VitroFiesta Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 FAQ - Veelvoorkomende problemen en aandachtspunten Hier staan alle bekende problemen en aandachtspunten van de Fiesta Mk6 gerangschikt. Aanvullingen kunnen per mail of PM worden doorgegeven. Bekende problemen Dit kunnen fouten in de fabricage zijn, maar ook onderdelen waarvan bekend is dat ze erg aan slijtage onderheven zijn. Dit zijn vooral punten om extra op te letten bij het kopen van een gebruikte Fiesta. MotorischHoge pieptoon uit de waterpomp (ook bij de ST). Oplossing is een nieuwe, aangepaste waterpomp (garantie).Lekkend carter (komt regelmatig voor bij een leeftijd van 2 jaar of ouder).2e lambda sonde stuk, lampje motormanagement gaat branden.Moeizaam wegrijden, soms bijna afslaan bij koude motor.Extra voor 1.4 TDCiLekkende verstuivers en retourleidingenOverigFluitende toon bij de bovenkant van de voorruit bij 120km/u of harder (afkitten met ruitenkit). Ford gebruikt een kit-strip om het af te dichten.Slijtage aan het stuurwiel. De toplaag van het stuur laat los (geldt niet voor echt lederen stuur). Hiervoor is een speciale regeling bij Ford, het stuur kan met korting vervangen worden, afhankelijk van de leeftijd en km. stand van de auto. (Zie onderstaande foto)Na het veelvuldig neerklappen van de achterbank kan er een krakend geluid ontstaan, dit is op te lossen door een stukje rubber tussen de bewegende delen te plaatsen (verkrijgbaar bij de dealer).Ontgrendeling voor het naar voren klappen van de voorstoelen van de 3-deurs modellen werkt niet. Ontgrendelingskabel is gebroken, of handgreep is versleten. Beste is om beiden te vervangen.Motorkap gaat soms niet open/komt niet uit het slot. Met beide handen (voorzichtig) een duw op de motorkap geven is meestal voldoende om het probleem op te lossen.Door ophoping van vuil, of ijs in de winter kunnen de afwateringsgaten in de deuren dicht gaan zitten. Hierdoor kunnen de deuren vol met water lopen. Oplossing is om met een kleine schroevendraaier de gaatjes voorzichtig iets groter te maken. (Elke deur bevat 2 afwateringsgaatjes)Roest Plaatsen waarvan bekend is dat er snel roestvorming kan ontstaan, let hier op bij het kopen van een (gebruikte) Fiesta en het onderhoud daarvan.Naden van de motorkap. (6 jaar Ford garantie)Op de lasnaden onder de deurrubbers van de voordeuren (6 jaar garantie)Omdat de achterlichtunits erg strak tegen de carroserie aangemonteerd zijn, kan door trillingen de lak onder de lichtunits beschadigen waardoor roest kan ontstaan.AandachtspuntenDoor de opening van de rechter ruitensproeier lekt bij iedere regenbui of wasbeurt water naar binnen. Dit water druppelt precies op de bougies en de bedrading van de bobine en kan daar niet weg. Rond de bougies kan zich roest gaan vormen en in de bedrading van de bobine kan kortsluiting ontstaan. Dit probleem is bekend bij Ford, ze hebben een aangepaste ruitensproeierkop die afgedicht is met een rubberstrip (gratis vervanging). Een andere oplossing is om de rechter ruitensproeier af te (laten) kitten zodat er geen water meer doorheen kan lekken. Bij elke jaarlijkse onderhoudsbeurt moeten de bougies los worden gedraaid en worden ingevet. Als dit jaarlijks gebeurt, is er niets aan de hand maar zoniet dan krijg je na verloop van tijd de bougies niet meer los. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat de bougies afbreken als er wordt geprobeerd ze er uit te krijgen. (Dit geldt alleen voor de 16v motoren, inclusief ST en steekt meestal de kop op na ongeveer 2 jaar).Boven op de schokdempers kan na het rijden in een regenbui water blijven staan wat daar niet weg kan. Na verloop van tijd zal er roest ontstaan waardoor de schokdempers zeer moeilijk los te krijgen zijn als ze vervangen moeten worden. Makkelijkste oplossing is afplakken met ducktape, of anders afdichten met een passend rubber.Slijtplekken op het stuur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts