Jump to content

Fiesta mk7 2011 probleem koelvin


Recommended Posts

Hoi,

Ik zit met volgend probleem op een Mk7 2011 1.25 benzine : De koelvin draait alleen op hoge snelheid, waardoor de auto wat lijkt op een voorbijrijdende stofzuiger-op-steroiden ...

Dit gebeurt met of zonder de AC aan. De auto wordt gestart en na enkele minuten gaat de koelvin maximaal draaien. Na een tijdje stopt hij ook (om daarna terug aan te springen). Het is dus niet dat de koelvin altijd draait. Maar als hij draait is het dus op maximum snelheid.

Ik ken de Fiesta technisch niet zo goed, maar ik veronderstel dat er 2 relays zijn voor de koelvin, 1 voor de lage snelheid en 1 voor de hoge snelheid? En dat de lagere snelheid wordt verkregen door een weerstand in serie te schakelen?

Als dit klopt, zou het dan kunnen dat die weerstand stuk is, en wanneer het relay voor lage snelheid opent, de koelvin daardoor meteen in de hoogste snelheid gaat?

Als er iemand dit probleem al is tegengekomen dan hoor ik het graag. Als iemand een elektrisch schema heeft van het koelvin-circuit dan is dat zeker ook welkom! 😉

Alvast dank! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, NeverDespair said:

't is maar een suggestie, maar mogelijk komt je oplossing voorbij als je rechtsboven het zoekvenster gebruikt op "koelventilator".......

Dat heb ik uiteraard gedaan. Spijtig genoeg vond ik niets over dit probleem.

Link to comment
Share on other sites

Koelfan heeft maar een snelheid en die is lawaaierig 

maar als de airco uit is hoort deze alleen te draaien als de motor heet word 

gaat deze draaien zonder deze te heet is zo kunnen duiden op een onderbreking in de bedrading van de temp zender (is een veiligheid ) 

Zo is beginnen met uit (laten ) te lezen

Link to comment
Share on other sites

Dank. Ik heb het ondertussen wat beter kunnen bekijken : er is inderdaad maar 1 relay aanwezig, dat voor hoge snelheid (er is plaats voor 2 relays en staat zo ook op de onderkant van het deksel, maar blijkbaar is er dus in dit model maar 1 relay en dus ook maar 1 snelheid van de koelvin).

Bij het uitlezen van de auto is er geen enkele fout te zien. En de temperatuursensor geeft netjes de temperatuur van de motor (koelwater) aan.

Bij het uitschakelen van de airco stopt de koelvin inderdaad wel (had ik vorige keer verkeerd gezien).

Conclusie : het stofzuiger-op-steroiden geluid is 'normaal'. Deze auto heeft namelijk alleen een hoge snelheids koelvin die ook bij stationair draaien van de motor wordt aangezet als de airco aanstaat.

Niet echt een goed design van Ford als je het mij vraagt, maar verder niets aan te doen...

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...