Jump to content

ECU waarschijnlijk kapot van MK6, en nu?

Recommended Posts

Beste Fiesta's

2 weken geleden kon ik mijn auto niet meer starten. Ik rijd een Ford Fiesta uit 2005. Automaat/ tiptronic. 

Ik kan de rem niet meer intrappen en daardoor de auto niet meer starten. Ik heb de ANWB laten komen en ernaar laten kijken. Hij meldde mij dat de ECU de 0-stand niet meer kon vinden. Nadat hij in de motorkap ergens een paar keer op sloeg startte hij weer en kon ik zelf naar mijn garage rijden. Daar aangekomen deed hij het weer niet.
Mijn garage kan de auto niet repareren omdat ik een apart importmodel (met tiptronic) heb. 
Zowel mijn garage als de ANWB wisten mij dus te melden dat het aan de ECU ligt.
Nu zit ik met een auto die niet start en zonder garage die mijn auto kan/ wil maken.

Heeft iemand tips hiervoor? Ik zou het erg zonde vinden als mijn Fiesta hierdoor afgeschreven zal moeten worden. Ondanks dat hij 2005 komt is het verder nog een topauto!

Alvast bedankt

• MarcB changed the title to ECU waarschijnlijk kapot van MK6, en nu?

Je kunt op de onderdelen lijn kijken naar een gebruikte ecu.

de dealer kan die voor je inleren samen met je sleutels.

repareren kan soms ook, bijvoorbeeld bij ac tronics 

2 minutes ago, Nielsicq said:

Je kunt op de onderdelen lijn kijken naar een gebruikte ecu.

de dealer kan die voor je inleren samen met je sleutels.

repareren kan soms ook, bijvoorbeeld bij ac tronics 

Hey Niels,

Bedankt voor je reactie. 
Helaas willen zowel mijn eigen garage als een vakgarage in de buurt niet werken met ac tronics. Ze hebben er slechte ervaringen mee.

ik woon zelf in Leiden en ac tronics zit in Almelo. Helaas is dat wat te ver voor een niet rijdende auto.

ik ben dus op zoek naar een garage die het wel aandurft om mij te helpen hiermee.

de Ford dealer zal wel een te hoge prijs vragen hiervoor, ben ik bang.

2 minutes ago, Nielsicq said:

Je zou KMS Apeldoorn nog kunnen vragen. Zelf even de ecu uitbouwen en opsturen?

Nogmaals dank.

maar Apeldoorn is helaas ook erg ver vanuit Leiden.  
Zelf weet ik niet veel van auto’s dus uitbouwen gaat ‘m helaas niet worden. 

Just now, Nielsicq said:

Wellicht dat je garage hem wil uitbouwen?

anders weet ik het ook niet meer 😅

Haha dat is het hele euvel… zowel mijn garage als de vakgarage willen/ kunnen daar niet aan meewerken.

als ik zelf dingen laat uitbouwen en opsturen dan ben ik straks veel geld kwijt voor een ecu en geeft dat geen garantie dat m’n auto het weer zal doen. Dan ben ik én veel geld kwijt én mijn auto kwijt. Vandaar dat ik alles via een garage wil laten lopen. 

alsnog dank voor je input.

2 hours ago, Bnz said:

@MarcB

Mebu Nootdorp,misschien dichterbij voorje.

Heeft goed  ervaring met fiesta's en ook bekend hier.

Ik zal even contact met ze opnemen. Dankjewel

5 minutes ago, BlackFocus said:

Je heb het over een automaat ? Zie ook streepjes op de plek waar normaal staat waar de automaat in staat ?

Ja klopt. Het is een automaat/ tiptronic. 
handmatig schakelen is ook mogelijk.

Dit is een geïmporteerd model uit België en in Nederland schijnen ze niet vaak rond te rijden volgens mijn garage.

Om verwarring te voorkomen de pcm is de motor computer daar is niets mis mee het probleem zit zeer waarschijnlijk in de tcm er vanuitgaande dat de bedrading goed is Dat is het module wat onder de motorcomputer zit bij de linker koplamp zit ook een leiding op naar remvloeistof resoviore en naar de koppelingcijlinder  Maar als je er weinig verstand van heb kan jij er niets mee ,spul zal eraf moeten inkl de bediening motoren op de versnellingsbak,en als dat gerepareerd is moet dit ook ingeleerd worden met ids ,is wel aan de prijs en nieuw helemaal niet te betalen 
Het is eigenlijk een handgeschakelde bak met automatische koppeling ,en er rijden er niet veel van want is een kwetsbaar ding 

2 minutes ago, BlackFocus said:

Om verwarring te voorkomen de pcm is de motor computer daar is niets mis mee het probleem zit zeer waarschijnlijk in de tcm er vanuitgaande dat de bedrading goed is Dat is het module wat onder de motorcomputer zit bij de linker koplamp zit ook een leiding op naar remvloeistof resoviore en naar de koppelingcijlinder  Maar als je er weinig verstand van heb kan jij er niets mee ,spul zal eraf moeten inkl de bediening motoren op de versnellingsbak,en als dat gerepareerd is moet dit ook ingeleerd worden met ids ,is wel aan de prijs en nieuw helemaal niet te betalen 
Het is eigenlijk een handgeschakelde bak met automatische koppeling ,en er rijden er niet veel van want is een kwetsbaar ding 

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. 
Ik moet wel toegeven dat die afkortingen mij niet veel zeggen. 
Ik kan ‘m besturen en de vloeistoffen controleren 😉

Mocht iemand het aandurven om ‘m te maken dan zal ik die info in ieder geval doorgeven.

De man van de anwb zei dat ik aan de €500,- moest denken.

Zoals ik eerder al schreef ben ik er erg blij mee maar hij komt wel al uit 2005 dus ik ga er geen €1500,- meer in pompen.

Voor 500 ga je het niet redden het module tcm (transmissie controle module ) alleen al aanbieden voor reparatie kost dat gemiddeld al Maar mogelijk is er een forum lid die je er mee kan helpen 

2 minutes ago, BlackFocus said:

Voor 500 ga je het niet redden het module tcm (transmissie controle module ) alleen al aanbieden voor reparatie kost dat gemiddeld al Maar mogelijk is er een forum lid die je er mee kan helpen 

Geen goed nieuws maar toch bedankt!

wel vervelend dat anwb en garages allemaal andere informatie geven. 

Ik hoop inderdaad nog even dat er iemand is die mij kan helpen en ik bel wat in het rond ook. Nogmaals dank.

Share

• Create New...