Jump to content

Mijn St

Emil
 Share

Recommended Posts

Zaterdag 15 juli was het dan (eindelijk) zover, na 12 weken wachten was het tijd om de auto op te halen.

Een laatste rit met de Peugeot deed mij eigenlijk vrij weinig, misschien omdat ik echt toe was aan iets nieuws na 4 jaar, maar vooral vanwege de betrouwbaarheid. Voor zo'n jonge auto heeft hij mij toch iets te vaak in de steek gelaten. Alle bekende typische 106 GTi klachten heb ik zo'n beetje moeten (laten) verhelpen. Toch jammer, want het was best een fijne auto. Maar terug ontopic: om 9 uur hadden wij een afspraak, auto werd uitgelegd, er werd betaald (slik :blink: ) en toen kon ik eindelijk de sleutel omdraaien. Toen viel mij eigenlijk pas op wat een vriendelijke auto de ST eigenlijk is. Je rijdt er meteen in alsof je nooit anders hebt gedaan. Het enige waar ik aan moest wennen was het sturen. De eerste paar bochten zat ik zo aan de andere kant van de weg. De reden: 106 GTi behoorlijk indirect, de ST behoorlijk direct stuurgedrag. Ook dat heb ik nu al leren waarderen. De ST komt lekker van de plek af, de grip is goed, hoewel ik nogsteeds niet kapot ben van de manier hoe pirelli's reageren op nat wegdek. Ik bedoel ze zijn wel voorspelbaar, maar ik vind het toch niet super. Maar goed, je moet altijd wat te zeuren overhouden toch ;)

De remmerij is ook dik in orde, stoelen zijn echt superfijn, weggedrag is subliem, de standaard radio klinkt erg goed (zelfs als je een dikke composet met Alpine versterker gewend bent). Ik moet zeggen, Ford heeft echt een geweldige auto neergezet. Dit is mijn eerst Ford en na een relatief korte proefrit heb ik deze auto toch wel enigzins op de gok gekocht. Dit is mij zeker niet tegengevallen toch nog toe!

Oh ja, de foto's natuurlijk:

Een beetje gespeeld met de sluitertijd:

03lowresij7.jpg

06lowresaq7.jpg

11lowresiu3.jpg

Hier nog even eentje met een C2 van de Saxo16v/C2 clublid:

13lowresyh6.jpg

Ziet er goed uit Emil !

Verhaal klinkt me inderdaad bekend in de oren. Op den duur wen je aan alles en ga je onbewust toch op zoek naar wat anders. Heb 4 jaar geleden ook nog even gekeken naar de 106GTI maar inderdaad de problemen van Peugeot en de volgens zeggen tricky handling hebben mij toch besloten om het toen niet te doen. Heb toen gekozen voor de Fiat Stilo.

Heb je nu trouwens andere centreerdoppen erop zitten ? Daar hoort toch een ford-logo op te zitten, of heb je deze al omgewisseld voor ST-logo's ?

Qua audio vond ik de Fiesta tijdens de proefrit wat tegenvallen, derhalve ook in de koop een stel zwaardere voorspeakers bedongen. Wellicht dat de audio in het nieuwe type kwalitatief beter is. Had in de Stilo de optionele fiat-subwoofer en volgens de audioboeren is dit setje al gelijkwaardig als een normaal setje met pioneers/sony/kenwood. Heb de voor en achterspeakers daarna zelfs nog vervangen door CDT-audio exemplaren. Zou het gewoon eens even aankijken, dat upgraden komt toch vanzelf wel :-D:-D Eens een leifhebber van veranderen altijd een liefhebber !

Ga je verder eventueel nog dingen wijzigen: uitlaat, luchtfilter, remmen, spoilers, lampen e.d. ?

P.S.

Kom jij soms uit de buurt van Zeist, want anders stond je vanmiddag bij mij om de hoek, stond er namelijk eentje in het zwart !

