Jump to content

ODBII tip gezocht

Recommended Posts

Ik had dus een OBDlink MX, had Taz? Hoe dan? Nou... ik schijn van een verhuisdoos gezegd te hebben dat deze wel weg kon. Daar zat dus o.a. mijn OBDlink MX in. Werkelijk geen idee wat er verder in zat...

Nu kan ik wel weer een OBDlink bestellen maar kan het ook voor minder? Of moet ik juist voor meer gaan (Carly met licentie ofzo?). Ik zoek een ODB2 oplossing waarmee ik ook kan schrijven naar de auto. Alleen uitlezen is niet wat ik zoek :)

Welk programma wil je gebruiken? Mijn informatie is al wat ouder dus wie weet wat er tegenwoordig allemaal rondzwerft qua modules maar dit is wat ik weet:

Alleen ForScan: Kijk op het forscan forum wat ze aanbevelen, die werken. De OBDLink apparaten werken meestal best prima maar let op welke je koopt.
Alleen ForScan en het mag niets kosten: OBD2 unit met schakelaar van aliexpress, niet de blauwe "ELM327" clone units kopen die werken voor geen meter maar gewoon een met draadje.

IDS: Koop een VCM2/3 via een garage en meld je aan als onafhankelijke garage. Let op, kost meer dan de meeste Fiesta's na een paar jaar gebruiken door licentiekosten.
IDS maar dan iets goedkoper: Ik heb zelf een emulator (VXDiag unit, let op: veel fakes worden er verkocht) die het best prima doet. Wel de software installeren op een laptop die geen wifi verbinding heeft want het komt uit china en is uuhh ... wellicht minder veilig want er zit een niet helemaal originel IDS "patch" bij (hoewel ik niets heb kunnen vinden maar dat geeft geen garanties).
IDS cheap: Koop een VCM2 clone van [algemeen bekende chineese verkoopsite]. De kans is heel groot dat je een emulator koopt die niet/slecht werkt.

UCDS: Ga naar de ucds site en bestel er een, ik zou wachten tot de V5 uitkomt. Houd er wel rekening mee dat je spul uit rusland koopt.
UCDS for cheap en je wil geen geld geven aan russen maar chinezen: Geclonede kopen op [algemeen bekende cheneese verkoopsite]/ebay en de meegeleverde versie gebruiken, installeren op laptop die niet op de wifi komt want gekraakte troep.

Let op met goedkope dingen: de helft werkt of werkt onder voorwaarden.

Bij ForScan doen ze hun best om alles te laten werken maar het is om het even of het goed gaat. Voor programmeren zou ik altijd met draadje doen omdat dit net iets betrouwbaarder is en meestal een stuk sneller gaat. Vrijwel alle ELM327 versies zijn clones tegenwoordig dus pas daar mee op. Hoe ver je daarmee komt hangt af van hoeveel hoekjes ze er vanaf gesneden hebben. Bij een van mijn cheap ELM327 clones zaten er oorspronkelijk een 10V condensator in, werkt wel even maar gaat niet lang mee. Waarom ze niet gewoon een keramische er in hadden gedaan geen idee...

Er zijn vast mee mensen hier met ervaring met IDS, wellicht dat anderen betere ideeen hebben dan ik had.

Share

• Create New...