Jump to content

Fiesta MK8 2019 stuur problemen

Recommended Posts

Hi,

Vraagje mbt stuur kwaliteiten.

Ford Fiesta staat bekend als een fijn sturende auto.

Helaas is de mijne niet fijn en buitengewoon gevaarlijk.

De auto komt uit 2019 met 25,000km.

Ziet er werkelijk van binnen en buiten als nieuw uit, de vorige eigenaren waren duidelijk zuinig voor het beestje. 

Geen beurtjes overgeslagen, alles klopte.

Ik heb er zelf sinds midden september heel fijn mee gereden tot begin november. 

Toen begon er een probleem op te spelen met het stuur. Ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen :

Auto rijdt enkel snelweg en stukje binnendoor naar huis.

Als ik gewoon recht rij, en ik maak een zachte/lichte corrigerende beweging trekt het stuur plots naar links of rechts (Uiteraard waar je heen corrigeert)

De eerste keer was dit schrikken en dacht ik dat met de wegdek of iets te maken had. Helaas bleek dit niet waar te zijn.

De auto is toen terug gegaan naar de dealer waar ik hem gekocht had, heb tenslotte 1 jaar garantie.

De monteur en front desk medewerker hebben meegereden, die merkte het uiteraard niet op dus eigenlijk wilden ze ook niks voor mij doen.

Uiteindelijk na lang discuseren dat ik het gewoon niet veilig vind en gewoon garantie heb kon ik 3 weken later terecht.

Auto uitgelezen, niks gevonden. Uiteindelijk werd ik gebeld dat er toch een storing was in de camera in de voorruit. Die hebben ze gereset en de auto gekalibreerd. Dat zou het probleem verhelpen 100%.

Auto opgehaald, klopt deed weer normaal.

Echter de volgende dag was het weer feest en bij corrigerende bewegingen trok die plot weer.

Ook na langer rijden is het net of het stuur vast staat of vast kleeft. 

Weer gebeld en kan nu na 3,5 pas terecht na een hoop discuseren.

Hierna ben ik naar een andere Ford dealer geweest en mijn verhaal gedaan. Die gene vertelde mij ZONDER in de auto te hebben gereden : stuurhuis incl EPAS moeten vervangen worden.

Ik ben nog steeds niet overtuigd want ik lees de de MK7 juist stuurbekrachtiging/huis problemen had.

Ik las ook ergens op een fora in Engeland dat het zelfs de (kruis)koppeling kan zijn die op je stuurstang zit beneden tussen de pendalen.

Wie o wie kan mij (eigenlijk ons als gezin) uit de brand helpen a.u.b?

(Overigens door naar de andere dealer te gaan heb ik het op zwart en wit laten zetten dat hun zeker zijn dan het de stuurhuis plus epas kapot is, nu wilt mijn dealer dit vervangen maar ergens geloof ik dit niet door de vele discussies)

• 4 weeks later...

bij mij is bij 20.000 kilometer het stuurhuis onder garantie vervangen vanwege kleven na terugsturen van flauwe bocht. Klacht komt nu na 50.000 kilometer weer voor. Ik heb het stuur tijdens het rijden flink en weer laten bewegen (waggelen), heb het idee dat het nu weg is....(lijkt op slechte potmeter)

Lijkt op jouw probleem, het kleven dus!!

Ook die van mij dit probleem. Fiesta Active X  140 pk bouwjaar 2020. Staat nu voor de 2e keer bij de dealer. 1e keer schijnt de stuurbekrachtiging vervangen te zijn. Nu hoorde ik de monteur zeggen stuurhuis wordt vervangen.

1e keer gerepareerd onder fabrieksgarantie, auto was 1,5 jaar oud. 11 maanden na de reparatie weer dit probleem. Viel nu niet meer onder de fabrieksgarantie / of garantie op de reparatie. Gelukkig 2 jaar garantie bijgekocht, anders nou een flinke rekening denk ik.

Schijnt een lastige klus te zijn, beide keren auto niet klaar zoals afgesproken maar een dag later.  Of monteurs die.......

Vandaag bij de garage geweest. Auto niet klaar. Nieuwe onderdeel bleek bij inlezen schade te hebben. (code voor transportschade) Schijnt toch hetzelfde onderdeel vervangen te worden als 1e keer. Toch nog nagevraagd over de garantie.  Op reparaties altijd 1 jaar garantie op onderdeel en werkzaamheden, ook tijdens de fabrieksgarantie.

Nieuw onderdeel weer besteld. Gaat waarschijnlijk nog even duren. Heb een nagenoeg nieuwe Focus wagon gratis te leen.

Bij mij is de EPAS unit vervangen, misschien die even aankaarten (andere dealer in mijn buurt constanteerde dit direct zonder uitlezen, want daar zijn de meeste helemaal verzot op. Zodra uitlees geen foutmeldingen geeft is het gewoonweg niet waar)

On 25-1-2023 at 10:05, Hearquad said:

bij mij is bij 20.000 kilometer het stuurhuis onder garantie vervangen vanwege kleven na terugsturen van flauwe bocht. Klacht komt nu na 50.000 kilometer weer voor. Ik heb het stuur tijdens het rijden flink en weer laten bewegen (waggelen), heb het idee dat het nu weg is....(lijkt op slechte potmeter)

Lijkt op jouw probleem, het kleven dus!!

Inmiddels al gerepareerd met vervanging van EPAS unit op 5 januari. 

En klacht lijkt weg sindsdien. Maar ik blijf elke dag instappen met een gevoel wat zal die nu weer doen?

Stuur lijkt ook beter en strakker te sturen voordat de unit was vervangen. 

En stuur sprong van links naar rechts met zachtjes corrigeren. Na verloop van tijd kleefde de stuur inderdaad. (Dit betrof alleen met rechtuit rijden, in de bochten geen last van gehad) Zeker als ik even niet corrigeerde leek het stuur gewoonweg dood te zijn en in leven kwam nadat ik hem voorbij dat punt trok.

Nog steeds na 4 weken vertrouw ik de auto niet ondanks die nu super lekker rijdt. Twijfel is groot thuis om mijn verlies te nemen en in te ruilen, zeker als ik lees dat meerdere mensen er last van hebben en opnieuw last van krijgen. Zeker na het telkens opnieuw het gevecht aangaan bij de dealer die alleen past aktie onderneem als er met uitlezen wat blijkt te zijn, zoniet is het niet waar.

Gelukkig toen bij aankomst deed het stuur gewoonweg niet wat die moest doen en ondervonden ze zelf het probleem terwijl met uitlezen er niks uit kwam.

Mijn auto deze week weer opgehaald (week weg geweest)

Compleet stuurhuis vervangen en weer niet goed (foutmelding) nieuwe besteld en ook weer niet goed, zelfde melding. Nu een onderdeel van het stuurhuis waarmee ik gekomen ben omgewisseld met het onderdeel op nieuw stuurhuis (Epas??)  en probleem opgelost.

dus tot nu toe: na iedere ongeveer 20.000 km problemen!!

Heb garantie bijgekocht (tot mei 2024..... dus kan nog ruim een jaar verder zonder reparatiekosten. Daarna?? Ford?? ik denk t niet.

• 1 month later...

Hoi,

Bij je bericht gekomen omdat ik wat aan het google'n was naar problemen met het sturen van de Fiesta MK8. Vervelend om te lezen!
Waar ik laatst achter ben gekomen is dat als ik een tijdje onderweg ben, veelal snelweg kilometers maak, dat als ik licht wil bijsturen (want dat doe je natuurlijk veel op een snelweg) het lijkt alsof het stuur een soort van speling heeft en bij een tikje naar links of rechts eerst niets doet en dan pas begint te sturen. Heel irritant als je er op gaat letten. Misschien dat dit lijkt op waar jij mee te maken had, maar dat weet ik niet.

Als ik probeer bij te sturen dan schiet het stuur eerst heel licht naar links of rechts en dan pas lijkt de stuurbekrachtiging aan de slag te gaan. Ik vind het ook erg lastig om uit te moeten leggen aan de garage waar ik garantie heb... 

• 2 weeks later...

Lijkt me niet hetzelfde probleem. bij mij ( en andere) voel je weerstand als je wil insturen (stuur blijft in dezelfde stand en ineens "slaat hij door". dus niet traploos maar echt bv centimeter bij centimeter.

On 6-3-2023 at 14:14, StevanoH said:

Hoi,

Bij je bericht gekomen omdat ik wat aan het google'n was naar problemen met het sturen van de Fiesta MK8. Vervelend om te lezen!
Waar ik laatst achter ben gekomen is dat als ik een tijdje onderweg ben, veelal snelweg kilometers maak, dat als ik licht wil bijsturen (want dat doe je natuurlijk veel op een snelweg) het lijkt alsof het stuur een soort van speling heeft en bij een tikje naar links of rechts eerst niets doet en dan pas begint te sturen. Heel irritant als je er op gaat letten. Misschien dat dit lijkt op waar jij mee te maken had, maar dat weet ik niet.

Als ik probeer bij te sturen dan schiet het stuur eerst heel licht naar links of rechts en dan pas lijkt de stuurbekrachtiging aan de slag te gaan. Ik vind het ook erg lastig om uit te moeten leggen aan de garage waar ik garantie heb... 

Is toch echt niet goed, je gehele epas unit laten vervangen. Totale kosten kunnen tussen de 8 a 1000,- zijn zonder garantie. 

Ik had het ook, hoe langer de rit, hoe erger het werd. Kan ook want je bent constant aan het corrigeren, waarschijnlijk raakt die dan verder oververhit ofzo.

Met hele koude dagen kreeg ik pas last met lange ritten, wat normale dagen vaak direct als ik de snelweg nog niet op was, super vervelend en gewoonweg gevaarlijk!

Share

• Create New...