EMIL!! :applaus: wat een beauty issut ook! en de fotoos onderbouwen dit nog eens even heel sterk! :duim: erg mooie plaatjes!

ook je verhaal is leuk om te lezen.. ik zat ook weer ff in gedachte terug in januari..zwaaiend naar je achtergelaten bolide om vervolgens de fiesta te betreden..grijnsend..zingend.. uhh meer zo als deze jonge hier:

:veryhappy:

hahaha. veel veilige kms gewend :duim:

Thanks voor de reply iedereen.

@Kenneth: De handling van de 106 GTi is alleen tricky als je in een snelle bocht het gas loslaat, dan komt de achterkant gegarandeert om. Nu is dit bij wel meer auto's het geval, maar bij de 106GTi komt hij redelijk abrupt. Als je dit een beetje leert kennen, kun je zelfs een beetje driften met deze voorwielaandrijver ;) Ik heb dit overigens nooit op de openbare weg gedaan, maar wel op een natte cirkel in Lelystad tijdens een slipcursus. Erg lachen kan ik je zeggen.

Die centreerdoppen lijken nu inderdaad op die van torquesteer (die zwarte met rood ST logo), maar dat komt denk ik door de weerkaatsen van de oranje achtergrond ofzo.

En ja, er staan wel wat wijzigingen op de planning, maar niks ingrijpends.

Even een kleine update van mijn kant:

De ST bevalt nog steeds erg goed! Je hebt veel bekijks en ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties.

Nu 1300km op de klok. Het schakelen is super! De regensensor is ook de uitvinding van de eeuw wat mij betreft (heel af en toe moet je hem iets bijregelen). Over de radio ben ik nogsteeds erg te spreken alleen de cd-speler is erg traag, but who cares when you have an ipod!!! ;)

Het verbruik is stevig te noemen, morgen naar Duitsland dus even kijken wat hij doet op een lange snelwegrit. Tot op heden doen mijn aandelen Shell het erg goed..... :blink: Net even onder de 1 op 10.

Dat was het weer even, waarschijnlijk heb ik de volgende keer wat (kleine) mods te showen.

*voegt zich na korte vakantie weer bij de club*

Mooi strakke zwarte, Emil! :cheerlie:

Bekend verhaal over dat sturen: dat heb ik nog steeds als ik van de Skoda in de Fiesta stap. Rij ik de eerste bochten steeds bijna de stoep aan de binnenkant van de bocht op...

Juist door die twee totaal verschillende auto's te rijden, waardeer je de sterke punten van de ST des te meer: dat scherpe sturen inderdaad, de korte schakelgang, de perfecte bakverhoudingen. :applaus:

Overstuur is wel veel moeilijker op te roepen dan in een 106 GTI, maar die is daar dan ook meteen gemeen in (kan in sommige situaties niet echt lollig zijn). Op nat lukt 't wel en dan gaat het heel gemoedelijk en is het erg beheersbaar. Wel zo prettig en eigenlijk leuker dan een auto die onverwacht onder je vandaan glijdt.

Alleen het verbruik inderdaad. Okee, de fabrieksopgave van 1 op 13 gemiddeld is niet realistisch, maar niet beter dan 1 op 11 zelfs als je shortshift is wel erg gortig (anders met gemak onder de 1 op 10). Ik heb de ST onder meer 'verkocht' aan de zaak met het lagere benzineverbruik (naast de lagere wegenbelasting en verzekering), maar tot nu toe zuipt hij nog geen druppel minder dan de Skoda en zelfs iets meer. Wat best vervelend is met een flink kleinere tank... :-|

• 4 months later...

Na ruim 8000 km is het weer tijd voor een update:

Ik heb nogsteeds veel lol met de auto. Laatst nog een motorrijder (lichte machine) enigszins verrast. Echt lachen, je zag hem echt kijken: huh??? :blink::wacko: erg leuke ervaring.

Hoewel ik vaak als ik over de snelweg rijd in de file terecht kom, heb ik ook wel de kans om lekker door te rijden. De ST leent zicht hier erg goed voor. Wat een lekkere motor zit er toch in, je hoeft maar even het gas in te trappen en dan gaat hij al. Ook in de tussensprint doet hij het goed. Golfjes V TDi'tjes, audi's en ander leasevoer heb ik toch wel regelmatig het nakijken gegeven.

