Jump to content

Slijtage versnellingsbak Fiesta ST-line X MK8 - advies gevraagd

Recommended Posts

Beste mede Ford rijders,

Sinds enige tijd heeft mijn Fiesta ST-line X MK8 problemen met schakelen. Vanuit stilstand hapert de bak bij het wegrijden vanuit de 1e versnelling en bij het doorschakelen naar de 3e versnelling heb ik ditzelfde probleem. Ik heb het bij de garage al laten nakijken en hier wordt gezegd dat het slijtage is, bv door flat-shiften (zelf nooit gedaan, maar wagen is tweedehands). Ik ben zelf totaal niet technisch dus kan niet meer omschrijven wat er gezegd was dat het exact het probleem was. Bij het opkomen van de versnelling lijkt het of de tandwielen in de bak over slaan. Dit geeft een best duidelijk merkbare schok en een metaal-achtig geluid en heel soms schiet hij uit de versnelling. 

De garage heeft mij aangegeven dat het herstellen / vervangen van de bak niet de moeite waard is en ik er beter mee kan leren leven. Helaas gebeurt dit nu zo'n 66-75% van de keren dat ik wegrijd uit zijn 1e versnelling en ongeveer 25% van de gevallen bij het doorschakelen naar de derde versnelling. Het is erg vervelend, rijdt niet fijn meer en de klappen die het maakt lijkt me ook absoluut niet bevorderlijk voor de rest van de bak/ wagen. Het is onze gezinswagen en met ons 1 jarige dochtertje vind ik het eigenlijk ook niet echt veilig ookal zegt de garage dat het niet onveilig is. 

Komen dit soort problemen jullie bekend voor? Zouden jullie weten wat ik hiermee bedoel en wat het probleem is.

Hebben jullie adviezen wat ik zou kunnen doen? Ik heb gekeken naar revisie van mijn bak, eventueel tweede hands bakken of zelfs al naar andere wagens. 
Indien jullie bekend zijn met herstel/vervanging, enig idee wat voor kosten ik dan aan zou moeten denken?

Alvast super bedankt voor jullie input!

Niels

Share

• Create New...