Jump to content

Fiësta 1.0 Style | MK 7.5 2014 | 80pk | Blauw | Upgrades

Raitis
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag allen,

Ik vind het altijd leuk om met mijn auto's op het desbetreffende forum te zitten, nu meld ik me hier!
Na een hele rits aan Mégane Coupé's gehad te hebben (5 in totaal), stapte ik over naar een gezinsauto: Een Laguna Estate diesel. uit 2011. Dit kan echter niet meer uit en voor mijn vriendin heb ik mijn liefhebbersauto al gekocht: Een Megane GT 180 tCe Estate. Ik kon en wilde kleiner gaan rijden en zag in mijn woonplaats een Fiësta uit 2014 staan. Ik heb tussen alle Méganes een Fiesta uit 2000 gereden zonder enige problemen, dus ik richtte me op een Clio of een Fiësta. Ik werd echter wel enthousiast van de Fiësta en ben gaan kijken met mijn dochter.

Er moet wel wat gebeuren (distributieriem en APK), maar de prijs was goed en het enige wat me in de weg zat was de verkoop van de Laguna. Dit ging echter ook vlot en zo kon ik de Fiësta aanschaffen. De APK zit er inmiddels op zonder enig probleem, de beurt met de distributieriem staat op de planning. Een vorige eigenaar (bekende van hier?) heeft er al wel wat ST achtige upgrades aangegeven, wat mij wel aanstaat:
- Zwarte ST velgen (toch?)
- Blauwe interieurverlichting bij de voeten
- Parkeersensoren ingebouwd
- Stuurbediening ingebouwd voor de audio en cruise control
- Verlaagd (weet niet welk merk)
- Ramen achter getint

Hij heeft 185k gelopen en als de distributieriem is vervangen, heb ik er alle vertrouwen in dat ie me een hoop plezier brengt de komende jaren. Wat plaatjes bij het praatje:

https://myalbum.com/album/3wajpsCN8VCS3a/

Ik krijg de foto's niet geüpload.

Ik heb wel een aantal vragen:
- Is het een MK7 of een MK7.5?
- Welke armsteun is het beste aan te raden? Heb al wel wat gezocht, maar jullie zullen het vast weten.
- Is de ondergrille aan de voorkeur ook in het chrome te verkrijgen? En de kapjes rondom de mistlampen?
- Ik was ook wat aan het lezen over een Android auto unit wat in te bouwen valt. Hebben jullie advies/ ervaring?
- Ik las iets over ForScan en dat je daarmee de mistlampen voor kan activeren. Hoe werkt dat? Kan ik dat testen?
- Zijn er onderhoudstechnische aspecten die jullie adviseren te checken? De remschijven komen er sowieso nog aan.

Mochten jullie andere adviezen hebben voor deze auto, dan hoor ik het graag.

Hopende op wat activiteit hier op het forum! Ik vind alles wel slecht vindbaar, maar daar moet ik een beetje aan wennen denk ik. Of is de Tapatalk app een aanrader?

Gr Yorick

6 hours ago, Raitis said:

Goedemiddag allen,

Ik vind het altijd leuk om met mijn auto's op het desbetreffende forum te zitten, nu meld ik me hier!
Na een hele rits aan Mégane Coupé's gehad te hebben (5 in totaal), stapte ik over naar een gezinsauto: Een Laguna Estate diesel. uit 2011. Dit kan echter niet meer uit en voor mijn vriendin heb ik mijn liefhebbersauto al gekocht: Een Megane GT 180 tCe Estate. Ik kon en wilde kleiner gaan rijden en zag in mijn woonplaats een Fiësta uit 2014 staan. Ik heb tussen alle Méganes een Fiesta uit 2000 gereden zonder enige problemen, dus ik richtte me op een Clio of een Fiësta. Ik werd echter wel enthousiast van de Fiësta en ben gaan kijken met mijn dochter.

Er moet wel wat gebeuren (distributieriem en APK), maar de prijs was goed en het enige wat me in de weg zat was de verkoop van de Laguna. Dit ging echter ook vlot en zo kon ik de Fiësta aanschaffen. De APK zit er inmiddels op zonder enig probleem, de beurt met de distributieriem staat op de planning. Een vorige eigenaar (bekende van hier?) heeft er al wel wat ST achtige upgrades aangegeven, wat mij wel aanstaat:
- Zwarte ST velgen (toch?)
- Blauwe interieurverlichting bij de voeten
- Parkeersensoren ingebouwd
- Stuurbediening ingebouwd voor de audio en cruise control
- Verlaagd (weet niet welk merk)
- Ramen achter getint

Hij heeft 185k gelopen en als de distributieriem is vervangen, heb ik er alle vertrouwen in dat ie me een hoop plezier brengt de komende jaren. Wat plaatjes bij het praatje:

https://myalbum.com/album/3wajpsCN8VCS3a/

Ik krijg de foto's niet geüpload.

Ik heb wel een aantal vragen:
- Is het een MK7 of een MK7.5?
- Welke armsteun is het beste aan te raden? Heb al wel wat gezocht, maar jullie zullen het vast weten.
- Is de ondergrille aan de voorkeur ook in het chrome te verkrijgen? En de kapjes rondom de mistlampen?
- Ik was ook wat aan het lezen over een Android auto unit wat in te bouwen valt. Hebben jullie advies/ ervaring?
- Ik las iets over ForScan en dat je daarmee de mistlampen voor kan activeren. Hoe werkt dat? Kan ik dat testen?
- Zijn er onderhoudstechnische aspecten die jullie adviseren te checken? De remschijven komen er sowieso nog aan.

Mochten jullie andere adviezen hebben voor deze auto, dan hoor ik het graag.

