Jump to content

Import kosten Engeland

Robbenley
 Share

Recommended Posts

Beste, 

Misschien interessant voor meerde mensen die hun onderdelen in Engeland / Amerika willen bestellen.

Zijn er mensen met ervaringen met pumaspeed en andere webshops in 2021 en 2022?

Ik las dat importkosten omzeild kunnen worden door de webshop te vragen een Gift sticker erop te plakken of een valse prijs op te geven, klopt dit en doen ze dit zomaar? 

Los of ze dit doen:

Als ze er een valse prijs op zetten en het wordt door de douane opengemaakt dan heb je en boete te pakken en bepalen zij de waarde van je pakket en moet je het verschil betalen (inclusief de btw/invoerrechten).

Als de waarde van een cadeau (gift) tussen de €45 en €700 is betaalt je 2,5% van de waarde en btw erover.

Wat de waarde van je pakketje is bepaald de belastingdienst/douane als ze dit openen. Ik vind dit het risico niet waard want op zo'n pakket zit ook een sticker met afzender op en daarop zien ze dat het van een bedrijf is, dus zo'n gift sticker zal weinig uithalen verwacht ik.

8 minutes ago, Grumpy91 said:

Los of ze dit doen:

Als ze er een valse prijs op zetten en het wordt door de douane opengemaakt dan heb je en boete te pakken en bepalen zij de waarde van je pakket en moet je het verschil betalen (inclusief de btw/invoerrechten).

Als de waarde van een cadeau (gift) tussen de €45 en €700 is betaalt je 2,5% van de waarde en btw erover.

Wat de waarde van je pakketje is bepaald de belastingdienst/douane als ze dit openen. Ik vind dit het risico niet waard want op zo'n pakket zit ook een sticker met afzender op en daarop zien ze dat het van een bedrijf is, dus zo'n gift sticker zal weinig uithalen verwacht ik.

Vanuit bekenden van mijn vorige auto begreep ik dat die bedrijven uit UK en Amerika daar niet moeilijk over doen, en er zelfs 22 euro op zetten. In het pakketje staat de waarde niet toch? Alleen pakbon.

4 minutes ago, Grumpy91 said:

Klopt. Maar als jouw pakket er bij de douane uit wordt gevist voor controle en ze hebben het vermoeden dat de waarde niet klopt dan ben je dus wel flink de sjaak

Maar als ik dus een aanbieding zou kopen, iets wat van 800 voor 200 word aangeboden bijv. Dan kan de douane toch niet zeggen: dat pakketje kost 800 euro dus je betaald bijv 4.5% + 21% over 800 euro? Als het betaalde bedrag van 200 euro op dat factuur staat. 

Al is het dan nog goedkoop. 

Naast die 4,5% en die 21% komen er dan ook het verschil tussen die 200 en 800 erbij. Maar als jij bij ze kan aantonen dat die 200 werkelijk klopt dan wordt t een ander verhaal.

Sowieso is het een hele hoop gedoe en gezeik als t je de boel probeert op te lichten ;)

35 minutes ago, Grumpy91 said:

Naast die 4,5% en die 21% komen er dan ook het verschil tussen die 200 en 800 erbij. Maar als jij bij ze kan aantonen dat die 200 werkelijk klopt dan wordt t een ander verhaal.

Sowieso is het een hele hoop gedoe en gezeik als t je de boel probeert op te lichten ;)

Nouja, ik denk niet dat de nederlandse douane in de factureringsgegevens en bankgegevens van de webshop mogen kijken, dus komen ze moeilijk achter het feit wat er daadwerkelijk betaald is. 

Het gebeurd dan ook veel sinds de brexit wat ik begrijp, ik zie het tegen die tijd wel! 

Was benieuwd of iemand er ervaring in had bij pumaspeed bijvoorbeeld.

Ik zou dit niet onderschatten hoor. Als ze de prijs niet duidelijk vinden geven ze er gewoon zelf een prijs aan. Ik ken voldoende verhalen waar mensen iets met een daadwerkelijk waarden van 10 euro ontvingen maar een rekening kregen voor een product van 250 euro. Die kosten zijn gewoon balen, maar ik denk dat je bij de meeste bedrijven niet aan hoeft te kloppen voor een gift sticker. Zij doen gewoon netjes hun business. Kan me ook voorstellen dat het kan backfiren richting het bedrijf die dit doet.

1 hour ago, martn said:

Ik zou dit niet onderschatten hoor. Als ze de prijs niet duidelijk vinden geven ze er gewoon zelf een prijs aan. Ik ken voldoende verhalen waar mensen iets met een daadwerkelijk waarden van 10 euro ontvingen maar een rekening kregen voor een product van 250 euro. Die kosten zijn gewoon balen, maar ik denk dat je bij de meeste bedrijven niet aan hoeft te kloppen voor een gift sticker. Zij doen gewoon netjes hun business. Kan me ook voorstellen dat het kan backfiren richting het bedrijf die dit doet.

Oke, nouja ik kijk wel. Misschien onderschat ik het maar misschien ook niet.. 

5 hours ago, Robbenley said:

Nouja, ik denk niet dat de nederlandse douane in de factureringsgegevens en bankgegevens van de webshop mogen kijken, dus komen ze moeilijk achter het feit wat er daadwerkelijk betaald is. 

