Jump to content

MK3 Si


tyskie
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ben enkele jaren niet meer actief geweest op dit forum, maar heb niet stil gezeten.

Heb mijn mk4 die ik hier oorspronkelijk heb voorgesteld helaas op moeten ruimen door roest, daarna een mk5 gehad die ook de weg af moest door roest.

Ondertussen ook een Sierra mk1 gerestaureerd, nog een escort express, een ka en een Mondeo gehad.

Momenteel is mijn dagelijkse auto een Peugeot 🤮 Partner.

Gelukkig kan ik het toch niet weerstaan om met van die kleine oude krengen te rijden, en heb ik dus weer iets anders aangeschaft, en volgens mij iets wat je ook niet vaak tegen komt! 😁

F591-D4-AA-93-FF-4869-A6-F8-0448454-AE5-

Een Ford Fiesta mk3 Si, 1.6 16v zetec met eerste inschrijving in 1995.

145.000km, hier en daar wel een krasje, deukje en de gebruikelijke rotte wielkassen achter, maar aan de onderkant geen spatje roest!

Heb de auto vaak zien rondrijden met een oud vrouwtje achter het stuur en vaak bij mezelf gedacht of ik hem niet kon kopen. 
Maar vorige week stond hij opeens op Facebook te koop. Heb hem opgehaald bij de kleinzoon? voor €600!

De bougiekabels/ontsteking hebben zo te horen hun beste tijd wel gehad, laag in toeren slaat hij af en toe een beetje over, maar eenmaal aan het rijden gaat ie als een trein!

Het wordt een beetje een lange termijn project aangezien ik de Sierra ook nog heb en momenteel een huis aan het renoveren ben, maar ikzelf kijk er alvast naar uit!

 

Groetjes, Ties

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

zo, ondertussen weer meer als een jaar verder, maar er zijn vorderingen gemaakt!

Gelukkig heb ik de Peugeot eindelijk opgeruimd. Was dat rotding zo beu. Het ene probleem na het andere...

Dat wil dus zeggen dat er wat in de plaats moet komen. Gelukkig heb ik uiteraard die leuke Fiesta nog staan. 😁

De Fiesta moet nog langs de keuring en ingeschreven worden, maar voor dit kon gebeuren was er nog wel wat werk aan.

Een wielkast was te ver heen om nog door de keuring te geraken, dus deze heb ik even uitgeslepen, vervolgens het binnenspatbord opgelast en daarna een vervangingsdeel ingelast wat ik nog over had van de mk5 van mijn vader.

IMG-20220829-133109-385.jpg

IMG-20220830-135422-523.jpg

IMG-20220830-161433-703.jpg

Plamuren en bijspuiten ben ik zelf niet zo handig in dus dit ga ik in de toekomst laten doen, maar alles is nu goed behandeld tegen terug roesten dus kan er weer even tegen.

De andere kant begint ook te roesten maar hier had ik geen materiaal meer voor dus dit zal ook voor in de toekomst zijn.

Verder lekte de waterpomp ook serieus en zoals ik in de eerste post al vermelde was de ontsteking niet meer helemaal lekker. Heb dus een nieuwe distributieriem, waterpomp en multiriem laten steken bij de garage. Daarna heb ik zelf nog alle filters, vloeistoffen en bougies vervangen. 

IMG-20220919-114628-064.jpg

De Fiesta loopt nu weer als een zonnetje en is helemaal klaar voor de keuring. Volgende week maandag 26 september heb ik een afspraak dus wish me luck! 

Ik hoop dat mijn foto's werken op het forum, anders zal ik dit met de pc even moeten aanpassen want met de smartphone werkt het niet zo goed. 😅

 

Groetjes, Ties

Link to comment
Share on other sites

Leuk! Dit zijn nog eens echte projecten! Inderdaad een zeldzame verschijning, als ik deze zie rijden kijk ik altijd net ff wat langer.

Ik kan trouwens je eerste foto wel zien, de andere laden niet voor mij als ik de link plak.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Josh said:

Leuk! Dit zijn nog eens echte projecten! Inderdaad een zeldzame verschijning, als ik deze zie rijden kijk ik altijd net ff wat langer.

Ik kan trouwens je eerste foto wel zien, de andere laden niet voor mij als ik de link plak.

dankje :)

fotos zouden nu moeten werken :D

Link to comment
Share on other sites

Hey allemaal,

Na 3 keer naar de keuring te gaan eindelijk een groene kaart gekregen.
1ste keer ben ik met mijn eigen nummerplaat gegaan en werd de auto niet gekeurd omdat ik de papieren van mijn peugeot niet meer had. Belgie met zijn schijtregeltjes altijd...

Toen hebben we maar iemand met garageplaten laten gaan, werd ik vervolgens afgekeurd omdat de bestuurderszetel niet meer inklapte (voor achter in te stappen) en de voorste remmen versleten waren + de rem linksvoor vast zat.

Alles maar even gefixt dus.

De kabel van het zetel-klap-mechanisme was over. Ik weet niet of deze nog te verkrijgen zijn, maar ik ben gewoon naar de fietsenwinkel gereden en heb me daar een stuk remkabel gehaald en wat opschroefnippels, en zo zelf een nieuwe kabel gemaakt. Zetel uit elkaar, alles gemonteerd en het werkt weer naar behoren.

