Jump to content
Fiestaclub.nl
VitroFiesta

Faq - Veelvoorkomende Problemen En Aandachtspunten Mk4

Recommended Posts

FAQ - Veelvoorkomende problemen en aandachtspunten

Hier staan alle bekende problemen en aandachtspunten van de Fiesta Mk4 gerangschikt.

Aanvullingen kunnen per mail of PM worden doorgegeven.

Bekende problemen

Dit kunnen fouten in de fabricage zijn, maar ook onderdelen waarvan bekend is dat ze erg aan slijtage onderheven zijn. Dit zijn vooral punten om extra op te letten bij het kopen van een gebruikte Fiesta.

Motorisch

• Vastrotten van bougies bij 1,3l KENT motoren (invetten met kopervet alvorens monteren)
  • Tikkend geluid veroorzaakt door kleppen KENT motoren (tuimelaar-as vervangen)
  • Koelvloeistof lekkage bij aansluiting thermostaathuis (slang loshalen, goed schoonmaken en nieuwe klem monteren)
  • Veel toeren maken bij het stilstaan na lang snelweg gebruik en het afslaan van de motor net na het starten kan duiden op een vuile idle control valve (stationairklep). Oplossing is het reinigen van de klep.
  • Gaskleppositiesensor blijft hangen, oplossing is de klep schoonmaken
Ophanging/remmen
  • Lekkende schokbrekers
  • Ophangrubbers slijten snel of zijn al snel niet stug genoeg
  • Lekkende remslangen voor en remcilinders achter. De remslangen zijn gedraaid en in een slag gemonteerd waardoor ze extra slijten.
  • Door een 'fabricagefout' van het dempingsmateriaal/de wielkastbekleding van de achterwielen liggen de remleidingen tegen deze bekleding aan. Vuil en water hopen hier op, zodat je metalen remleidingen gaan roesten --> APK afkeur! Is 'simpel' op te lossen door het stuk bekleding weg te snijden.
Overig
  • De schakelaar van de binnenverlichting bij de voorportieren kan roest vast gaan zitten. Oplossing is om de schakelaar even te demonteren, even schoonmaken en invetten en weer monteren
  • Slecht of niet functioneren van de achterruitenwisser en achterruitverwarming. Oplossing is het schoonmaken van de contactpunten in de kofferklep.
Roest

Plaatsen waarvan bekend is dat er snel roestvorming kan ontstaan, let hier op bij het kopen van een (gebruikte) Fiesta en het onderhoud daarvan.
  • Wielkasten achter
  • Dorpelrand onder de deur waar portierrubbereinden bij elkaar komen
  • Lasnaden op de dorpels, onder de deurrubbers
  • Onder de hoek(en) van de instaplijsten(optioneel) kan door trillingen van de instaplijst de lak beschadigen en roest ontstaan
  • Lasnaden van de bodemplaat, net voor de achterwielen

Ophanging/remmen:

Door een 'fabricagefout' van het dempingsmateriaal/de wielkastbekleding van de achterwielen liggen de remleidingen tegen deze bekleding aan. Vuil en water hopen hier op, zodat je metalen remleidingen gaan roesten --> APK afkeur! Is 'simpel' op te lossen door het stuk bekleding weg te snijden.

Bij mij moesten er overigens nieuwe remleidingen gelegd worden...

Edited by VitroFiesta
Bedankt Dennis, is toegevoegd.

Ik ben er nu met de vrieskou van de afgelopen dagen overigens achter WAAROM de deurschakelaars gaan roesten: Afwatering loopt van boven het portier aan de buitenkant van het rubber, langs deze schakelaar en zo via je dorpel naar de grond. Deze loop was bij mij compleet bevroren, waardoor ook het binnenlicht uitbleef... Motto: goed waterafstotend maken door invetten!!!

Hebben alle modeljaren last van roest bij de dorpels en wielkasten? Bij die mij is niks te zien namelijk

Edited by rutgervvh
Wat mij betreft is het niet nodig om voor deze vraag een apart topic op te starten, dus plak ik hem even achter een bestaande

Daar staat de Mk4 om bekend . Komt nog bij dat ze bij de benzineklep kunnen gaan roesten.

Je bent de roest onder de rubber srip tegen de carrosorie op de A-stijl vergeten, dat randje is zeer vaak verrot...(deurzijde raamstijl)

Je bent de roest onder de rubber srip tegen de carrosorie op de A-stijl vergeten, dat randje is zeer vaak verrot...(deurzijde raamstijl)

Nee hoor, dit is de roest onder de deurrubbers.

Staat bij dat het om de dorpel gaat, ik bedoel de voorruitstijl (onder het losse afwaterrubbertje)

Ik mis hier ook nog het kloppend geluid van de ophanging. Staat ook als veel voorkomend probleem in het Ford TIS. Dit is makkelijk te verhelpen door de rubberen schotels onder de carroserie te vervangen. De kosten zijn het niet.