Wumbo Posted June 27, 2022 Report Share Posted June 27, 2022 Hoi allemaal, Mijn MK-8 met 1.1 trend (motorcode XYJB) uit 2017 heeft een start-stop systeem. Toen ik de auto vorig jaar kocht, deed het start-stop systeem het niet. Omdat de accu spanning onder rust (motor uit) toen iets van 11.9 V was, heb ik er een nieuwe accu ingezet (een Varta Blue Dynamic D54 EFB). De nieuwe accu heeft een iets grotere capaciteit en koude start stroom. Beide accu's hingen en hangen niet aan de CAN-bus. Na het vervangen van de accu, werkte het start-stop systeem weer als een zonnetje. In de winter heeft het start-stop systeem het niet gedaan, maar dat vind ik niet zo gek met de koud. Nu het weer zomer is, verwachtte ik dat het start-stop systeem het weer ging doen. Dit jaar is het systeem echter nog geen enkele keer aangeslagen (ook niet na lange ritten zonder aircogebruik e.d.). De accu spanning van mijn huidige accu is in rust (motor uit) iets van 12.4 V (volgens mij prima) en ook de laadspanning 14.4 V (dus ik denk dat de dynamo en spanningsregulatoren ook prima werken). Mijn vragen zijn: Is dit een bekend probleem? Ik las ergens dat bij iemand het start-stop systeem het weer deed na het resetten van een bepaald service interval (ik dacht die van de grote beurt). Ik vond dat een gek verhaal maar wie weet is daar wel een goede reden voor. Kan dit? Dat het start-stop systeem het niet doet vind ik niet zo erg, maar ik maak me er zorgen over dat dit een symptoom is van een groter onderliggend probleem. Is dit een reële angst of werken dit soort systemen vaker niet? Bij voorbaat dank 🙏 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsicq Posted June 28, 2022 Report Share Posted June 28, 2022 Je zou de accu opnieuw kunnen inleren : Je schrijft ook dat er een ander type accu in is gekomen. Met forscan kun je dit volgens mij ook instellen in de boordcomputer. Zou eerst de accu (bms) opnieuw inleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wumbo Posted June 29, 2022 Author Report Share Posted June 29, 2022 Oh warempel. Ik dacht dat ik naar zoiets had gezocht maar het niet heb kunnen vinden toen ik de accu verving. Ik heb het vanochtend geprobeerd en het lijkt weer te werken. Bedankt voor dit inzicht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dragunov Posted June 29, 2022 Report Share Posted June 29, 2022 Dus procedure: Accessoirestand 5 keer knipperen grootlicht 3 keer rempedaal indrukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts