Jump to content

Geen onderhoud's boekje en bijbehorende stempels onderhoud

Recommended Posts

Kort geleden een gebruikte ford fiesta ( 2019) opgehaald en gekocht in / bij een erkende ford garage.

Wat ik miste was een ouderwets boekje met de afgestempelde kleine en of grote beurt, dit schijnt al even niet meer standaard te zijn bij Ford, en misschien ook al niet meer bij andere merken.

Ik vond het een lastige zoektocht om de uitgevoerde nog minimale beurten terug te vinden, is uiteindelijk wel gelukt.

Maar het is toch wel een raar gebeuren om een onderhoud's historie op internet terug te halen/zoeken, ik vind het geen vooruitgang en begrijp niet echt waarom Ford deze werkwijze hanteert.

Ikzelf ben al van een wat oudere leeftijd, maakt niet uit maar ik mis op deze manier een soort klik van en met de door de dealer uitgevoerde werkzaamheden, als dit via internet terug te halen is, geeft dit mij dan wel de 100% garantie dat het onderhoud heeft plaatsgevonden, het lijkt mij niet dat een Ford dealer de boel voor de gek houdt maar je kan toch zomaar een beurt die ( wel of niet) plaatsgevonden heeft in een systeem zetten.

Een huidige eigenaar van een Ford krijgt echt nog wel een nota voor deze de garage verlaat, maar nieuwe eigenaren van een gebruikte auto moeten maar geloven wat er op internet is terug te vinden. Ga binnenkort toch maar eens bij een dealer bij mij in de buurt voor een kleine beurt, olie verversen lijkt mij dan even het meest geruststellende.

Ik vind het geen vooruitgang, en jullie?.

gr. bert

Toevallig ben ik vorige week voor het eerst bij de Ford-dealer geweest voor een onderhoudsbeurt. Die vertelde mij dat ze het daar beide doen:  EN ouderwetsch in het boekje, EN in hun onlinesysteem. Elke Ford-dealer kan in dat systeem zien wat er wanneer gebeurd is. Waarschijnlijk staat in dat systeem meer dan in het boekje, waar alleen datum en kilometerslang staat. 
Ik vermoed dat het lastiger is om in het onlinesysteem te frauderen (want daar is alles vastgelegd/gelogd etc. en is het raar om nu een beurt van vorig jaar in te voeren, wat met een stempel en een pen een stukje makkelijker is😇)

juist voor onderdelen die langer meegaan is het makkelijk omdat goed vast te leggen zodat elke dealer kan zien hoe lang geleden daar wat mee was. Ik zie het dus als een goede vooruitgang, zeker als ze deze info ook meegeven bij elke beurt. 
Bij mijn vorige auto kreeg ik na elke beurt een samenvatting mee uit het Mazda-systeem van alle reeds uitgevoerde  onderhoudsbeurten, een soort digitaal onderhoudsboekje. Die heb ik bij verkoop aan de nieuwe eigenaar gegeven, zodat die wist wat er (ongeveer) aan onderhoud was gebeurd (het ouderwetse gestempelde boekje heb ik uiteraard ook meegegeven, die is ook bij elke beurt netjes ingevuld).

Ik denk dat ik van Ford ook zo’n uitdraai heb meegekregen in de stapel papier (factuur, Ford assistance, foldertje voor tussentijdse controle etc.), maar weet dat niet uit mijn hoofd.

ik gok dat je bij de dealer kan navragen wanneer de beurten zijn uitgevoerd (als die bij Ford zijn gedaan tenminste, bij mijn auto heeft de verkoper de olie nog ververst, maar omdat dat geen erkende dealer is, is daar niets van terug te vinden.)

Ik krijg zelf alles in het boekje. Maar even over het feit van internet vs analoog. Ik heb liever dat het op internet vast staat, dan dat er iemand neppe stempels in een boekje zet. Dus net zoals Jeroen hierboven zegt.

18 hours ago, Jeroen said:

Ik denk dat ik van Ford ook zo’n uitdraai heb meegekregen in de stapel papier (factuur, Ford assistance, foldertje voor tussentijdse controle etc.), maar weet dat niet uit mijn hoofd.

Dit krijg ik iedere keer mee, dus dus dat kan kloppen. Soms "gratis" met reclame voor "motorverbeteronderhoudsproduct toegevoegt" of "reiniging blabla doet u dit de volgende keer weer?". Overigens laat ik alle niet standaart beurten (recent remvloeistof+airco bijvullen) bij een vakgarage doen want die vragen in de praktijk bij afrekening ~35-40% van de prijs van de dealer.

20 hours ago, bert54 said:

Maar het is toch wel een raar gebeuren om een onderhoud's historie op internet terug te halen/zoeken, ik vind het geen vooruitgang en begrijp niet echt waarom Ford deze werkwijze hanteert.

Fraude en geld, je moet betalen bij ford om dit te mogen doen.

Boekje is normaal echter ook een wassen neus zonder facturen, stempeltje zetten en klaar.

Als de Fiesta Ford onderhouden is denk ik niet dat ze er moeilijk over doen om je een printje te geven van wat er in het systeem staat als je langs de dealer gaat, zeker niet als je ook nog voor een beurt komt (grote kans dat ze dit sowieso uitprinten).

• 2 weeks later...

Lastig. De meeste nieuwe auto's hebben geen papier onderhoudsboekje meer en kun je alleen digitaal zien wat er is uitgevoerd. Door de agv wetgeving is alles wel meer afgeschermd en (vind ik) lastiger te achterhalen. Zelfs ik kan vanaf mijn werkplek bij de  dealer niet meer in de onderhoudshistorie bij een andere dealer kijken.

Los daarvan vind ik de discussie een beetje mosterd na de maaltijd. Als ik een auto koop zoek ik dit soort dingen eerst uit. Zeker als er géén boekje in de auto ligt.

Share

• Create New...