Jump to content

Lekkage bagageruimte/linkerachterkant: wie weet het?

Recommended Posts

Hoi Fiesta-experts,

Ik heb mijn auto sinds december 2021 en kocht deze met een muf ruikende bagageruimte. De plaat met tapijt die boven de bak van het reservewiel ligt, de dubbele bodem(?), stond ook vol schimmel en heb ik dus opnieuw gemaakt (plaat gezaagd, isolatie op de onderkant en het tapijt schoongemaakt en terug op de nieuwe plaat). Helaas is daarmee het probleem niet opgelost, ik heb nog steeds lekkage! De nieuwe plaat ligt dus alweer een aantal maanden ongebruikt in de schuur. Ik ben al heel wat keer aan de slag geweest met de tuinslang, en heb al wat kitranden/naden opnieuw afgekit. Onder andere onder de sierstrip van de dakgoot, de kit die daar onder zat was zo verdroogd dat het er makkelijk uit te krabben was en je tegen de metaalnaad aankeek. Na deze actie is het lek wel wat verminderd, maar ik blijf water houden. Inmiddels is alle bekleding aan de linkerkant (probleemkant) eruit en zijn er al heel wat naden aan de buitenkant van de auto opnieuw gekit. Intussen is het zo erg geweest dat de vloerbekleding tussen de achterbank en de bestuurdersstoel doorweekt was, die is inmiddels weer droog (mede door het mooie weer en de waterstofzuiger) maar als het weer vaker gaat regenen duurt dat niet lang natuurlijk. 

Inmiddels ben ik zover dat ik denk dat de achterbumper eraf moet om de kitnaden die daaronder liggen te controleren. Het lijkt me nogal een klus (zeker omdat ik ook parkeersensoren heb) en ik vraag me dan ook af of het überhaupt zin heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik lees veel over lekkageproblemen bij fiesta's (ook bij andere auto's natuurlijk) maar tot nu toe heb ik nog nergens de tip kunnen vinden waar het lek zou kunnen zitten.

Dingen die tot nu toe gecheckt zijn:

• sierstrip en dakgoot: achterste/derde gedeelte opnieuw gekit
  • Alle naden boven het achterlicht opnieuw gekit/over de fabriekslaag heen gekit
  • rubberrand achterlicht schoongemaakt en ingevet
  • naden tot de bumper nagelopen en waar nodig een extra randje kit gegeven
  • wielkasten gecontroleerd op lekkage zonder resultaat

Inmiddels duurt het een paar minuten voordat er water komt als ik dit gewoon op het dak spuit (zoals een regenbui). Als ik specifiek op de linkerachterkant spuit komt er sneller water binnen. 

Wie heeft de gouden tip of weet iets waar ik nog niet aan gedacht heb? Het zoeken is eindeloos :( 

Om dit op te speuren is bijna niet te doen zolang je zelf de waterspuit hanteert. De beste oplossing is - als alles goed droog is - om iemand anders - deel voor deel van onderen naar boven - te laten spuiten en zelf met een zaklantaarn in je kofferbak te kruipen en dan goed opletten..... Suc6 ermee !!

Share

• Create New...