Jump to content

Fiesta MK7 piepende schijfremmen 6 maanden na vervangen

Recommended Posts

Hi allemaal,

In juni vorig jaar heb ik mijn remschijven en blokken vervangen door de onderstaande set van MAPCO nadat de oude set versleten was.

https://www.autodoc.nl/mapco/13835711

Het zal kwalitatief niet het beste setje zijn, maar de remkracht is tot zo ver altijd goed en ik heb er tot 3 maanden geleden geen problemen mee gehad. In december begonnen mijn remmen langzaam te piepen en dit werd steeds erger. Het piepen vind alleen plaats bij het aangrijpingspunt van de rem. Als ik het rempedaal dieper intrap en door rem verdwijnt het piepen naarmate hij beter aangrijpt. 

Ik heb de schijven bekeken en er zijn geen vreemde patronen te zien of te voelen. Hij slijt dus mooi gelijk matig af. Het lijkt misschien zelfs wel te glad/schoon afgesleten? Ik heb alles even goed schoongemaakt met remmenreiniger. Toen was het piepen 2 dagen nagenoeg niet aanwezig, echter na twee dagen werd het weer meer. Ik heb ook een paar keer hard geremd (met piepende banden) om te kijken of dit het probleem verhielp. Dit maakte geen verschil.

Het vreemde is ook dat het piepen in de ochtend een stuk minder lijkt te zijn dan in de middag. Ik rij zo'n 50Km naar mijn werk. De eerste 30 a 40Km hoor ik niks en de laatste 20 a 10Km beginnen ze te piepen. Op de terugweg lijkt het vrij vanaf het begin aanwezig te zijn.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar probleem? Ik denk zelf dat het door de lichte oxidatie in de nacht/ochtend de schijven iets grover worden, waardoor de eerste rembeurten stil zijn. Naarmate het dunne laagje oxidatie wegslijt worden de schijven weer te glad en beginnen ze te piepen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bedankt alvast!

Share

• Create New...