Jump to content

Distributieriem 1.0 ecoboost vervangen: groot verschil in prijzen

Recommended Posts

Het is zover: de distributieriem van mijn Ford Fiësta 1.0 ecoboost uit 2013 moet worden vervangen. Blijkbaar weet ik echt te weinig van auto's want ik had een bedrag zo tussen de € 600 en € 800 in mijn hoofd zitten. Na het bellen met de dealer in Hoofddorp bleek alleen het vervangen van de distributieriem € 2200 te kosten. Twee andere garages gebeld en zij geven soortgelijke bedragen aan, waarbij ze aanraden de oliepomp waterpomp ook direct te vervangen. Blijkbaar zijn de kosten zo hoog omdat er veel arbeid in zit omdat de riem aan de binnenkant van het blok zit (natte riem).

Nu lees ik via een ander forum dat er ook vaak verwezen wordt naar Bosch Service Autoborg in Groningen. Kosten daar: € 895 voor alleen de distributieriem. Op de vraag hoe het kan dat zij zoveel goedkoper zijn krijg ik het antwoord dat ze sneller werken. Ze geven aan dezelfde onderdelen te gebruiken als mijn Ford dealer.

Prijsverschillen van 10 of 20% vind ik wel logisch verklaarbaar, maar dit is een enorm verschil. Heeft iemand van jullie daar een verklaring voor? Wellicht nog andere suggesties voor het vervangen van de distributieriem? 

Misschien is dit wat voor je? https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1928029919-ford-1-0-ecoboost-3-cilinder-motor-revisie-m1da-m2da-sfja

Heb er zelf geen ervaring mee, maar zijn marktplaats reviews zijn ok

Soesterberg is toch een stuk dichterbij dan Groningen, vanuit Hoofddorp gezien

Dank jullie wel voor de reacties. Ik hoef niet beslist de goedkoopste, maar probeer de verschillen te verklaren en uit te zoeken wat een realistische prijs is. Ik laat hem bij Bosch Service Autoborg vervangen, voor de genoemde € 895. @NeverDespair dat is dus met BOVAG garantie. Ik kwam deze post tegen van een andere Ecoboost rijder die daar zijn reparatie naar wens heeft laten uitvoeren. De inhoud voor als je geen account daar hebt of wilt aanmaken:

2 weken geleden laten vervangen bij autoborg.
Donderdagmiddag gebracht en vrijdagmiddag weer klaar.
Blijkt een "oud" monteur van Ford te werken die dat soort klussen erg vaak gedaan heeft en nog steeds doet.
https://www.boschcarserviceautoborg.nl/ford-service-groningen/ecoboostdistributieriem/
Heb ook meteen de waterpomp laten vervangen.

Voor andere Ecoboost rijders die nog wat achtergrond info willen: Ford Hoofddorp (Hedin Automotive) vraagt € 2200 voor alleen de distributieriem vervangen. Ik heb nog met twee andere Ford dealers gebeld. De eerste vraagt € 1400, de ander € 1250. Dan voel je je bij in Hoofddorp gewoon opgelicht. 

8 hours ago, FiestaMan22 said:

Dank jullie wel voor de reacties. Ik hoef niet beslist de goedkoopste, maar probeer de verschillen te verklaren en uit te zoeken wat een realistische prijs is. Ik laat hem bij Bosch Service Autoborg vervangen, voor de genoemde € 895. @NeverDespair dat is dus met BOVAG garantie. Ik kwam deze post tegen van een andere Ecoboost rijder die daar zijn reparatie naar wens heeft laten uitvoeren. De inhoud voor als je geen account daar hebt of wilt aanmaken:

Voor andere Ecoboost rijders die nog wat achtergrond info willen: Ford Hoofddorp (Hedin Automotive) vraagt € 2200 voor alleen de distributieriem vervangen. Ik heb nog met twee andere Ford dealers gebeld. De eerste vraagt € 1400, de ander € 1250. Dan voel je je bij in Hoofddorp gewoon opgelicht. 

Vergeet niet om ook de waterpomp meteen te laten vervangen.

Zou dit zeker doen, want die zit er hoogstwaarschijnlijk ook aan te komen.

Immers, ze hebben de kap toch al openstaan...😁

Kost je +/- €200,- meer.

Wordt alleen maar duurder wanneer je dit later doet.

11 hours ago, FiestaMan22 said:

Flink verschil in prijs inderdaad, dacht dat de dealers daar vaste prijzen voor hadden.
Meen me te herinneren, dat een aantal jaar geleden het rond de 1300 was, op de Ford site

• 3 weeks later...

Zoals beloofd een update: recentelijk distributieriem + waterpomp laten vervangen bij Bosch Car Service Autoborg (in Groningen dus). Prijs zoals afgesproken: € 1045 en binnen 1 dag afgerond, rond 17.00 stonde de auto weer klaar. Begreep dat ze deze reparaties regelmatig uitvoeren en dus handigheid hebben en sneller zijn dan de reguliere (Ford) garage, vandaar het scherpe tarief.

Er vanuitgaande dat alles juist gedaan is, ben ik dus een tevreden klant. En er zit natuurlijk ook 6 maanden garantie op de reparatie en onderdelen (BOVAG garantie).

On 1-9-2023 at 09:04, FiestaMan22 said:

Zoals beloofd een update: recentelijk distributieriem + waterpomp laten vervangen bij Bosch Car Service Autoborg (in Groningen dus). Prijs zoals afgesproken: € 1045 en binnen 1 dag afgerond, rond 17.00 stonde de auto weer klaar. Begreep dat ze deze reparaties regelmatig uitvoeren en dus handigheid hebben en sneller zijn dan de reguliere (Ford) garage, vandaar het scherpe tarief.

Er vanuitgaande dat alles juist gedaan is, ben ik dus een tevreden klant. En er zit natuurlijk ook 6 maanden garantie op de reparatie en onderdelen (BOVAG garantie).

👍👍👍

• 4 weeks later...

Vraagje: Vorige maand pech in duitsland, aldaar  via anwb een garage gevonden. De distributieriem + oliepomp is vervangen, maar niet de waterpomp.

Eenmaal thuis viel op dat startstop systeem niet werkte en koelventilator al aanging na korte ritten. Ook koelvloeistof temp kwam tot  zekr 99 celcius. Daarnaast hoor ik een krakend geluid  bij accelaratie. Mijn vermoeden is, na research, defecte waterpomp.  Valt dit dan onder garantie? Of heb ik gewoon pech?

On 1-10-2023 at 13:04, Sparry said:

Mijn vermoeden is, na research, defecte waterpomp.  Valt dit dan onder garantie?

Je hebt alleen garantie op de onderdelen die vervangen zijn.

Dus wanneer de waterpomp nu aan de beurt is, dan dien je deze op eigen kosten te laten vervangen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wel vreemd dat de betreffende garage de waterpomp, uit voorzorg, niet meteen vervangen heeft.

Maar dat is achteraf de koe in de kont kijken...

• 1 year later...
36 minutes ago, Jonathanfiesta said:

Hello anyone have recommendations that are abit closer to Hoofdorp than the bosch service autoborg to replace my timing belt?

Try Mebu--->  https://autosportmebu.nl/product/autobedrijf-mebu-ford-1-0t-ecoboost-distributie-service/
Not the cheapest but they have a lot of knowledge on these cars and motors

Share

• Create New...