Toen begonnen aan de remmen. Deze heb ik helemaal niet nagekeken van tevoren omdat op de vorige keuring niks stond vermeld van remmen. Deze waren wel erg versleten... En doordat alles zo ver heen was is de piston van de linker remklauw dus te ver uitgekomen en niet meer terug gegaan. Hierdoor is de hele piston gaan coroderen en ook de rubberen stofhoes volledig vergaan.

IMG-20220928-183055-782.jpg

IMG-20220928-183044-894.jpg

IMG-20220928-183246-698.jpg

Remschijven en blokken vervangen heb ik wel al vaker gedaan. Maar de remklauw moest dus ook even terug gangbaar gemaakt worden en daar ken ik helaas weinig van. Even naar een maat geweest die me verder heeft geholpen alles zuiver te maken en alles netjes terug gemonteerd. Nu remt de wagen weer zoals het hoort. 
Ook het verbruik en het optrekken is een pak beter, niet raar als je weet dat het linker wiel met de hand gewoon niet meer rond te draaien was. 
De remklauw is eigenlijk wel te gaar om nog mee te blijven rijden, dus ik ga morgen even 2 nieuwe klauwen bestellen en die deze week monteren.

Vandaag is de auto dus goed gekeurd en vanaf morgen of maandag kan ik lekker gaan karren. 😄

 

Groetjes, Ties

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, tyskie said:

Hey allemaal,

Na 3 keer naar de keuring te gaan eindelijk een groene kaart gekregen.
1ste keer ben ik met mijn eigen nummerplaat gegaan en werd de auto niet gekeurd omdat ik de papieren van mijn peugeot niet meer had. Belgie met zijn schijtregeltjes altijd...

Toen hebben we maar iemand met garageplaten laten gaan, werd ik vervolgens afgekeurd omdat de bestuurderszetel niet meer inklapte (voor achter in te stappen) en de voorste remmen versleten waren + de rem linksvoor vast zat.

Alles maar even gefixt dus.

De kabel van het zetel-klap-mechanisme was over. Ik weet niet of deze nog te verkrijgen zijn, maar ik ben gewoon naar de fietsenwinkel gereden en heb me daar een stuk remkabel gehaald en wat opschroefnippels, en zo zelf een nieuwe kabel gemaakt. Zetel uit elkaar, alles gemonteerd en het werkt weer naar behoren.

Toen begonnen aan de remmen. Deze heb ik helemaal niet nagekeken van tevoren omdat op de vorige keuring niks stond vermeld van remmen. Deze waren wel erg versleten... En doordat alles zo ver heen was is de piston van de linker remklauw dus te ver uitgekomen en niet meer terug gegaan. Hierdoor is de hele piston gaan coroderen en ook de rubberen stofhoes volledig vergaan.

IMG-20220928-183055-782.jpg

IMG-20220928-183044-894.jpg

IMG-20220928-183246-698.jpg

Remschijven en blokken vervangen heb ik wel al vaker gedaan. Maar de remklauw moest dus ook even terug gangbaar gemaakt worden en daar ken ik helaas weinig van. Even naar een maat geweest die me verder heeft geholpen alles zuiver te maken en alles netjes terug gemonteerd. Nu remt de wagen weer zoals het hoort. 
Ook het verbruik en het optrekken is een pak beter, niet raar als je weet dat het linker wiel met de hand gewoon niet meer rond te draaien was. 
De remklauw is eigenlijk wel te gaar om nog mee te blijven rijden, dus ik ga morgen even 2 nieuwe klauwen bestellen en die deze week monteren.

Vandaag is de auto dus goed gekeurd en vanaf morgen of maandag kan ik lekker gaan karren. 😄

 

Groetjes, Ties

Fijn dat hij weer gekeurd is :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ze heeft haar 'maiden voyage' gehad. 😄

buiten dat de motor precies niet erg op temperatuur komt valt er niets op aan te merken. Nieuw thermostaatje waarschijnlijk. Ook mis ik met zo een motor wel een 6de versnelling, dat was niet het geval met mijn 1300'jes. Top van 180 per uur is wel leuk. 😄

IMG-20221003-105904-413.jpg

Foto op de oprit van mijn ouders met mijn Sierra en de mk5 van pa (met maar 40.000 echte kilometers!).

Groetjes, Ties

Link to comment
Share on other sites

Vandaag een setje wit gelakte RS2000 velgen opgehaald. Die gaan er wel leuk onder staan denk ik. 😄

Uiteraard wel eens een keertje afspuiten voor ik ze monteer. 😜

IMG-20221004-204547-987.jpg

Link to comment
Share on other sites

Velgen even gemonteerd. Moet er nog aan wennen, ben nog niet zeker wat ik ervan vind. Wat wel zeker is, is dat de auto verlaagd moet worden 😅

IMG-20221005-134512-230.jpg

Ook even een setje witte achterlichten gemonteerd dat ik al een tijdje had liggen. Die vind ik persoonlijk wel leuk staan.

IMG-20221005-134526-744.jpg

Groet, Ties

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...