Jump to content

Slecht ontvangst fietsa mk7

Recommended Posts

Ik heb erg slecht ontvangst in onze fiesta. Ik heb xenon geplaatst maar zelfs als deze uit staan is het niet super goed( wel beter als met xenon aan) heb ook al ferietkernen geprobeerd. Dit hielp wel iets maar nog steeds niet goed. Gister de radio los gehad omdat ik hoopte dat er misschien iets met de antenne kabel niet goed zat maar ook dit was niet het geval.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad of heeft iemand nog een tip wat ik nog kan proberen? 

6 hours ago, Nielsicq said:

Heb van dit probleem wel eerder gehoord.

waarschijnlijk moet er een compleet nieuwe voet met kabel gemonteerd worden.

Je Ford dealer kan hier meer over vertellen.

Is dit ook zelf te doen? Of kan ik eerst iets van een universele kabel met antenne testen om te kijken of het dan beter wordt? 

De voet,kan je bereiken,door je verlichtings,boven je dashboard,eruit te halen.

Dan zie je de kabel,is bevestigt met een moer aan je voet.

Althans,was bij mijn mk 7.5,heb toen de voet vervangen voor dab antenne.

zie voorbeeld voet,je zal efkens met 2 personen,zijn om voet ,vast te houden,draait anders mee.

IMG-20211203-085117.jpg

2 hours ago, Bnz said:

Althans,was bij mijn mk 7.5,heb toen de voet vervangen voor dab antenne

Hoe is het ontvangst daarmee? De standaard DAB antenne zit in de achterbumper bij de Mk7.5 net als bij veel auto's.

1 hour ago, TristanT said:

Hoe is het ontvangst daarmee? De standaard DAB antenne zit in de achterbumper bij de Mk7.5 net als bij veel auto's.

Lijkt me van niet: ik heb een DAB+ Radio erin laten zetten maar met de verkortte antenne die ik erop had deed de DAB het niet. Originele antenne er weer op gezet en prima ontvangst op DAB.

6 hours ago, TristanT said:

5 hours ago, Grumpy91 said:

Lijkt me van niet: ik heb een DAB+ Radio erin laten zetten maar met de verkortte antenne die ik erop had deed de DAB het niet. Originele antenne er weer op gezet en prima ontvangst op DAB.

Wat ontvangst betreft,al rij ik van noord naar zuid,overal dab ontvangst,en verkorte antenne

IMG_3209_zpsgkifubsk.thumb.jpg.2cb3a7208e05b748c4ec173633e15966.jpg

5 hours ago, Grumpy91 said:

Voor bij mij bekend zou de af-fabriek versie in de achterbumper moeten zitten maar wellicht is dat niet bij alle varianten hetzelfde (ik ken ze ook niet allemaal ;) ). Ik zou bij slecht ontvangst in ieder geval kijken of de antenne matcht met de verwachte impedantie (een goede autoaudioboer kan je dit wel vertellen) en als je een aftermarket mount hebt of die wel/niet met het chassis verbonden moet zijn, dit kan ook nogal uitmaken.

Bij de latere Mk7.5 zijn het in ieder geval de volgende onderdelen de antenne voor DAB op dit plaatje, vandaar de vraag: 18A886B, 18A886C voor antenne en kabels, 18B849 voor de bandpass filter/versterker. Wellicht is dat alleen het geval geweest voor de varianten met GPS of een andere configuratie.

Deste kleiner de antenne, deste moeilijker het is voor de radio om er iets zinnigs uit te halen (kan soms gewoonweg niet, de redenen laat ik even voor wat het is) waardoor het signaal te zwak is, bij FM krijg je dan ruis, bij DAB stilte. De normale antennes zijn overigens wel iets te verkleinen als je niet tussen flats woont.

Stompantennes voor DAB zou ik vermijden want dat gaat niet werken, die 20-30cm kan prima werken (afhankelijk van veel factoren, vraag aan de antenneverkoper/test het uit).

• 4 months later...

ik ben hier helaas nog niet weer verder mee gekomen.

bij de dealer wordt er een aardige prijs gevraagd voor het vervangen van de antenne. Aangezien ik niet weet of het daar echt aan ligt zou ik wat anders willen proberen om in elk geval zeker ervan te zijn dat het daaraan ligt.

zou ik dit kunnen proberen?

https://www.winparts.nl/interieur-bekleding/antennes-universeel/c146/radio-binnenraam-antenne-met-fakra-connector/p458418.html?a=t4u/0/0/146/458418&utm_content=16356-E54B8471-07CA-42B4-99D9-757791CBF5F6&gclid=CjwKCAjw6dmSBhBkEiwA_W-EoPPup1KkLRhuMh9h9EWOSjDGfqnm4FjROEgomSta-ASDCkB5W-BBpxoCNK8QAvD_BwE#specificaties

en heb ik dan de juiste aansluiting. Gewoon puur om te kijken of dit qua ontvangst een verbetering bied. 

