Jump to content

Ford Fusion stroomstoring?

Recommended Posts

Beste forumleden,

Ik heb een 2003 Ford Fusion die ik het liefst nog jaren blijf gebruiken. Helaas zijn er door ouderdom/slijtage steeds meer probleempjes met de auto. Recent zijn bijvoorbeeld de wiellagers achter vervangen, deze maakten erg veel lawaai.

Nu is er helaas een ander probleem. Tijdens het rijden ging ineens het ABS lampje aan. Even daarna gingen de tellers op het dashboard op 0. Toen begonnen er meer lampjes te branden, volgens mij van olie en accu. Daarna werkte de stuurbekrachtiging ineens niet meer en stopte de motor. Gelukkig kon ik net op tijd de auto aan de kant zetten. Ik heb geprobeerd om de auto even later opnieuw te starten, maar het enige wat ik zie is dat de brandstof niveau indicatie als een "nightrider" effect omhoog en omlaag gaat. Onder de motorkap heb ik een beetje aan kabels gefrutseld en gekeken of ik een duidelijk probleem kon vinden. Een half uur later opnieuw geprobeerd de auto te starten, toen ging hij zonder problemen aan. Vervolgens een stukje mee gereden, maar even later sloeg hij weer af. Omdat de accu inmiddels redelijk leeg was door de pogingen om hem te starten, heb ik er een extra accu/booster op aan gesloten. Hiermee was het wel mogelijk om de auto een paar keer te starten. Alles lijkt dan goed te werken, maar tijdens het rijden gaan de tellers op 0 en alle indicators uit. Zo lang ik blijf gasgeven gaat het goed, maar als ik afrem gaat de motor alsnog uit.

Een vergelijkbaar probleem heb ik een paar maand geleden ook al gehad, maar toen bleek de accu kapot te zijn. Deze is inmiddels vervangen. Een autogarage heeft de dynamo gemeten, deze zou goed zijn.

Is de kans groot dat dit een kabelbreukje of een slecht contact is, of is het iets anders?

Tja, dat wordt wel een zoekplaatje op deze manier. Ooit had ik met m'n Mondeo een vergelijkbaar probleempje en de wegenwacht had die kabelbreuk na een kwartier opgespoord. Misschien is dit een idee als de storing weer aanwezig is?

Voor wat het waard is: ik heb met mijn vorige auto (seat Ibiza) ook elektronische problemen gehad, inclusief kermis op het dashboard en uitvallende stuurbekrachtiging, die zo af en toe (als uit het niets) ontstonden. Was een hele zoektocht, auto meerdere keren bij de garage gehad en ook het nodige doorgemeten en vervangen (en waar mogelijk ook weer 'terug'vervangen omdat het geen oplossing bleek). Probleem zat bij mij toen in de dynamo, die was als één van de eerste checks doorgemeten en toen ook goed (op het moment van meten dus). Uiteindelijk heb ik (na weer een flinke storing) de auto een tijdje bij de garage achtergelaten, zodat ze zelf het probleem konden constateren. Ze hebben toen een multimeter aangesloten (op de motorkap geklemd zodat deze tijdens het rijden zichtbaar is) en de auto gewoon een tijdje in gebruik gehad, probleem zat toen uiteindelijk toch wel in de dynamo. Die is toen (wederom) vervangen, toen was het gelukkig opgelost. Niet gezegd dat dat bij jou ook speelt, maar staar dus niet te blind op zaken die goed lijken te zijn. Mijn garage was er gelukkig wel schappelijk in, die heeft de helft van de uren weggestreept en de onderdelen tegen inkoopprijs verrekend. Anders kan het hard van je aflopen qua kosten.

Tsja wiellager gaan nu eenmaal een keer. Is lastig maar niet onoverkomelijk.

Nu het probleem, ga ermee naar de garage, want zo'n probleem vind je niet door te gissen.

Als de accu leeggaat, dan is er zeker wat met de dynamo of iig laadsysteem aan de hand

Wiellager heeft de garage de ene kant gedaan, ik zelf de andere kant. Scheelt nogal kosten. En het bleek best wel een makkelijke klus te zijn.

De garage een kabelbreukje laten zoeken gaat waarschijnlijk veel tijd (en dus geld) kosten. Daarom hoopte ik dat jullie misschien suggesties konden geven waar ik het beste kan zoeken. Een bepaalde stekker/aansluiting/kabel/sensor/... ?

Ik zag bij afbeeldingen van een nieuwe dynamo dat er een 3-polige stekker aan zit voor extra signalen richting de ECU. Zou het probleem daar mee te maken kunnen hebben?

Speelt het probleem altijd? Zo nee, kan je het reproduceren? Of is het echt random (zoals bij mij ook speelde)?

Als het echt een kabelbreuk is, dan is dit volgens mij nog wel een keer te achterhalen. Kwestie van het stroomcircuit volgen, dan komt het 'lek' vanzelf boven.

Een paar maanden geleden hebben we hetzelfde probleem gehad. Toen kon er ook niks gevonden worden, ineens werkte alles weer. Een paar dagen nadat de auto terug was van de garage deed de auto niks meer en was de accu volledig leeg. De accu bleek toen defect te zijn, interne kortsluiting volgens mij. Dus deze is toen vervangen. Sindsdien werkte alles weer. Tot nu dus.

• 1 month later...

Hierbij nog even een update. De auto is weer naar de garage geweest. Het vermoeden was een kabelbreukje, maar ze  hebben niet direct iets kunnen vinden. Wel hebben ze het stekkertje van de dynamo even losgehaald en opnieuw aangesloten. Sindsdien werkt de auto weer goed en hebben we er nog geen problemen weer mee gehad. Misschien dus gewoon een slecht contactje in de stekker?

Share

• Create New...