Jump to content

Spoorverbreders

MarcT
 Share

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Iemand ervaring met spoor verbreders op een fiesta?

Ik vind de standaard fitment niet best maar heb geen ervaring met spoor verbreders.

En weet iemand eventueel een betrouwbare site waar ik ze vandaan zou kunnen halen?

Ik heb zelf geen ervaring, maar de meningen zijn nogal verdeeld. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee en zou ze monteren. Alleen niet te breed. Per wiel zou ik maximaal 20 mm. gaan en kiezen voor merken als Eibach, H&R, ST. Ook opletten dat je altijd spacers neemt met centreerrand.

Dankjewel! zat ook over 20mm te denken misschien iets minder. Als je nu naar de zijkant van de auto kijkt, kijk je een gat in zeg maar. Hoop dat door de wielen wat naar buiten te brengen alles wat beter op elkaar aan te laten sluiten. 

Herken ik heel goed. Ik heb een MK8 ST line waarbij vooral de achterwielen (te) ver naar binnen staat. Ik ben in het verleden bezig geweest om spacers aan te schaffen, maar nog niet gedaan. Na meten is bij mijn auto 20mm per wiel achterkant en 15mm voorkant het mooiste.

De stance wordt in elk geval veel beter.

Dan ben ik gelukkig niet de enige die ze (te) diep vind liggen. Die van mij is wat ouder zal het eens goed op moeten meten maar zal denk ik ook op zo iets uit komen. Denk dat hij er wel flink van zou opknappen.

• 5 weeks later...

Ik ga het zelfde ook doen. Let wel even op welke spacers je aanschaft. Naafmaat moet correct zijn en met de juiste centreer ringen. En langere wiel bouten of je moet al spacer nemen die op bestaande wielbouten vast schroeft, maar dan heb je het probleem dat je ze wss zal moeten inkorten.

ik ga er volgende maand mee bezig zal het even laten weten welke optie het geworden is. 

On 27-11-2021 at 12:27, spiree said:

Ik ga het zelfde ook doen. Let wel even op welke spacers je aanschaft. Naafmaat moet correct zijn en met de juiste centreer ringen. En langere wiel bouten of je moet al spacer nemen die op bestaande wielbouten vast schroeft, maar dan heb je het probleem dat je ze wss zal moeten inkorten.

ik ga er volgende maand mee bezig zal het even laten weten welke optie het geworden is. 

Ben benieuwd naar je plannen, ik zit er zelf ook naar te kijken namelijk. Weliswaar voor de MK8, maar dat maakt voor het principe niet uit. Waar ik (voor nu) vooral tegenaan hik is het feit dat je in de meeste gevallen de draadeinden moet vervangen. Iemand enig idee of dat een beetje te doen is zelf? Heb er filmpjes van gezien, het lijkt te overzien maar je moet dus ook de hele remklauw loshalen bijvoorbeeld. Daar heb ik geen enkele ervaring mee, dus daar zie ik een beetje tegenop. Remmen schijnen nogal belangrijk te zijn op een auto immers, beetje lullig als daar later iets fout gaat ;) 

Draadeinden vervangen begin ik zelf niet aan. Te veel gedoe en als je weer terug wilt naar origineel weer de originele draadeinden monteren. Ik wil achter 20mm. spacers van Eibach bijv. die je dan op de naaf monteert en de velg dan weer op de draadeinden van de spacer. Wel opletten bij het vastzetten van de spacer op de naaf, want de originele draad komt een paar mm. uit de spacer. Deze valt in de holle insparing van de velg en ik heb weet uit ervaring dat dit geen probleem oplevert bij een ST line. Ik hoop dat iedereen het nog kan volgen, anders zal ik een video op YouTube laten zien wat ik bedoel.

Op de voorkant was ik van plan om ST spacers te gebruiken met verlengde wielmoeren. Hoef je dus ook geen draadeinden te vervangen.

34 minutes ago, MartinB said:

Draadeinden vervangen begin ik zelf niet aan. Te veel gedoe en als je weer terug wilt naar origineel weer de originele draadeinden monteren. Ik wil achter 20mm. spacers van Eibach bijv. die je dan op de naaf monteert en de velg dan weer op de draadeinden van de spacer. Wel opletten bij het vastzetten van de spacer op de naaf, want de originele draad komt een paar mm. uit de spacer. Deze valt in de holle insparing van de velg en ik heb weet uit ervaring dat dit geen probleem oplevert bij een ST line. Ik hoop dat iedereen het nog kan volgen, anders zal ik een video op YouTube laten zien wat ik bedoel.

Op de voorkant was ik van plan om ST spacers te gebruiken met verlengde wielmoeren. Hoef je dus ook geen draadeinden te vervangen.

Ik heb me al een beetje ingelezen, ik kan je heel goed volgen. :) Ik zit zelf ook een beetje met dezelfde gedachtegang, 'stel dat je terug wil naar origineel...'. Ik heb even vluchtig gemeten op mijn eigen auto, in mijn beleving moet er achter 10 à 15 mm bij ten opzichte van voor. En inderdaad, als de spacer zelf dik genoeg is dan kan je die vastzetten aan de naaf met de originele draadeinden, de velgen zelf zet je dan weer vast op de draadeinden. Die actie durf ik zelf nog wel aan, wielen wisselen doe ik ook zelf zonder enig probleem. Die verlengde wielmoeren zijn voor mij dan weer nieuw. Kan me er (denk ik) wel iets bij voorstellen. Nu vind ik de vooras nog wel ok zoals het nu is, dus het zou een vrij makkelijke stap zijn om die gewoon origineel te houden. Maar het moet wel een beetje in balans blijven met de achteras. Huidige gedachte waar ik naar toe zou willen is dat ik er achter bijvoorbeeld 15 mm bij op zet per wiel, middels zo'n Pro Spacer met 'dubbele' draadeinden. Maar ik ben een beetje bang dat de voorwielen er dan weer armoedig uit gaan zien. Vanavond maar eens wat uitgebreider aan het meten slaan. De standaard woensdagavondbesteding is toch al weggeCoronaad. 

Het mooiste vind ik dat de wielen nog net iets binnen de wielkastranden valt. Als je alleen de achterkant doet is de verhouding weg met voor, dus ik zou zowel achter als voor doen. Bijv. in jouw geval 15mm achter en 10mm voor. 
Persoonlijk vind ik 20mm. achter en 15mm. voor het mooiste. 
Maar doe vooral je eigen ding🙂

Ik heb even gemeten net, voorbanden zitten nu 20 mm binnen de wielkast, achterbanden 30 mm. Dit alles gemeten aan de bovenkant en buitenkant van de wielkast. In ieder geval dus 10 mm verschil tussen beiden. Dat neigt dus naar de combi 5/15 mm, of eventueel 10/20 mm.

19 hours ago, MartinB said:

Heb je daar een linkje van? Heb wel gezocht online, kan die ST spacers wel vinden (al valt er heel veel weg wanneer je de MK8 selecteert). Maar van die wielmoeren zie ik niks staan helaas. Vind het wel een interessante gedachte.

Hmm...ik zie de verlengde wielmoeren er niet meer bij staan op de site, terwijl die er zeker een paar maanden geleden wel op stonden. Stroeve motorsport in Hardenberg heeft mij destijds op de ST spacers gewezen en ik heb toen de verlengde wielmoeren gezien.

De site van Stroeve had ik ook gevonden inderdaad, ik zag wel ergens een kreet staan dat ze die verlengde moeren ook te koop hebben. Maar ik zie ze in hun webshop nergens terug, ook niet met de zoekfunctie. Zal er eens induiken. En als ik een beetje weet wat ik moet hebben, dan kan ik ook altijd nog een keer die kant op rijden. Hardenberg ben je nog wel een keer vanuit Twente.

Die verengde moeren waren volgens st niet leverbaar voor mijn fiesta iig. Andere types/merken wel helaas. Vond dat ook wel een goeie compromie maar helaas. Ik zal van de week eens kijken of mijn oem st velgen ook een uitsparing hebben voor het uitsteken van de draadeinden.

En de draadeinden vervangen is inderdaad een klote klusje. Dat moet je eigenlijk alweer doen met de hele hub los van de auto en een pers. Met hamer kan ook maar wees bereid voor veel vloek en scheld werk hahaha

Hmm dat van die moeren is balen :( Draadeinden vervangen zie ik eerlijk gezegd ook nog niet zo zitten, als het bij ééntje fout gaat dan heb je een flink probleem.

Ik denk dat je die uitsparingen wel hebt in je velgen, ik heb gisteren mijn winterset er even onder geschroefd en zowel de 17" ST-line velgen als de 18" Rock metallic machined velgen hebben dit. Kan me niet voorstellen dat dit iets nieuws is dat vanaf de MK8 gedaan is eerlijk gezegd.

• 4 weeks later...
 Share

• Create New...