Jump to content

Mogelijk slecht werkende of kapotte thermostaat (in koelsysteem motor) 1.0 ecoboost Mk7.5 2014


Recommended Posts

Hallo,

Na veel onderzoek tbv een volgende auto ben ik uiteindelijk toch gegaan voor een Fiesta. Een Mk7,5, 1.0 ecoboost uit 2014. Ruim 77.00km op de teller, dealer onderhouden en één eerdere eigenaar. Erg tevreden mee, maar de twijfels zijn toch toegeslagen.. en wel om twee redenen. 

1. Pas na aanschaf kwam ik op dit forum en andere websites een bekende kwetsbaarheid tegen, te weten de O-ring achter het kleppendeksel die na verloop van tijd slecht kan worden, waardoor koelvloeistof kan gaan lekken waarna je motor in de soep kan lopen. Ik heb de dealer gebeld waar hijonderhouden is en die monteur gaf aan dat ze bij mijn Fiesta nooit lekkages in het koelsysyteem hebben opgemerkt. Op alle onderhoudsrekeningen staat ook niets over bijvullen van koelvloeistof. 

Mijn 1e vraag; is de hoeveelheid koelvloeistof checken de enige manier om zelf als leek te kunnen checken of die O-ring of iets anders niet meer goed werkt in het koelsysteem?

 

2. In een ander draadje in dit forum vertelde iemand over dat zijn motor blijkbaar niet op bedrijfstemperatuur kwam. Dit zag hij doordat de (digitale) temp.meter tot max. 2 blokjes kwam, terwijl het op 4 blokjes hoort te staan (van de 8). Dit heb ik vandaag bevestigd gekregen door een Ford monteur. 

Ik ben dat toen eens in de gaten gaan houden bij de mijne en zag op één dag (vandaag) verschillen in de ochtend (heenweg) en middag (terugweg). 

In de ochtend van Nijmegen naar Deventer (60km, vooral snelweg) max. 3 blokjes, maar pas in Deventer. Geen blazer of airco aan en buitentemperatuur van ongeveer 18 graden. 

'S middags van Deventer naar Nijmegen, ook weer vooral snelweg, na ongeveer een half uur toch (langzaam opgebouwd) 4 blokjes, wat ook geregeld weer terugviel naar 3. Ook wat de monteur zei, de blazer een paar keer even op warm gezet en checken of er warme lucht uit komt. Dat was zo, naar schatting ongeveer 45-50 graden warm.  

Mijn vraag is dus, moet ik me zorgen maken dat evt. de thermostaat wisselend werkt, of kapot aan het gaan is?

 

IK heb nu nog Bovag garantie bij de verkoper, dus wil daar ook gebruik van maken als dat nodig blijkt te zijn. 

Link to comment
Share on other sites

  • Mausl changed the title to Mogelijk slecht werkende of kapotte thermostaat (in koelsysteem motor) 1.0 ecoboost Mk7.5 2014
15 hours ago, Mausl said:

Hallo,

Na veel onderzoek tbv een volgende auto ben ik uiteindelijk toch gegaan voor een Fiesta. Een Mk7,5, 1.0 ecoboost uit 2014. Ruim 77.00km op de teller, dealer onderhouden en één eerdere eigenaar. Erg tevreden mee, maar de twijfels zijn toch toegeslagen.. en wel om twee redenen. 

1. Pas na aanschaf kwam ik op dit forum en andere websites een bekende kwetsbaarheid tegen, te weten de O-ring achter het kleppendeksel die na verloop van tijd slecht kan worden, waardoor koelvloeistof kan gaan lekken waarna je motor in de soep kan lopen. Ik heb de dealer gebeld waar hijonderhouden is en die monteur gaf aan dat ze bij mijn Fiesta nooit lekkages in het koelsysyteem hebben opgemerkt. Op alle onderhoudsrekeningen staat ook niets over bijvullen van koelvloeistof. 

