Jump to content

Teleurgesteld na chiptuning

Recommended Posts

13 hours ago, Fictions said:

Niet helemaal waar, de verkoper (Ford) moet kunnen aantonen dat het aanneembaar is dat het probleem door tuning is ontstaan.

Bij Fabrieksgarantie kan Ford prima zeggen: "Jammer joh, gemodificeerd, is pech" aangezien fabrieksgarantie geen recht is. Echter dealer is echter degene die de garantie moet regelen aangezien dat de verkoper is en dat is wel wettelijk vastgelegd. Dat die dealer "Ford" op de deur heeft staan veranderd daar niets aan. De bewijslast ligt vaak wel bij de koper na een korte periode (normaal 6 maanden). Je zal dus moeten aantonen dat de schade niet door het tunen veroorzaakt is, aanwezig was bij aankoop en niet door jouw overige handelen komt tenzij je dus nog in die eerste 6 maanden zit. Als bijvoorbeeld het achterlicht er af valt is dat durf ik nog wel te zeggen dat dat te doen is.

Zie ook de anwb voor informatie

44 minutes ago, TristanT said:

Bij Fabrieksgarantie kan Ford prima zeggen: "Jammer joh, gemodificeerd, is pech" aangezien fabrieksgarantie geen recht is. Echter dealer is echter degene die de garantie moet regelen aangezien dat de verkoper is en dat is wel wettelijk vastgelegd. Dat die dealer "Ford" op de deur heeft staan veranderd daar niets aan. De bewijslast ligt vaak wel bij de koper na een korte periode (normaal 6 maanden). Je zal dus moeten aantonen dat de schade niet door het tunen veroorzaakt is, aanwezig was bij aankoop en niet door jouw overige handelen komt tenzij je dus nog in die eerste 6 maanden zit. Als bijvoorbeeld het achterlicht er af valt is dat durf ik nog wel te zeggen dat dat te doen is.

Zie ook de anwb voor informatie

Klopt na 6 maanden ben je zelf aan de beurt voor de bewijslast.

Ze kunnen er vast achterkomen, neemt niet weg dat het toch opgelost moet worden door de dealer. Al dan niet op kosten van de topic starter.

Ik zou snel als mogelijk de software eraf halen, klinkt allemaal niet goed.

Of de originele software terug laten zetten en als dat niet lukt naar bijvoorbeeld Mebu voor professionele software van Revo of zoiets.

Zou toch zonde zijn als je zo'n nieuwe Fiesta in de soep draait.

4 hours ago, marco170 said:

Ik zou snel als mogelijk de software eraf halen, klinkt allemaal niet goed.

Of de originele software terug laten zetten en als dat niet lukt naar bijvoorbeeld Mebu voor professionele software van Revo of zoiets.

Zou toch zonde zijn als je zo'n nieuwe Fiesta in de soep draait.

Unlimited tuning is een goed alternative. 

Ik zie via Facebook dat Chiptuning Twente de laatste tijd ook een aantal nieuwe Fiësta's onder handen heeft genomen (dus ook de 95 pk-variant). Zij doen dit op locatie, ook buiten Twente. Je zou daar altijd eens kunnen vragen naar de mogelijkheden en prijzen. Zoals ik ze ken hadden zij de problematiek ofwel netjes werkend opgelost, ofwel de boel weer teruggezet naar het origineel en je geld terug.

• 2 weeks later...

Ik heb uiteindelijk toch de originele software laten terugzetten bij een andere tuner. 

Die was van mening dat tuner 1 gebruikt heeft gemaakt van een chiptuning file service - wat volgens hem tegenwoordig standaard is - en ofwel de verkeerde file gebruikt heeft, of de file van een 100pk versie die hij eerder getuned heeft. Dit lijkt me zeer plausibel, want tuner 1 haalde namelijk aan dat hij niet goed begreep waarom Ford een 95pk versie en 100pk versie gemaakt heeft. De 95pk versie is de nieuwe, doorontwikkelde versie die ook cilinderuitschakeling heeft, iets dat de oude 100pk versie niet heeft. Daar was tuner 1 dus niet van op de hoogte. Ook start/stop was uitgeschakeld terwijl ik dit niet gevraagd heb, wat me nog meer doet vermoeden dat een eerdere master file hergebruikt is. 

Ik heb ook met de verkoper contact opgenomen en die heeft me gerustgesteld dat hij het probleem met de claxon kan oplossen. Dat probleem komt vooral voor bij warm weer, dus is waarschijnlijk een slecht contact en geen ingewikkeld (en duur) elektronisch probleem. 

Dan rest enkel nog de streep dode pixels op het scherm, ook gebeurd na een heel warme dag waarop ik vol in de zon geparkeerd stond, hiervoor zal de auto waarschijnlijk wél naar een officiële Ford dealer moeten en het valt dus af te wachten of ze me via die ECU counter kunnen betrappen. 

