Jump to content

Fiesta ST uitlaatklep & Puma ST

martn
 Share

Recommended Posts

Toen ik mijn Fiesta ST MK8 kocht was ik een lange tijd tevreden met het geluid, maar toch wilde ik graag nog iets meer geluid uit de uitlaat. Ik heb bij de Fiesta toen een Milltek uitlaat gekocht en was erg tevreden met het geluid. Mijn Fiesta heb ik ingeruild tegen een Puma ST, hier vond ik het geluid tegenvallen omdat ik het Milltek geluid gewend was bij mijn Fiesta. Ik heb besloten om ook onder de Puma een Milltek te hangen, maar omdat ik gewend was aan het geluid, vond ik het bij de Puma eigenlijk een beetje tegenvallen. Het geluid was vrijwel gelijk aan de Fiesta, maar omdat ik daar blijkbaar al aan gewend was, was het bij de Puma niet meer speciaal.

Onlangs werd ik er door Martin op gewezen dat er een controller te koop is om de uitlaatklep open te houden. Want wat blijkt nou: Vrijwel iedereen die ik ken verwacht dat de klep van de uitlaat in de Fiesta ST en de Puma ST open gaat in sportstand, wat correct is, alleen sluit de klep direct zodra je gaat rijden. De uitlaat staat alleen open terwijl de auto stationair draait. De klep sluit zodra je het gaspedaal ook maar een centimeter indrukt. Het enige moment wanneer de klep opengaat is als je echt volgas rijdt of boven de circa 4/4500 toeren komt.

Met de ASR valve controller kun je de uitlaat handmatig openen en sluiten, zo kun je ervoor zorgen dat de uitlaatklep constant open is, ook in normale stand. De CB2 controller die ik heb geïnstalleerd sluit je aan op de auto en is te bedienen door de knoppen in je auto. Je hebt er dus geen afstandsbediening voor nodig. Ik vind het echt geweldig. Als ik wil kan ik nu de hooligan uithangen, maar met een druk op de knop schakel je de module ook weer uit zodat hij als stock werkt. Nu ik dit geluid mee heb gemaakt twijfel ik of een Milltek uitlaat überhaupt nodig is. Door de klep constant open te hebben komt er ook uit de stock uitlaat veel meer geluid.

Mocht je interesse hebben in het product, hij is hier te koop voor zowel de Fiesta ST MK8 als de Puma ST.

Fiesta ST: https://asr-component.de/de/klappensteuerungen/212-fiesta-st-mk8-klappensteuerung-cb2.html

Puma ST: https://asr-component.de/de/klappensteuerungen/231-puma-st-mk8-klappensteuerung-cb2.html

Functies

• Normale stand: Uitlaatklep gaat alleen open vanaf 4300 toeren
  • Sport stand: Uitlaatklep is 100% open
  • Race stand: Uitlaatklep is 100% open
  • Dubbele klik op de ESC knop in normale stand en de uitlaat gaat open, en andersom
  • Start-stop uitschakelen blijft onthouden – Als je de auto weer aan zet gaat de start-stop direct weer uit
  • Circa 30 seconden op start-stop drukken schakelt de module uit en aan, zo kun je ook gewoon stock rijden alsof er niets is gebeurd

Montage

De montage valt zelf uit te voeren en is redelijk simpel, ik heb een aantal foto's gemaakt om uit te leggen hoe het werkt zodat je dit eerst kunt bekijken voor je het product aanschaft. Let wel; bij de Fiesta is het net wat makkelijker dan bij de Puma. De foto's zijn gemaakt bij mijn Puma, maar het principe is gelijk. Locaties zijn wat lastiger te bereiken bij de Puma.

1. Je begint met het loshalen van het rechter paneel, daarachter bevind zich wat kabelwerk waar je bij moet. Je haalt eerst die plastic kap van je kofferbak weg (daar waar de achterklep in klikt). Vervolgens haalde ik bij de Puma de rubberen mat onderin de auto er uit en trok ik het paneel rechts los.

IMG-1792-Large.jpg

2. Onder de auto zit een stekker in de motor van het kleppensysteem, die haal je er uit.

IMG-1803-Large.jpg

3. Die kabel die je er uit hebt gehaald moet je terug de auto in drukken door de opening van een rubberen dop, zodat je de module daar op aan kan sluiten. Het andere uiteinde van de module laat je dan weer naar de uitlaat lopen en druk je in de motor van de klep. Je zet er als het ware dus puur een kabeltje tussen. (Foto is de dop die open moet)

IMG-1797-2-Large.jpg

4. Vervolgens sluit je een kabel met een 'kabeldief' (zit aan de module vast) aan op een witte en blauwe kabel van een andere module die rechts achter het paneel wat je los gehaald hebt zit. Niet de meest duidelijke foto, maar bij de aankoop krijg je een volledige handleiding. Het lastige is hier dat ik achter de subwoofer moest waar ik nauwelijks ruimte had.

IMG-1795-Large.jpg

5. Daarna kun je het geheel wegwerken. Ik heb de module verborgen achter het paneel met dubbelzijdig tape. Je moet er wel nog voor zorgen dat je de dop weer dicht. De kabels passen er standaard gezamenlijk namelijk niet doorheen. Ik snijd een deel uit, stop daar de extra kabels tussen en vul het een beetje op met kit.

Nogmaals, je krijgt bij aankoop gewoon een volledig handleiding, dit is puur om even een beeld te geven wat je moet doen.

Filmpje van de uitlaat door de fabrikant

12 hours ago, Dragunov said:

Bedankt!!!

Mogelijk handleing zelf ook te posten? 

De fabrikant geeft zelf de handleidingen mee bij de aankoop van het product, ze hebben ze niet zomaar online staan. Om deze reden publiceer ik hem zelf ook niet, uit respect naar hun keuze daarin. De handleiding is overigens slechts aan iets uitgebreidere variant van wat ik hierboven heb geplaatst. Ik ben van mening dat mijn uitleg, ondanks kort, de juiste indicatie geeft van wat er gedaan moet worden. :)

11 hours ago, Jeroen said:

Ik zal binnenkort de verschillen tussen de Fiesta en Puma wel posten, zojuist de bestelling gedaan😇

Daar ga je geen spijt van krijgen, Jeroen! 1 puntje waar je wel op moet letten, wat niet helemaal duidelijk in de handleiding staat is het volgende. De kabeldief sluit je aan op een blauw & wit draadje. Zorg ervoor dat het blauwe draadje onderaan zit en het witte draadje bovenaan. Dit zie je wel in de handleiding op de foto, maar ik had ze zelf dus verkeerd om. Dat werkte niet.

Kan je dit ook ergens er in laten zetten? Ben zelf nogal een beunhaas wat dat aan gaat dus die gok durf ik zelf niet te wagen

is zoiets van invloed op de fabrieksgarantie?

7 hours ago, Yalmarr said:

Kan je dit ook ergens er in laten zetten? Ben zelf nogal een beunhaas wat dat aan gaat dus die gok durf ik zelf niet te wagen

is zoiets van invloed op de fabrieksgarantie?

Dan zou je een toevallig een garage moeten weten die dit voor je zou willen doen. Ik ben ook niet perse handig of technisch, maar met een beetje logisch nadenken lukken dit soort dingen mij wel.

Wat betreft fabrieksgarantie heb ik geen idee, het lijkt mij dat ze er nauwelijks achter komen. Daarnaast mag je de uitlaat ook gewoon vervangen onder fabrieksgarantie.

On 10-5-2022 at 09:31, martn said:

Zorg ervoor dat het blauwe draadje onderaan zit en het witte draadje bovenaan.

Dat zijn de fijne extra aanwijzingen!

(tot nu toe zit ik elk uur te kijken of het pakketje al onderweg is… helaas nog niet:unhappycheerly:)

edit: inmiddels is er wel een verzendlabel :cheerlie:misschien nog op tijd voor de Puzzelrit/barbecue van zaterdag!

Edited by Jeroen

54 minutes ago, Dragunov said:

Ik zal gewoon voor een milltek gaan...

Maar toch mooi! 

Ik vind de combi erg fijn, maar waar ik de Milltek eigenlijk bijna vond tegenvallen ben ik hier juist heel erg blij mee!

14 hours ago, martn said:

Dan zou je een toevallig een garage moeten weten die dit voor je zou willen doen. Ik ben ook niet perse handig of technisch, maar met een beetje logisch nadenken lukken dit soort dingen mij wel.

Wat betreft fabrieksgarantie heb ik geen idee, het lijkt mij dat ze er nauwelijks achter komen. Daarnaast mag je de uitlaat ook gewoon vervangen onder fabrieksgarantie.

Ah ja binnekort eens even de garage in de buurt opzoeken.

ik ben met sleutelen altijd het type dat meer sloopt dan dat ik daadwerkelijk iets voor elkaar krijg bij de auto 

vind t echt een hele dikke upgrade die module

Ik heb vanavond met mijn standaard Puma ST de auto gezien en gehoord van Martijn(martn). 
Nou…ik kan je vertellen dat de knallen uit de Milltek uitlaat met actieve ASR klep echt hard zijn. Alleen de Milltek uitlaat geeft al een mooiere sound tov. mijn standaard Puma vind ik. Ik heb ook een stukje mee gereden met de Puma van Martijn en icm de M235 tune was dat indrukwekkend. Het geluid van de knallen uit de uitlaat met actieve ASR klep vond ik niet storend in het interieur. 

Zoals Martin zegt hebben wij gisteren even de auto’s met elkaar vergeleken. We hebben wat video’s gemaakt om het verschil te kunnen laten horen. Ik heb het resultaat hier op YouTube gezet.

Vanmiddag stond de UPS voor de deur met mijn pakje 😀

meteen maar aan de slag gegaan om de module te installeren. De module monteren is erg simpel, gewoon origineel stekkertje los, en de module tussen de oude stekkers monteren. 
Het moeilijkste is dat je nauwelijks ruimte hebt, ik zat vooral te vechten met de binnenbekleding die half vast bleef zitten,en te stug is om makkelijk om te buigen. 
Enige lastige aansluiten waren de 2 losse draadjes tussen de kabeldief omdat je weinig ruimte hebt om de draadjes netjes vast te pakken. Gelukkig was ik gewaarschuwd om de kleuren goed om te doen, dus ging dat gelukkig in 1 keer goed. 

Daarna eerst even een stukje gereden om te testen, en bij thuiskomst weer alles weggewerkt: draadjes even met tie-wraps vastgezet, de module vastgezet (ook met tie-wraps aan een stuk metaal) en de rubber dop in de bodem beetje bijgesneden en afgekit. Bekleding weer terug en er is niks meer te zien… 

Te horen wel, daar ging het natuurlijk om:cheerlie:

ps: het duurde even voor ik doorhad dat de start-stop-activatie knop de module aan en uit zet. Ik zat lang op de startknop te duwen🤪

De handleiding is kort maar duidelijk: 7 foto’s met daarnaast een uitleg wat je moet doen. Daarbij nog een pagina tekst om uit te leggen hoe het allemaal werkt als alles is geïnstalleerd. Helaas alleen in het Duits, maar met een beetje puzzelen is het prima te doen!

3 hours ago, Jeroen said:

Vanmiddag stond de UPS voor de deur met mijn pakje 😀

meteen maar aan de slag gegaan om de module te installeren. De module monteren is erg simpel, gewoon origineel stekkertje los, en de module tussen de oude stekkers monteren. 
Het moeilijkste is dat je nauwelijks ruimte hebt, ik zat vooral te vechten met de binnenbekleding die half vast bleef zitten,en te stug is om makkelijk om te buigen. 
Enige lastige aansluiten waren de 2 losse draadjes tussen de kabeldief omdat je weinig ruimte hebt om de draadjes netjes vast te pakken. Gelukkig was ik gewaarschuwd om de kleuren goed om te doen, dus ging dat gelukkig in 1 keer goed. 

Daarna eerst even een stukje gereden om te testen, en bij thuiskomst weer alles weggewerkt: draadjes even met tie-wraps vastgezet, de module vastgezet (ook met tie-wraps aan een stuk metaal) en de rubber dop in de bodem beetje bijgesneden en afgekit. Bekleding weer terug en er is niks meer te zien… 

Te horen wel, daar ging het natuurlijk om:cheerlie:

ps: het duurde even voor ik doorhad dat de start-stop-activatie knop de module aan en uit zet. Ik zat lang op de startknop te duwen🤪

De handleiding is kort maar duidelijk: 7 foto’s met daarnaast een uitleg wat je moet doen. Daarbij nog een pagina tekst om uit te leggen hoe het allemaal werkt als alles is geïnstalleerd. Helaas alleen in het Duits, maar met een beetje puzzelen is het prima te doen!

Goed om te horen Jeroen, bij de Puma was het wat lastiger omdat je niet zomaar bij het gat kan. Ook inderdaad een gedoe bij de kabeltjes, bij mij zit daar de subwoofer. Ik weet niet of dat hij de Fiesta ook is.

Ook tevreden met het geluid? Klinkt een stuk bruter he?! 💥

Bij de MK8 zit de subwoofer in de bodem (op de plaats van het reservewiel), dus daar had ik geen last van. Ik las dat bij de mk8,5 de subwoofer ook aan de zijkant zit, dus die zal net zo moeilijk zijn als de Puma. 

ik heb pas een klein stukje gereden maar dat klonk al lekker. Niet echt hard, maar net even dieper dan zonder de module. Voor lange afstanden fijn dat het ook weer uit kan (en voor de buren ook 😀)

Morgen gaan we een flink eind rijden (de puzzelrit van De Meern naar Mebu in Nootdorp), dus dat zal zeker 300 km worden. Ik vermoed dat er wat leuke slingerende dijkjes in de route zitten, dus ideaal gebied om te testen 😇

Wij hadden elkaar op insta al even gesproken. Waar wat een bizar verschil en ook ik maar denken wanneer die lekker ploft dat die klep openstond 😅. Setje van het weekend ook besteld, hoop dat die deze week binnen is. Geven aan binnen 7 werkdagen. Hoe snel was die er bij jullie?

Maandagavond besteld, vrijdag rond lunchtijd een UPS busje voor de deur 😃

ik kreeg al een melding dat ze het donderdag kwamen bezorgen, maar toen was het nog niet eens afgehaald bij de leverancier. :unhappycheerly: Aangezien ik vrijdag toch vrij was, kwam het alleen maar beter uit!

Ik had het op woensdag besteld en kreeg het vrijdags binnen. Alleen na m’n posts kregen ze flink wat orders binnen, dus misschien speelt dat even mee. Maar ik neem aan dat je hem zeker deze week moet ontvangen hoor!

On 17-5-2022 at 08:41, martn said:

Alleen na m’n posts kregen ze flink wat orders binnen, dus misschien speelt dat even mee.

Krijg je nog commissie over de bestellingen die je hebt veroorzaakt? 🤣