Hopende op wat activiteit hier op het forum! Ik vind alles wel slecht vindbaar, maar daar moet ik een beetje aan wennen denk ik. Of is de Tapatalk app een aanrader?

Gr Yorick

Welkom!

Hij ziet er erg mooi en sportief uit!
Maar goed dat de aanschafprijs gunstig was voor je, want de distributieriem vervangen zal je nog tegen kunnen vallen, is aardig prijzig bij dit motortype

Wat Forscan betreft: je zou een vLinker kunnen kopen, als je een Windows laptop hebt

Je moet je even aanmelden op het Forscan forum: https://forscan.org/home.html

Forscan voor Windows downloaden: https://forscan.org/download.html

En een gratis 2 maanden trial license aanvragen: https://forscan.org/support/prepare_trial_el_request.php?lang=en (zonder de licence kun je niks aanpassen, alleen uitlezen)

Dan heb je alles in huis, om te starten

Je zou kunnen kijken of het groene mistlamp symbooltje gaat branden, als je de mistlamknop aan zet:

IMG-20181126-190643580-jpg-3806bc4b3f573

Ook al heb je er geen mistlamp symbool opstaan, toch werkt het knopje, als de fog lights geactiveerd zijn.

IMG-20181126-185744274-jpg-223e2c8a64380

En anders simpel aan te passen in Forscan, met Foglights on without restrictions, zo uit mijn hoofd

Ik zie dat het een MK7.5 is, uitvoering 1.0 Style
Heb je ook al de uitgebreidere boordcomputer met buitentemperatuur en tripknop op de richtingaanwijzer?
Het is namelijk niet standaard op de Style uitvoering.

Ik kan het net niet goed zien op je foto,s, maar volgens mij niet.
Zie ook geen trip op je richtingaanwijzer staan

IMG-20181124-WA0017.jpg

Zo niet, zou je dat nog aan kunnen passen met Forscan:

Forscan-Tripcomputer.png

En even een andere richtingaanwijzer inbouwen met tripknop, voor circa 25€: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/onderdeelnummer/8a6t13335bc/onderdeel/richtingaanwijzer-schakelaar/

Type 8A6T13335BC

Die handel voor de trip is zo geplaatst. Check even of de tempsensor achter de voorbumper zit. Anders zit de kabelboom er niet heb ik begrepen toen ik dit bij onze voormalige Fiësta Style wilde doen. Dan heeft de handel plaatsen geen nut.

De mistlampen zijn volgens mij niet standaard, dus die zijn waarschijnlijk ook naderhand geplaatst. De distributie vervangen kost zoals Koos al aangeeft aardig wat centen. Bij de Forddealer rond de 1400€ is me toen verteld. Ik hoop dat die bij de aankoopprijs is inbegrepen

1 hour ago, Patman said:

Die handel voor de trip is zo geplaatst. Check even of de tempsensor achter de voorbumper zit. Anders zit de kabelboom er niet heb ik begrepen toen ik dit bij onze voormalige Fiësta Style wilde doen. Dan heeft de handel plaatsen geen nut.

Ja, dat is wel een goede, ik kon toen destijds de temperatuursensor locatie niet vinden op onze 1.0 Style

Maar ff de tripcomputer activeren met Forscan, dan kun je wel zien of hij er inzit, anders weer makkelijk te deactiveren.
Zit de temperatuursensor er wel in, dan kun je altijd achteraf de andere richtingaanwijzer plaatsen

Mistlampen zijn inderdaad niet standaard op de Style, ik had ze ook achteraf ingebouwd

Hi @keesevoen @Patman, thanks voor jullie reacties! Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de mistlampen nog niet zijn geactiveerd. Ik vind de tripcomputer wel echt een upgrade t.o.v. wat je nu uit de boordcomputer haalt (eigenlijk niks), dus ik ga me er wel mee bezig houden. Leuke klus! Zit er ook iemand in de regio van Zwolle die al Forscan gebruikt? Dan zou ik wellicht ook met diegene kunnen overleggen om het te installeren. Hoor het uiteraard graag!

De distributieriem wordt binnenkort vervangen door een maat van me. Hij is monteur bij een goede garage maar beunt daar ook, dus hij kan in principe alles. Het scheelt nogal wat t.o.v. de kosten bij de dealer, pfoe. Inderdaad! Daar was ik al op voorbereid. Ik ga hem ook even vragen om te checken of de temperatuursensor er wel zit. Dan kan ik daarna verder met de tripcomputer update.

Ik heb me even ingelezen qua armsteun en ga de armsteun van VidaXL (https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-armsteun-voor-ford-fiesta-mk7-2009/8718475887027.html) bestellen. Deze bevalt qua reviews prima en als ik het zo lees, geven alle armsteunen een wankel gevoel omdat de middenconsole niet stevig is gemonteerd. Kijken of het bevalt. 

Mbt de ondergrille heb ik wel een grille gevonden met een chromen onderlijst. Ik kan hem nog niet vinden met alle horizontale spijlen in het chrome, dat had ik wel mooi gevonden denk ik. Maargoed. Daarnaast zag ik op Aliexpress dat er chromen covers zijn voor de mistlampkapjes. Die ga ik ook bestellen en eens kijken of dat past. 

De telefoonhouder was ook een dingetje, maar ik heb een ideale oplossing gevonden: Een CD slot houder! Ik heb de foto bijgevoegd in MijnAlbum in de eerste post. Handig! Wellicht komt er nog een Android auto scherm, maar eerst niet. Bevalt prima zo.

• Raitis changed the title to Fiësta 1.0 Style | MK 7.5 2014 | 80pk | Blauw | Upgrades