Jump to content
Fiestaclub.nl
Blue Concept-S

Fiesta St Bouwjaar 2005

Recommended Posts

Op dit moment rijd ik een Swift uit 2005, maar wil misschien overstappen naar een Fiesta ST

Nou ben ik echter benieuwd naar rijervaringen van mensen die bovengenoemde auto in bezit hebben.

Tevens wil ik weten hoe het 2 liter blok getuned kan worden en tot hoeveel PK.

Hey,

De Fiesta ST is een de beste wagen in zijn klasse :jaknikker:

Zeker (!) als je prijs/kwaliteit kijkt.

Als je kan, zou 'k wel gaan voor het model 2006.

Bij de ST is het niet zozeer de motor die het hem doet (klein beetje ontgoocheld).

Maar de weglegging én stuurinrichting is fenomenaal :cheerlie::twisted::veryhappy:

Essentiele wijzigingen zijn:

Luchtinlaat==> Inductie steken!

Uitlaat==> Cat-back!

Al kan je natuurlijk veel verder gaan.

Kijk eens rond op de forums. Op Fordclub.be vind je ook veel info.

Greets!

Hey,

Bij de ST is het niet zozeer de motor die het hem doet (klein beetje ontgoocheld).

Maar de weglegging én stuurinrichting is fenomenaal :cheerlie::twisted::veryhappy:

Uitlaat==> Cat-back!

Greets!

Dank voor je reactie !

Wat is het verschil tussen model 2005 en model 2006 ? Is er alleen een optisch verschil of ook een technisch verschil ?

Hey,

Uitlaat==> Cat-back!

Greets!

Dank voor je reactie !

Wat is het verschil tussen model 2005 en model 2006 ? Is er alleen een optisch verschil of ook een technisch verschil ?

Er zijn wat "technische" verschillen kofferklep kan openen terwijl de motor draait, je hebt electrisch inklapbare spiegels (kan erg praktisch zijn), je hebt een automatische verlichtingsstand en een regensensor. Daarnaast zijn er volgens mij alleen optische wijzigingen natuurlijk aan de buitenzijde, maar ook aan de binnenzijde mooier afgewerkt dashboard, betere standaard speakers een andere radio (soms met mogelijkheid tot aansluiten ipod). Dat was het wel zo'n beetje dacht ik. Oh ja, er staan regelmatig 2e hands ST te koop bij diverse Forddealers en als je het een beetje bijhoud zul je zien dat ze vrij lang te koop staan, dit kan natuurlijk in je voordeel werken.

Een technisch v.w.b. de motor en de prestaties is er voor zover ikw eet niet, de Mk6 heeft hetzelfde blok als de Mk 6.5. Het optische verschil is op het eerste gezicht het snelst te herkennen aan de koplampen en achterlichten.

Op dit moment rijd ik een Swift uit 2005, maar wil misschien overstappen naar een Fiesta ST

Nou ben ik echter benieuwd naar rijervaringen van mensen die bovengenoemde auto in bezit hebben.

paar honderd pk en met duizend-en-een verschillende mogelijkheden, variërend van luchtfilters tot throttle bodies tot turbokits.

Hier staat trouwens een mooie te koop. met clifford alarm! perfect om te tunen en ook xenon verlichting

http://forum.fiestaclub.nl/index.php?sh...ic=5349&hl=

Ik ga aankomend weekend even bij een Forddealer in de buurt kijken, die heeft een er een uit 2005 staan in "performance blue".

Ik weet het nog niet, ik vind de Sport-versie (met 1.6 VVT) van de Swift ook nog een optie. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat ik moet bijbetalen. Ik heb geen haast en kijken kan altijd.

Kijk hier voor mijn rijervaringen:

http://forum.fiestaclub.nl/index.php?s=...ost&p=75877

Verder kun je met tunen beginnen met een andere uitlaat en een ander flexibel verbindingsstuk tussen uitlaatspruitstuk en katalysator. Ander luchtfilter kan ook, maar verwacht daar niet veel van. Dan een ander uitlaatspruitstuk en eventueel een sportkat. Daarna kun je zo ruig gaan als je wilt en kijken naar andere nokkenassen, inlaatspruitstuk, gasklephuis, etc. Zie dit draadje voor de mogelijkheden:

http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=663

Maar een Swift Sport zou ik zeker niet willen onderschatten. Pk's zeggen niet alles.

ander luchtfilter kan ook, maar verwacht daar niet veel van.

eh in belgie spreken ze je daar tegen hoor!

natuuurlijk ook door ford nalatigheid vind ik

fiesta st word op de bank gezet, blijkt deze MAAR 136pk te hebben ipv 150!

luchtfilterbox te klein voor de 2.0

bmc kit erop

resultaat 161pk!

de voor en na runs zijn te vinden op www.fordclub.be

Geef eens een link naar het draadje, Steven. Het kan er bij mij voor 100% niet in dat een luchtfilter zo'n groot verschil kan maken. Doe mij zo'n luchtfilterhandeltje, dan word ik slapend rijk. 25 pk!!

Als ik de discussies op fiestastoc.com lees over luchtfilters, dan hoor ik daar heel andere verhalen, óók met spul met BMC en Pipercross.

die vele pk winst komt niet van de filter maar gewoon van ford doordat ze hun luchtfilter te klein hebben ontworpen voor de motor

z'n toevoer wordt afgenepen.als die st standaard van ford een deftige filter had zou die nooit zo'n verschil krijgen

het is omdat de originele filter al zwaar onder gedimensioneerd was

dus nogmaals het is niet die filter die het hem echt doet, het is een contructiefout van ford de motor kreet standaard niet genoeg lucht om de full 150pk te verkrijgen

rechtstreekse link gaat niet zit in forum zelf onderverdeeld sorry

hier is de run van een andere hij heeft z'n originele niet meer, maar ook hierop zie je een verschil van 15pk wat niet echt kan maar toch is het zo

Vermogencurve.jpg

nogmaals het is niet die filter die het hem echt doet,

het is een contructiefout van ford de motor kreet standaard niet genoeg lucht om de full 150pk te verkrijgen

@ Steven S:

Jij hebt dit zéér coorect begrepen :byebye::jaknikker:

Dus voor de duidelijkheid:

De Fiesta ST heeft met de originele filter soms maar 125 of 140pk. {confused}

==> Luchtfilter TE KLEIN, enz.

Met een CORRECT aangesloten INDUCTIE KIT (carterontluchting APPART)

heb je wél de CORRECTE 150pk (soms iets meer) :cheerlie:

het is een contructiefout van ford de motor kreet standaard niet genoeg lucht om de full 150pk te verkrijgen

@ Steven S:

Vreemd dat Ford dat dan niet echt voor elkaar heeft.

Mijn huidige Swift 1.5 VVT heeft een gemeten 110 pk (fabrieksopgave 102 pk & 133 Nm), na een iets "andere programmering" heeft ie 120 pk & 165 Nm gekregen.

Ik verwacht dus eigenlijk dat de Swift Sport 1.6 VVT dan standaard ook meer pk's heeft dan de door de fabriek opgegeven 125 pk.

De prestaties van een Swift Sport zullen dan denk ik ook niet zo heel veel verschillen van een Fiesta ST.

Steven/LV: waarom is dit een typisch Belgisch fenomeen? Met andere woorden: waarom hoor je hier alleen maar over van Belgen?

Kijk, dat het standaard-inlaattraject van de ST is ontworpen door een halve zool, moge duidelijk zijn. Maar dat het resultaat is dat het vermogen 25 pk (!!) onder fabrieksopgave zit, terwijl de meeste fabrikanten daar juist vrij conservatief in zijn, gaat er bij mij niet in.

Bovendien zijn er in Engeland toch zat ST's standaard op de bank gegaan en die komen gewoon netjes aan de 148 bhp of hooguit net iets eronder, afhankelijk van de weersomstandigheden op de dag van de meting. Nog los van het feit dat ik daar regelmatig lees dat een inlegfilter en een inductiekit meestal ongeveer hetzelfde resultaat opleveren (dus een paar pk en een iets scherpere gasrepons).

Gaan die Belgische ST's (bij Heinz?) tegelijkertijd ook nog allemaal aan de chipperij op maat ofzo, waardoor het beeld wordt vertekend?

Hallo,

ik denk dat we wel één kleine relativering moeten toevoegen:

Wanneer de ST's gemeten worden met de inductiekit,

is deze "open luchfilter" natuurlijk NIEUW (lees: schoon).

Als men de ST "met inductiekit" enkele maanden later meet,

zal hij waarschijnlijk ook géén 150pk meer meten :roll:

(ter info: de 125pk was een uitschieter, de meeste ST's waren 135 à 140pk)

Greets!

Dank, Hansie, had dat draadje gemist!

Blijft het feit dat die standaard-ST's allemaal met een serieus vermogenstekort zijn gemeten, terwijl je dat in GB niet tegenkomt. Nu weten ze bij Heinz ongetwijfeld wel wat ze doen, maar ik blijf 't raar vinden.

Maar goed, ik kan moeilijk om het vermogens*verschil* heen als die metingen inderdaad op dezelfde dag zijn gedaan met alleen de inductiekit en dat cartertrucje als verschil.

Misschien een idee als Harry_ST (lees je mee?) dat carterontluchtingsverhaal eens voorlegt aan Jan Groot. Toch wel benieuwd naar een second opinion...

@ Steven S:

Vreemd dat Ford dat dan niet echt voor elkaar heeft.

Mijn huidige Swift 1.5 VVT heeft een gemeten 110 pk (fabrieksopgave 102 pk & 133 Nm), na een iets "andere programmering" heeft ie 120 pk & 165 Nm gekregen.

Ik verwacht dus eigenlijk dat de Swift Sport 1.6 VVT dan standaard ook meer pk's heeft dan de door de fabriek opgegeven 125 pk.

De prestaties van een Swift Sport zullen dan denk ik ook niet zo heel veel verschillen van een Fiesta ST.

Die Swift kan je niet vergelijken met een ST.

Jouw Swift heeft VVT (variabele kleppen timing), hier is meer vermogenswinst uit te halen!