FiestaMk5Peter Posted September 24, 2025 Report Share Posted September 24, 2025 Hallo allemaal, mijn naam is Peter en ik woon in de Hoeksche Waard. 11 jaar geleden kocht ik een mooie Fiesta MK5. Cool en Sound met 110.000 kms. Inmiddels staat de teller op 275.000 km. Al het onderhoud doe ik zelf samen met een vriend. Inmiddels vervangen (buiten banden en vaste slijt onderdelen) - dynamo, bobine, bougies, draagarmen, motorsteun, waterpomp, best. gordel, start-schakelaar (verlengde van contactslot), buitenspiegels Nu heb ik een probleem dat hij niet in 1 keer start, na langer 5 uur stilstaan. Startmotor draait wel goed rond. Accu is half jaar oud. 2e keer starten wel goed. Ik gok benzine-pomp? Wat denken jullie? vr groet! Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta_st_046 Posted October 1, 2025 Report Share Posted October 1, 2025 Beste Peter, Dit kunnen een aantal dingen zijn: Brandstofdruk loopt weg na (langere) stilstand, want In de pomp zit een terugslagklep die voorkomt dat de benzine terugloopt naar de tank. Als die lek is, staat er bij de eerste start geen druk in de leiding, maar dan krijgt de motor pas bij de tweede poging voldoende benzine. Gelukkig kun je dit enigszins testen door: de auto op contact te zetten en dan de pomp laten zoemen. Wacht dan een paar seconden en dan starten. Als hij dan wel in 1 keer aanslaat, is de terugslagklep/pomp verdacht. Ook kan er wat mis zijn met de Brandstofdrukregelaar (bij sommige uitvoeringen in de rail of geïntegreerd in de pomp). Dit kan hetzelfde effect geven zoals eerder genoemd. Er bestaat ook een kans dat er een lekke injector is. Als er één injector niet helemaal afsluit, loopt de brandstofdruk weg én kan er zelfs een beetje benzine in een cilinder lekken. Start hij soms ook wat onregelmatig of ruik je benzine bij de eerste keer aanslaan? Dan kan dit hierop duiden. Als laatste grote oorzaak kan de tempratuursensor slecht zijn (coolant temp sensor). Als de ECU denkt dat de motor warm is terwijl hij koud is (of andersom), spuit hij de verkeerde hoeveelheid brandstof in. Dat kan starten bemoeilijken, vooral na een langere stilstand. Dus Wat je kunt testen? - Zet contact op aan, wacht 5 seconden tot de pomp stopt, en probeer dan te starten. Gaat dit beter? Dan zit het probleem vrijwel zeker in de brandstofdruk die wegvalt. - Meet de brandstofdruk op de rail met een manometer. Na het uitzetten moet de druk eigenlijk een tijdje (uren) blijven staan. Zakt die meteen weg dan zit het probleem bij de terugslagklep, pomp of lekkende injector. - Check met EOBD II apparaat of er afwijkende waardes zijn van de koelvloeistoftemperatuur bij koude motor. Ik hoop dat je hier verder mee komt, laat me in iedergeval wat weten! M.v.g. Max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steelmaster Posted October 2, 2025 Report Share Posted October 2, 2025 Gaat de brandstof pomp meteen lopen als je de deur open doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta_st_046 Posted October 2, 2025 Report Share Posted October 2, 2025 (edited) Ah, dat is een goede vraag, want bij de MK5 , de MK6, de MK7 van mij en ook de 7.5 van u is het inderdaad zo dat de bandstofpomp niet start bij het openen van de deur. Het is daarom ook belangrijk dat de auto even op contact wordt gezet voor het starten, zodat het pompje even druk op te bouwen op de rail. Edited October 2, 2025 by Fiesta_st_046 Fout in het lezen van de reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiestaMk5Peter Posted October 5, 2025 Author Report Share Posted October 5, 2025 On 1-10-2025 at 09:03, Fiesta_st_046 said: Beste Peter, Dit kunnen een aantal dingen zijn: Brandstofdruk loopt weg na (langere) stilstand, want In de pomp zit een terugslagklep die voorkomt dat de benzine terugloopt naar de tank. Als die lek is, staat er bij de eerste start geen druk in de leiding, maar dan krijgt de motor pas bij de tweede poging voldoende benzine. Gelukkig kun je dit enigszins testen door: de auto op contact te zetten en dan de pomp laten zoemen. Wacht dan een paar seconden en dan starten. Als hij dan wel in 1 keer aanslaat, is de terugslagklep/pomp verdacht. Ook kan er wat mis zijn met de Brandstofdrukregelaar (bij sommige uitvoeringen in de rail of geïntegreerd in de pomp). Dit kan hetzelfde effect geven zoals eerder genoemd. Er bestaat ook een kans dat er een lekke injector is. Als er één injector niet helemaal afsluit, loopt de brandstofdruk weg én kan er zelfs een beetje benzine in een cilinder lekken. Start hij soms ook wat onregelmatig of ruik je benzine bij de eerste keer aanslaan? Dan kan dit hierop duiden. Als laatste grote oorzaak kan de tempratuursensor slecht zijn (coolant temp sensor). Als de ECU denkt dat de motor warm is terwijl hij koud is (of andersom), spuit hij de verkeerde hoeveelheid brandstof in. Dat kan starten bemoeilijken, vooral na een langere stilstand. Dus Wat je kunt testen? - Zet contact op aan, wacht 5 seconden tot de pomp stopt, en probeer dan te starten. Gaat dit beter? Dan zit het probleem vrijwel zeker in de brandstofdruk die wegvalt. - Meet de brandstofdruk op de rail met een manometer. Na het uitzetten moet de druk eigenlijk een tijdje (uren) blijven staan. Zakt die meteen weg dan zit het probleem bij de terugslagklep, pomp of lekkende injector. - Check met EOBD II apparaat of er afwijkende waardes zijn van de koelvloeistoftemperatuur bij koude motor. Ik hoop dat je hier verder mee komt, laat me in iedergeval wat weten! M.v.g. Max Wauw. Je bent een held. Ik ga dit allemaal proberen en onderzoeken. Super bedankt vd goede tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now