Jump to content

Brandstof gebruik.

Recommended Posts

Goedemiddag allemaal,

Heb me net even voorgesteld,

Ik heb dus een fiesta 1.25 uit 2010, ik vind dat hij best wel wat brandstof gebruikt op het moment tanken we voor zoon 60 euro per week vind ik best wat voor zoon kleine motor en dan heb ik het over kleinere stukjes rijden. Heeft iemand een idee of dit normaal is of dat er iets mis is met de auto.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet, 

Dennis janse.

Die prijs heeft natuurlijk helemaal niets te maken met je verbruik, dat heeft te maken met de gigantische prijzen die je nu aan de pomp betaald. Jouw €60 per week was zo'n €40. Dus in het verbruik verandert daar niets aan. Je kunt wel kijken wat het verbruik van je auto is, in de boordcomputer. Maar op een prijs kun je natuurlijk niets baseren.

Nee dat klopt je kan idd niet kijken op de kosten. Laat ik het anders formuleren als we een halve tank hebben kunnen we zoon 178 km rijden, vind dat echt weinig voor zoon kleine auto. Dan heb ik het over gecombineerd gebruik stads verkeer en snelweg.

In de stad is een auto altijd duur, maar ‘zo’n klein autootje’ is de Fiesta niet. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je rechter voet is. Daarnaast is de auto al wel 12 jaar oud hè? Dat is wat minder zuinig dan de auto’s van nu.

Los van dit alles; als je echt 178km rijdt op een exact halve tank, dan vind ik het wel redelijk fors. Daarvoor moet ik met mijn 235pk echt veel racen. Ik zou even een aantal keer het volledige gebruik van vol naar leeg bijhouden, gokken of je een halve tank hebt gereden is lastig.

Bij kleine stukjes rijden,zoals je zegt, is je verbruik wel hoger.

Als weer tankt,zet de dagteller eens op nul,en deel deze km eens door aaantal liters.

Zo krijg enig sinds, een wat reéler beeld,van je verbruik.

Als ik op www.Spritmonitor.de kijk, zie ik dat het gemiddelde daar bijna 7 liter op 100 km is.

Verbruik hangt van veel factoren af:

- soort ritten (lekker een uur lang met 90 per uur tuffen, of constant remmen/optrekken/hard rijden/files)

- formaat van je banden (breed staat leuk, goed om hard door de bocht te gaan, maar slecht voor je verbruik)

- gebruik van airco, open ramen etc

- de stand van je rechtervoet (misschien wel de belangrijkste, vorig jaar heb ik een rit naar de andere kant van het land gemaakt. Op de heenweg een kwart tank gebruikt, terugweg bijna een halve… zelfde weg, maar de heenweg bijna alles netjes 100 op de cruisecontrol gereden. Terugweg mocht ik 130. Regelmatig moeten remmen vanwege auto’s die wat langzamer gingen, en daarna weer volgas optrekken…. Wel snel thuis, niet zuinig 😂

- stadsritten zijn erg onzuinig. Een tijdje terug een paar tanken geprobeerd ultra zuinig te rijden. Lukte prima op de snelweg en buitenwegen, zodra ik in de bebouwde kom kwam, was de besparing die ik eerder op snelheid behaald had snel weer weg: remmen, optrekken, beetje filerijden voor een stoplicht, 3 keer steken om in te parkeren etc. 

- staat van je auto. Een aanlopende rem merk je misschien niet in het rijden, maar kan net genoeg weerstand geven om je verbruik (en je remmen) om zeep te helpen…

stap 1: meten, dus gebruik je dagteller en kijk hoeveel liter je daarvoor nodig hebt gehad. 

stap2: hou bij wat voor ritten je ongeveer hebt gehad
stap3: vergelijk je verbruik  met spritmonitor, en kijk of je de verschillen kan verklaren (complete tank met alleen stadsritten etc.)

stap4: begin weer bij 1, na een tijdje weet je wat “normaal” is, en kan je hopelijk de verschillen gaan verklaren (hé, toen was ik zuinig want ik had een hele lange relaxte rit”, of “toen moest ik perse met mooi weer naar Zandvoort, en heb ik 4 uur in de file gestaan”)

Hier nog de link naar jouw model (als ik de goeie selectie heb gemaakt op spritmonitor)

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/147-Fiesta.html?fueltype=2&constyear_s=2010&constyear_e=2010&power_s=80&power_e=90&sort=1&powerunit=2

edit: sorry voor de lap tekst, maar als boekhouder hoor ik constant dat cijfertjes veel zeggen. Dat doen cijfertjes dus niet….  Alleen als je

a) goed meet/registreert

EN 

b) snapt wat de cijfertjes betekenen/verschillen (met eerdere periodes/vergelijkbare partijen) kan verklaren. 

Share

• Create New...