STim Posted January 7 Report Share Posted January 7 Hallo allemaal, Ik heb nu al een tijdje mijn Fiesta, en ik dacht: het is eens tijd om mij hier voor te stellen. Mijn naam is Tim, en ik heb eind 2020 mijn Fiesta Mk7.5 ST gekocht. Ik heb er 2 jaar mee rondgereden en veel plezier gehad. Ik heb er andere velgen onder gezet met een set goede banden, coilovers, stabilisatorstangen, xenonverlichting, air-cups en nog wat andere kleine dingen. Naar Oostenrijk geweest, en al met al enorm genoten van de auto. Maar uiteindelijk begon het toch een beetje te kriebelen. Na zijn tweede versnelling miste het toch wel iets, en dus besloot ik dat het tijd was voor wat upgrades. X48 hybrid turbo Blow-off valve Pro Alloy Competition intercooler Pumaspeed inlaat Cobb motorsteun 3 inch uitlaat op maat Pumaspeed bobines Dit ging zeker niet zonder tegenslag. Mijn wastegate actuator bleef maar hangen, hij hield minder boost dan hij zou moeten, en de hogedruk brandstofpomp viel willekeurig uit. Deze problemen heb ik uiteindelijk één voor één op weten te lossen, en tegelijkertijd nog meer dingen geüpgraded, want een kapot onderdeel vervangen voor dezelfde wanneer er iets beters is, daar ben ik geen fan van. De auto heeft het daarna nog een half jaar goed gedaan en zo ongeveer 320 pk gedraaid. Hij booste soms hoger dan hij zou moeten. In het begin viel mij dit niet op, maar later, toen ik een rondje reed met loggen aan, zag ik dat hij toch wel geregeld 0,1 bar meer boost haalde, waarna het weer snel omlaag werd bijgesteld. Ik dacht: 0,1 bar, zo erg kan dat toch niet zijn. Maar helaas. Turbo compressor ontploft. Zeer waarschijnlijk heeft de turbo te veel toeren gemaakt vanwege de tune die niet goed was. Hoe dan ook, deze turbo was afgeschreven, en daar bleef het niet bij. Toen mijn auto de turbo opblies, gaf hij een camshaft position DTC-foutcode aan, zonder dat ik mij besefte wat dat exact betekende. Ik heb de auto per direct stilgezet, maar later, toen de ANWB er was, toch nog geprobeerd hem te starten. Er zijn toen geen DTC codes meer opgekomen, maar starten deed hij niet. Uiteindelijk op de vrachtwagen naar huis laten brengen, en bij het loshalen van de boostpipe ben ik 2 liter olie tegengekomen. Niet alleen de turbo was dus kapot. Die camshaft position DTC kwam door een gebrek aan oliedruk, en dat betekent dat het proberen starten met de ANWB dus zonder oliedruk was. Daarnaast heeft het compressorwiel zich ook door de hele auto verspreid. Ik kwam stukken turbo tegen van mijn intercooler tot mijn inlaatfilter. Alles zat ook vol met aluminium gruis, ook de cilinders. Ik had al het plan om het blok te bouwen, gezien deze blokken het sowieso vrij zwaar hebben met het vermogen dat hij had. Dus dacht ik: een beter moment om het blok te bouwen dan nu krijg ik niet. Vergis je niet, tussen deze foto’s zit een jaar. Ik heb dit blok besteld in Amerika bij speedperf6rmanc3. Gezien hun kennis van EcoBoost-blokken, met een Focus RS die maar liefst 1060 pk aan de wielen had, leken zij mij een goede keuze. Helaas heeft het ze wel meer dan een jaar gekost om het blok in elkaar te zetten en het ook daadwerkelijk te verzenden. Maar goed, hij is binnen. Gesmede cilinderbussen, zuigers en cilinders, gepoorte cilinderkop, billet krukas, grotere nokkenassen, koperen ringen om de cilinders en de koppakking af te dichten. En met zo’n blok moet ik natuurlijk ook de rest van de onderdelen erop aanpassen, dus ook terwijl ik aan het wachten was op het motorblok heb ik de volgende dingen besteld. M-Factory sperdifferentieel S280 turbo Turbosmart 25 mm blow-off valve Nostrum hogedruk brandstofpomp 60% grotere injectoren 340 l/u brandstofpomp Nieuwe, betere cp-e inlaat Nieuwe cp-e motorsteunen Tubular uitlaatspruitstuk EGT-sensoren Motec M142 ECU Nieuwe slangen en buizen En vast nog een aantal andere dingen die ik nu even ben vergeten. Inmiddels staat zo ongeveer alles op het blok, en deze gaat binnenkort de auto in. Ik ga hem dan laten tunen bij Spros Motorsports. Hier kocht ik mijn ECU, en ze zijn nu ook bezig met het maken van een kabelboom. En dat is het voor nu. Ik hoop dat iemand mijn verhaal enigszins interessant vond. Als er interesse in is, zal ik de komende tijd wat updates plaatsen. Ik heb ook een hoop onderdelen over die ik hier in de komende tijd wel te koop zal zetten voor een leuk prijsje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronald_FT Posted January 7 Report Share Posted January 7 Welkom, het forum is helaas niet meer ze druk als vroeger. Maar wel leuk om te lezen😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snorrie Posted January 7 Report Share Posted January 7 Welkom! Wow, wat een project! Succes! Heel gaaf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeverDespair Posted Thursday at 12:42 Report Share Posted Thursday at 12:42 Welkom bij de Fc ! Mooi project ben je gestart! Moet je zo'n nieuw gebouwde motor niet eerst een paar duizend km (in)rijden voordat je met tunen begint? Link to comment Share on other sites More sharing options...
STim Posted Thursday at 13:10 Author Report Share Posted Thursday at 13:10 Heel erg bedankt voor het warm welkom allemaal! 3 minutes ago, NeverDespair said: Welkom bij de Fc ! Mooi project ben je gestart! Moet je zo'n nieuw gebouwde motor niet eerst een paar duizend km (in)rijden voordat je met tunen begint? Dat klopt gedeeltelijk, ik heb eerst een base-tune nodig voordat ik hem in kan gaan rijden, en met al de aanpassingen die zijn gemaakt een dit blok, en met al de aftermarket onderdelen die er op staan, moet er flink wat geconfigureerd worden. Ook knock-detectie moet opnieuw worden afgesteld. Dit zijn eigenlijk gewoon 2 microfoons, maar door die cilinderbussen er in te zetten klinkt het blok, en dus ook knock, heel anders, en dat moet dan in de ECU worden gezet. Ik moet na de base tune, en het inrijden dan nog een volledige tune er op zetten. Nu weet ik dat sommige mensen het inrijden ook gewoon op de dyno doen. Dat is dan een soort geautomatiseerd programma dat het motorblok optimaal belast om hem in te rijden voor een aantal uur. Ik weet nog niet of mijn tuner dit ook kan doen, dat ben ik nog even aan het navragen, maar het zou natuurlijk wel erg handig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steelmaster Posted Friday at 22:42 Report Share Posted Friday at 22:42 Zo dat is wel een serieus project. Hopelijk ga je nog een project pagina starten met het complete verhaal. Vind het wel erg gaaf wat je er allemaal aan gedaan hebt. Ik zelf durf niet verder dan stage 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
STim Posted Monday at 12:30 Author Report Share Posted Monday at 12:30 On 9-1-2026 at 23:42, Steelmaster said: Zo dat is wel een serieus project. Hopelijk ga je nog een project pagina starten met het complete verhaal. Vind het wel erg gaaf wat je er allemaal aan gedaan hebt. Ik zelf durf niet verder dan stage 2 Zodra ik heb rijdend heb zal ik eens alles op een rijtje zetten en een volledige build breakdown pagina opschrijven. Verder is stage 3 goed haalbaar, als je het een beetje slim aanpakt zit je zo aan de 300pk en is hij nog hartstikke betrouwbaar, maar je moet wel een beetje je voor onderzoek doen, anders blaas je net als ik een turbo op 😅 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now