Jump to content

2023 ST MK8.5

Carfreak64
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb mij zojuist op dit forum aangemeld met het doel meer wijsheid te verkrijgen over de auto waar ik op 31 december jl. een koopcontract hebt getekend, de titel zegt het al.

Toen de ST MK 8.5 uit kwam kon ik niet wachten er 1 in het echt te zien en vooral om er in plaats te nemen, reden de stoelen. De stoelen van de ST MK8 vond ik te smal en vandaar heb ik eind 2019 geen Fiesta ST besteld, maar een Focus ST Line 1.5 182.

In 2022 kon ik nergens in mijn directe omgeving terecht om eens te gaan proefzitten, echter zou een verkoper welke ik in juli sprak mij bellen als eind 2022 een klantenauto zou arriveren. Echter toen kwam het bericht dat de Fiesta produktie zou gaan stoppen. De ST verdween al snel uit de prijslijsten, toch begin November naar de dealer waar ik mijn Focus gekocht heb met de vraag of de ST echt niet meer te bestellen was, neen was het antwoord.

Wat schetste mijn verbazing toen ik op 20 dec gebeld werd door die dealer waar ik in juli was geweest. De klantenauto, een mean green ST was binnen en hij kon wel nog een nieuwe ST bestellen.
Even een praatje gehad en de Focus laten taxeren, heb echt een super mooie prijs teruggekregen, nog nooit zo weinig afgeschreven per jaar!
Een week later een paar km mogen rijden in een ST en een paar dagen daarna het contract getekend. Levering...ergens maart/april 2023. 
Nu moeten jullie weten dat ik al vanaf 1993 warm en hot hatches rijdt en daar dit zo'n beetje de laatste mogelijkheid is een GTi achtige met handbak te kopen welke nog enigszins betaalbaar is heb ik al twijfelend omdat de Focus dus nog zo goed bevalt, de knoop doorgehakt.

Ik heb gekozen voor de volgende opties:

Kleur frozen white, Performance Pack, B&O met draadloos oplaadbare GSM mogelijkheid, noodwiel, stuur- en stoelverwarming (voorruitverwarming is std).

De kleur was een kwestie van eliminatie. Ik kon kiezen uit 5 kleuren te weten: Antraciet, zwart, knal groen (mean green), rood en wit. Donkere kleuren wil ik niet meer, een collega heeft een rode dus moest het groen of wit worden, de laatste is het dus geworden.

Zodra ik de auto heb zal ik mijn eigen topic openen en foto's ed plaatsen.

ps Een opm. voor de Forumbeheerder: Waarom is de MK 8.5 niet te kiezen?

• Carfreak64 changed the title to 2023 ST MK8.5

Welkom 😉

Proficiat met u geweldige keuze de ST mk 8,5 ga je veel fun aan beleven

Was ook mijn eerste keuze een ST, maar omwille dat er gene trekhaak onder mag is het bij mijn de fiesta mhev 1.0 st-line vignale 2022 155pk Mk8,5 geworden

Heb er al veel plezier aan beleefd 😊

Hallo Patrik,

Helaas is de 155 pk in NL zo ver als dat ik weet nooit te koop geweest. Zou ook een alternatief zijn geweest na mijn Focus. De 155 pk is nog meer een wolf in schaapkleren.

1 minute ago, Carfreak64 said:

Hallo Patrik,

Helaas is de 155 pk in NL zo ver als dat ik weet nooit te koop geweest. Zou ook een alternatief zijn geweest na mijn Focus. De 155 pk is nog meer een wolf in schaapkleren.

Dat klopt, de fiesta 155 pk is in Nederland niet geleverd. 

Ik woon ook net over de grens met Breda in België, gelukkig was hij hier wel beschikbaar en zoals je het zo mooi beschrijft is het echt een wolf in schaapkleren 

De mhev ecoboost motor doet zen werk zeer goed 👌👍

• 3 months later...

Zo eindelijk een berichtje. Op 31 maart is mijn nieuwe ST bij de dealer gearriveerd. De dag erna, zaterdag 1 april, nee geen grapje, ben ik gaan kijken en heb meteen wat foto's gemaakt. Helaas, of eigenlijk gelukkig, ontdekte ik dat er een grote kras van ca 7 cm lengte op de achterspoiler zat. Gelukkig omdat diegene die de auto in ontvangst hebben genomen niet gezien hebben, wat m.i. bijna onmogelijk is, maar goed, doordat het nu en niet pas 7 a 8 dagen later bij de 0 beurt ontdekt zou worden zou de aflevering niet al te veel vertraagd moeten worden, zodra ik de auto in ontvangst heb genomen en wat km's gereden heb zal ik een apart topic openen. Ik ben iig 1 van de laatsten vlgs mij die een ST in ontvangst mogen nemen.

IMG_20230401_125017p.jpg

IMG_20230401_124746p.jpg

3 hours ago, Carfreak64 said:

Zo eindelijk een berichtje. Op 31 maart is mijn nieuwe ST bij de dealer gearriveerd. De dag erna, zaterdag 1 april, nee geen grapje, ben ik gaan kijken en heb meteen wat foto's gemaakt. Helaas, of eigenlijk gelukkig, ontdekte ik dat er een grote kras van ca 7 cm lengte op de achterspoiler zat. Gelukkig omdat diegene die de auto in ontvangst hebben genomen niet gezien hebben, wat m.i. bijna onmogelijk is, maar goed, doordat het nu en niet pas 7 a 8 dagen later bij de 0 beurt ontdekt zou worden zou de aflevering niet al te veel vertraagd moeten worden, zodra ik de auto in ontvangst heb genomen en wat km's gereden heb zal ik een apart topic openen. Ik ben iig 1 van de laatsten vlgs mij die een ST in ontvangst mogen nemen.

IMG_20230401_125017p.jpg

IMG_20230401_124746p.jpg

Proficiat, mooie auto die fiesta mk8.5 ST 😎

Veel plezier er mee 😉 

• 3 weeks later...

Afgelopen week de Fiesta na bijna 4 maanden in ontvangst mogen nemen, de auto heeft daarbij 1 maand bij de dealer gestaan, inplannen van herstel vd kras op de spoiler duurde langer dan gehoopt, maar goed. Intussen zo'n 600 km gereden (fijn zo'n lang weekeinde), tot nu toe zeer tevreden, heerlijke auto na de toch ook al zeer fijne Focus 1.5 DT Line 182, maar deze Fiesta is toch van een andere orde. Uiteraard is de auto stug, maar tot nu toe is er goed mee te leven. Stoelen zitten heerlijk, de B&O klinkt iets minder dan die in de Focus, maar nog steeds heel goed. De Matrix koplampen heb ik ook al aan het werk gezien, vooral het extra uitlichten bij het maken van een bocht in de stad is indrukwekkend, aan de bochtenlichten vd Focus had je niet echt veel.  De 320 Nm laten zich goed bemerken, ongelooflijk wat trekt dat ding eraan (ik probeer het toerental onder de 4000 te houden de 1e 1000 km). Verbruik tot nu toe 1:14+. Vandaag afgetankt, BC zegt dat de actieradius 650 km is, maw met een tankinhoud van 42 liter 1:15,5....dat terwijl ik toch regelmatig even serieus gas geef. Tot nu toe ook verassend zeer positieve reacties, voor al de kleurcombinatie, wit met donkere velgen vind men blijkbaar heel mooi.
Ik heb zo'n beetje de laatste nieuwe Fiesta ST en ik heb een paar zaken gevonden welke op of bezuinigingen lijken of dat bijv. de chips nog steeds niet goed leverbaar zijn. Zo klappen de buitenspiegels niet meer elektrisch is, maar dat wist ik vooraf, echter dat de ramen niet meer een auto stand hebben (alleen het chauffeursraam gaat utomatisch omlaag) was nergens terug te vinden. Misschien toch eens kijken of eea gewoon niet goed geprogrammeerd is, wordt vervolgd.

Oh wat ook zeer positief opvalt, de auto is op kruissnelheden (100-140, sneller heb ik er nog niet mee gereden) amper luidruchtiger dan de Focus, lees stil! 

IMG-20230427-122514p.jpg

IMG-20230427-150853p.jpg

IMG-20230427-153223p.jpg

IMG-20230427-153244p.jpg

stx01.jpg

Erg gave auto donders! Heb zelf sinds 2 maanden mijn frozen white mk 8.5 st-line X, dan wel geen st maar voor de hobby heb ik nog een aantal andere snelle auto's voor in het weekend haha, maar ben er erg content mee fijne auto! Tja om even terug te komen op de kwaliteits controle met name de afwerking aan de buitenkant zou zeker beter mogen, ik ben zelf ook 2x terug geweest, 1ste keer voor het linker voorscherm waar de naden bij de de deur en motorkap echt veel ruimer waren als aan de andere kant, als je t eenmaal weet blijf je er jezelf aan irriteren, hebben ze wel heel netjes opgelost, en de 2de keer ben ik terug gegaan voor een druiper die ik ontdekte tijdens het wassen, precies onder op de achter wielkast rand aan de bestuurders kant en niet een kleintje ook bleek iets van vuil onder te zitten.. ook dit is gewoon netjes opgelost, maar eigelijk zou dat niet mogen vindt ik, voor een auto die bijna 30k gekost heeft, neem aan dat ze toch wel een soort van kwaliteits controle doen voor dat hij de fabriek uit gaat? Nou dan doet er iemand denk ik niet helemaal goed zijn werk, bij de dealer vonden ze t niet acceptabel maar t mooie er van ze leveren hem zelf wel zo af in de hoop dat je t niet ziet, me vader begon meteen over de naden van dat voorscherm t was me zelf niet opgevallen toen ik hem ging halen, er komen echt veel auto's terug met exact dezelfde afwijkingen in de afwerking maarja het is nu opgelost en kostenloos..

Hoe bevallen die matrix led koplampen eigelijk? Ik wou ze eigelijk ook maar helaas was die optie niet beschikbaar toen ik de mijne bestelde... De standaard led koplampen geven al een berg met licht ik ben er tevreden mee, maar ben wel nieuwschierig of ze nou echt zoveel beter licht geven, als dat ze beweren..

Veel plezier er mee in iedergeval zal vast goed van zijn plek komen zo'n st!

Groet Rick

Bedankt Martijn. Zo 1:17 dat is idd zuinig. Zal ik helas niet halen iig niet met veel woon werkverkeer, daarvoor komt de auto gewoon niet goed op temperatuur, vandaar dat ik regelmatig een eindje ga rijden in het weekeinde.

Ok Davy dat is niet zo mooi. Ach overal het zelfde....te weinig personeel en als ze het wel hebben dat niet altijd gekwalificeerd genoeg. Ik werk zelf bij een voertuigfabrikant, herken veel van bij de dealers bij ons ook....

Hoi Rick, toevallig vanmiddag ook eens naar de naden gekeken, die zijn niet constant overal het zelfde, wel links en rechts, maar de ene keer is een naar 3 mm tussen delen onderling en de andere keer 5 of 6 (motorkap/voorbumper), maar nogmaals wel symmetrisch. Ook zie ik dat de plaatwerkdelen, de vormen, bijv. van de voordeur achteraan niet helemaal idem aan die vd achterdeur is, maar daar stoor ik mij niet aan. Vroeger toen ik Franse auto reed, in de jaren 90, was het juist verdacht als alles strak was 🤨...dan had de auto schade gehad, want af fabriek was het nooit super strak. Ik heb hetzelfde met mijn Focus gehad, hier is ooit iemand links naar binnen gereden op de B-stijl, gevolg twee nieuwe portieren. Als je vanaf achteren langs de auto af keek zag je voor de aanrijding dat het spatscherm kierde tov de voordeur, na de schade niet meer.... (de schadevrije rechterkant had het "euvel" nog wel.... Mijn laatste Peugeot's (1x 208 GTI 4n 2x 308 GT 1.6 e-THP 205) waren daarentegen snaarstrak qua afwerking. Collega welke ooit voor Audi had gewerkt en zelf een A4 had stond er van te kijken hoe goed de afwerking van de 2018 308 was.

Ik heb de Matrix lampen nog niet in alle situaties kunnen beoordelen, heb er nog geen definitief oordeel over, wel werkte het automatische grootlicht soms wat voorbarig. Het enige wat tot nu opviel was dus de extra verlichting in de bochten echt een bult extra licht waar je echt iets aan hebt.
De std LED lampen van de MK 8.5 Fiesta zijn trouwens reflectie lampen, er zit onder de reflector een LED lamp welke net zoals met reflector lampen het licht via reflectie naar voren bundelt, de Focus 2018-2022 LED lampen zijn lens LED lampen en daarover was ik uitermate tevreden echt een bult licht, ik hoop dat dit met de Matric lens matrix lamp ook het geval is.

Overigens was er 1 mankement aan de auto bij afleveren, maar dit heeft men meteen hersteld. Toen ik het uitschuifbare deel van de zitting (zitting verlenger) uit wilde schuiven zat de kunststof kap van het verstelmechanisme los en viel op de vloer....ik weer naar binnen en vertelde de verkoper dat de auto al uit elkaar viel 😁

Ps: Indien de ST-Line X als 155 pk leverbaar zou zijn geweest dan zou deze Warm Hatch voor mij ook een serieuze optie zijn geweest. 

• 3 weeks later...