GHawkins Posted June 27, 2024 Report Share Posted June 27, 2024 Hallo, Ik vrees dat ik inmiddels een klein beetje aan het einde van mijn ideeen begin te komen en hoop dat iemand hier iets vergelijkbaars heeft meegemaakt. Het begint lichtelijk te lijken alsof er een vloek op mij rust. Mid 2022, na mijn Fiesta uit 2014 voor zo'n 50.000 km te hebben gereden (zo'n 140k op de teller) heb ik de 1.0 laten tunen van de 100pk, naar 148pk. Ik maak wekelijks 500km snelweg om en nabij en ik miste af en toe net wat pit bij het invoegen of inhalen. Een bijkomend voordeel is dat mijn gemiddeld verbruik met .5 liter per 100km is afgenomen. Daarmee wil ik vooral aangeven, ik gebruik hem niet als rally auto. Al met al, blij geweest met de keuze en de auto is nog steeds altijd bij de Ford dealer waar deze gekocht is onderhouden. Helaas kreeg ik begin dit jaar rond 185.000 een probleem met de versnellingsbak. Deze wilde rijdend niet terugschakelen naar de 2e versnelling. Opschakelen ging wel. Via koppeling op laten komen, gas bij en koppeling weer in (trucje van vader) ging het wel, waarschijnlijk de syncrhomeshring kapot. Uitvoering overleg gehad met de dealer, ook mede omdat ik dacht dat het tunen de boosdoener was, maar volgens de hoofdmonteur zou dat niet dit tot gevolg moeten hebben. Uiteindelijk besloten om een gereviseerde versnellingsbak er onder te laten plaatsen door de dealer. Omdat bij 200k de koppeling ook aan de beurt was, deze gelijk mee laten vervangen om in arbeid te schelen. Deze gereviseerde versnellingsbak is er in februari onder gegaan en hij reedt daarna perfect. Tot een week of 3 geleden, de auto bij het terugschakelen van 5 naar 3 (aanrijdend op rontonde op 80 weg, koppeling in en laten rollen) weigerde in de versnelling te gaan. Het voelde alsof er een touwtje om de pook gespannen zat die er voor zorgde dat hij de versnelling niet in wilde. Terug naar 2 was de enige mogelijkheid, 4 weigerde ook. Geen geknars, geen bonken, gewoon zo'n enorme weerstand met het gevoel dat hij niet in de versnelling wil. Gelijk de garage gebeld en een afspraak ingepland om na te laten kijken, aangezien de gereviseerde bak onderdelengarantie heeft. Het euvel begon zich voor te doen daarna ook bij terugschakelen bij afritten, maar niet iedere keer. De paar dagen voor de afspraak gebeurde het zo'n 2 a 3 keer op 200km. De auto is vorige week dinsdag een dag bij de dealer geweest. Meerdere monteurs hebben met de auto gereden, op snelwegen en op provinciale wegen om het terugschakelen te proberen, maar zonder dat het probleem zich voorgedaan heeft. De hoofdmonteur heeft wel, op basis van mijn idee van een touwtje om de pook, voor de zekerheid wel de kabels in de bak afgesteld, voor het geval dat van invloed was. De afgelopen week heeft de versnellingsbak heerlijk en zonder problemen gereden. Tot gisteren. Weer bij het terugschakelen naar 3 om een verbindingsweg te pakken van snelweg-op-snelweg, weigerde de bak, na 43km te hebben gereden (dus zeker op temperatuur). Twee was de enige mogelijkheid, waarna ik snel weer opgeschakeld heb naar 3 wat wel werkt. Helaas in verband met werk niet gelijk naar de garage kunnen rijden en in de avond op weg naar huis geen problemen. Vanmorgen weer dezelfde problemen, weer met warme motor niet terug kunnen schakelen maar nu al na 10km bij filevorming. Vanmiddag met de vriendin rondjes gereden in de hoop dat zij kon filmen wat er gebeurde, maar... nope, iedere keer werkte het terugschakelen perfect. Ook toen ik daarna alleen mijn reis terug voortzette ging het terugschakelen met meer weerstand dan gewend, maar hij schakelde wel terug. Ik wordt langzaam gek. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? De monteur is hardstikke behulpzaam en wil ook echt er achter komen wat het probleem is, maar ik kan iedere keer het euvel niet laten zien en hij kan het zelf ook niet vinden. TLDR: Gereviseerde versnellingsbak met warme motor wil "soms" niet terugschakelen naar 3, maar soms ook weer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GHawkins Posted October 24, 2024 Author Report Share Posted October 24, 2024 Geen idee of iemand anders hier ooit last van gaat hebben, maar het probleem is uiteindelijk verholpen. Dus voor het geval iemand precies hetzelfde geluk gaat hebben als ik, deel ik graag de oplossing. Het is uiteindelijk gelukt om de monteur het euvel te laten ervaren bij een testrit. Hij herkende het als iets wat hij ooit bij een B-Max heeft ervaren, maar nog nooit een Fiesta. Het probleem bleek een versleten/beschadigde kern van de schakelkabels. Dit zorgde er voor dat bij het terugschakelen, de kabel "soms" bleef steken als hij toevallig in een bepaalde positie zat, en soms wel werkte. De kabels zijn vervangen en heb er inmiddels alweer zo'n 6000km probleemloos op zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gompy Posted October 26, 2024 Report Share Posted October 26, 2024 On 24-10-2024 at 21:25, GHawkins said: Geen idee of iemand anders hier ooit last van gaat hebben, maar het probleem is uiteindelijk verholpen. Dus voor het geval iemand precies hetzelfde geluk gaat hebben als ik, deel ik graag de oplossing. Het is uiteindelijk gelukt om de monteur het euvel te laten ervaren bij een testrit. Hij herkende het als iets wat hij ooit bij een B-Max heeft ervaren, maar nog nooit een Fiesta. Het probleem bleek een versleten/beschadigde kern van de schakelkabels. Dit zorgde er voor dat bij het terugschakelen, de kabel "soms" bleef steken als hij toevallig in een bepaalde positie zat, en soms wel werkte. De kabels zijn vervangen en heb er inmiddels alweer zo'n 6000km probleemloos op zitten. Top man, Leuk dat je de moeite hebt genomen om dit te schrijven...!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts