montagne Posted August 24, 2022 Report Share Posted August 24, 2022 Hallo allemaal, Ik ben Erik, rij al ruim 20 jaar Ford Focus. Van de eerste, een Mk1.1 (nog mee in de Autoweek gestaan) in de lease, via lease en privé in verschillende Mk 2 nu in een Mk 4.1 in de lease. Van de privé auto's deed ik het makkelijke onderhoud zelf. Ook van de auto's van de kids. Voor velen misschien herkenbaar groeien de kinderen onbewust met liefde voor het merk op. Mijn zoon had al een Focus voor de deur staan voordat hij zijn rijbewijs had. Heeft zelfs een Mk 1 ST gehad. Mijn jongste dochter, al rijlessend op zoek naar een Opel Corsa of VW Polo. Uiteindelijk staat er een aantal jaren terug een Mk 1.2 voor de deur uit 2004 met leren bekleding, climate control enz. Haar tweelingzus is nu aan het lessen en vind een Ford Fiesta wel wat. En dan begint het; welke Mk, uitvoering, motor, km-stand enz. Om een goede keuze te kunnen maken hier eens rondkijken. Hoop dat het forum dezelfde handige onderdelen heeft als het Focusclub forum zodat ze (we) een goede keus kunnen maken. Tips en adviezen zijn op voorhand welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsicq Posted August 24, 2022 Report Share Posted August 24, 2022 Welkom Erik Veel plezier met rond kijken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted August 24, 2022 Report Share Posted August 24, 2022 welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FordDriver Posted August 24, 2022 Report Share Posted August 24, 2022 Welkom Erik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josh Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 Welkom! Hoop dat je hier wat wijzer wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
montagne Posted August 25, 2022 Author Report Share Posted August 25, 2022 Het hele verhaal over generaties en Mk wat ik op verschillende plaatsen tegenkom heeft me al doen duizelen. Tussen de veel voorkomende gebreken heb ik motorisch niet veel zien staan. Het zal een 6e generatie (Mk7) gaan worden vanaf 2009 denk ik. Kijken naar de verschillen tussen motoren en met name betrouwbaarheid en wat de interval van de distributie is bijvoorbeeld. Handig om een keus te maken tussen de occasions. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackFocus Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 Welkom hier 😃 Link to comment Share on other sites More sharing options...
montagne Posted March 8 Author Report Share Posted March 8 Even een update. Er wordt nu Suzuki gereden. Door wat zaken toch weer gaan kijken naar Fiesta. Ik denk dat het vanaf 2009 wordt. Welk model is dit? En automaat. Zal eens kijken of de k wat kan vinden over problemen e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Collin_ Posted March 20 Report Share Posted March 20 Auw, shitsuki.. 2009 is m6/7. Distributieriem laten vervangen is voor welke auto een eis, imho. Wil de verkoper geen distri riem vervangen: hard weglopen!!! Een fatsoenlijk bedrijf dat wilt verkopen komt je tegemoet. Een bedrijf dat sh.it is (bijv. Semmler bij Drunen: hard weg rennen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
montagne Posted March 21 Author Report Share Posted March 21 Dankjewel. Onderhoudsboekje wordt zeker gecheckt. Distributie komt zeker voorbij. Apeldoorn heeft ook een slechte reputatie m.b.t. autobedrijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
montagne Posted March 21 Author Report Share Posted March 21 Bij de Focus is het type of mk duidelijk. Bij de Fiësta blijft het wazig voor mij. Mk 6 of Mk 7 is al een heel verschil. Of is het Mk 7 wat generatie 6 is of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capino Posted March 24 Report Share Posted March 24 Officieel gezien zijn er van de fiesta 7 generatie. Eerste generatie (1976-1983) - MK I Tweede generatie (1983-1989) - MK 2 Derde generatie (1989-1996) - MK 3 Vierde generatie (1995-2002) - MK 4 Hier gaat het een beetje mis. De vierde generatie heeft in 1999 een significante facelift gehad en deze is toen in de in de UK MK 5 gaan heten ipv MK 4.5 Vijfde generatie (2002-2008) - MK 6 Zesde generatie (2008-2017) - MK 7 Hier is het wel weer goed gegaan. In 2012 heeft de MK 7 een facelift gehad en is deze MK 7.5 gaan heten. Zevende generatie (2017-2023) - MK 8 Hoop dat dit wat duidelijkheid schept in de verschillen tussen de generaties en de MK aanduiding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
montagne Posted March 26 Author Report Share Posted March 26 Dankjewel @Capino Link to comment Share on other sites More sharing options...
Collin_ Posted April 1 Report Share Posted April 1 Weet niet wat je qua interieur wenst en/of wat je minimum eisen zijn. Versies verschillen van trend, connected, titanium, active, vignale, st-line, st. Kosten gaan omhoog n.a.v. uitvoeringen en op basis van het aantal deuren. 5dr. is zo een beetje de standaard. Een 3dr. is imho meer sportief dan een 5dr. fubar versie. 1.0 ecoboost turbo: kijk aan welke kant de turbo zit. Voorzijde / achterkant Afhankelijk van de uitvoering en het bouwjaar heeft de driecilindermotor een belt-in-oil distributieriem of een distributieketting. Beide vormen van nokkenasaandrijving gaan met tijdige oliewissels met de voorgeschreven motorolie het langst mee. Helaas is het zo dat de zogenaamde ‘natte riem’ nog wel eens voor problemen zorgt. Houdt hier dus rekening mee als je een Ford Fiesta wil kopen met de belt-in-oil distributieriem. De viercilinders hebben dit probleem niet en zijn dus motorisch gezien de betrouwbaarste uitvoeringen van de Ford Fiësta. Die van mij moet komend december nieuwe remblokken (hopelijk geen schijven) en olie conform onderhoudseisen hebben, dan ben je 400+ euri verder. Naast (dank trump) de hoge benzineprijzen (hoop niet dat je een harde loden voet hebt....) ga je ook merken met meer pk's. Had een 2011 1.25 titanium en anno december een 2019 stL 140pk. Loden voet kan ik zeker merken aan de pomp. De lol van de pk's tov de benzineprijzen.... nog niet erg merkbaar (nog niet, omdat de tank vol was voor de ellende) Maar, met de lol met het aantal pk, het vermogen en iedereen aan snot rijden bij het verkeerslicht: priceless (vooralsnog... maar met 3euri p/ltr. hell no!!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
montagne Posted April 2 Author Report Share Posted April 2 Bedankt @Collin_ Zal wel titanium of zo worden. Niveau is bekend vanuit de eigen focus. Richt me nu op een 1.25. Bouwjaar vanaf 2008/2009. Natte riem hebben we al teveel verhalen over gehoord. Ook in de Focus. Ze wil sowieso 5 drs vanwege bereikbaarheid achterbank. Nog even overleggen qua budget. De huidige Swift is echt basis-basis. Wordt vervolgd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now