6 hours ago, Underdogg said:

ik ben hier helaas nog niet weer verder mee gekomen.

bij de dealer wordt er een aardige prijs gevraagd voor het vervangen van de antenne. Aangezien ik niet weet of het daar echt aan ligt zou ik wat anders willen proberen om in elk geval zeker ervan te zijn dat het daaraan ligt.

zou ik dit kunnen proberen?

https://www.winparts.nl/interieur-bekleding/antennes-universeel/c146/radio-binnenraam-antenne-met-fakra-connector/p458418.html?a=t4u/0/0/146/458418&utm_content=16356-E54B8471-07CA-42B4-99D9-757791CBF5F6&gclid=CjwKCAjw6dmSBhBkEiwA_W-EoPPup1KkLRhuMh9h9EWOSjDGfqnm4FjROEgomSta-ASDCkB5W-BBpxoCNK8QAvD_BwE#specificaties

en heb ik dan de juiste aansluiting. Gewoon puur om te kijken of dit qua ontvangst een verbetering bied. 

Heb hier nog complete antenne met  voet liggen,kan je gratis afhalen,is wel in Utrecht.

Is orginele ford voet en antenne .

Afkomsig mk7,5

IMG-20220413-181005.jpg

1 hour ago, Bnz said:

Heb hier nog complete antenne met  voet liggen,kan je gratis afhalen,is wel in Utrecht.

Is orginele ford voet en antenne .

Afkomsig mk7,5

IMG-20220413-181005.jpg

Euhm

ophalen wordt een beetje lastig aangezien ik in het hoge noorden woon. En ik heb een mk7 dus weet niet of dat past…?

ik weet ook niet of dit natuurlijk het probleem is.

( wel beter als met xenon aan) 

Kort verhaal: Antenne lekt ergens signaal -> Makkelijk te controleren: Haal de antenne <volledig!> los van de auto -> ontvangst beter, dan lekt er ergens iets naar de massa. Blijft het hetzelfde of word het slechter, is het een ander probleem.

Lang verhaal: xenon heeft (mits niet de extreem goedkoopste) een vorm van een ruisonderdrukker in de "ballast", an als bonus is het meestal verbonden met de massa dus je kan dat merken op de radio dat het ruis onderdrukt als er ergens ander ook een verbinding is met het radiosignaal (net als andersom met cheapo usb units met een 10-100khz spanningsregelaar met harmonieen in de FM frequenties en de boel verklooten), grote kans dat er ergens een massa <-> antenne verbinding is waardoor je gedoe krijgt.

6 minutes ago, TristanT said:

Kort verhaal: Antenne lekt ergens signaal -> Makkelijk te controleren: Haal de antenne <volledig!> los van de auto -> ontvangst beter, dan lekt er ergens iets naar de massa. Blijft het hetzelfde of word het slechter, is het een ander probleem.

Lang verhaal: xenon heeft (mits niet de extreem goedkoopste) een vorm van een ruisonderdrukker in de "ballast", an als bonus is het meestal verbonden met de massa dus je kan dat merken op de radio dat het ruis onderdrukt als er ergens ander ook een verbinding is met het radiosignaal (net als andersom met cheapo usb units met een 10-100khz spanningsregelaar met harmonieen in de FM frequenties en de boel verklooten), grote kans dat er ergens een massa <-> antenne verbinding is waardoor je gedoe krijgt.

Ik snap wat je bedoelt echter merk ik dat zonder de xenon verlichting aan het signaal wel iets beter is maar nog steeds niet super.

En volgens mij als ik de antenne kabel loskoppel heb ik bijna helemaal geen bereik meer maar dat zou ik dan nog weer moeten testen.

On 13-4-2022 at 23:03, Underdogg said:

En volgens mij als ik de antenne kabel loskoppel heb ik bijna helemaal geen bereik meer maar dat zou ik dan nog weer moeten testen.

Met loshalen was ik niet helemaal duidelijk: Ik bedoel wel aan de radio laten zitten maar de voet + kabel los van het chassis. Wellicht wat veel werk, makkelijker te doen met een losse antenne als je die hebt, dan weet je in ieder geval dat het niet aan de radio(s) ligt en kan je controleren of de ruis niet via een ander kanaal de radio in komt.

Share

• Create New...