Jump to content

Fiesta MK3, present!


RoyM
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag,

Laat ik mij even kort voorstellen: Roy, 27 jaar en heb nu bijna een jaar een Fiesta MK3 in mijn bezit. Toen we het koekblikje kwamen bekijken bij een VW youngtimer/oldtimer-verzamelaar (ironisch, i know), waren we gelijk gecharmeerd van de spartaanse maar uiterst functionele aankleding en vormgeving, maar ook het rijden was gewoon een ervaring an sich; geen stuurbekrachtiging en het gevoel alsof je in een go kart zit. Het gebakje is de 'Cheers'-uitvoering en voorzien van de 1.1i 4-cilinder met handbak. Het autootje dient vooral als vervoermiddel voor de korte afstandjes of als mijn vrouw vervoer nodig heeft en ik de diesel mee heb. 

Elk kilometertje brengt toch telkens weer een glimlachje op het gezicht, dus ben ik van plan om 'm voorlopig ook eerst nog niet weg te doen. 

Het onderhoud ben ik van plan om vanaf nu zelf te gaan doen; ten eerste om wat te leren, maar ook ter vermaak natuurlijk. Dat is dan ook gelijk de reden waarom ik mij aansluit bij jullie strijders. 😄

Ter afsluiting, een tweetal kiekjes van het 🍰'je:

20210712_120054.thumb.jpg.f959e0eb3d3782129fc271367600d800.jpg20210712_120117.thumb.jpg.3e50e8aac9f0f20b8a00e188e1811654.jpg

Link to comment
Share on other sites

Welkom! Voor de leeftijd ziet hij er nog prima uit! 
Met een vraagbaak of Haynes is het onderhoud aan deze oudere gebakjes prima zelf te doen (nog geen computers en veel sensoren die moeilijk kunnen doen 😉)

Link to comment
Share on other sites

Bedankt! Klopt, hij is al die jaren van een (oude) man geweest die vlak bij ons in de buurt heeft gewoond en is al die tijd in onderhoud geweest bij de Ford dealer. Vervolgens is 'ie daarna drie á vier jaar in bezit geweest van de VW verzamelaar. Zodoende zag hij weinig weersinvloeden, maar is het één en ander wel aan vervanging toe denk ik zo.  Ik dacht zelf te beginnen met;

- Remmerij los en controleren;

- Nieuwe olie + filter;

- Nieuw luchtfilter;

- Bougies controleren en evt. vervangen;

- Contactpunten nalopen en evt inspuiten met WD40;

- Voertuig op roest nalopen.

Heb het Haynes werkplaatshandboek al thuis liggen, dus binnenkort maar eens de mouwen opstropen. Als er nog aanvullingen/voorstellen zijn, dan hoor ik het graag!

Het handboek schrijft echt het volgende voor met betrekking tot olie: 5w50 tot 10w30. Wat dient de voorkeur?

Daarnaast zit er een roestplekje in één van de hoeken van de voorruit. Is er een manier om dit toch enigszins te kunnen behandelen zonder er een nieuw stuk metaal in te zetten?

Als het niet gewenst is dat dit in dit topic besproken wordt, dan hoor ik het graag. Maak ik een nieuwe aan. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Een maat van me heeft zo'n auto gehad (als eerste auto), dat was overigens een automaat. Niet vooruit te branden dat hok. Tip van zijn kant: niet te veel remmen, dan kom je nog redelijk mee in het verkeer en lijkt het (voor jezelf...) net of je heel sportief rijdt 🤣

 

Link to comment
Share on other sites

Haha, daarnaast weegt hij ook geen keutel, dus is de grip met wat snelheid al snel ver te zoeken. Gooi een paar vrienden op de achterbank en dan wordt het al wat beter, alleen is 'ie dan al helemaal niet meer vooruit te branden. 😅 Maar het blijft een leuke auto om te rijden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...