Jump to content

Faq - Veelvoorkomende Problemen En Aandachtspunten Mk3


VitroFiesta
 Share

Recommended Posts

FAQ - Veelvoorkomende problemen en aandachtspunten

Hier staan alle bekende problemen en aandachtspunten van de Fiesta Mk3 en Mk3.5 gerangschikt.

Aanvullingen kunnen per mail of PM worden doorgegeven.

Bekende problemen

Dit kunnen fouten in de fabricage zijn, maar ook onderdelen waarvan bekend is dat ze erg aan slijtage onderheven zijn. Dit zijn vooral punten om extra op te letten bij het kopen van een gebruikte Fiesta.

Motorisch

  • CVH klepseals uitgedroogd (herkenbaar aan blauwe rook bij het starten)
  • CVH klepdekselpakking verouderd (deze is veelal van kurk en moet bij elke beurt eigenlijk vervangen worden)
  • CVH klepstoters/nokkenas gaan ongeveer 100.000 km. mee, daarna gaan deze tikken
  • CVH Waterpomp gaat ongeveer 100.000 km. mee, hou rekening met het mogelijk moeten vervangen van de pomp
  • Valencia (1.1 / 1.3) klepstoters maken een ratelend geluid (klepstoters afstellen)
  • Startmotor kan af en toe weigeren (+12v draad van accu naar startmotor controleren)
Ophanging/remmen
  • Draagarmrubbers uitgedroogd/gescheurd
  • Motor/versnellingsbaksteunen gescheurd of versleten
  • Lekkende remslangen voor en remcilinders achter. De remslangen zijn gedraaid en in een slag gemonteerd waardoor ze extra slijten.
Overig
  • Electrische ramen doen het slecht of niet(opnieuw afstellen of probleem met de kabel)
  • Slecht/niet functioneren van de ontgrendeling kofferbak/achterruitenwisser/ achterruitverwarming (contacten in de achterklep schoonmaken en invetten)
Roest

Plaatsen waarvan bekend is dat er snel roestvorming kan ontstaan, let hier op bij het kopen van een (gebruikte) Fiesta en het onderhoud daarvan.

  • Rond de tankdop (bij Mk3.5 achter het klepje)
  • De randen van de achterschermen/wielkasten
  • Wielkasten achter, bij de overgang naar de dorpel (door ophoping van vuil en vocht)
  • Achter side skirts en wielbogen
  • Dorpelranden en doorrotten van de dorpels
  • Dorpelrand onder de deur, op de plaats waar de einden van de deurrubbers elkaar raken
  • Onderste rand van achterklep
  • Rondom slot van achterklep
  • Rondom achterruitenwisser
  • Lasnaden onder achterlichten (doorlopend achter de bumper)
  • Rondom de achterwielophanging
  • Onder raamrubbers van de achterruit en achterste zijruiten, zowel binnen als buiten
  • Onder raamrubbers van de voorruit, zowel bovenaan, als onderaan in de hoeken
  • Voorste rand van de motorkap, binnenzijde
  • De lak onder de voor en achterbumper is vaak slecht en dun gespoten waardoor ook daar gemakkelijk (oppervlakkige) roest kan ontstaan
  • Chassisbalk onder accubak (ook achter binnenscherm)
  • Achter de buitenspiegels
  • Op/aan de stoelbevestigingsmoeren
  • Achter binnenscherm t.h.v. afwatering paravan. De plaatdelen die over elkaar heen liggen zijn afgekit, maar qua constructie precies verkeerd geplaatst zodat bij afwatering van paravan er elke keer water langs de lasnaad zelf loopt. Dit resulteert uiteindelijk in een gat waardoor water naar binnen kan lopen (natte vloermatten).
Extra voor XR2i
  • De bodykit van de XR2i bedekt een aantal delen van de carrosserie, hierachter kan ook roest ontstaan zonder dat dit zichtbaar is. Let hier dus extra op.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Een andere plek waar vaak roest ontstaat is op de bodemplaat precies bij de achterste bout aan de linkerkant van de bestuurderstoel. Deze steekt door de bodem heen. Hier lijkt frictie te onstaan op de bodemplaat waardoor de bodem bescherming scheurt en de bodemplaat begint te roesten

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...