij 6100tpm Max. koppel 320 Nm bij 1600tpm Laatste twee ontlopen elkaar niet zoveel lijkt me. Volgens mij is het al dan niet ontwikkelen van nieuwe motoren niet een gebrek aan creativiteit, maar eerder een centenkwestie. Het ontwikkelen van een nieuw blok is duur en waarom zouden we als Volvo er nog eentje heeft liggen zullen ze wel hebben gedacht. Het verdelen van het vermogen over meer cilinders lijkt mij vooral ten goede komen aan de levensduur van het blok. Ik weet alleen niet of het nog veel uitmaakt of een blok ipv 300.000km nu 400.000km meegaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutch Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Precies. Volvo-blok kun je gemakkelijker dik chippen zonder dat 't meteen kapotgaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Norge Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Precies. Volvo-blok kun je gemakkelijker dik chippen zonder dat 't meteen kapotgaat.Denk niet dat dat het grootste probleem is. Is wel makkelijk natuurlijk aangezien de T5 motor een grote historie heeft. Bestaat al ff natuurlijk. Verder denk ik niet dat geld een kwestie was om voor de T5 motor te kiezen. FOrd europa draait vrij goed. Maja als je mee wilt gaan met de rest (noem: VW en audi etc) dan moet je wel keuzes maken. Het gaat vlot met de ontwikkelingen tegenwoordig. Kijk de audi TT konden ze nog wel aan toen. 1.8T al was die ook goed te tunen. Hoe dan ook this een goede keuze geweest. Het geluid is mega zo ook de power. En ze hebben er een mooie creatie van gemaakt. De ST heeft een mooie smoel. En ach wat is nu een RS? Bedoel als ik moest kiezen tussen een focus die RS heeft met een 5 pitter of een focus die ST heet met een 5 pitter Zolang ie maar goed loopt en doet waarvoor ie gebouwd is vind ik het allang goed Kan alleen maar zeggen hulde aan de 5cyl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts