Jump to content

Fiesta ST MK8 mountune


Josh
 Share

Recommended Posts

Dag allemaal,

Het is tijd om een begin te maken aan mijn Fiesta MK8 project overzicht. Ik zal proberen een chronologisch verslag te doen van mijn ervaringen en aanpassingen tot nu toe.

Allereerst, waarom een Fiesta ST? Ik woon zelf in de stad, en hoef voor mijn werk geen auto (kantoor op fietsafstand incl. veel thuiswerken indien gewenst). Mijn vriendin vond het inmiddels wel tijd voor een eigen auto (wij hebben vaak de auto kunnen lenen van anderen mocht dat nodig zijn) en wilde in eerste instantie voor een doorsnee VW Polo gaan. Als autoliefhebber en vooral liefhebber van autorijden was dat natuurlijk een no-go. Er moest wel wat sportievers komen om de rij-sensatie en het rijplezier te kunnen garanderen.

Op basis van hoe en wat wij dachten te gaan rijden (+- 15k-20k km/jaar, grotendeels fun ritjes, veelal (helaas) in stedelijke omgeving afgezien van de rij-vakanties) werd er een shortlist gemaakt. Ik ben gecharmeerd van een aantal dingen, een laag gewicht bleek uiteindelijk de grootste factor te zijn. Het ging mij met name om het rij-gevoel, randzaken als leren stoelen e.d. doen mij vrij weinig. Mijn vriendin wilde graag een enigszins moderne auto, hij mocht niet ouder dan 5 jaar zijn en Apple Carplay/Android Auto werd tevens genoemd.

Zoals in eerder voorstel topic aangegeven werden er voornamelijk naar hot hatches gekeken met een uitschieter naar een 535i touring. Een auto als een Golf GTI werd per definitie uitgesloten want die rijden hier veel te veel rond en de associaties zijn bij mij niet al te positief. Daarnaast moest fun voorop staan en hoewel je absoluut plezier kunt hebben in een Golf GTI zal later blijken dat in mijn mening de Fiesta ST MK8 deze uit het spreekwoordelijke water blaast.

Enfin, toen de Fiesta ST in beeld kwam las ik wel hier en daar dat het Performance pack voor mij een toegevoegde waarde zou hebben. Zeg nou zelf, een mechanisch limited slip diff in een sportieve auto klinkt als een 1-2tje. Ik heb geen vergelijkingstest gedaan met een model zonder, uiteindelijk de eerste waar we serieus naar keken gekocht. In het verleden heb ik vrij lang als student-chauffeur gewerkt en heb een leuke mix aan auto's kunnen rijden dus dacht wel een referentiekader te hebben om mee te vergelijken. Wat ik echter misschien niet had moeten doen was naar de proefrit toe rijden met een Honda Civic Hybrid. Dit is vergeleken met een ST zeg maar een soort rijdend zeilschip. Het contrast was dan ook 180 graden.

1e indruk, zwaar stuurgevoel maar wel vrij veel feedback, uitermate direct! Vooral het (gebrek aan) gewicht viel op, auto hield zich ook verrassend goed op snelweg test-rit. Vermogen voor dit type auto absoluut adequaat. Geen moment heb je het gevoel dat je tekort komt (de beleving is gewoon dik in orde). Daarnaast blijft het gewoon een Fiesta, dus erg makkelijk voor iedereen om erin te rijden. Goede zijdelingse ondersteuning van de stoelen (wij hebben een vrij gemiddeld postuur). Geen ST-3 maar voor mij absoluut geen dealbreaker, performance pack zat erop. Na aankoopkeuring uiteindelijk vrij snel daarna auto gekocht, zo zag deze eruit bij aanschaf:

ST-1 (2018)
5deurs
Iridium Schwarz (?)

Vrij kaal uitgerust
Opties waarmee ik blij was:

  • Performance pack
  • 5 deurs dus iets praktischer en nee, ik vind de 3drs niet per se mooier dan de 5drs
  • Reservewiel (dus geen B&O audio - zo blijkt later is dit geen enkel probleem)
  • Setje winterwielen met de standaard geleverde 17'' velgen bij de ST-1

Minder blij met:

  • Gebrek aan full-led koplampen (kom ik later op terug)

DWjvT6X.jpg

Eigenaar had er zelf 225/35 R18 PS4 banden onder gezet met een vrij afwijkende velgmaat lijkt. Ik zal later de vergelijking maken met mijn winterwielen (205/40 R17) maar vond dit qua rijden en hoe het eruit ziet geen probleem. [Spoiler: Vriendin icm stoepranden zijn geen goede combo :D]

M2IQlVp.jpg

AjGqphW.jpg

nJAQI10.jpg

0WYGIAw.jpg

Auto was ten tijde van aankoop zo goed als standaard, in de loop der tijd zijn hier wat veranderingen ingekomen en staan er tevens nog een aantal gepland. Ik zal af en toe wat updates plaatsen!

Link to comment
Share on other sites

De eerste update was gelijk een grote. In eerste instantie had ik geen behoefte om de auto aan te passen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na +- 10k km en 2 vakanties naar Italie en Belgie geen enkel probleem gehad met de auto, ik rijd vrij stevig door maar rijd altijd netjes warm etc.

Als je sommige filmpjes en comments online ziet wordt je toch wel verleidt om de MK8 ST aan te passen. In principe was de keuze die tussen mountune en Revo. Uiteindelijk voor mountune gekozen vanwege de (ogenschijnlijke) focus op reliability and drivability, bij Revo kreeg ik de indruk dat het wat meer enkel pushen naar de hoogste getalletjes was. Mountune is wel een stukje duurder dan Revo maar die afweging was iets minder belangrijk.

In eerste instantie wilde ik de onderdelen die ik in gedachten had online kopen en in NL laten monteren, maar ging even kijken wat er nog meer mogelijk was. Uiteindelijk een korte vakantie in Engeland gecombineerd met werk aan de auto bij mountune zelf. Is in principe iets duurder maar ik bespaarde wat importkosten en we hadden een leuke mid-week daar.

Via de website van mountune in contact gekomen met FJRS - https://www.fjrs.co.uk/ - Fred Clark werkte lang bij mountune als hoofd technische afdeling en heeft een aantal jaar geleden de naastgelegen werkplaats in beheer genomen. Je kan aan alles zien dat dit professionals zijn met passie voor (snelle Ford) auto's. Uiteindelijk het volgende laten doen:

  • M235 performance upgrade
  • Induction kit with high flow filter
  • Short shift arm
  • Throttle body elbow
  • Charge pipe kit
  • Roll restrictor / torque mount
  • Induction hose
  • Intercooler
  • Auxiliary Cold Air Intake (ACAI)
  • NGK LTR71X-II spark plugs

Ik twijfelde nog over de GPF back exhaust maar ben geen fan van de geluidsveranderingen die ik online ben tegengekomen. Ik houd van vrij ingetogen en een andere uitlaat heeft me nog niet kunnen overtuigen.

Hier wat foto's van het werk aan mijn auto (Credits aan FJRS voor het verstrekken van deze foto's ter illustratie)

JHlBPfI.png

WB8wHY6.png

owWvmD2.png

SgP4CBf.png

pXBoDwc.png

1BqdHHs.jpg

OLClcUo.jpg

gItfduO.jpg

hFFVnJa.jpg

yuWi20q.jpg

tQFcPoz.jpg

JHSY5t5.png

jTZdF2l.jpg

c3LYvhq.jpg

Cl7p0NJ.jpg

Ik zal later een korte vergelijking maken tussen de stock map/onderdelen en deze M235 upgrade. [Spoiler: wow :)]

Wat mij in ieder geval opviel in Engeland was a) de hoeveelheid ST-tjes die ik zag rondrijden (ik heb minimaal 20 Fiesta en Focus ST's gezien in 4 dagen tijd) en b) het lijkt wel alsof de Engelse (b)-wegen gemaakt zijn voor een auto als deze. Continue bocht na bocht met een heerlijke flow erin. Ik snap ineens waarom ze dol zijn op hot hatches daar..

Link to comment
Share on other sites

Hoe bevalt die roll restrictor jou? Ik hoor toch behoorlijk veel verhalen van mensen die het weer terug zetten naar het origineel door alle trillingen in de auto. Ervaar jij dit ook? Of weegt voor jou het positieve op tegen het negatieve?

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, martn said:

Hoe bevalt die roll restrictor jou? Ik hoor toch behoorlijk veel verhalen van mensen die het weer terug zetten naar het origineel door alle trillingen in de auto. Ervaar jij dit ook? Of weegt voor jou het positieve op tegen het negatieve?

Ik vind de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Voordat ie erop zat had ik wel eens last van wheel hopping bij wat sneller optrekken stoplicht. Ook bij sportieve schakelmomenten merkte ik gewoon dat het blok bewoog, dat is nu eigenlijk helemaal weg.

Ik moet inderdaad zeggen dat de trillingen bij stilstaan zijn toegenomen vooral als je de airco aan hebt. Tussen ca. 900 en 1800 rpm merk ik wat meer cabin vibration maar ik gok dat het +-15-20% erger is. Het is echt een trade-off, ik kan me voorstellen als je veel rijdt je eraan gaat ergeren.

Als ik opnieuw kon kiezen zou ik het persoonlijk gewoon weer doen. Ik heb trouwens ook niet de cylinder de-activation map omdat het mij niet genoeg stoort.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Josh said:

Ik vind de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Voordat ie erop zat had ik wel eens last van wheel hopping bij wat sneller optrekken stoplicht. Ook bij sportieve schakelmomenten merkte ik gewoon dat het blok bewoog, dat is nu eigenlijk helemaal weg.

Ik moet inderdaad zeggen dat de trillingen bij stilstaan zijn toegenomen vooral als je de airco aan hebt. Tussen ca. 900 en 1800 rpm merk ik wat meer cabin vibration maar ik gok dat het +-15-20% erger is. Het is echt een trade-off, ik kan me voorstellen als je veel rijdt je eraan gaat ergeren.

Als ik opnieuw kon kiezen zou ik het persoonlijk gewoon weer doen. Ik heb trouwens ook niet de cylinder de-activation map omdat het mij niet genoeg stoort.

Dank! Zelf weet ik nog steeds niet exact wat ik mij bij wheel hopping moet voorstellen, maar het kantelen van de motor is echt gigantisch aanwezig. Misschien toch eens overwegen. Die cylinder de-activation heb ik ook niet, ik vind het niet storend.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels nu een kleine 2 maanden met de M235 mapping rondgereden. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat dit de auto echt een ander karakter geeft. Ik ben met name onder de indruk van het toegenomen koppel tussen grofweg 2000-3500 rpm en het extra vermogen wat je na +- 5000 rpm duidelijk voelt. Standaard vlakte het vermogen wel erg veel af en schakelde ik vrijwel altijd voor 5000 rpm. Het grappige is dat je eerst denkt dit niet nodig te hebben (de auto komt standaard niet echt iets te kort) maar zodra je hiermee rond rijd raak je er snel aan gewend!

 

Link to comment
Share on other sites

Ook in de tussentijd een kleine upgrade gedaan, tijdje terug de Ford performance veerpootbrug van@martn kunnen overnemen (thx!). Je moet wel echt je best doen om het verschil te merken, maar ik ben er erg blij mee. Niet echt getwijfeld tussen andere merken/aanbieders want de prijs was niet exorbitant en ik houd wel van OEM(+).

Op dit moment staan er een aantal dingetjes in de planning

  • M260 mountune map
  • Bezoekje aan Mebu voor wat rem upgrades en de Ford performance schroefset

Als ik wat meer beeldmateriaal en ervaringen heb zal ik deze delen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het helemaal eens met je eerste bericht over de M235 tune. Zelf heb ik ruim anderhalf jaar stock gereden omdat ik ook het idee had dat de extra power niet nodig was, totdat ik de power er in had. Vervolgens zelfs doorgegaan naar M260. Echt geweldig met beide tunes!

De FP schroefset heb ik gelukkig op tijd gecanceld vanwege de aanschaf van mijn Puma, maar anders had ik hem ook onder de Fiesta gehad. M260 ga je zeker ook plezier aan beleven. Het verschil is in mijn ogen niet zo groot als dat je van stock naar M235 gaat. Maar van o.a. 80-120 scheelt het toch zo'n 0.2s. Bij 100-200 scheelde het mij zo'n 1 hele seconde.

Benieuwd naar het vervolg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kleine update (of grote, want ik post niet zo vaak :))

Inmiddels een tijdje rond aan het rijden met wat wijzigingen.

Eerst de M260 mountune mapping erop gezet. Het klopt wat ze zeggen, de meeste fun haal je uit stock -> M235 maar ik merk alsnog wel een klein verschil. Auto rijdt nog leuker dan voorheen, als je naar kg/pk kijkt zou dat ook wel moeten. Enige nadeel in mijn mening is dat het de flow van de auto een beetje aanpast, in stock uitvoering kan je misschien wat harder doortrappen zonder in NL al te snel in de problemen te komen, met de M260 gaat het allemaal natuurlijk wat rapper :) Flitsmeister wat dat betreft een must!

Vervolgens naar Mebu geweest voor de Ford Performance schroefset en nieuwe rem-onderdelen. Het hoeft hier niet gezegd te worden denk ik maar ik raad ze zeker aan, denk niet dat er een betere snelle Ford specialist in NL zit.

Dit zit er nu onder:

EBC Brakes | Sportremschjif Ultimax USR1963
EBC Brakes | Sportremschjif Ultimax USR2091
EBC Brakes | Remblokset Yellowstuff DP42353
EBC Brakes | Remblokset Yellowstuff DP42319

Ik had zelf een RVS gevlochten remleidingen set van HEL Performance besteld, maar wat blijkt, deze werd geleverd met M10x1.00 schroefdraad ipv de benodigde M10x1.50. Pastte dus helaas niet op een MK8 (wel MK7), retour gestuurd en wellicht ooit in de toekomst de remleidingen vervangen voor net dat stukje verbeterde rempaal gevoel.

Je merkt wel echt verschil in remkracht, hij grijpt wat beter aan en afgelopen vakantie laatst over de Autobahn bleven de remmen altijd goed werken, iets wat in het verleden niet altijd het geval was. Ik ben geen Dragy fan dus heb weinig cijfers voor jullie maar ik kon een stuk beter meekomen op de Autobahn, het was net even te druk maar 230 op de GPS lukte nog wel, zat niet veel meer in denk ik.

Dan de schroefset, rijdt gewoon weer net een stukje beter maar als je naar de prijs kijkt mag dat ook wel.
Voor de volgende afstelling gegaan voor de liefhebbers:

Hoogte voor 57.5cm
Hoogte achter 58.5 cm
Compressie voor achter 2 kliks open
Rebound voor achter 8 kliks open

https://accessorybase.ford.palmerhargreaves.com/externaldocs/Performance_guide_Fiesta_ST_EDITION.pdf
https://accessorybase.ford.palmerhargreaves.com/externaldocs/2317814_Setup Manual_Fiesta ST B479 ST_Coilover Suspension Lowering Kit.pdf

Dus niet al te veel verlaagd, kan nog een vingertje boven de voorwielen krijgen. Demping vrij stug maar niet te. Nog minder overhellen dan voorheen, merkte het met name op de snelwegen tijdens vakantie. Ik ben geen kei in foto's maken dus er valt helaas weinig te zien.

BF1LODf.jpg

Dus inmiddels vrij veel veranderd aan de auto, heb wel nog eventuele vervolgplannen:

  • Wil de auto nog wat stijver maken en de rij-ervaring verbeteren, wellicht wat onderdelen van https://www.dna-racing.it/en/2397-ford-fiesta-mkviii-components op termijn.
  • Twijfel nog steeds tussen 17 en 18 inch wielen (de Ford performance velgen of nog iets lichters)
  • Misschien de carbon inductie kit en GPF-back uitlaat van mountune (heel misschien een sportscat)
  • Glascoating eventueel

Maar het allerbelangrijkste is dat de auto elke keer weer een glimlach op je gezicht tovert! En dat doet deze nog meer van voorheen.

g5l714e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mooie wagen hoor!

Keer doorgelezen en wagen is al goed veranderd...

Zelf geopteerd voor een Full Option ST-3 (beetje de vrouw die dit wenste, omdat ze wist dat ik bepaalde dingen toch nadien ging veranderen), maar deze ST is net zo goed en waarschijnlijk zelfs al beter dan de mijne...

Link to comment
Share on other sites

Lekker bezig zeg! Heel gaaf dat je ook voor de schroefset bent gegaan. Die stond bij mij in de back-order, maar in verband met het switchen van auto's toch gelukkig op tijd afgezegd. Balen van de remleidingen gezien het feit dat je net de hele set hebt laten doen. Benieuwd naar wat er gaat volgen!

Link to comment
Share on other sites

Toch nog een foto gevonden van de dyno meting toen ik bij Mebu was. Het vermogen viel me enigszins tegen maar ik heb nog de standaard uitlaat en niet de meest optimale luchtinlaat van mountune, dus daar kan vast nog wel wat bovenop. Niet dat het me echt uitmaakt, ik ben meer van de beleving en het plezier dan de keiharde nummers. Hij is meer dan snel genoeg voor z'n gewicht, wil nu graag het weggedrag nog verder aanpassen.

Koppel voelt wel echt lekker, het verandert de rij-ervaring heel erg.

AnftMbR.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Dragunov said:

Mooie wagen hoor!

Keer doorgelezen en wagen is al goed veranderd...

Zelf geopteerd voor een Full Option ST-3 (beetje de vrouw die dit wenste, omdat ze wist dat ik bepaalde dingen toch nadien ging veranderen), maar deze ST is net zo goed en waarschijnlijk zelfs al beter dan de mijne...

Ik denk dat jouwe in de basis natuurlijk wat beter en completer is, ik heb er gewoon wat meer motorische/technische aanpassingen tegenaan gegooid :) een ST-3 in de spec die ik zocht was er niet voor de prijs die ik wilde ten tijde van aankoop.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, martn said:

Lekker bezig zeg! Heel gaaf dat je ook voor de schroefset bent gegaan. Die stond bij mij in de back-order, maar in verband met het switchen van auto's toch gelukkig op tijd afgezegd. Balen van de remleidingen gezien het feit dat je net de hele set hebt laten doen. Benieuwd naar wat er gaat volgen!

Ja je was een beetje de inspiratie in dit hele gebeuren. Uiteindelijk toch maar all-out gegaan omdat de wagen meer plezier geeft dat gedacht. Wat betreft de remmen was inderdaad ff balen, was natuurlijk het beste moment om dit ook even te vervangen nu alles toch eraf lag.

Link to comment
Share on other sites

Dit is zeldzaam, maar in een opwelling toch een optische aanpassing gedaan! Ben zelf niet zo van de niet-functionele aanpassingen, maar deze kon ik nog goedpraten omdat het het rij-gevoel een heel klein beetje verandert.

ev4NuHF.jpg?1

https://www.ford-accessoires.nl/ford-performance-parts/aandrijflijnperformance/performance-schakelknop/5599855

De Ford Performance carbon pook knop (zonder ST logo). Ik zal een foto maken als ik weer in de auto zit. Moet zeggen dat ik het niet per se veel mooier vind dan de standaard pook, wel ligt het lekkerder in de hand en zodoende schakelt het net wat lekkerder (zit tevens een short-shift arm op).

Link to comment
Share on other sites

Die ligt inderdaad een stuk lekkerder in de hand! Ik heb hem aangeschaft bij m’n Fiesta en blijft alle auto’s afgaan! 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kleine update, begin volgende maand naar Mebu voor montage van enkele Summit onderdelen. Doel is om zo veel mogelijk flexibiliteit in het chassis weg te nemen en algemene versterking met een strakker rijgedrag als gevolg. Hopelijk volgen foto's hiervan!

Link to comment
Share on other sites

On 19-10-2022 at 17:12, Josh said:

Kleine update, begin volgende maand naar Mebu voor montage van enkele Summit onderdelen. Doel is om zo veel mogelijk flexibiliteit in het chassis weg te nemen en algemene versterking met een strakker rijgedrag als gevolg. Hopelijk volgen foto's hiervan!

Cool cool! Lekker bezig zeg! Dat wordt echt een klever aan de weg!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

VB9PC46.jpg

Summit onderdelen zitten er nu onder. Nu er wat mee gereden is valt de achterste torsie stang niet meer op, de 1e dag had ik het idee dat meer mensen dan normaal achter me plakten om nou te zien wat er onder de auto zat. Stak enorm af tov de zwarte kleur natuurlijk.

JB5lqEx.jpg

Indruk: Onderstel voelt echt meer als 1 geheel aan, maar bij normaal rijden voel je vrij weinig verschil. Als je wat meer doortrapt merk je dat de wegligging weer wat stabieler/voorspelbaarder is geworden. Ik heb helaas nog niet echt een weekendje kunnen trappen. Ben vooral benieuwd naar het effect op de achteras met de achterste torsie bar.

Plaatjes van de onderdelen (met dank aan Tommy van Summit Racing)

X5pL4n1.jpg

2mQ8qT2.jpg

8a356ww.jpg

BmWG3Va.jpg

r15dKUX.jpg

04c8UXY.jpg

 

De volgende upgrade staat ook alweer op de planning, nieuwe wielenset. Bandjes waren aan vervanging toe en ik wilde al een tijdje terug naar 17 inch.

PROTRACK ONE 7.5 x 17 4x108 ET40 komt eronder icm
215/45/R17 Goodyear Asymmetric 6, vanwege de hoge test reviews en het gebrek aan veel performance banden in 17inch.

Foto's volgen zodra ik ze heb.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...