Mijn 1e vraag; is de hoeveelheid koelvloeistof checken de enige manier om zelf als leek te kunnen checken of die O-ring of iets anders niet meer goed werkt in het koelsysteem?

 

2. In een ander draadje in dit forum vertelde iemand over dat zijn motor blijkbaar niet op bedrijfstemperatuur kwam. Dit zag hij doordat de (digitale) temp.meter tot max. 2 blokjes kwam, terwijl het op 4 blokjes hoort te staan (van de 8). Dit heb ik vandaag bevestigd gekregen door een Ford monteur. 

Ik ben dat toen eens in de gaten gaan houden bij de mijne en zag op één dag (vandaag) verschillen in de ochtend (heenweg) en middag (terugweg). 

In de ochtend van Nijmegen naar Deventer (60km, vooral snelweg) max. 3 blokjes, maar pas in Deventer. Geen blazer of airco aan en buitentemperatuur van ongeveer 18 graden. 

'S middags van Deventer naar Nijmegen, ook weer vooral snelweg, na ongeveer een half uur toch (langzaam opgebouwd) 4 blokjes, wat ook geregeld weer terugviel naar 3. Ook wat de monteur zei, de blazer een paar keer even op warm gezet en checken of er warme lucht uit komt. Dat was zo, naar schatting ongeveer 45-50 graden warm.  

Mijn vraag is dus, moet ik me zorgen maken dat evt. de thermostaat wisselend werkt, of kapot aan het gaan is?

 

IK heb nu nog Bovag garantie bij de verkoper, dus wil daar ook gebruik van maken als dat nodig blijkt te zijn. 

Ik heb dit probleem ook, mijn auto komt ook niet altijd goed op temperatuur. Al heb ik wel altijd 3 streepjes. Hij springt dan soms naar 4 en dan vaak snel weer terug naar 3 streepjes. Ook in ben terug geweest langs mijn Garage en langs Ford. Zij geven aan het even af te wachten tot in de winter. (mijn auto komt wel op temperatuur, maar pas na 30 min rijden)

Bij Ford gaven ze aan dat de termostaat mogelijk minder goed werkt (wat betekent dat die defect is)

Link to comment
Share on other sites

Heb nu ondertussen van drie Ford dealers en een algemene Bovag garage hetzelfde verhaal te horen gekregen, dat de motor blijkbaar niet goed op bedrijfstemp. komt, wat niet goed is voor het blok, wat o.a. gevolgen heeft voor de kwaliteit van de verbranding e.d.. Ik ga in elk geval met de verkoper overleggen om het zo snel mogelijk te fixen. Geen zin in wachten tot de winter en mogelijk schade aan het blok. 

Mocht je nog iets van garantie hebben, dan zou ik het Ford direct laten fixen. 

Link to comment
Share on other sites

On 9-9-2021 at 10:02, Fictions said:

Ik heb dit probleem ook, mijn auto komt ook niet altijd goed op temperatuur. Al heb ik wel altijd 3 streepjes. Hij springt dan soms naar 4 en dan vaak snel weer terug naar 3 streepjes. Ook in ben terug geweest langs mijn Garage en langs Ford. Zij geven aan het even af te wachten tot in de winter. (mijn auto komt wel op temperatuur, maar pas na 30 min rijden)

Bij Ford gaven ze aan dat de termostaat mogelijk minder goed werkt (wat betekent dat die defect is)

Nou.. de thermostaat is vervangen en al binnen 7-8 minuten op de snelweg was ie al goed op temperatuur. Mooi stabiel op 4 blokjes. Monteur gaf volgens de verkoper ook al direct aan dat het aan de thermostaat ligt als ie niet op bedrijfstemp. komt op de snelweg. Dus vervangen en rijdt weer als een zonnetje. Zit me nu ook niet steeds zorgen te maken dat er iets mis kan gaan met het motorblok. 

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...