Nor Posted October 14, 2023 Report Share Posted October 14, 2023 Ik heb al uitgebreid met de zoekfunctie gezocht, maar nog geen antwoord kunnen vinden: Bij onze mk7,5 ecoboost 2013 hebben we problemen met de ruitenwissers. Elke keer bij het starten / contact aan doen alle standen van de wissers het, maar na een minuut of wat gaan ze niet meer terug in de 0-stand, oftewel ze blijven op het raam staan. Weer met de hendel aan/uit en weer stukje verder raam op… copy repeat 5x en dan pas weer plat. Of de ruitenwissers gaan helemaal niet meer uit, totdat je contact uit en weer aan doet… meestal is dan alles weer even normaal werkend. Dacht eerst motor stuk: deze vervangen voor een nieuwe, maar helaas. Toen misschien aarde probleem: alle aardes die ik kon vinden nagemeten. Toen zekeringen preventief vervangen Helaas nog geen succes… Kan op internet maar lastig vinden waar het ruitenwisser relais zit of een module?? Wellicht dat hier mensen een oplossing weten / weten welke module-relais er in zit en vooral waar ik die kan vinden.. mijn dank is alvast groot thx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gompy Posted October 16, 2023 Report Share Posted October 16, 2023 On 14-10-2023 at 17:40, Nor said: Ik heb al uitgebreid met de zoekfunctie gezocht, maar nog geen antwoord kunnen vinden: Bij onze mk7,5 ecoboost 2013 hebben we problemen met de ruitenwissers. Elke keer bij het starten / contact aan doen alle standen van de wissers het, maar na een minuut of wat gaan ze niet meer terug in de 0-stand, oftewel ze blijven op het raam staan. Weer met de hendel aan/uit en weer stukje verder raam op… copy repeat 5x en dan pas weer plat. Of de ruitenwissers gaan helemaal niet meer uit, totdat je contact uit en weer aan doet… meestal is dan alles weer even normaal werkend. Dacht eerst motor stuk: deze vervangen voor een nieuwe, maar helaas. Toen misschien aarde probleem: alle aardes die ik kon vinden nagemeten. Toen zekeringen preventief vervangen Helaas nog geen succes… Kan op internet maar lastig vinden waar het ruitenwisser relais zit of een module?? Wellicht dat hier mensen een oplossing weten / weten welke module-relais er in zit en vooral waar ik die kan vinden.. mijn dank is alvast groot thx Zit er een regensensor op de voorruit van je auto? Kijk of er een kras/vuil/waas op de ruit zit en de sensor blokkeert/hindert. Hierdoor kan de sensor foutieve informatie doorgeven en de ruitenwissers een eigen leven kunnen gaan leiden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nor Posted October 18, 2023 Author Report Share Posted October 18, 2023 Ruit is schoon / sensoren vrij zicht… Zal in de PCM unit zitten vrees ik… ga van deze eerst maar eens alle contacten schoonmaken / controleren op corrosie 🤷♂️🤷♂️🤷♂️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bnz Posted October 21, 2023 Report Share Posted October 21, 2023 dit zal wel via een reley, gaan, kijk eens,welk je wisser motor aanstuurt, misschien vervangen voor nieuw, is maar idee...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nor Posted October 21, 2023 Author Report Share Posted October 21, 2023 Was dat maar zo makkelijk… 2009 en up hebben geen wiper relays… alles zit in-en wordt aangestuurd door de pcm unit… die wisselen voor een ander is ook niet simpel, want dat moet deze compleet opnieuw worden ingeleerd etc… deze unit stuurt alles aan van knippers tot automatische vergrendeling etc etc… Daarom hoopte ik op de gouden tip of misschien iemand met het zelfde probleem 🤷♂️😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nor Posted May 17, 2024 Author Report Share Posted May 17, 2024 Update… beter laat dan nooit Allang opgelost (1ste kwartaal 2023): Uiteindelijk kwam ik er achter dat als de ruitenwissers er mee stopte het de rechterkopplamp flikkerde. De leds vervangen en alle problemen weg. Waren dure leds van Autobeam btw… 2-3 jaar oud. Nog gemaild, maar geven verder niet thuis… Zitten nu leds van Ali in en tot heden 0,0 problemen nog en veel veeeeel beter feller licht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gompy Posted May 19, 2024 Report Share Posted May 19, 2024 On 17-5-2024 at 10:48, Nor said: Update… beter laat dan nooit Allang opgelost (1ste kwartaal 2023): Uiteindelijk kwam ik er achter dat als de ruitenwissers er mee stopte het de rechterkopplamp flikkerde. De leds vervangen en alle problemen weg. Waren dure leds van Autobeam btw… 2-3 jaar oud. Nog gemaild, maar geven verder niet thuis… Zitten nu leds van Ali in en tot heden 0,0 problemen nog en veel veeeeel beter feller licht. LED verlichting en een MK7 gaan soms niet lekker. Zelf heb ik problemen gehad met de achter verlichting. Led geplaatst en tijdens het rijden begon er een waarschuwingslampje op het dashboard te branden. De remverlichting aan de achterzijde brandde continu. Rap de LED verwijderd en vervangen voor ouderwetse gloeilampjes. Stadslichtjes, groot/dim licht, kentekenplaat, binnenverlichting en kofferbakverlichting zijn nog steeds LED. Dit zit er al meer dan een jaar in en werkt nog naar behoren... Blijft vreemd dat niet alle LED geslikt wordt door Ford... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nor Posted May 19, 2024 Author Report Share Posted May 19, 2024 Dit was / is een led met slechte cambus / sluiting… alleen rechtsvoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gompy Posted May 19, 2024 Report Share Posted May 19, 2024 38 minutes ago, Nor said: Dit was / is een led met slechte cambus / sluiting… alleen rechtsvoor 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts