Jump to content

MK7.5 125pk chiptunen, voor en nadelen?

Recommended Posts

Ik wil misschien mijn auto laten chiptunen naar REVO stage 1, dit omdat de auto dan zuiniger zou zijn.

Nu is mijn grote vraag: waar moet ik op letten als ik hem ga laten chippen en wat zijn de voor en nadelen van chiptunen?

4 hours ago, Grumpy91 said:

Ik wil misschien mijn auto laten chiptunen naar REVO stage 1, dit omdat de auto dan zuiniger zou zijn.

Nu is mijn grote vraag: waar moet ik op letten als ik hem ga laten chippen en wat zijn de voor en nadelen van chiptunen?

Stage 1 is niet zo spannend (wel in beleving). Ook veel zuiniger! 10-20%

Koppeling krijgt het zwaarder, vooral de synchrommeshringen. Die gebruik je tijdens op/afschakelen. Ook van 80 naar 40 en dan de koppeling op laten komen moet je met beleid doen. Met normaal rijden gaat alles prima

Op het gebied van verbruik heb ik eigenlijk geen duidelijk verschil gemerkt. 

Het verschil in vermogen heb ik echter wel heel goed gemerkt. 100 naar 149pk voel je natuurlijk wel. Maar wat Fictions zegt is wel belangrijk. Stoplichtsprintjes moet je niet willen doen. 

21 minutes ago, Boris1998 said:

Op het gebied van verbruik heb ik eigenlijk geen duidelijk verschil gemerkt. 

Het verschil in vermogen heb ik echter wel heel goed gemerkt. 100 naar 149pk voel je natuurlijk wel. Maar wat Fictions zegt is wel belangrijk. Stoplichtsprintjes moet je niet willen doen. 

Met cruisecontrol rijden, ik heb gemerkt dat wanneer je het gaspedaal maar een mm indrukt je een veel hoger verbruik hebt. Ik rijd nu eigenlijk altijd op cruise, 1 op 19/20

80 in z'n 5  is 4.2/4.3L op 100km. Dat haalde ik niet zonder tune.

Het gaat mij vooral om zuinigheid dan ook inderdaad. Ik rij naar mijn werk van de 70km ruim 60km snelweg. Zeker doordat ik een 26.000km op jaarbasis rij.

48 minutes ago, Fictions said:

Met cruisecontrol rijden, ik heb gemerkt dat wanneer je het gaspedaal maar een mm indrukt je een veel hoger verbruik hebt. Ik rijd nu eigenlijk altijd op cruise, 1 op 19/20

80 in z’n 5? Dat vind ik altijd net niet lekker rijden. Bij mij begint ie zo te brommen als ie anders al een klein beetje omhoog gaat. Schakel meestal net voor de 90 naar z’n 5. 

1 hour ago, Boris1998 said:

80 in z’n 5? Dat vind ik altijd net niet lekker rijden. Bij mij begint ie zo te brommen als ie anders al een klein beetje omhoog gaat. Schakel meestal net voor de 90 naar z’n 5. 

80 in z’n vier is in ieder geval niet zuinig 😂

12 minutes ago, martn said:

80 in z’n vier is in ieder geval niet zuinig 😂

Dat doet ie bij mij heel zuinig hoor. Cruise control 4.2/100. Als ik dat in zijn 5 rijd rij ik inderdaad nog wel ietsje zuiniger. Maar met wat meer ‘gebrom’ met de wisselende ‘hoogtes’. 

Misschien kan het wel geen kwaad, maar vind het net niet fijn.

Als ik langer 80 rij en weet dat ik niet hoef te remmen enzo dan zet ik hem wel naar de 5e versnelling toe, anders laat ik hem in de 4.

Ik rij op dit moment gemiddeld 7.2 liter per 100km waarbij het voornamelijk snelweg is en stukjes in bebouwde kom.

5 minutes ago, Grumpy91 said:

Als ik langer 80 rij en weet dat ik niet hoef te remmen enzo dan zet ik hem wel naar de 5e versnelling toe, anders laat ik hem in de 4.

Ik rij op dit moment gemiddeld 7.2 liter per 100km waarbij het voornamelijk snelweg is en stukjes in bebouwde kom.

Ik heb laatst toevallig een hele tank ongeveer alleen snelweg gereden. Ik heb daar wel echt heel netjes gereden. 5,2/100 was prima haalbaar. Ik kan me goed voorstellen dat die extra pk’s en koppel daar wel aan bij hebben gedragen.

Normaal rijd ik beetje 50/50 snelweg en binnendoor. Dan nog haal ik met gemak 6/100. Ik heb heel kort zonder tune gereden dus wellicht dat ik dan minder goed kan vergelijken. Echter zijn bovenstaande waardes wel feiten die ik makkelijk haal.

@Boris1998 6/100 is wel al zuiniger wat ik rij op dit moment dus 😛

Weet iemand of het uitmaakt als ik in Belgie REVO erop laat zetten? Hier vlak over de grens zit namelijk ook een tuner die REVO heeft. Scheelt me vanuit Limburg toch een flinke reis/tijd/benzinekosten dan.

48 minutes ago, Grumpy91 said:

@Boris1998 6/100 is wel al zuiniger wat ik rij op dit moment dus 😛

Weet iemand of het uitmaakt als ik in Belgie REVO erop laat zetten? Hier vlak over de grens zit namelijk ook een tuner die REVO heeft. Scheelt me vanuit Limburg toch een flinke reis/tijd/benzinekosten dan.

6/100 is inderdaad makkelijk te halen, ik rij 5.5/100 dat is inclusief de 3 min ritjes naar de supermarkt.

Revo=Revo 

Ttune in Echt had ook mooie grafieken. Qua koppel/pk bij lage toeren.

@Fictions Klopt, maar als ik eerlijk ben zegt een naam ook wel iets, zeker als ik de auto (ooit) nog zou willen verkopen of problemen krijg met de tuning. En doordat ik veel heb gehoord/gelezen over REVO lijkt dat me de meest betrouwbare/goede tuning dan.

8 hours ago, Grumpy91 said:

@Fictions Klopt, maar als ik eerlijk ben zegt een naam ook wel iets, zeker als ik de auto (ooit) nog zou willen verkopen of problemen krijg met de tuning. En doordat ik veel heb gehoord/gelezen over REVO lijkt dat me de meest betrouwbare/goede tuning dan.

Gaan voor iets waarbij je je goed voelt dan! Je krijgt er een andere auto voor terug. Liever vandaag dan morgen een afspraak maken dan! :)

18 hours ago, Fictions said:

Dit haal ik wel met de 125pk versie zonder tune, record is in vlaanderen 3.8 voor 70km/h maar echt fijn gaat dat niet in de 5. Ik zit met de zomerbanden op 5.5 a 5.7 l/100km voornamelijk snelweg met soms wat stadsverkeer, winterbanden nog iets beter. Wellicht is het verschil met de 100pk groter icm tune. Veel stadsverkeer is het uiteraard hoger (richting de 6.0 a 6.5l/100km heel erg afhankelijk van het soort verkeer).

32 minutes ago, TristanT said:

Dit haal ik wel met de 125pk versie zonder tune, record is in vlaanderen 3.8 voor 70km/h maar echt fijn gaat dat niet in de 5. Ik zit met de zomerbanden op 5.5 a 5.7 l/100km voornamelijk snelweg met soms wat stadsverkeer, winterbanden nog iets beter. Wellicht is het verschil met de 100pk groter icm tune. Veel stadsverkeer is het uiteraard hoger (richting de 6.0 a 6.5l/100km heel erg afhankelijk van het soort verkeer).

Dit is dan ook gemiddeld verbruik. Mijn record is van Zeddam naar Arnhem = 28km met een gemiddeld verbruik van 4.3L op 100km

Dat is 50-80 en 100 op de snelweg. Verschil met 100 pk naar 145 is natuurlijk groter zoals je zegt dan van 125 > 145

4 minutes ago, Grumpy91 said:

@TristanT dan rijd jouw 125pk zuiniger als mij. Ik rij rond de 5.7 tot 6.0L per 100km (cruise, 100kmh) op de snelweg.

Ik rijd 100 op de snelweg (98 GPS) met 4.7/4.9 op 100km nu. Schommelt altijd een beetje afhankelijk van de weg 

Net bericht terug gehad van de Tuner uit Belgie die REVO verkoopt: inclusief testbank voor en na is het €543,- Na wat rekenwerk van mij zou ik dit na een goed jaar eruit hebben.

@Fictions Zostraks op de terugweg heb ik tussen de 5.2 en 5.4 op 100km gereden. Ook 100 (gps) op de cruise.

23 hours ago, Grumpy91 said:

@TristanT dan rijd jouw 125pk zuiniger als mij. Ik rij rond de 5.7 tot 6.0L per 100km (cruise, 100kmh) op de snelweg.

Laatste paar metingen zijn wel o.a. richting zeeland en terug dus wie weet had ik wind mee. Maar over het algemeen ben ik best te vreden qua zuinigheid. Bandjes maken overigens het meeste uit (goed oppompen e.d.)

Dat kan inderdaad schelen, wind mee. Banden heb ik altijd goed opgepompt, zeker ook doordat ik veel km's maak wil ik dat ze lang mee gaan en dat doen ze bij de juiste bandenspanning 😛

Vanmiddag issie gechipt met REVO Stage 1: van 123pk naar 158pk! Rijdt veel rustiger in een hoge versnelling met lage toeren en kan (volgens de boordcomputer athans) ruim 100km meer met een tank rijden: van 550km naar 670km! Daarnaast op de snelweg met 100kmh verbruikt die nu maar tussen de 3.7 en 4.1L per 100km. Een grote vooruitgang dus!

Revo is goed. Had ik ook op de Fiesta maar heb niet op het verbruik gelet. Ik vond het vooral erg goed én hard rijden.

• Create New...