Jump to content

Faq - Veelvoorkomende Problemen En Aandachtspunten Mk5

VitroFiesta
 Share

Recommended Posts

FAQ - Veelvoorkomende problemen en aandachtspunten

Hier staan alle bekende problemen en aandachtspunten van de Fiesta Mk5 gerangschikt.

Aanvullingen kunnen per mail of PM worden doorgegeven.

Bekende problemen

Dit kunnen fouten in de fabricage zijn, maar ook onderdelen waarvan bekend is dat ze erg aan slijtage onderheven zijn. Dit zijn vooral punten om extra op te letten bij het kopen van een gebruikte Fiesta.

Motorisch

• Vastrotten van bougies bij 1,3l KENT motoren (invetten met kopervet alvorens te monteren)
  • Tikkend geluid veroorzaakt door kleppen KENT motoren (tuimelaar-as vervangen)
  • Koelvloeistof lekkage bij aansluiting thermostaathuis (slang loshalen, goed schoonmaken en nieuwe klem monteren)
  • Veel toeren maken bij het stilstaan na lang snelweg gebruik en het afslaan van de motor net na het starten kan duiden op een vuile idle control valve (stationairklep). Oplossing is het reinigen van de klep.
Ophanging/Remmen
  • Lekkende schokbrekers
  • Ophangrubbers slijten snel of zijn al snel niet stug genoeg
  • Schurend geluid bij het wegrijden. Heeft te maken met het activeren van de ABS bij een bepaalde snelheid
  • Lekkende remslangen voor en remcilinders achter. De remslangen zijn gedraaid en in een slag gemonteerd waardoor ze extra slijten. (tot bouwjaar 2000)
Overig
  • De schakelaar van de binnenverlichting bij de voorportieren kan roest vast gaan zitten. Oplossing is om de schakelaar even te demonteren, even schoonmaken en invetten en weer monteren.
  • Slecht of niet functioneren van de achterruitenwisser en achterruitverwarming. Oplossing is het schoonmaken van de contactpunten in de kofferklep.
  • Digitale meters op het dashboard kleuren soms enkele seconden zwart. Dit is echter geen probleem maar een zelftest.
Extra voor Mk5 Sport
  • Door te dun gespoten lak kan de Sport last hebben van slechte lak/bobbeltjes in de lak op de linkerbovenhoek van de achterspoiler.
Roest

Plaatsen waarvan bekend is dat er snel roestvorming kan ontstaan, let hier op bij het kopen van een (gebruikte) Fiesta en het onderhoud daarvan.
  • Wielkasten achter
  • Onder de deurrubbers bij de voorportieren, ter hoogte van de buitenspiegel
  • Onderzijde van de deuren, onder de deurrubbers
  • Dorpelrand onder de deur waar de portierrubbereinden bij elkaar komen
  • Lasnaden op de dorpels, onder de deurrubbers
  • Onder de hoek(en) van de instaplijsten(optioneel) kan door trillingen van de instaplijst de lak beschadigen en roest ontstaan
  • Lasnaden van de bodemplaat, net voor de achterwielen (Zie onderstaande foto)
FiestaMk5.jpg

• 2 weeks later...
  • Vastrotten van bougies bij 1,1 en 1,3l KENT motoren (invetten met kopervet alvorens te monteren)

Is de Mk.4/5 ook met een 1.1 motor geleverd? Ik heb altijd gedacht dat de 1.3 8v de minst krachtige was.

• Vastrotten van bougies bij 1,1 en 1,3l KENT motoren (invetten met kopervet alvorens te monteren)

Is de Mk.4/5 ook met een 1.1 motor geleverd? Ik heb altijd gedacht dat de 1.3 8v de minst krachtige was.

Je hebt gelijk inderdaad, ik heb veel van de problemen toegemailt/via de pm gekregen en aangezien ik geen Mk4 of heb of heb gehad was het mij niet opgevallen. Heb het even nagezocht in het motorenoverzicht van Michiel maar je hebt gelijk, ik zal hem veranderen

Share

• Create New...