Over de remmen ben ik eigenlijk niet zo te spreken, nou ja, slecht zijn ze niet, maar op de een of andere manier geven zij mij niet altijd het vertrouwen dat ik zou willen. Begrijp mij niet verkeerd als je er echt bovenop gaat staan dan remt hij echt wel, maar het gevoel vind ik gewoon niet optimaal (ik vergelijk het wel met een Pug 106 GTi van maar 925 kilo) Kan zijn dat dit te maken heeft met het feit dat ik nu iets harder rijd dan een tijdje terug toen hij nog niet ingereden was, maar het is toch een klein puntje van kritiek.

Verder is de software geupdate omdat hij nogal schommelde in de toeren, zeker als je langzaam reed met de airco aan, dit is nu voor het grootste deel verholpen.

Verder vond ik de ruitenwisser ronduit bagger, dus deze heb ik vervangen voor een setje aerotwins.

Ook heb ik een K&N inlegfilter gemonteerd, hier merk ik helemaal niks van :schater:

De ST heeft zijn eerste (hopelijk meteen laatste) schade ook gehad, gelukkig is dit allemaal weer netjes hersteld.

Kleine puntjes van aandacht: Knop van de voorruitverwarming blijft hangen en de rugleuning van de bestuurdersstoel gaat niet meer naar voren.

Dit was het weer even.

• 3 weeks later...
Na ruim 8000 km is het weer tijd voor een update:

Ik heb nogsteeds veel lol met de auto. Laatst nog een motorrijder (lichte machine) enigszins verrast. Echt lachen, je zag hem echt kijken: huh??? :blink::wacko: erg leuke ervaring.

Hoewel ik vaak als ik over de snelweg rijd in de file terecht kom, heb ik ook wel de kans om lekker door te rijden. De ST leent zicht hier erg goed voor. Wat een lekkere motor zit er toch in, je hoeft maar even het gas in te trappen en dan gaat hij al. Ook in de tussensprint doet hij het goed. Golfjes V TDi'tjes, audi's en ander leasevoer heb ik toch wel regelmatig het nakijken gegeven.

Over de remmen ben ik eigenlijk niet zo te spreken, nou ja, slecht zijn ze niet, maar op de een of andere manier geven zij mij niet altijd het vertrouwen dat ik zou willen. Begrijp mij niet verkeerd als je er echt bovenop gaat staan dan remt hij echt wel, maar het gevoel vind ik gewoon niet optimaal (ik vergelijk het wel met een Pug 106 GTi van maar 925 kilo) Kan zijn dat dit te maken heeft met het feit dat ik nu iets harder rijd dan een tijdje terug toen hij nog niet ingereden was, maar het is toch een klein puntje van kritiek.

Verder is de software geupdate omdat hij nogal schommelde in de toeren, zeker als je langzaam reed met de airco aan, dit is nu voor het grootste deel verholpen.

Verder vond ik de ruitenwisser ronduit bagger, dus deze heb ik vervangen voor een setje aerotwins.

Ook heb ik een K&N inlegfilter gemonteerd, hier merk ik helemaal niks van :schater:

De ST heeft zijn eerste (hopelijk meteen laatste) schade ook gehad, gelukkig is dit allemaal weer netjes hersteld.

Kleine puntjes van aandacht: Knop van de voorruitverwarming blijft hangen en de rugleuning van de bestuurdersstoel gaat niet meer naar voren.

Dit was het weer even.

Dat van de vooruit verwarming heb ik hier met de achterruit verwarming. Komt weer los als ik op de dummy knop druk waar normaal de vooruitverwaring zit (zoals bij jou). Dus waarschijnlijk zit dat knoppen paneeltje een beetje los en gaat hij scheef zodra je de knop in drukt en daardoor klemt de knop.

Probeer het eens zou ik zeggen ;)

Hey,

Ben het eens met jullie opmerkingen :wink:

Goede weglegging & stuurinrichting.

Remmen die wat weinig bijtkracht hebben, enz.

Vind het wel grappig: Ik heb dus net hetzelfde met mijn knop van de achterruitverwarming :P

Maar enkel als het koud is. (plastiek wordt hard van de kou?)

Gewoon even dashboard indrukken.

Vraagje:

Vinden jullie ook niet dat de koppeling een beetje zwaar is?

En de versnellingsbak wat stroef :blink::roll::neutral:

'k heb eens met een Fiesta S 1.6i gereden,

ik vond dat alles een beetje soepelder ging {confused}

De S is natuurlijk ook een lichtere wagen hé

Greeties!

Hey,

Ben het eens met jullie opmerkingen :wink:

Goede weglegging & stuurinrichting.

Remmen die wat weinig bijtkracht hebben, enz.

Vind het wel grappig: Ik heb dus net hetzelfde met mijn knop van de achterruitverwarming :P

Maar enkel als het koud is. (plastiek wordt hard van de kou?)

Gewoon even dashboard indrukken.

Vraagje:

Vinden jullie ook niet dat de koppeling een beetje zwaar is?

En de versnellingsbak wat stroef :blink::roll::neutral:

'k heb eens met een Fiesta S 1.6i gereden,

ik vond dat alles een beetje soepelder ging {confused}

De S is natuurlijk ook een lichtere wagen hé

Greeties!

Bij een wat sportievere auto is de koppeling meestal zwaarder. De bak vind ik geweldig! Maar ja, ik kom uit een Peugeot 106GTi die al vanaf dag een moeizaam in de achteruit en in de eerste versnelling ging en ook nog eens vrij lange slagen heeft tijdens het verder opschakelen... ;)

• 2 weeks later...

Das echt een hele gave bak man! :mrgreen: Mooie ST, maar een inlegfilter is dus verspilde money als ik jou begrijp :P Wees er maar zuinig vind hem erg sjiek zo. Ook met rood inteireur is de zwarte ST echt wel kick!

Ik heb er nu 1.500km op staan en rij nog steeds met alle plezier! :D Dat van die verwarmingsknoppen heb ik (nog) niet. Denk wel de rammelende gordel achterin. Audio vind ik ook erg goed klinken voor standaard (kom ook uit een flinke audioinstallatie)

Koppeling vind ik juist erg fijn, al heb ik ook het achteruitprobleem (heb ik met de mazda ook, is standaard voor zulke versnellingsbakken denk ik).

maar een inlegfilter is dus verspilde money als ik jou begrijp

Zal vast marginaal zijn, inderdaad. Ik heb 'm ook, maar tegelijk met de Milltek-zooi genomen. Dus tja, het individuele effect ervan zou ik niet kunnen zeggen.

Maar goed, als de Simota komt, maakt dat allemaal niet meer uit. :mrgreen:

maar een inlegfilter is dus verspilde money als ik jou begrijp

Zal vast marginaal zijn, inderdaad. Ik heb 'm ook, maar tegelijk met de Milltek-zooi genomen. Dus tja, het individuele effect ervan zou ik niet kunnen zeggen.

Maar goed, als de Simota komt, maakt dat allemaal niet meer uit. :mrgreen:

Laat ik het zo zeggen, ik merk er helemaal niks van, niet positief maar ook niet negatief. Ik ga maar af op de verhalen dat het beter is dan standaard. Dus als er een effect is, is dit inderdaad marginaal. Mijn bedoeling was ook om de luchtfilterbak aan te passen dan kun je het verschil als het goed is wel merken, maar nu ga ik liever voor een Simota airbox.

Is dat nog na te bestellen later zo'n Airbox? Ik had je PM gehad, maar heb er nu ff geen financiën voor eigenlijk, ben aan het verhuizen en ben met de Mazda bezig!

Dat kan altijd, maar dan moet je weer meer mensen op trommelen, want de verzendkosten zijn vrij hoog.

Share

• Create New...