Jump to content

MK7,5 2016 - Scherm zwart/kapot

Recommended Posts

Goedenavond allen,

Mijn radio doet het nog wel gewoon echter is het scherm van het infotainmentsysteem volledig zwart.

- Min pool er een minuut of 10 af gehad.

- Zekeringen gecontroleerd.

Is iemand bekend met dit probleem en zo ja hoe op te lossen?

Ik ga even uit van een Mk7.5 met 5" kleurenscherm maar voor de 4" is het volgens mij hetzelfde

Je kan dit controleren:

• Werken de knoppen op het stuur en de radio nog wel? Bijvoorbeeld volume of bron aanpassen.
    • De CAN bus werkt dan wel en het scherm is goed verbonden met de knoppen. Het zit waarschijnlijk niet in de kabels.
    • Het scherm "werkt" in de zin dat alleen het niets weergeeft, vervanging waarschijnlijk noodzakelijk. Het kan echter nog zog zijn dat een kabel breuk elders zit tussen het dashboard en het scherm. Dit zal dan als foutmelding bij de OBD2 poort terecht komen.
  • Werken de knoppen niet:
    • Vraag aan iemand met een OBD2 scanner of die kan controleren of het scherm uitgelezen kan worden of gezien word (het ding heet "FCDIM")
      • Werkt dat niet of reageert die niet dan is of de kabel/connector stuk/los of is de electronica van het scherm stuk. Ik zou bij de kabel/connector beginnen.
    • Werken de radio knoppen niet maar is er geen foutmelding en kan je het scherm wel uitlezen?
      • Controleer de kabels, mogelijk zit er iets niet helemaal goed vast. Mogelijk krijgt het scherm geen wakeup signaal.
    • Werken de knoppen niet maar de stuurknoppen wel
      • Controleer de kabels, mogelijk zit er iets niet helemaal goed vast. Mogelijk krijgt het scherm geen wakeup signaal.

Oorzaken van het scherm niet aan gaan zijn als volgt:

• Scherm is stuk  (knoppen werken dan wel)
  • Electronica scherm is stuk (knoppen werken dan waarschijnlijk niet)
  • Scherm krijgt geen "wake up" signaal van de CAN bus (knoppen werken dan mogelijk wel, maar je krijgt ook foutmeldingen als je de auto uitleest via de OBD2 poort)

Zit alles vast, werken de knoppen niet (stuur en radio) en gaat de radio wel aan maar het scherm niet? Dat kan maar dan zal de radio niet langer functioneren behalve op de eerste zender in zijn geheugen. De knoppen zijn namelijk via het scherm met de radio verbonden. De radio krijgt dan vanaf het dashboard het signaal om op te starten en niet vanaf het scherm waardoor hij wel werkt maar je niets kan doen.

Hi Tristan, ik denk een 4" (blauwtinten scherm?) 

De knoppen werken nog wel, zowel op het dashboard als op het stuur, ik kan gewoon van zender wisselen en bluetooth bellen met SYNC werkt ook. Ik ga vanavond even m'n dashboard openhalen om de connector en dergelijke te controleren maar ben bang dat het scherm zelf overleden is inderdaad.

Dan zal het een kwestie zijn van een nieuw scherm bestellen. Enig idee waar het het makkelijkst/snelst/goed is qua kopen?

Bedankt voor de hulp!

23 hours ago, BiemFiesta said:

Hi Tristan, ik denk een 4" (blauwtinten scherm?) 

De knoppen werken nog wel, zowel op het dashboard als op het stuur, ik kan gewoon van zender wisselen en bluetooth bellen met SYNC werkt ook. Ik ga vanavond even m'n dashboard openhalen om de connector en dergelijke te controleren maar ben bang dat het scherm zelf overleden is inderdaad.

Dan zal het een kwestie zijn van een nieuw scherm bestellen. Enig idee waar het het makkelijkst/snelst/goed is qua kopen?

Bedankt voor de hulp!

bij de lokale sloop/onderdelenlijn.nl/ebay. Vroeger was het goedkoop om het vanuit engeland te halen en die dan herprogrammeren (met forscan oude ASbuilt er uit halen en dan terug zetten in de nieuwe) maar dat feestje is wegens invoerkosten voorbij.

• Create New...