Jump to content

Uitlaatsystemen voor Fiesta ST

Ron ST
 Share

Recommended Posts

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nice, maar hoeveel was je nou kwijt incl montage ?

En heb je een geluids fragmentje ? :roll:

Voor het hele plaatje koste het ?547.- incl montage, BTW en verzendkosten.

Tja en een geluidsfragmentje zal misschien nog een weekje duren ik vind nu namelijk nog dat hij met de dag mooier gaat klinken :kwijl: , dus mensen heb geduld.

Groet Harry.

• 2 months later...

*schop*

Paar vragen:

- de beschrijving van het geluid (normaal bij gewone snelheid, brullen bij volgas) klinkt goed, maar is dat brullen ook harder dan standaard? Hoeft van mij ook weer geen sjonnie-sound te zijn, namelijk...

- verandert de normale sound ook, in de zin dat de motor niet meer zo 'rauw' klinkt als standaard?

- enig idee wat de prijs is met het 4-2-1-spruitstuk erbij?

- levert Groot alleen rechtstreeks of ook via andere dealers, of omgekeerd: levert hij ook nieuwe auto's af of doet hij alleen onderhoud?

- hoe zit 't met de fabrieksgarantie? Komt die te vervallen of neemt Groot die over als je het onderhoud maar bij hem laat doen?

Zal Groot ook even een mailtje sturen, maar wellicht weten jullie al het een en ander.

{st} technische vragen kan ik niet voor je beantwoorden. Voor wat betreft Groot motorsport: Autobedrijf Jan Groot is een erkende Ford Servicedealer, het Motorsport gedeelte doen ze er extra bij. Groot levert ook gewoon nieuw auto's en hebben deze ook in onderhoud, de normale Ford garantie blijft dus gewoon

Prijs bij Pumaspeed (de leverancier van Groot, dus de prijs zal niet veel afwijken {knipoog} )

4-2-1 + uitlaat + sportscat(Nodig om nog aan de emissie eisen te voldoen bij de APK of eventuele controle onderweg)

280+300+260 = 840 pond = plm. 1260 euro voor een compleet systeem.

Voor precieze prijzen (en de kosten van de montage) kun je het beste effe contact opnemen met Groot Motorsport. (www.grootmotorsport.nl voor contactinfo :) )

Ik heb zelf een compleet systeem onder mijn 1.7 hangen, en er komt bij stationair toerental een lekkere diep geroffel uit. Op constante snelheid is het nog steeds een leuke sound, zonder meteen voor Sjonnie door te gaan :jaknikker: Bij volgas komt er altijd een bigsmile op mijn gezicht, zelf op maandagochtend als ik met mijn verkeerde been uit bed gestapt ben (wel een hoop decibel, maar een MOOIE bak herrie, geen lekke uitlaten-geluid) :biglaugh: Hoe het precies op een {st} klinkt kan ik je helaas nog niet zeggen, volgens mij is er nog niemand in Nederland die het complete systeem heeft...

en nu nog een 3de keer jeroen {knipoog}  of topic jeroen hoeveel pk/koppel zit er nu in jou bolide??

Oh, dan is er iets misgegaan met posten... (gelukkig kan ik zelf mijn berichten gewoon weer weghalen :D)

PK's: Geschat 136 (125 standaard, plus 11 vanwege Milltek-systeem)

Koppel: Veeeeeeel :mrgreen: (nooit gemeten, ben er ook nog geen grafieken van tegen gekomen)

Wordt denk ik eens tijd voor een ritje op de testbank :kwijl:

en nu nog een 3de keer jeroen {knipoog}  of topic jeroen hoeveel pk/koppel zit er nu in jou bolide??

Oh, dan is er iets misgegaan met posten... (gelukkig kan ik zelf mijn berichten gewoon weer weghalen :D)

PK's: Geschat 136 (125 standaard, plus 11 vanwege Milltek-systeem)

Koppel: Veeeeeeel :mrgreen: (nooit gemeten, ben er ook nog geen grafieken van tegen gekomen)

Wordt denk ik eens tijd voor een ritje op de testbank :kwijl:

nu nog even een chip er in van bullpower en je hebt er 146pk :kwijl:

heb je wel eens een 0/100km meting gedaan?

Nou, zojuist Jan Groot aan de telefoon gehad. Klinkt als man met hart voor de zaak en dat mag ik wel.

Alle vragen zijn naar tevredenheid beantwoord, behalve één ding: hij kon natuurlijk niet laten horen hoe een ST met Milltek klinkt. Ja, de filmpjes op de Milltek-site laten de uitlaat in full swing horen, maar ik ben juist benieuwd naar het geluid op half gas en bij bepaalde kruissnelheden (ook voor eventuele vervelende resonanties, wat je weleens hoort).

Dus... (tromgeroffel voor groot verzoek) ...is er iemand in de omgeving Amsterdam met een (hele of halve) Milltek onder z'n ST, bij wie ik even een oor te luister mag leggen? :mrgreen:

Nou, zojuist Jan Groot aan de telefoon gehad. Klinkt als man met hart voor de zaak en dat mag ik wel.

