VitroFiesta Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 FAQ - Veelvoorkomende problemen en aandachtspunten Hier staan alle bekende problemen en aandachtspunten van de Fiesta Mk3 en Mk3.5 gerangschikt. Aanvullingen kunnen per mail of PM worden doorgegeven. Bekende problemen Dit kunnen fouten in de fabricage zijn, maar ook onderdelen waarvan bekend is dat ze erg aan slijtage onderheven zijn. Dit zijn vooral punten om extra op te letten bij het kopen van een gebruikte Fiesta. MotorischCVH klepseals uitgedroogd (herkenbaar aan blauwe rook bij het starten)CVH klepdekselpakking verouderd (deze is veelal van kurk en moet bij elke beurt eigenlijk vervangen worden)CVH klepstoters/nokkenas gaan ongeveer 100.000 km. mee, daarna gaan deze tikkenCVH Waterpomp gaat ongeveer 100.000 km. mee, hou rekening met het mogelijk moeten vervangen van de pompValencia (1.1 / 1.3) klepstoters maken een ratelend geluid (klepstoters afstellen)Startmotor kan af en toe weigeren (+12v draad van accu naar startmotor controleren)Ophanging/remmenDraagarmrubbers uitgedroogd/gescheurdMotor/versnellingsbaksteunen gescheurd of versletenLekkende remslangen voor en remcilinders achter. De remslangen zijn gedraaid en in een slag gemonteerd waardoor ze extra slijten.OverigElectrische ramen doen het slecht of niet(opnieuw afstellen of probleem met de kabel)Slecht/niet functioneren van de ontgrendeling kofferbak/achterruitenwisser/ achterruitverwarming (contacten in de achterklep schoonmaken en invetten)Roest Plaatsen waarvan bekend is dat er snel roestvorming kan ontstaan, let hier op bij het kopen van een (gebruikte) Fiesta en het onderhoud daarvan.Rond de tankdop (bij Mk3.5 achter het klepje)De randen van de achterschermen/wielkastenWielkasten achter, bij de overgang naar de dorpel (door ophoping van vuil en vocht)Achter side skirts en wielbogenDorpelranden en doorrotten van de dorpelsDorpelrand onder de deur, op de plaats waar de einden van de deurrubbers elkaar rakenOnderste rand van achterklepRondom slot van achterklepRondom achterruitenwisserLasnaden onder achterlichten (doorlopend achter de bumper)Rondom de achterwielophangingOnder raamrubbers van de achterruit en achterste zijruiten, zowel binnen als buitenOnder raamrubbers van de voorruit, zowel bovenaan, als onderaan in de hoekenVoorste rand van de motorkap, binnenzijdeDe lak onder de voor en achterbumper is vaak slecht en dun gespoten waardoor ook daar gemakkelijk (oppervlakkige) roest kan ontstaanChassisbalk onder accubak (ook achter binnenscherm)Achter de buitenspiegelsOp/aan de stoelbevestigingsmoerenAchter binnenscherm t.h.v. afwatering paravan. De plaatdelen die over elkaar heen liggen zijn afgekit, maar qua constructie precies verkeerd geplaatst zodat bij afwatering van paravan er elke keer water langs de lasnaad zelf loopt. Dit resulteert uiteindelijk in een gat waardoor water naar binnen kan lopen (natte vloermatten).Extra voor XR2iDe bodykit van de XR2i bedekt een aantal delen van de carrosserie, hierachter kan ook roest ontstaan zonder dat dit zichtbaar is. Let hier dus extra op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaybee Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Een andere plek waar vaak roest ontstaat is op de bodemplaat precies bij de achterste bout aan de linkerkant van de bestuurderstoel. Deze steekt door de bodem heen. Hier lijkt frictie te onstaan op de bodemplaat waardoor de bodem bescherming scheurt en de bodemplaat begint te roesten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts