Jump to content

Wielen En Banden

Michiel
 Share

Recommended Posts

Mk1 t/m Mk6 - Wielen en banden

Iedere auto heeft een andere wiel- en bandenmaat, en daarbij heeft ieder wiel ook nog zijn eigen eigenschappen.

Alle Fiesta's hebben wielen met 4 montagegaten, die ieder 54 mm van het midden van het wiel zitten. Dat duiden we aan met PCD 4x108.

Ieder wiel heeft daarna nog een ET-waarde. ET staat voor Einpress Tiefe en geeft aan hoever je wielen naar binnen vallen of naar buiten steken in je wielkasten. Alle modellen Fiesta's tot en met Mk5 hebben standaard een ET-waarde van 41. Dat wil zeggen dat de vier bevestigingspunten 41 mm aan de buitenkant van een wiel zitten.

Het is goed mogelijk om wielen te plaatsen met een afwijkende ET-waarde. Daar zitten echter wel kanttekeningen aan. Een goede ET-waarde is tussen 37 en 41.

Monteer je een wiel met een te láge ET-waarde, dan steekt hij uit de wielkast en dat kost je je wiellagers.

Monteer je een wiel met een te hóge ET-waarde, dan valt hij te ver naar binnen en loopt hij aan de binnenkant aan.

Als je een wiel monteert met een grotere diameter, dan zul je een band moeten nemen met een lager profiel, om de rolomtrek even groot te houden. Gebruik onze Bandencalculator om eventuele verschillen te berekenen en om te kijken welke maat wiel en band je kan nemen.

Meest gebruikelijke maten voor Fiesta Mk6 (inclusief ST)

De Mk6 heeft een afwijkende ET-waarde, die is namelijk 46,5 voor de meeste door Ford geleverde wielen. Voor de Fiesta Mk6 (inclusief ST) staan hieronder de meest gebruikelijke aftermarket wiel- en bandenmaten, die de originele wielomtrek behouden. Gebruik een ET-waarde tussen 40 en 46 voor het mooiste effect. Lager dan 40 zorgt voor het té ver naar buiten komen van de wielen met kans op aanlopen. Dichter naar binnen dan ET46 en het is geen gezicht.

6,5Jx15 met 195/50R15

6,5Jx16 met 195/45R16

7Jx17 met 205/40R17

7Jx18 met 205/35R18 of 215/30R18

Ga niet breder dan 7,5J in verband met aanlopen aan de binnenzijde van de wielkast.

TIP: Als je een afwijkende maat wilt monteren, vraag dan altijd vooraf deskundig advies bij een banden- of wielenleverancier. Ga er niet zonder meer van uit dat de informatie in dit artikel alles is wat je moet weten!

Komt als geroepen! :wink:

Hulde... :applaus:

Daar doen we het voor :) Er is zo'n enorme hoeveelheid informatie op het forum te vinden, dat niemand meer weet waar het staat :biglaugh:

Ben al een hele tijd bezig om al die info te zoeken uit verschillende topics en het ook nog te checken met andere sites en Ford zelf :)

Heb me er gisteren inderdaad te pletter naar gezocht. :mrgreen:

Maar tevergeefs. :(

Maar goed, mannen kunnen toch al niet zoeken. :-? (Wacht op bijval van de aanwezige dames... :biglaugh: )

Dus dan is dit uitermate welkom! :mygod:

• 1 year later...

toch even een kick na 1,5 jaar..

bij hoger dan 7 J lopen ze aan staat er, wanneer??

ik heb 15 inch, met banden maat 195/45/R15 deze lopen aan als ik naar links of rechts een scherpe bocht wil maken (straat uitrijden naar rechts oid, alleen bij uiterst rechts of links sturen,) is dit dan hoger dan 7 J? :S

ik wil namelijk 16 inch, banden maat 195/40/ZR16 eronder zetten, maar aangezien nu mijn band tegen mijn wielkast loopt wil ik graag weten of dit gaat lukken of niet

advertentie:

ET 48

Naafdiameter 7J, centreerringen erbij van ongeveer 6,3J

--

wat word er bedoeld met centreerringen 6,3 J?

• 8 months later...

Weet trouwens iemand ofdat deze waarde ook voor een Ford Fiesta XR2i uit 1992 gelden? Ik heb het idee dat deze velgen een stuk breder zijn dan andere modellen uit 1992. Ik heb namelijk velgen gevonden met een ET waarde van 9, al is dat wel heel erg weinig?

• 3 months later...

ik heb voor weinig geld een setje velgen op de kop kunnen tikken met et waarde 25. en 4x100 (als ik hier nu adaptorplaten tussen zet kan ik deze dan onder mijn fiesta mk6.5 zetten? ivm dat het dan verder naar buiten komt dus et waarde word dan toch ook groter?

ik heb voor weinig geld een setje velgen op de kop kunnen tikken met et waarde 25. en 4x100 (als ik hier nu adaptorplaten tussen zet kan ik deze dan onder mijn fiesta mk6.5 zetten? ivm dat het dan verder naar buiten komt dus et waarde word dan toch ook groter?

Et waarde 25 komt een kleine 1,5 cm uit de wielkasten,

ik zelf heb 17 inch et 28 en deze komen een 1 cm uit de wielkasten.

Als je hierbij adapterplaten gaat gebruiken dan zul je op een 3 cm uitkomen

denk ik, dit mag nog en staat wel mooi breed. Enigste nadeel wat ik heb en jij

straks ook zal hebben is dat als de auto verlaagd is en je onderweg een diepe kuil tegenkomt

dat hij kan gaan aanlopen.

Groetjes Ivo

et waarde 25. en 4x100

4x100 gaat niet passen op een Ford, moet 4x108 zijn, bij 4x100 staan de gaten te dicht op elkaar oftewel de gaten komen niet meer overeen met het boutpatroon wat je auto heeft.

4x100 gaat niet passen op een Ford, moet 4x108 zijn, bij 4x100 staan de gaten te dicht op elkaar oftewel de gaten komen niet meer overeen met het boutpatroon wat je auto heeft.

ja snap ik maar als ik met adaptorplaten ga werken toch wel? dan maak ik van 4x108 4x100 toch? tenminste heb wel iets gevonden waar die platen te koop zijn... en waarschijnlijk zal mijn auto niet omlaag gaan ivm te veel en te hoge drempels in de buurt

ja snap ik maar als ik met adaptorplaten ga werken toch wel? dan maak ik van 4x108 4x100 toch? tenminste heb wel iets gevonden waar die platen te koop zijn... en waarschijnlijk zal mijn auto niet omlaag gaan ivm te veel en te hoge drempels in de buurt

Geen idee of dat kan, misschien dat iemand anders dat weet.

met adapterplaten kan je idd omschakelen. maar je moet de adapters dan wel bij de ET waarde bij tellen.

dus als je wagen pakweg ET30 heeft, en je velgen ET25, en er komen 30mm adapters tussen, zit je op ET-5 en komen je velgen enorm naar buiten, hier staat ook wat meer info en grafische tekeningen

http://fcapri.homelinux.com/rims.htm

• 3 months later...
Daar doen we het voor :) Er is zo'n enorme hoeveelheid informatie op het forum te vinden, dat niemand meer weet waar het staat :biglaugh:

Ben al een hele tijd bezig om al die info te zoeken uit verschillende topics en het ook nog te checken met andere sites en Ford zelf :)

Gevonden via Google; echt info waar je wat aan hebt

Weet iemand hoe het zit met de waardes voor de MK7? Komen die overeen met de MK6(.5) ? Of zijn die ook weer anders? Momenteel rijd ik op standaard 15 inch velgen van de Titanium uitvoering. Ik wil er echter wat anders onder hebben. Volgens mij komen de huidige waardes wel overeen met wat ik hier lees over de MK6, dus 6,5Jx15 met 195/50R15.

• 1 year later...

ik heb 17 inch BBS imitatie breedset besteld....

ik ga ze hopelijk vanmiddag passen/halen

maar welke et waarde past?

voor 185/35/17 (7,5J) en achter 205/40/17 (8J)

past dit? anders moeten het beide 7,5J velgen worden?

bedankt!

Share

• Create New...