Jump to content

Airco Condensor 'ventiel'


Recommended Posts

Hallo, de airco van mijn Ford Fiesta Mk5 (2003) doet het niet.

Bij de garage hebben ze een druktest met stikstof gedaan (zat geen druk in het systeem) - de condensor (voorkant auto) is erg lek bij het 'ventiel'. Volgens de garage kan dit alleen gerepareerd worden met een nieuwe condensor (kosten ~400 euro). Ik vroeg mij af of ik er niet een nieuw ventiel 'overheen' kan draaien. Er zit een stukje schroefdraad aan de binnen en buitenkant (dat misschien verder kan getapt worden). Tips? Zelf een condensor kopen en vervangen, is dat te doen?

Het gaat om het 'ventiel' op de foto hieronder. Ze hebben er ook met een schroevendraaier in lopen porren. Niet ideaal...

zNSbVYL.png

Link to comment
Share on other sites

Condensor vervangen is prima te doen als je een beetje kunt sleutelen. De installatie is al leeg dus dat scheelt. Zelf ff een behoorlijke condensor kopen, monteren en laten vullen/vacumeren.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, allesklusser said:

Is inderdaad bij een MK6 / 6,5 goed te doen mits je even een brug huurt. Vergeet niet tegelijkertijd de speciale o-ringen te vervangen anders is er dikke kans op lekkage.

Hallo Patrick en Dick. Bedankt voor de snelle reactie.

Als ik Wikipedia bekijk dan heb ik een MK5: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fiesta_(fifth_generation)

Kan ik ergens online de afmetingen vinden van de huidige condensator?

Deze optie lijkt mij wel goed (met o-ringen! :) ) https://www.easycarparts.nl/product/airco-condensor/a/nrf/35250 Gaat dit werken?

Moet ik ook droger/filter vervangen? Kan ik ook zelf een druk/lek-test doen? Olievrije-compressor heb ik al wel en dan deze manometer?: https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-vacuumpomp-1-traps-met-2-voudige-manometerset/9200000132223499/  compressor gebruiken om de lucht (met vocht) er weer uit te pompen.... ?

Is het ook te doen zonder een brug?

Link to comment
Share on other sites

Goed gezien, je hebt een Fiesta van de vijfde generatie en de uitleg zie je hier nogmaals:

Je moet echter deze condensor hebben: https://www.easycarparts.nl/product/airco-condensor/a/nrf/35524

Is geen koopje trouwens bij die gemakkelijke auto onderdelen tent. Bij Autodoc of Carondo ben je stukken voordeliger uit en voor de droger denk ik ook.

Officieel moet je inderdaad ook de droger vervangen, klopt. Hiervoor moet je een speciaal setje gereedschap hebben om de spring locks los te krijgen. Hier zie je zo'n setje: https://www.ebay.de/itm/312241110639?hash=item48b3053e6f:g:hAQAAOSwxMRbnYAA

Bestel je hetzelfde bij Aliex dan moet je wel geduld hebben voor het voordeel: https://www.aliexpress.com/i/4000040541327.html

Trouwens, de o-ringen voor de condensor hebben Fordnummer 4189236, maat 9,19 x 2,62 mm, kleur paars/blauw en daar kan ik je wel aan helpen tegen briefverzendkosten.

Voor de droger heb ik ze niet en hebben Ford nummer 6918663 maat 15,67 x 1,93 mm. Hier zijn ze voordelig te krijgen https://www.der-ersatzteile-profi.de  Even zoeken op nummer 6918663 en je vindt ze. Elders op Ebay zijn ze nogal prijzig. Verder is het een heel betrouwbaar adres.

Zou me niet te druk maken over zelf afpersen want dat wordt sowieso gedaan door de aircoboer voordat ie het koudemiddel gaat vullen.

Of het kan zonder brug? Kan wel maar dan moet je de wagen redelijk hoog opbokken omdat de condensor er onderlangs uit moet. Ook voor de droger kun je slecht bij de onderste schroef van de droger omdat de bumper zo laag boven de grond is bij dit type wagen. Met een brug is het eigenlijk zo gepiept.

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo Dick,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb even gekeken en je hebt gelijk. Ik zie geen montagepunten vanaf boven, is allemaal via onderen (waar je een brug voor nodig hebt).

Ik heb de aansluitingpoort (ventiel?) schoongemaakt en er kan gewoon een M8 ingedraaid worden. Ik zit te denken aan zoiets gewoon te proberen:

https://www.ebay.nl/itm/222511864048

ndXmaXz.png

Waarschijnlijk moet het het filter alsnog vervangen worden want die ziet er niet super uit, zit op de aansluitpoort veel witte (aluminium) roest, maar die is makkelijker te vervangen als de koplamp er uit is. Die speciale spring locks zag ik daar ook op, maar zijn helemaal van metaal.

 

Link to comment
Share on other sites

Oké, dat gaat niet direct werken (zie foto). Boven genoeg ruimte (met de motorkap) maar onder niet genoeg draad, dat kan ik tappen maar de de opening van de o-ring moet er ook ingeboord worden (met een ruimer oid). Maar de kans is groot dat M8 schroefdraad niet helemaal weg gaat en daardoor de o-ring niet goed sluit. Hmm...

Teflon-tape bij schroefdraad werkt denk ik niet voor het afsluiten van een airco (aan de hoge drukkant), toch? :)

 

OgjXWev.png

Link to comment
Share on other sites

Wat betreft je condensor mag je er vanuit gaan dat die toch getroffen is door vele inslagen met steentjes. Gezien de respectabele leeftijd van de auto kun je er vanuit gaan dat de condensor onzichtbaar lek is. Dat is althans mijn ervaring reeds tweemaal. Het beste zou eigenlijk voor dit geval zijn om extra gaas voor de luchtinlaat te plaatsen.

Gewoon de condensor vervangen is het echt het beste inclusief de droger.

Link to comment
Share on other sites

Net bij de garage geweest omdat mijn airco in de mk7 geen pepernoot meer deed, geen gas meer in het systeem en airco radiator vies en vettig... kortom airco radiator lek...

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, tazdevl said:

Net bij de garage geweest omdat mijn airco in de mk7 geen pepernoot meer deed, geen gas meer in het systeem en airco radiator vies en vettig... kortom airco radiator lek...

Dat is vrij normaal, elk merk heeft dit helaas.

Al heb ik het idee dat de ford condensors een beetje slappe hap is.

Link to comment
Share on other sites

Zo'n goedje erin dat het weer dicht maakt samen met een nieuw 'ventiel' erop draaien... is dat iets? Of is dit vloeken in de kerk? :)

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, 5W30 said:

Zo'n goedje erin dat het weer dicht maakt samen met een nieuw 'ventiel' erop draaien... is dat iets? Of is dit vloeken in de kerk? :)

Dat bestaat helaas niet.

Gewoon de condensor vervangen en weer vullen.

Je moet niet lopen kloten aan het airco systeem. Raad dus af om andere delen dan te monteren dat wat ervoor is bedoeld. Staan hoge drukken op en het vloeistof is alles behalve gezond

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reactie.

Ze zijn zo positief hier, haha: https://toralin.nl/airco-r134a-stop-lek-set.html

Ik heb nog even op Google gezeten en vond onderstaande 'technische' onderbouwing. Nu snap ik waarom lekstopmiddelen niet (altijd) aan te raden zijn.

https://www.autoairco-marx.nl/airco-lekstopmiddelen/

Quote

Lekstopmiddelen

Pas op voor airco-lekstopmiddelen!

Een aantal handelsbedrijven in de Benelux is afgelopen jaar gestart met het zeer actief promoten en verkopen van “lekstopmiddelen” als toevoeging aan een airco systeem. Deze preventieve middelen zijn er om kleine lekkages te voorkomen of om snel en goedkoop bestaande lekkages te dichten.

Eigenlijk zijn er twee categorieën. Ten eerste de lekstopmiddelen, die alléén werken op lekkende O-ringen of andere rubberen afdichtingen. Deze lekstopmiddelen zijn relatief ongevaarlijk. Ze laten de oudere O-ringen wat opzwellen, en weer soepeler worden, waardoor de afdichting tijdelijk verbetert.

De tweede categorie bestaat uit lekstopmiddelen, die lekkages in metalen delen dichten. Deze lekstopmiddelen kunnen, bij onzorgvuldig gebruik, zeer veel schade aanrichten.

Dit laatste middel wordt door de systeemolie opgenomen en getransporteerd. Treedt dit afdichtmiddel via een lekkage naar buiten, dan verandert het van een olieachtige substantie in een soort kunsthars en volgt er uitharding als gevolg van de aanwezige luchtvochtigheid. Zolang dit tijdens een lekkage plaatsvindt, is het ok en zal het lek waarschijnlijk wel worden gedicht.

Echter!! Bij een slecht gevacumeerd systeem of een systeem met verzadigde filterdroger (beide komen vaak voor!!) kan het middel al gaan vlokken, voordat het vermeende lek wordt bereikt. De vlokken kunnen grote schade richten aan uw airco, met als gevolg vervanging van alle componenten.

Het is mij nu duidelijke dat de beste oplossing gewoon vervangen van de condensator en filter is.

Link to comment
Share on other sites

On 8-6-2021 at 09:06, tazdevl said:

Je zou bijna denken, condensor voor de radiator is niet de meest handige plek. Geen idee eigenlijk waarom die van de airco kwetsbaarder is dan de gewone?

De condensor is vóór de radiateur geplaatst en daarom krijgt die allerlei stukjes steenslag te verduren. De radiateur wordt dus eigenlijk beschermt door de condensor en is daardoor minder kwetsbaar geworden, een voordeeltje.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...