Jump to content

Lane assist MK8

Rowin
 Share

Recommended Posts

Heb misschien een rare vraag. In het instructieboekje staan twee iconen voor het lane assist systeem. Een met een auto over een lijn en een met de auto tussen twee lijnen. Afhankelijk van de instelling zie je het ene of het andere icoontje.

Tevens zou de lijnen groen worden in het scherm als het systeem de lijnen herkent.

Bij mij verandert dat icoon niet. Het icoon blijft het icoon met de auto over de streep. Tevens blijven de lijnen wit, en pas als ik te kort op een van de lijnen kom kleurt de lijn geel en stuurt de auto tegen. Iemand enig idee waarom dat dit is? Doe ik iets verkeerds? 

Ik begrijp niet precies je vraag. Het systeem houdt je niet in het midden van de rijstrook, maar stuurt pas tegen als je op de lijn rijdt.

Ik heb het gisteren zelf even getest en ik heb geen kleurendisplay bij het stuur, d.w.z. dat ik geen groene noch gele lijnen zie.

Wel kan ik zeggen dat er drie settings zijn:
- waarschuwing
- waarschuwing en hulp (actief terugsturen)
- hulp (alleen actief terugsturen)

Verder kun je de intensiteit instellen in drie standen (laag, normaal, hoog).

Same here. Ik gebruik het standaard en ken het als volgt: geen bruikbare belijning (dus geen werkend systeem) betekent  geen icoontje op je dash. Wel bruikbare belijning, wit icoontje met links en rechts een lijn met een auto ertussen. Ga je tenslotte tegen of over de lijnen, dan wordt het wegdek in het icoontje ook wit. Dat is het moment dat het systeem ingrijpt (of op het punt staat om dat te gaan doen). Dit alles doe ik even uit het hoofd, zal er eens op letten als ik de auto weer gebruik. Maar het is fietsweer, en met de vakantie aanstaande is de kans klein dat dat op korte termijn is. Wellicht dat iemand anders dit kan aanvullen/bevestigen 🙂

Bij mij is het icoontje zonder lijnen te vinden of als ik er overheen ga grijs. Als ik er tussen rijd wordt hij groen en als ik te dicht in de buurt kom wordt het oranje. Dan gaat de auto hem terug sturen en trekt hij hem recht op de weg. Hij stuurt dus terug en ook recht tussen de lijnen.

Ik gebruik de lane assist alleen als waarschuwing. Dat betekent dat het stuurwiel licht gaat trillen als ik bij de zijlijn kom. Op dat moment verandert de kleur van groen naar rood. Iets terugsturen en hij wordt weer groen.......

1 hour ago, Leon Fiesta said:

Heb het nog even gecheckt, bij mij geen kleurtjes. Alleen wit (of grijs wanneer het systeem wel is ingeschakeld, maar geen lijnen ziet).

Stuurt de auto bij jou ook terug? Anders lijkt het mij dat het overal eigenlijk gewoon het zelfde is, puur ander icoontjes of kleurtjes.

On 17-7-2021 at 21:03, Rowin said:

evens zou de lijnen groen worden in het scherm als het systeem de lijnen herkent.

Bij mij verandert dat icoon niet. Het icoon blijft het icoon met de auto over de streep. Tevens blijven de lijnen wit, en pas als ik te kort op een van de lijnen kom kleurt de lijn geel en stuurt de auto tegen. Iemand enig idee waarom dat dit is? Doe ik iets verkeerds? 

Ik heb het icoontje, dat alleen van kleur verandert (groen als er linen worden herkent en rood als ik bijna een lijn raak (ik heb alleen de waarschuwing ingeschakeld, dus het tegensturen niet)).

daarbij kan ik op het schermpje tussen de meters een groter plaatje kiezen (scherm van de boordcomputer met de knopjes op het stuur), en daar kleuren de lijnen links of rechts geel als ik scheef ga (en ik vermoed rood als ik verder scheef ga, maar dat heb ik gisteren niet getest) De grote versie geeft dus meer info dat het kleine icoontje onderin. 

17 hours ago, martn said:

Stuurt de auto bij jou ook terug? Anders lijkt het mij dat het overal eigenlijk gewoon het zelfde is, puur ander icoontjes of kleurtjes.

Ja, terugsturen heb ik ingeschakeld. Het lijkt inderdaad puur de weergave op het dash te zijn, wellicht dat dit bij bepaalde bouwjaren of uitvoeringen anders is.

Share

• Create New...