Ik houd jullie op de hoogte, misschien heeft iemand er in de toekomst wat aan. 

EDIT: tuner 1 heeft uiteindelijk wel contact opgenomen en voorgesteld om opnieuw langs te komen en het probleem op te lossen. Zo netjes is hij dus wel geweest. Ik had intussen al een afspraak bij de andere tuner en ben niet op zijn voorstel ingegaan. Ik heb gevraagd het betaalde bedrag terug te storten. 

Heb je hem inmiddels wel weer getuned? Of nog de afspraak staan. Verstandig om inderdaad niet weer naar de zelfde persoon te gaan!

4 hours ago, FDL said:

Dan rest enkel nog de streep dode pixels op het scherm, ook gebeurd na een heel warme dag waarop ik vol in de zon geparkeerd stond, hiervoor zal de auto waarschijnlijk wél naar een officiële Ford dealer moeten en het valt dus af te wachten of ze me via die ECU counter kunnen betrappen. 

Ongerelateerd probleem en fabrikagefout van het lcd scherm. Komt wel vaker voor bij alle LCD panelen maar meestal niet na een korte periode, meestal is het een soldeerverbinding van de interne kabels, de kabel zelf of de rand van het aansturingsgedeelte voor het LCD paneel die losgaat/trilt en warmte+trillingen, iets dat in een auto vaak voorkomt, versnelt dit probleem.

Overigens kan ik zo meerdere redenen bedenken wat het kan zijn maar allemaal zijn fabrikagefouten dus ik zou gewoon langs de dealer gaan.

18 minutes ago, TristanT said:

Overigens kan ik zo meerdere redenen bedenken wat het kan zijn maar allemaal zijn fabrikagefouten dus ik zou gewoon langs de dealer gaan.

Ik zie hier de link ook niet met de tuning, duslaat de dealer zich daar lekker mee redden ;) 

Ten aanzien van de tuning: volgens mij ben je als consument strikt genomen wel verplicht om een fabrikant eerst de kans te geven om de boel te herstellen, dat is puur het juridische verhaaltje. Dat je dat niet hebt gedaan kan ik me dan wel weer voorstellen, dit alles wekt weinig vertrouwen in een goede afloop. Met een beetje geluk stelt tuner 1 zich volwassen op en accepteert hij z'n verlies. Dus geld terug, bedankt en tot nooit weer ziens ;) 

6 hours ago, Leon Fiesta said:

Ik zie hier de link ook niet met de tuning, duslaat de dealer zich daar lekker mee redden ;) 

Ten aanzien van de tuning: volgens mij ben je als consument strikt genomen wel verplicht om een fabrikant eerst de kans te geven om de boel te herstellen, dat is puur het juridische verhaaltje. Dat je dat niet hebt gedaan kan ik me dan wel weer voorstellen, dit alles wekt weinig vertrouwen in een goede afloop. Met een beetje geluk stelt tuner 1 zich volwassen op en accepteert hij z'n verlies. Dus geld terug, bedankt en tot nooit weer ziens ;) 

Hij heeft intussen gereageerd dat hij het geld terugstort. Hij betreurt het wel dat ik niet teruggegaan ben zodat hij het kon oplossen en voegde ook nog toe dat hij de map wel degelijk vanaf 0 geschreven heeft. Maar goed, eind goed, al goed! 

8 hours ago, martn said:

Heb je hem inmiddels wel weer getuned? Of nog de afspraak staan. Verstandig om inderdaad niet weer naar de zelfde persoon te gaan!

Dat is een moeilijke vraag, momenteel ben ik erg blij dat ik weer goedkope ritjes kan doen 😁 bovendien maakte ik me wat zorgen dat de tuning misschien iets te zwaar was voor motor en aandrijving. 

Moest een ander forumlid met dezelfde 95pk versie me kunnen verzekeren dat hij na tuning vermogenswinst heeft, maar ook nog steeds zuinig kan rijden op eco-stand met cruise control (lees: onder de 4L/100km), dan zou ik het overwegen ja! 

Toch fijn om te horen, dat alles is opgelost.🤗

Maar kon me wel ,de gedachten voorstellen, hoe dat, allemaal voelde !!!!

15 hours ago, FDL said:

Moest een ander forumlid met dezelfde 95pk versie me kunnen verzekeren dat hij na tuning vermogenswinst heeft, maar ook nog steeds zuinig kan rijden op eco-stand met cruise control (lees: onder de 4L/100km), dan zou ik het overwegen ja! 

Wat rijd je standaard met de auto? Qua zuinig rijden moet je volgens mij van het chiptunen geen wonderen verwachten. Ik heb weliswaar alleen performance auto's gehad met chips, misschien dat ik er een keer max 0,2-0,4 zuiniger mee kon rijden. Maar veel meer niet. Het is geen wondermiddel, anders deed iedereen het uiteraard.

Share

• Create New...