Jump to content

onderhoud

Recommended Posts

Hallo liefhebber's

Rij nu sinds 2 maanden in mijn fiesta st-line 1.0 ecoboost 100 pk.( Febr.2019) Bij aflevering zou deze auto een " afleverings beurt" hebben gehad maar ik heb daar geen gegevens van.Moet het maar geloven, maar het zij zo.Mondelinge afspraken,,,,etc.Maakt verder niet uit.

Wat adviseren jullie voor een auto zoals vermeld met 40.000 kilometer, wachten tot dat er op het dashbord een lampje gaat branden voor inplanbaar onderhoud of zou het beter zijn om niet af te wachten en een kleine beurt te laten uitvoeren, waarbij ikzelf denk dat een olie verversing ( zoals bij dit type) aanbevolen wordt ten behoeve van de eco-turbo?.

In een eerder bericht werd ik er op gewezen om als ik het goed verwoord niet te bezuinigen op een olie- verversing, omdat dit allemaal ten goede is van nogmaals de eco-boost.

Wil wel graag dat e.e.a.Lekker blijft draaien, en niet te veel en ook niet te weinig onderhoud uitvoeren.Ook ben ik er via dit forum achter gekomen dat een olie verversing moet plaatsvinden bij een Ford garage i.v.m.De eco-boost, die zou om de ford specificaties vast te houden met de juiste verversings-olie moeten plaatsvinden.

Wat is jullie advies, de eerste de beste Ford garage in mijn omgeving zou waarschijnlijk meteen reageren van kom maar langs, overgens moet ik nog een Ford dealer uitzoeken in mijn postcode gebied maar dat is geen een probleem.

gr.bert

Als je twijfelt over de afleveringsbeurt zou ik het risico niet nemen en nu een beurt laten uitvoeren. De kosten van een versleten turbo zijn erg hoog, zeker in vergelijking van een paar liter olie…

@Dragunov: via de 3 puntjes kan je de moderators een berichtje sturen om het in de juiste rubriek te zetten (heb ik nu al gedaan voor dit topic)

Ik heb een Fiesta ST-Line (MK7.5) en mijne gaat om de 15.000km naar de garage voor of een kleine beurt, of een grote beurt (om en om). Ik wacht niet tot mijn boordcomputer zegt dat die een onderhoudsbeurt wilt (ik weet niet eens of de MK7.5 dit aangeeft maar dat ter zijde). Ik ga hiervoor niet naar een Ford Dealer/garage toe maar naar mijn eigen vaste garage, zij hebben gelukkig kennis en kunde genoeg om te weten/na te kijken welke olie er in moet en wanneer deze vervangen moet worden. Dus het naar een Ford garage MOETEN gaan voor het onderhoud van de auto zie ik niet in waarom, tuurlijk zal elk merk dit van zichzelf aanbevelen. Maar een goede all-round garage kan dit net zo goed.

Persoonlijk zou ik wel naar een Ford dealer gaan. Al helemaal als je zo paniekerig bent om de turbo. Daarnaast ontvang je tegelijk ook een hele uitgebreide europeese Ford Assistance voor Pech onderweg. 

@bert54Je hebt een MK8 trouwens, kleur weet ik niet natuurlijk. 😉

Ik ga voor de dingen die ik zelf niet kan aan mijn auto naar een 1 mans all-round garage , en valt aan de prijs soms ook nog wat te doen !

Dat olieverversen met de juiste oliesoort en op tijd is bij deze Fiesta uiterst belangrijk omdat de distributieriem in het motorolie-bad ronddraait. Is die olie van een verkeerd type of te oud dan is het mogelijk dat die riem verbrokkelt met alle gevolgen van dien......

Zie dit artikel: https://www.anwb.nl/experts/auto/104/distributieketting-of-riem

Ik laat iedere 15.000 km de motorolie verversen en de vorige keer (bij kmstand 45.000) kostte dit bij de officiële Ford dealer € 187,-
Dan heb je een richtprijs. Je kunt altijd andere garages bellen om te vragen hoeveel zij hiervoor rekenen.

Ik doe mijn auto in principe elk jaar naar een universeelgarage, voor dit jaar moet ik dat nog even bezien want o.a. door Covid en een e-bike voor woonwerkverkeer gebruik ik de Fiesta stukken minder. Niet dat onderhoud dan niet belangrijk is natuurlijk, maar ik heb de laatste 9 maanden slechts 3000 km gereden. Waarvan een aanzienlijk deel ook nog langere, relaxte snelwegritten zijn. Soms gewoon uit verveling of om het stof er af te rijden. :) Oliekwaliteit staat op 59% nu dus die kan nog wel even mee. Type olie is inderdaad wel van belang, maar dat wist mijn Bovag-garage ook wel. Ik gooide daar een klein balletje over op bij de vorige beurt, maar ze wisten mij zo te vertellen dat dat bij Ford vrij nauw luistert vanwege de riem en dat ze dat spul ook wel standaard op voorraad hebben. Er zullen daar wel meer Fordjes op de brug staan het hele jaar.

Share

• Create New...