Het gebeurd dan ook veel sinds de brexit wat ik begrijp, ik zie het tegen die tijd wel! 

Was benieuwd of iemand er ervaring in had bij pumaspeed bijvoorbeeld.

Het is ook een heel verschil of je iets wat je €30 kost vraagt of ze er €22 op zetten of iets wat €200 kost dat ze er €22 opzetten. Het eerste zullen ze sneller doen dan het tweede. Want als ze gepakt worden met iets wat €200 is en ze er €22 op hebben staan dan hebben zij ook nog kans dat ze onder verscherpt toezicht komen en dus elk pakketje wat buiten UK gaat gecheckt gaat worden op waarde.

5 minutes ago, Grumpy91 said:

Het is ook een heel verschil of je iets wat je €30 kost vraagt of ze er €22 op zetten of iets wat €200 kost dat ze er €22 opzetten. Het eerste zullen ze sneller doen dan het tweede. Want als ze gepakt worden met iets wat €200 is en ze er €22 op hebben staan dan hebben zij ook nog kans dat ze onder verscherpt toezicht komen en dus elk pakketje wat buiten UK gaat gecheckt gaat worden op waarde.

Ja dat snap ik, mijn insteek is ook gewoon het product betalen, maar niet meer dan dat. Dus iets wat 600 kost, zo berekenen dat ik uiteindelijk ook niet meer kwijt ben dan 600. Ik snap natuurlijk ook wel dat als er een apparaat van 1000 euro de grens oversteekt met het bedrag van 22 euro dat ze daar niet intrappen.

@RobbenleyLet er dus wel op dat als je royaal "sjoemelt/laat sjoemelen" met het bedrag wat erop staat in vergelijking tot de waarde ervan dan bepaalt de douane/belastingdienst de kosten en daar betaal je dan de invoerrechten, btw en noem maar op over. Ookal heb jij het voor €500 gekocht, als zij vinden wat de waarde €750 is, dan gaan zij daar vanuit. Paar euro gaat prima, grotere bedragen heb ik er rekening mee gehouden voor ik het aanschafte en van tevoren berekend wat ik ongeveer nog moet betalen bij ophalen/postbode en dan pas beslis of ik iets koop of niet. 

14 hours ago, Grumpy91 said:

@RobbenleyLet er dus wel op dat als je royaal "sjoemelt/laat sjoemelen" met het bedrag wat erop staat in vergelijking tot de waarde ervan dan bepaalt de douane/belastingdienst de kosten en daar betaal je dan de invoerrechten, btw en noem maar op over. Ookal heb jij het voor €500 gekocht, als zij vinden wat de waarde €750 is, dan gaan zij daar vanuit. Paar euro gaat prima, grotere bedragen heb ik er rekening mee gehouden voor ik het aanschafte en van tevoren berekend wat ik ongeveer nog moet betalen bij ophalen/postbode en dan pas beslis of ik iets koop of niet. 

Ik gebruik via google de import calculator voor zulke dingen. Daarom vind ik importeren interessant. Als het uiteindelijk 200 euro duurder zou zijn dan hier koop ik het hier natuurlijk. Maar de meeste producten tot nu toe evenaren natuurlijk de prijzen hier, incl import.

Daarom als er een "legale" manier is zou ik daar graag gebruik van maken.

De enige legale manier is zelf naar dat land reizen… Zelf mag je voor €430 meenemen uit het buitenland.

voordeel is dat het lastig te zien is wat je daar hebt aangeschaft, dus moeten ze alles in je bagage controleren om te bereken of je daar overheen komt. Ik ben wel eens met een splinternieuwe Iphone in mijn broekzak vanuit de USA gekomen. Die heb ik niet aangegeven 🥺 maar ik heb wel van te voren berekend wat de naheffing zou zijn. En bij het wachten op de koffers heb ik mijn telefoon in mijn broekzak laten zitten, die mensen op Schiphol weten vast erg goed welk model er net nieuw is…

Ik ben alleen naar de UK geweest toen het een EU land was, maar ik ken verhalen van een oud-collega die daar vroeger naar toe reisde om cursussen te geven. Die had altijd een grote TV mee, en moest bij elke overtocht aantonen dat ze die al had. Die had de facturen standaard bij haar paspoort liggen om importheffingen te voorkomen… Ik heb geen idee hoe de controles nu zijn. 

• 3 months later...
On 25-1-2022 at 21:54, Jeroen said:

Ik ben alleen naar de UK geweest toen het een EU land was, maar ik ken verhalen van een oud-collega die daar vroeger naar toe reisde om cursussen te geven. Die had altijd een grote TV mee, en moest bij elke overtocht aantonen dat ze die al had. Die had de facturen standaard bij haar paspoort liggen om importheffingen te voorkomen… Ik heb geen idee hoe de controles nu zijn. 

Ik was afgelopen februari naar Engeland met de veerboot, bij douane controle terugreis aan UK kant moest ik motorkap en achterbak openen, had veel dozen in de auto vanwege wat onderdelen die ik bij me had, daar maakten ze geen enkel probleem van.