Zijn erg aardige mensen en goede service :duim:

Dus... (tromgeroffel voor groot verzoek) ...is er iemand in de omgeving Amsterdam met een (hele of halve) Milltek onder z'n ST, bij wie ik even een oor te luister mag leggen?  :mrgreen:

Harry-ST uit Assendelft heeft een halve miltek onder z'n ST maar dat wist je waarschijnlijk al

Dus... (tromgeroffel voor groot verzoek) ...is er iemand in de omgeving Amsterdam met een (hele of halve) Milltek onder z'n ST, bij wie ik even een oor te luister mag leggen?  :mrgreen:

Als je het eens zou willen horen moet je maar pm-en of me toevoegen op msn voor een afspraakje.

Hee Dutch,

zou jij je bevindingen hier even willen posten? Met name de resonantie in de auto! Ik zou ook wel graag een sportiever uitlaatsysteem hebben, maar ik ben bang dat de herrie en de trillingen in de auto mij enorm gaan tegenvallen. Het gaat mij hoofdzakelijk om de performance verbetering.

Ik ben dus erg benieuwd.

Arno

zou jij je bevindingen hier even willen posten? Met name de resonantie in de auto! Ik zou ook wel graag een sportiever uitlaatsysteem hebben, maar ik ben bang dat de herrie en de trillingen in de auto mij enorm gaan tegenvallen. Het gaat mij hoofdzakelijk om de performance verbetering.

Dan kijken wij er precies hetzelfde tegenaan. Mij gaat het om twee dingen:

- verbeterde gasrespons

- mooier geluid dan het nogal rauwe, lelijke geluid van de standaard-ST

Extra pk's zijn mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste. Die 21 pk die Milltek/Pumaspeed claimen, blijf ik optimistisch vinden, maar met een reële 10 tot 15 pk ben ik al heel tevreden. Bovendien zullen die ongetwijfeld vooral boven in de toeren zitten, zoals met de meeste uitlaataanpassingen.

Maar goed, dus niet tegen elke prijs. Als het geluid op kruissnelheden te storend is en er treden resonanties op, dan kijk ik nog even de kat uit de boom.

't Blijft toch altijd een kwestie van smaak, hè? Harry_ST is erover te spreken, maar zijn smaak hoeft de mijne niet te zijn. Daarom ben ik ook zo blij dat ik binnenkort zelf even mag luisteren. :duim:

't Blijft toch altijd een kwestie van smaak, hè? Harry_ST is erover te spreken, maar zijn smaak hoeft de mijne niet te zijn. Daarom ben ik ook zo blij dat ik binnenkort zelf even mag luisteren.  :duim:

Smaak is zeker iets persoonlijks! Maaruh, ik heb het totale systeem er onder hangen (weliswaar onder een 1.7, maar geeft wel een idee van het geluidsbeeld) dus als je dat eens in het echt wilt horen.... :duim:

Edit: 5700 posts :blink:

Hmm, ook daarvoor heb ik interesse, Jeroen! (PM't er weer op los. :mrgreen: )

Zou het hele systeem of alleen de einddemper nog veel verschil maken in het geluidsniveau of heeft het meer effect op de klankkleur? Heb je in één keer het hele systeem eronder laten zetten of in stapjes, zodat je het verschil hebt kunnen horen?

En hoeveel invloed heeft een ander luchtfilter op het geluid?

Ik heb alles in 1 koop gedaan (inclusief het motorblok :mrgreen: ) Weet dus niet echt hoe het "normaal" hoort te klinken, en wat de verschillende onderdelen voor geluids-verschil maken.

Ik heb een tijdje met een K&N57I gereden, maar wegens temperatuur-problemen (motor liep bij filerijden zeer snel warm) overgestapt op een K&N inlegfilter. Ik hoor weinig verschil met het open filter, maar dat komt meer door het mooie uitlaat geluid. Alleen met de ramen open hoorde je het open filter wat lucht aanzuigen op de achtergrond.

PM terug volgt {knipoog}

Komt-ie dan...

Meegereden met de ST van Harry met catback en de 'Puma-Fiesta' van Jeroen met volledig systeem. De eerste met name voor de sound en de tweede vooral voor een idee van de trekkracht en de gasrespons.

Het resultaat: twee keer goedgekeurd! :duim:

De sound is echt super: mooi diep, warm en rijk. Het rauwe standaardgeluid is echt volledig verdwenen en dat vond ik erg belangrijk. Verder is de uitlaat bij kruissnelheden niet tot nauwelijks hoorbaar en heb ik geen vervelende resonanties gevoeld. Ook Harry had daar niet over te klagen. De Puma-Fiesta vond ik wel iets te luid voor mijn smaak, maar dat zal ook vast aan de combinatie met de 1.7 zijn. De ST was eigenlijk op geen enkel moment lawaaiierig, behalve bij plankgas, maar dan is het geluid niet schril (niet eens enigszins) maar blijft het beheerst en donker.

Kortom, die zooi komt eronder. :jaknikker:

Rest mij Harry en Jeroen hier nog eens van harte te bedanken voor hun tijd en benzine. {knipoog}

Top, jongens! {dance}

Share

Announcements

• Create New...