Jump to content

Led lampen (il)legaal?

QuantomQuokka
 Share

Recommended Posts

Hi All,

Sinds kort ben ik een trotse eigenaar van een Ford Fiesta Titanium uit 2019 (MK8). Er zit led DRL in, maar geen led dimlicht, groot licht en mistlampen. Ik stoor me een beetje aan het feit dat deze lichten niet met elkaar matchen.

Inmiddels heb ik veel gelezen over hoe je deze lichten kan vervangen, maar heb ik ook vernomen dat dit moet voldoen aan bepaalde wet en regelgeving. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat het vervangen van halogeen lampen door led lampen verboden is voor auto's die hier niet af fabriek mee uitgerust zijn. Op de koplampen unit onder de motorkap tref ik een sticker waar onder andere E4 (omcirkeld) op staat, wat volgens mij verwijst naar het Europese keurmerk (?).

Voordat ik aan de slag wil gaan met het vervangen van mijn lichten, zou ik graag willen bevestigen of dit daadwerkelijk legaal is om zo tijd, moeite, en geld te besparen. Dus mijn vraag is: Kan ik mijn halogeen lampen vervangen door led lampen, zonder dat het bijvoorbeeld in een APK keuring tot problemen leidt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes.

@Dragunov Bedankt voor je reactie! Ik maakte me voornamelijk zorgen over de disclaimer die bij de producten van o.a. phillips en autobeam wordt gegegeven over dat de lampen niet bedoeld zijn voor de openbare weg.

Ik heb inmiddels led lampjes van Osram gevonden. Hoewel deze geschikt zouden zijn voor de openbare weg, zie ik in de compabiliteitslijst dat deze enkel zijn goedgekeurd voor koplamp units met een 'headlight approval number' E4 25168. Op mijn eigen koplamp unit zie ik E4 25170 staan.

Ik heb ter bevestiging een berichtje gestuurd naar Osram, en zal het antwoord hier delen voor (toekomstige) lotgenoten.

Share

• Create New...