Jump to content

Geschiedenis Van De Ford Fiesta - Deel 1 - De Modellen


Recommended Posts

1. Geschiedenis van de Ford Fiesta van 1976 tot en met heden

Inhoudsopgave

  1. Geschiedenis van de Ford Fiesta van 1976 tot en met heden
  2. Ontstaan van de Fiesta
  3. Mk1 - 1976-1983
  4. Mk2 - 1983-1989
  5. Mk3 - 1989-1997
  6. Mk4 - 1995-1999
  7. Mk5 - 1999-2002
  8. Mk6 - 2002-heden
  9. Bronvermelding
Voorwoord

De Ford Fiesta is één van de langstlopende modellen van Ford en is ondertussen ruim 30 jaar op de markt in diverse gedaantes. De Fiesta valt in het zogeheten B-segment van compacte auto's (supermini's) en wordt al sinds het begin ontworpen door Ford Motor Company Europe en verkocht in heel Europa, Brazilië, Mexico, Venezuela, China, India en Zuid-Afrika, Japan en Australië. Ook in Noord-Amerika is de Fiesta even te koop geweest, maar dat was slechts de eerste generatie.

1.jpg

Wereldwijd zijn er tussen 1976 en 2006 meer dan 12 miljoen exemplaren van de band gerold. Daarmee staat onze trots hoog in de top van meest verkochte auto's ooit. Ter informatie, de huidige Top-5 is:

1) Toyota Corolla - 35 miljoen sinds 1966

2) Ford F-Series - 25 miljoen

3) Volkswagen Golf - 24 miljoen

4) Volkswagen Kever - 21.5 miljoen

5) Ford Escort - 18 miljoen

Van de Ford T zijn er 16.5 miljoen gebouwd, van de Galaxy meer dan 12 miljoen. De Fiesta bevindt zich in goed gezelschap.

2.jpg

Link to comment
Share on other sites

2. Ontstaan van de Fiesta

In het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw was de vraag naar kleine auto's groot. Fiat kwam met de 127 en Renault met de 5. De energiecrisis van 1973 zorgde er voor dat Ford moest gaan nadenken over een kleiner model auto in de categorie Supermini. In 1973 werd Ford España opgericht na de val van het regime en werd er in januari 1974 meteen begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek in Valencia.

6.jpg

Er was in 1969 al contact gelegd met het Nederlandse DAF in een poging de automobieltak van dat bedrijf over te nemen, maar DAF zag genoeg mogelijkheden om de productie daarvan zelfstandig te kunnen uitvoeren. Er werden diverse tekeningen gemaakt en afgekeurd en het interne project "Bobcat" werd opgestart. Het doel van Ford was om een kleine auto te bouwen, goedkoop en alleen gebruikmakend van bestaande, betrouwbare techniek. Na twee jaar van speculaties werd het concept eind 1975 onthuld.

7.jpg

Het designteam achter de Bobcat stond voor de moeilijke keuze om een naam te verzinnen voor deze auto en diverse namen passeerden de revue. Amigo, Bambi, Bebe, Bravo, Bolero, Cherie, Tempo, Chico, Fiesta, Forito, Metro, Pony en Sierra. Hoewel bijna de voltallige leiding koos voor Bravo, besliste Henry Ford II persoonlijk om de auto Fiesta te noemen.

8.jpg

Link to comment
Share on other sites

3. Mk1 - 1976-1983

De eerste Fiesta kwam op 18 oktober 1976 van de band rollen in Valencia, maar ook in de Duitse fabriek in Saarlouis werden Fiesta's gebouwd. De onderdelen kwamen uit heel Europa. De assen kwamen uit de fabriek in het Franse Bordeaux en ook Duitse, Engelse en Ierse fabrieken leverden onderdelen.

9.jpg

3.jpg4.jpg

100.000e en 1.000.000e Fiesta in Spanje

Het was Ford's eerste succesvolle voorwielaandrijver (na de Taunus) en de eerste nieuwe Ford sinds 5 jaar. De eerste generatie werd in de hele wereld geïntroduceerd, zelfs in de Verenigde Staten in 1978. Echt succesvol werd de Fiesta daar niet, maar zorgde er wel voor dat in 1981 de (ook Europese) Escort Mk3 in de Amerikaanse showrooms kwam te staan.

10.jpg11.jpg

De eerste Fiesta's waren voorzien van een Ford Kent OHV motor, bijnaam Valencia, en een handgeschakelde vier-versnellingsbak. De Fiesta werd gebouwd in drie verschillende fabrieken, Dagenham in Engeland, Keulen in Duitsland en Valencia in Spanje. Op 9 januari 1979 produceerde Ford al de 1 miljoenste Fiesta. Die liep van de band in Saarlouis en dat was dan ook reden voor een echt feest (Fiesta!). Grote reden van het succes was het feit dat de auto een goede wegligging had, in combinatie met meer binnenruimte dan de Volkswagen Polo, Honda Civic, Fiat 127 en Renault 5. Met 700 kilo was het een erg lichte auto en door de goede aerodynamica was de Fiesta ook nog zuiniger.

5.jpg

Met diverse motoren kwam de Fiesta op de wegen terecht, variërend van 957cc, 1.1, 1.3 en 1.3 Supersport. In 1979 deed de Fiesta voor het eerst mee aan de beroemde rally van Monte Carlo.

Twee equipes reden met de auto, de Britse equipe met Roger Clark en Jim Porter reed in de eerste wagen, de Duitse equipe met Fin Ari Vatanen en Brit David Richards in de tweede auto. De Fiesta's werden volledig gewijzigd met motorsport componenten en voorzien van een Limited Slip Differential. Het Duitse duo werd 9e in de eindranglijst, de Engelsen werden 20e. Voor het publiek werd er een speciale Fiesta gebouwd, de 1.3 S. Deze auto had 75 pk, twee Weber carburateurs, een aangepast uitlaatspruitstuk en nieuwe dempers, het blok hing lager en er waren betere remblokken gemonteerd.

15.jpg

Later kwam er ook nog de 1.3 Supersport met dezelfde eigenschappen, maar met extra laagprofielbanden, verlaagd onderstel en grotere spoorbreedte, verbrede wielkasten, sportstoelen en achterspoiler.

De later geïntroduceerde en geroemde XR2 had een 1.6 liter blok met 84 pk en werd ontwikkeld door Ford's Special Vehicle Engineering. Het uiterlijk werd licht aangepast en de Fiesta XR2 had ronde in plaats van vierkante koplampen. De eerste hot hatch van Ford was een feit, 4 jaar na de introductie van de Volkswagen Golf GTI. De XR2 had een top van 170 km/h en een standaarsprint van 0 naar 100 werd afgeraffeld in 10,1 seconde.In 1981 was er een kleine facelift, met grotere bumpers om de botsveiligheid te vergroten en kleine esthetische wijzigingen om de verkoop een laatste impuls te geven voor de tweede generatie op de markt kwam.

17.jpg

18.jpg

Link to comment
Share on other sites

4. Mk2 - 1983-1989

De tweede generatie Fiesta werd in de zomer van 1983 op de markt gebracht en was eigenlijk een doorontwikkelde Mk1, met een nieuwe neus, een verbeterd interieur en iets andere achterlichten. De 1.3 motor met onderliggende nokkenassen verdween en werd vervangen door een 1.3 CVH en twee jaar later werd de 1.4 geïntroduceerd. De 957cc en 1.1 werden slechts lichtjes aangepast en bleven de hele looptijd beschikbaar. Voor het eerst werd ook een Fiesta Diesel op de markt gebracht met een inhoud van 1600cc. In 1987 werd er een continu variable transmissie (CVT) leverbaar op de 1.1. Ook nieuw was een optionele vijfde versnelling op de 1.1 en standaard op de 1.3. Het meest verbazingwekkende aan dit model was het feit dat er twee types dashboards waren, afhankelijk van de uitvoering waren ze compleet verschillend.

21.jpg

Het topmodel, de XR2, werd grondig aangepakt met grotere wielkasten, een spoiler en andere bumpers aan de voor- en achterzijde. Het blok uit de Escort XR3 deed zijn intrede en met de vijf-versnellingsbak en 96 pk was het bepaald geen stakker. De top lag nu op 180 kilometer per uur en voor het eerst dook de Fiesta onder de 10 seconden van 0 naar 100 km/h.

22.jpg

Een echte "hot" Fiesta werd er nooit gebouwd, om de verkoop van de snelle Escorts niet dwars te zitten. Wel waren er diverse turbo-kits verkrijgbaar van het Engelse Turbo Technics, waardoor de Fiesta 125 pk kreeg. Ford kreeg hier lucht van en bleek zo onder de indruk van de kwaliteit, dat men de conversie uit liet voeren zonder dat de garantie op de auto verviel.

23.jpg

24.jpg

Link to comment
Share on other sites

5. Mk3 - 1989-1997

De markt van supermini's werd aan het einde van de looptijd overspoeld door iedere autofabrikant. De Fiesta bleef goed verkopen, maar in 1989 begon de Fiesta het af te leggen tegen modernere auto's als de Peugeot 205, Fiat Uno, Renault 5 en Citroen AX. Austin Rover kwam met de Metro, Opel met de Corsa en de nieuwe Honda Civic, Nissan Micra en Toyota Starlet begonnen aan de poten van de stoel te zagen. Ford's antwoord: de Mk3.

31.jpg

De turbo op de 1.6 werd doorgetrokken naar het derde model Fiesta en de RS Turbo was geboren. Met 133 pk haalde de Fiesta nu de 200 kilometer per uur. Verder was er ook nog de 110 pk sterke 1.6 XR2i, later de Si gedoopt om verzekeringstechnische redenen.

32.jpg

Voor het eerst kwam er ook een vijfdeursmodel van de Fiesta. In 1994 werd er een versterkte kooiconstructie in de Fiesta gezet, met betere bescherming tegen aanrijdingen vanaf de zijkant, een vernieuwd onderstel en een aantal kleine details aan de buitenkant, zoals de ovalen richtingaanwijzers in de spatborden en een tankdopklepje. Dit model staat nu bekend als de Mk3.5, waarbij .5 staat voor Facelift. Helaas verdween vanaf dat moment ook de RS Turbo uit de prijslijsten en werd deze vervangen door de RS1800. De 1.6 diesel werd vervangen door de zuinigere 1.8 diesel en de 1.0 en 1.1 motoren werden vervangen door modernere motoren.

33.jpg

34.jpg

In 1995 werd de Mk3 vervangen door de Mk4, maar bleef nog 2 jaar verkocht onder de naam Fiesta Classic, om in 1997 vervangen te worden door de Ford Ka. De Mk3 is tot op heden de meest geproduceerde Fiesta en had dan ook de langste looptijd (8 jaar).

35.jpg

37.jpg36.jpg

Link to comment
Share on other sites

6. Mk4 - 1995-1999

In 1995 was het tijd voor weer een nieuwe generatie Fiesta's. Gebaseerd op het onderstel van de Mk3 werden de meeste componenten volledig opnieuw ontworpen, wat de Fiesta onverwacht één van de beste stuurmansauto's maakte. De sportieve varianten werden volledig geschrapt, waardoor dit model alleen leverbaar was met een 1.25 16V, 1.3 of 1.4 16V motor, of de tergend langzame 1800 diesel. De 1.25 16V en 1.4 16V waren nieuwe motoren in samenwerking met Yamaha en stonden bekend om de lekkere manier waarop ze "aan het gas" hingen.

41.jpg

Het design wordt door de meeste mensen lelijk of oubollig gevonden, maar het is wel consistent met de ronde vormen die de Fords van die tijd domineerden tot aan de New Edge tijd met de Focus voorop.

Ford werkte sinds 1970 al nauw samen met het Japanse Mazda en had een belang van 25% in de fabrieken uit Hiroshima. Tijdens de ontwikkeling van de Mk4 verwierf Ford een meerderheidsbelang in die Japanse bedrijf. Het was voor het eerst dat een buitenlandse firma een Japans bedrijf overnam. Ford bracht onder de naam Mazda 121 dezelfde Fiesta uit als resultaat daarvan.

42.jpg43.jpg

Omdat concurrenten met de Renault Clio, Opel Corsa en 106 en Saxo hun auto's steeds meer positioneerden als óf gezinsauto, óf sportieve kleine auto, kwam Ford met twee auto's extra op de proppen: de Ford Ka en de Ford Puma. Beiden waren afgeleid van de Ford Fiesta en toonden de eerste trekken van de New Edge stijl van Ford.

44.jpg

Link to comment
Share on other sites

7. Mk5 - 1999-2002

In 1999 was het uiterlijk van de Fiesta volledig achterhaald en gebaseerd op de nieuwe Focus werd de Mk5 uitgebracht. Om de verkopen weer iets op te krikken werd ook de 1.6 liter met 105 pk weer in de Fiesta gelepeld, onder de naam Zetec-S. Zoals te verwachten was werd dit model al na 3 jaar afgelost door de volledig nieuwe Mk6. Dit is ook het laatste model Fiesta die uit de fabriek in Dagenham kwam rollen.

51.jpg

52.jpg

53.jpg

De Zetec-S kon als auto niet concurreren met zijn directe concurrenten Citroen Saxo VTS en Clio 172, maar was wel een directe opstap naar het bouwen van nieuwe snelle Fiesta's.

57.jpg

58.jpg

Ondanks de korte looptijd van dit model waren er wel veel varianten op deze auto te koop in de wereld. De Ford Ikon was een vierdeurs sedan voor India en werd in sedan en pickup-uitvoering ook verkocht in onder andere Brazilië, Zuid-Afrika, Mexico en China.

54.jpg

55.jpg

56.jpg

Link to comment
Share on other sites

8. Mk6 - 2002-heden

Voor het eerst sinds het eerste model werd de Fiesta volledig nieuw ontworpen, zonder enige link naar het model uit 1976. De Si-naam werd vervangen door Zetec en alle andere motoren uit de Mk5 werden overgenomen onder de naam Duratec.

61.jpg62.jpg63.jpg

Voor het eerst kwamen er turbodiesels in de Fiesta te liggen met 1.4 en 1.6 TDCi motoren. Ook werd er een nieuwe snelle variant uitgebracht, de 2 liter met 150 pk, genaamd ST. Dat staat voor Sports Technologies. De snelle Fiesta haalt een top van 210 kilometer per uur en heeft een volledig ander uiterlijk, met andere bumpers en spoilers, 17 inch wielen, leder interieur en ST logo's in de auto. De ST heeft in directe tests met concurrenten bijna iedere auto verslagen en zich meermalen gekroond tot beste stuurmansauto.

65.jpg

Omdat het uiterlijk betiteld werd als "saai" werd in 2005 de Fiesta gefacelift en kwamen er andere lampen en licht gewijzigde bumpers op. Om mee te gaan met de tijd werden er automatisch inklappende spiegels, Bluetooth, boordcomputer en iPod-aansluiting standaard in de auto gezet.

64.jpg

66.jpg

Link to comment
Share on other sites

9. Bronvermelding

75 jaar Ford in Nederland - 1924-1999 van Drs. Peter Belinfante, Jan Haakman

Uitgever: Ford Nederland BV, Amsteldijk 216, NL-1097LK Amsterdam

Wikipedia.org

http://www.wikipedia.org

Channel 4 - Retrospective Ford Fiesta

Uitgever: Channel4

http://www.channel4.com/4car/ft/feature/retrospective/1689

Fiesta1.de

Uitgever: Stephan Zander, Teutoburger Straße 91, D-33607 Bielefeld

http://www.fiesta1.de

UKFN

http://www.ukfiestanetwork.com

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...